Jump to content

Hjelp: Hva er dette for slags diesel-gruff


jo_no

Recommended Posts

Skulle 'for sikkerhets skyld' tappe litt diesel av tanken i tilfelle kondensvann osv. Benyttet en liten håndpumpe til formålet.

Stakk slangen til bunns - merkelig myk i bunnen(??) - men så skjer det:

 

Gruff av merkelig slag pumpes ut:

 

img_0367mod2.jpg

 

img_0365mod2.jpg

 

Hva er dette?

Er det slik dieseldyr ser ut eller er dette noe annet?

 

Må vel forsøke å få tak i et fat å få dieselen over på. 100 liter :cryin: Heldigvis kommer jeg greit til gjennom mannlokk for å gjøre rent.

Uansett, dette var kipt......

 

Heldigvis tror jeg ikke gruffet har kommet videre innover i systemet da motoren går fint. Men filtrene bytter jeg uansett når tanken er rengjordt.

 

Hvor får jeg enkelt tak i et fat? Noen tips?

Tar som en selvfølge at dieselen må destrueres - eller hvordan?

Link to post
Share on other sites

Tar som en selvfølge at dieselen må destrueres - eller hvordan?

 

Du kan levere dieselen på din nærmeste miljøstasjon (Der du leverer 1/2-tomme lakk og malingsbokser9. Vil tro at dere som oss på Rommerike kan levere dette gratis der.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

La dieselen stå på fatet eller kannene en stund for å sedimentere, da kan du kanskje bruke 80-90% av den igjen :smiley:

 

Er litt usikker på om jeg tør dette så lenge jeg ikke vet helt hva dette er for noe. Når en tar med fingrene i dette stoffet, er det liksom ikke harde klumper men mer som noe som går i oppløsning mellom fingrene. Hvis dette er av biologisk karakter, vil jeg nødig risikere en oppblomstring av mere gruff...

Link to post
Share on other sites

D ser ikke ut som Diesel dyr. Det blir nesten som seig talg/sirup. Tror heller det er tanken som har avgitt noen stoffer. Hva består tanken din av? Alu :fishing: ?

 

Nei, la bare dunkene stå ei stund etter att du har tappet ned. Deretter siler du d med fint filter. Gjerne ei trakt som er beregnet for Diesel og har vannutskiller. Pass bare på att du ikke heller slagget som legger seg i bunnen inn i trakten. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Vi snakker her 100 liter diesel, mao rundt 700-800 kr.

 

Hvorfor i all verden risikere flere tette filter, med dets kostnad.

 

Hvorfor i all verden risikere trøbbel med alt av dieseltilførsel til motor for Kr 800?

 

Jeg hadde ikke vært i tvil om å levere dieselen til nærmeste deponi, rengjøre tanker, skifte filtere, og bruke 800 i frisk diesel.

 

Å filtrere denne dieselen kan meget fort påføre langt høyere kostnad enn å bytte.

Link to post
Share on other sites

La dieselen stå på fatet eller kannene en stund for å sedimentere, da kan du kanskje bruke 80-90% av den igjen :smiley:

jag skulle gjort som Javi säger

 

......kjöp ett billigt slangfilter på Biltema...o sen bruk det bare till Ebersprächern

 

en värmare er ikke like kräsen som dyserne til motorn

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Som nevnt i annen tråd tidligere en gang:

 

Jeg kjøpte båten i fjor høst; den stod da på land - og hadde ikke vært på vann i 2006.

Dieselen er altså nærmere to år gammel.

 

Vet ikke om dette forklarer noe i så måte men jeg er tilbøylig til å væøre enig med Perlen i hans argumentasjon...

Link to post
Share on other sites

Det der er nok bakterieangrep.

Du bør tappe av alt og rengjøre tanken gjennom mannlokket.

Sannsynligvis får du ikke vekk alt pga. skvalpeskott etc. så du kan like godt behandle tanken med Bioprotect2 elns.

Doser for bekjempelse av dieseldyr, ikke forebygging første gang. Les på flasken for dosering.

Den gamle dieselen kan du like godt fylle tilbake på tanken etter bunnfelling og filtrering sålenge du behandler med Bioprotect2.

Gammel diesel er grei nok sålenge den er ren.

Skift filter, både hoved og forfilter, og luft ut -pump ut til du har skiftet til behandlet diesel i hele systemet.

 

Bioprotect2 kan også brukes jevnlig for forebygging av dieseldyr.

Selv bruker jeg Hammerdown for forebygging, det blir billigere.

Hammerdown kan ikke brukes til bekjempelse, kun til forebygging.

