Jump to content

Perkins 4-108, hvem i Bergen kan justere innspr. pumpe?


finder

Recommended Posts

Hei,

noen som kan anbefale et verksted / mekaniker som kan justere diesel pumpe? (i Bergen)

 

Det er helt tydelig at motoren får for mye diesel. Den går ellers som en klokke og går jevnt på alle turtall. Motoren står i en Nidelv 24. Var ute og kjørte i kveld. Ved 2.800 omdr hadde jeg en fart på 11,3kn. Det er ingen synlig røyk på høyt turtall, men straks jeg slår ned på lavt turtall, kommer blå røyk tilbake. Ser en film på vannskorpen.

Link to post
Share on other sites

Hei

Du kan prøve Haugland diesel. EDV = Elektrodiesel vest. Bergen dieselpumpe service eksisterer vel enda.

 

Hvorfor tror du pumpen har feil? Dysespisser er vel like aktuelt?

 

Blårøyk betyr jo oljerøyk? HAr motoren olje forbruk?

Snakk med dieselverkstedet før du demonterer.

Hilsen Smaapala

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Jeg fikk overhalt dysene i fjor vår. Skiftet alle nålene. Dette ga ingen resultater mht røyken.

Trodde kanskje det var kaldstarten ( gløderen) som lekket diesel. Dette sjekket jeg i går kveld, men den var tett.

 

Har ikke hatt noe oljeforbruk. Har gjennom hele sesongen etterfyllt max en kvart liter.

Redigert av finder (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Marine og Industrisalg er vel fortsatt forhandler av Perkings. Flinke karer på HSD kaien.

De er flinke, men de har ikke noen mekanikere. Til nymontering og service benytter de Yatch Marine på Søreide. http://www.yachtmarine.no/forside/

 

Men dieselpumpa er jo uansett ikke et Perkinsprodukt . Jeg fikk min byttepumpe via nevnte Maritime Diesel, dette etter at de først hadde feilsøkt på den gamle.

Link to post
Share on other sites

Når du tenker på å justere pumpa så mener du vel justering av tenningstidspunktet? Har justert flere, spesielt Perkins 4-108 høyere på tenningen grunnet blå/grå avgass ved tomgang. På alle motorene som dette er blitt utført på så har avgassen blitt vesentlig redusert.

 

Cirkeline

Link to post
Share on other sites

jo, det var vel litt i lengste laget. Var en tur med båten i kveld og åpnet sidepanelet i motorrommet. Har fin tilgang til pumpen, men må lage meg en spesialnøkkel til inderste mutteren på flensen. Har merket posisjonen den har i dag. Et amatørspørsmål, hvilken vei skal jeg dreie pumpen. (antar at den ikke skal dreies mye for de ovale sporene er ikke stor)

Link to post
Share on other sites

Drei bare pumpen slik at merkene ligger med hver sin ytterkant overrett og prøv dette. Det vil vel være ca.1mm vil jeg tro. Skru fast pumpa og prøvestart motoren. Hjelper ikke dette så kan du ta en liten mm. til. Vedlegger et dårlig bilde av disse merkene. Pumpa dreies innover/ mot dreieretningen for å få den høyere på tenningen.

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/4/4447/skann0004.jpg

 

Cirkeline.

Link to post
Share on other sites

Jeg var tidligere i kontakt med Diesel & Elektroservice som ligger på kaien Alvøen om justering av min pumpe. Har god erfaring med dette verkstedet fra før. Verkstedet hadde ikke kapasitet til dette når jeg var i kontakt med dem tidligere i vår, men du kan jo håpe på at det har endret seg nå.

 

For min del har jeg slått fra meg finjustering av pumpe ettersom motoren ble svært så startvillig når temperaturen steg litt, samt at jeg byttet glødeplugg.

Link to post
Share on other sites

Hei folkens og takk for mange gode tilbakemeldinger!

Jeg har vært i båten for å justere, men det gikk ikke helt etter planen. Fikk bøyet til en 13mm nøkkel for å komme til innerste bolten. Da alle mutrene var løsnet og jeg forsøkte å dreie pumpen, var det ikke mulig å bevege den. Skal den gå lett eller må det rå kraft til? Turde ikke bryte for mye på den og satt den fast igjen.

 

kan dere gi meg et hint?

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/0/296/nidelv_24_009.jpg "motor

Link to post
Share on other sites

Pumpen kan sitte et lite granne, men ikke slik at du må bryten den løs. Sjekk at du ikke har en brakett på den siden der som dyserørene går ut fra rotorhodet på pumpa.Husk at med alle dyserørene fastskrudd til pumpa så kan dette også lage mye motstand. Løsne et lite granne på kravemutterene på hvert rør på pumpa og prøv igjen. Der er 3 stk skruer som holder pumpa innerst mot flensen, den bakerste er litt vrien. Motoren vil rufse litt når du prøvestarter hvis kravemutterene har vært løsnet. Den kommer seg fort når den er kvitt lufta.

 

Cirkeline

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
:flag: I dag har jeg justert pumpa på min tungstartede og rykende perkins. Fikk omside løsnet på den den siste og mest borgjemte festemutterten.Brukte en stor vannpumpetang som er meget vid i kjeften til å vri pumpa. Flyttet overettmerkene ca 2 mm.Dette var andre boller ja ..... Startet momentant ! lite eller nesten ingen blårøyk. Motoren er som ny .Takk til Cirkeline :yesnod:
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...