Hammerdown emulgerer evenuellt vann inn i dieseloljen. Bakteriene kan ikke leve i diesel som er fritt for vann.

 

Lykke til !

 

Ps. Sjekk pakningen på påfyllingslokket ditt.

Ofte er den synderen når det gjelder vanninntrengning til dieseltanken.

 

 

Link to post
Share on other sites

Hammerdown emulgerer evenuellt vann inn i dieseloljen.

Stoffer som emulgerer vann inn i dieselen er kanskje greie dersom det er snakk om veldig små mengder vann. Er det snakk om større mengder vann så får du en helt ubrukelig diesel hvor vannet ikke vil skilles ordenlig ut, uansett hvor lenge du lar den så. Filtrering koster antagelig like mye i filterforbruk som ny diesel. :cryin:

 

Det er ikke alle miljøstasjoner som tar i mot større mengder diesel, men på mottak for farlig avfall får du levere hele fat. Det er vanligvis gratis for privatpersoner, og det er ikke helt ukjent at båteiere kan ha større mengder ødelagt diesel. :wink:

Link to post
Share on other sites

Sopp, bakterier eller blindpassasjerer, ikke tvil om det. Kjøp en drillpumpe hos clas olson, tøm tanken på 25 litere og lever på en miljøstajon. Mener det er gratis å levere 25 liter i slengen, men som regel får du levere alt. De som jobber der vet at folk dumper det andre steder hvis de må betale... :yesnod:

Gjør ren tanken og kjør litt til før du bytter filterne, da får de resten av guffen i de gamle filterne.

 

Her er et bilde av tanken min innvendig, retur peker bakover slik at drit og vann i tanken virvles opp. Da ender det i filtret i stedet for å bli liggende. Jeg vil heller ha litt og litt drit i filteret over tid enn en klatt som løsner og lager blokk. Steyren min sirkulerer 180 liter i timen, men Racor 500FG vil dette fungere som rundsepparering av tanken under drift. Vann og dritt vil legge seg i Racor filteret i stedet for å samle seg i tanken.

https://baatplassen.no/bildearkiv/10/10628/dsc00744.jpg

Link to post
Share on other sites

Her er et bilde av tanken min innvendig, retur peker bakover slik at drit og vann i tanken virvles opp. Da ender det i filtret i stedet for å bli liggende. Jeg vil heller ha litt og litt drit i filteret over tid enn en klatt som løsner og lager blokk. Steyren min sirkulerer 180 liter i timen, men Racor 500FG vil dette fungere som rundsepparering av tanken under drift. Vann og dritt vil legge seg i Racor filteret i stedet for å samle seg i tanken.

https://baatplassen.no/bildearkiv/10/10628/dsc00744.jpg

Jeg har samme opplegg som deg, men jeg vet ikke om min tank er like ren som din..

Hydrox, har du tappekran for vann i bunnen av tanken?

 

Jeg er ikke sikker på om jeg har det. Vanskelig å komme til.... Lurte på om jeg skulle lure ned en slange og pumpe opp en liten prøve for å se hva som var der?

 

:)Sverre

Redigert av Sverre Olav (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Stoffer som emulgerer vann inn i dieselen er kanskje greie dersom det er snakk om veldig små mengder vann. Er det snakk om større mengder vann så får du en helt ubrukelig diesel hvor vannet ikke vil skilles ordenlig ut, uansett hvor lenge du lar den så.
Helt riktig, Sjøtummel :smash:

 

Det viktigste av alt er å unngå vann i tanken og der er Hammerdown glimrende (i tillegg til noen andre litt mer ullne funksjoner :wink: ). Om du klarer å pumpe ut alt gørret og evt skrubbe og spyle tanken så burde problemet være løst. Har du et skikkelig mannhull i tanken kan du godt bruke vann, gjerne varmt, til å spyle tanken med, bare sørg for å tørke ut tanken med vifteovn e.l. etterpå.

 

Om du har avtapping på tankens absolutt laveste punkt så bør du nok lage deg rutiner på å tappe av en skvett jevnlig. Har du IKKE avtapping kan du lage deg et sugerør som går til tankens laveste punkt og pumpe ut en skvett den veien jevnlig. I en av mine tidligere båter hadde jeg ingen mulighet til å tappe i bunnen av tanken og da satte jeg inn sugerøret til motoren helt i bunn av tanken der alt gørra normalt samler seg og kjøpte et Racor filter med stor vannutskiller. Da får der aldri muligheter til å samle seg noe stort i tanken og det som kommer ser jeg i filteret umiddelbart.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

I en av mine tidligere båter hadde jeg ingen mulighet til å tappe i bunnen av tanken og da satte jeg inn sugerøret til motoren helt i bunn av tanken der alt gørra normalt samler seg

Den metoden vil jeg absolutt ikke anbefale.

Får du slagg inn ved fylling, kan du fort få problemer og tetting før forfilteret.

Det er en grunn til at stigerør skal monteres over bunn i tanken.

 

Best er selvfølgelig pung og eller avtapping/drenering i bunn av tanken.

De fleste fritidsbåter har ikke dette.

Da er produkter som Hammerdown greie å bruke.

 

 

Link to post
Share on other sites

Den metoden vil jeg absolutt ikke anbefale.
Jeg synes nå det er bedre å få problemer med en gang enn den dagen jeg er ute i styggevær og virkelig trenger å ha pålitelig framdrift :smash: Det handler om å gjøre det beste av de mulighetene som er, kan en ikke tappe av tanken så får en sørge for å få dritten ut før det blir noe mengder av det... Har du 10 liter gørr i tanken kan du være sikker på at det går i filteret når det passer absolutt dårligst...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes nå det er bedre å få problemer med en gang

Du kan nok banne på at slagget ikke tetter til skikkelig før det passer minst uansett. :headbang:

 

Har selv stampet på havet med motorstopp og staket ut svart slagg med ståltråd som hadde tettet til, i kuling og høy sjø. Ikke å anbefale. :nonod:

 

 

Link to post
Share on other sites

Som nevnt over har jeg lett tilgang til tanken via mannhull.

Jeg har ikke tappemulighet under tanken. Det var via mannhullet jeg satte ned røret fra pumpen (en slik pumpe en kan pumpe ut motorolje gjennom peilepinne-hull med).

 

Når tanken skal tømmes er planen klar: Hevertprinsippet med slange gjennom mannhull og rett ned hvor tanken er dypest. Når alt er ute og jeg tror jeg har fått gjordt rent, anvender jeg lykt og spegl - og sikkert flere kluter....

 

Skal nok få bukt med svineriet men en grisete jobb blir det uansett..

Link to post
Share on other sites

Siste akt:

 

Nå er tanken gjordt ren; en jobb som faktisk ble enklere enn jeg hadde trodd :cheers:

 

Mengden gruff var betydelig mindre enn fryktet. Det lå et lag med noe geléaktig helt i bunnen. Stigerøret ligger veldig nær bunnen - så heldigvis har dette gått bra så langt. Skal bytte filterne over helgen for å være på den sikre siden.

 

Forrige eier har brukt en flaske merket "No. 1" på tanken for å motvirke dieseldyr.

 

Min konklusjon på denne saken er at 'bunnfallet' er av biologisk karakter men å kalle det dieseldyr er jeg fortsatt usikker på.

Nå er i alle fall størstparten av jobben gjordt.

 

Noen bilder:

 

Først hevert:

 

img_0369mod.jpg

 

Deretter koste over alt med oppvaskbørste og øse resten ut:

 

img_0375mod.jpg

 

Enda mer gruff:

 

img_0376mod.jpg

 

Så er tanken ren :drink:

 

img_0391mod.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg gjorde rent min tank i går,en god del dritt på bunn.Jeg har tatt vekk filteret i tanken og koblet ett utenfor i stede mye letter og se om det kommer møkk.Og ikke minst lettere hvis det skulle bli tett foreks i ruskevær for det er da det skjer brå stopp og hurtig og enkelt og bytte to slange klemmer og av med det..:diving: .mvhBjørn

Redigert av Hasla 26 (see edit history)

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

Jeg har samme opplegg som deg, men jeg vet ikke om min tank er like ren som din..

Hydrox, har du tappekran for vann i bunnen av tanken?

 

Jeg er ikke sikker på om jeg har det. Vanskelig å komme til.... Lurte på om jeg skulle lure ned en slange og pumpe opp en liten prøve for å se hva som var der?

Har ikke noen tappekran i bunn, det er dessverre ikke mulig. Vanntanken min ligger aktenfor dieseltanken og sperrer helt for den slags.

 

Tanken min har gått med bensin helt i fra 89 til nå, holder på å bytte til dieselmotor. Satser på at returstrålen rettet bakover mot laveste punkt i tankbunnen kommer til å holde den ren, blir spennende å se om det funker.

 

Fest slangen din på en rørbitte og sug i fra laveste punktet, da får du sikkert opp det som måtte være der av vann. Slim og gukk har det med å feste seg til bunn og skott og kommer ikke ut med å draine eller suge i fra bunn. Spyle med varmt vann og suge opp funker fint.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...