Jump to content

Utenbords starter ikke etter opphold i saltvann


Speedygonzales

Recommended Posts

Hei. vurderer å hente meg en båt på søndag. båten er helt grei. men motoren på den, en mercury 115 hk 2 takt har vært under vann ei natt.. under et uvær så sank båten under. dette var i salt vann. han som eier den nå sier han har skylt gjennom alt så den ikek skulle bli ødelagt innvendig. men problemet er at det ikke er gnist på den. Er det kompliserte greier? meninger og tips tas imot med stor takk :)

Link to post
Share on other sites

Ikke nødvendigvis, switchboxene kan ha tatt skade av oppholdet under vann.

han som eier den nå sier han har skylt gjennom alt så den ikek skulle bli ødelagt innvendig

 

Det helt fin førstehjelp, men trinn nr 2 på lista er å få smurt opp alle innvendige deler fort som bare f**n , ut med pluggene pøs på med fuktdrivend smørning, gjenta samme behandlig igjennom forgasserene ( dette er viktigere en gjennom plugg hullet pga alle lager )

 

 

Såfremt ikke elektronikken er død, burde ikke det vær noe problem å få gnist....

Må ha godt batteri, du trenger litt turtall før du får gnist ( ca 200 rpm )

 

Skulle gjerne vist hvilken 115 det er snakk om...

 

 

Arne Kjetil

Redigert av Droll (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hmm.. det er nok noe med elektronikken som har gått i stykker.. alt det andre var som det skulle sa han. mangla bare gnist. så er sikkert elektronikken som har gått til helvete. Er det noe spes med elektronikken på båtmotor? en crosser motor er jo bare coil,strøm regulator,tenn spole og ledninger. har lite peil på båt siden dette er min første båt :P det er en mercury 115 hk. 88 modell.

Link to post
Share on other sites

og nei den har ikke starta etter dette.. han har drarr rundt motoren. den går som den skal. men mangler kun gnisten som sagt.selve båten er fin og hel å se på. pussa opp for 2 år siden. 18 for speedbåt. skal bytte den i en crosser som er verdt ca 20 lapper. hvor mye kan det eventuelt koste å reparere elektronikken? har noen kamerater som har peil åå å skru.. så vet ikke om dette kan gjøres selv jeg?

Link to post
Share on other sites

Har du sjekket at det ikke er gnist på noen av pluggene? Spør fordi coil'ene er utsatt ved opphold i saltvann, men det er lite sannsynlig at alle coil'ene feiler.

 

Er alle uten gnist kan det være alt fra en bagatell (kortsluttet stopp) til defekt styringsmodul. Sannsynligvis vil du kunne få tak i brukte deler. Nye er dyyyre...

Siden motoren ikke har vært startet etter dukkerten må rensing og konservering ha vært nøye utført for at lagre etc ikke skal ha tatt skade.

Det at eieren ikke sørget for å få den i gang kan tyde på at han ikke er noen ekspert på området...

Link to post
Share on other sites

Eneste mulighet jeg kommer på er att du for måle coil osv ,Så slipper du hvis heldig og bytte alt elektriskt.Er nok ett eller annet som må byttes.Jeg hadde min motor under vann tok opp denne spylte med ferskvann men ikke noe gnist.Hadde heldigvis en delemotor og prøvde meg frem fant ut att det var selve jernen som var ødelagt.Du må ikke betale noe særlig for denne motor da dette kan bli dyrt :confused: Lykke til MVH :cool: Bjørn

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

hmm.. okei. nei er ikek gnist på noen av dem.. mye penger kan det være snakk om fpr styringsmodul da?ikke så dyrt at det lønner seg å kjøpe ny motor? hvor kan jeg eventuelt få tak i ny modul? passer det om hverandre? har finni en delemotor. det er 115 hk mercury det også. men den er 10 år eldre. så det er vel ikke likt?

Link to post
Share on other sites

Siden det er en 1988 115hk så er det snakk om en 6er.

 

Denne har 2 tennings boxer som sitter på styrbord side ( tror jeg det heter :rolleyes: ), her bør du demontere hverenkelt ledning for så pussen den ren for eventuell irr ( monter ledningen før du tar neste ).

 

Hvis det ikke hjelper, kan du koble ifra den sorte/gule ledningen ( er en på hver boks, går også en opp til en tilt bryter ), denne ledningen brukes for å stoppe motoren ( via tenning eller dødmans bryter )

Fremdeles ingen gnist ?? en grundigere feilsøking ligger her ( PDF fil ) ifra side 48 .

 

det er 115 hk mercury det også. men den er 10 år eldre. så det er vel **

Hvis du er sikker på årsforsellen så passer nok ikke tenning delene nei, en 1978 model kom med fordeler og Thunderbolt tenning.

Men hvis den IKKE har fordeler har den tenning som passer ( ADI tenninga kom ca midt i 1979 )

 

Thunderbolt = 1 coil + 1 tennings boks + fordeler ( MÅ har batteri for å gi gnist )

ADI = 6 coiler + 2 tennings bokser + giver under svinghjul ( har egen strømforsyning ifra statoren, trenger IKKE batteri for å gi gnist )

 

Mulige delemotorer ..... 90/115/140 sekksere ifra 1979 > 1988 + noen 3 sylindrede modeller ( kun tennings boks) ( Mercury og Mariner )

 

Hvis du tenker på å bytte HELE motoren så vil alle 90/115/140/150hk ifra 1972 > 1988 passe, MEN du må bruke det tennings systemet som hører til blokka.

 

Og ikke tenk på mere effekt..... 150 hk modelen ble til 140hk det året Mercury lanserte 150 V6ern ( eneste endring var klistremerket ), den 140 hk modelen ble senere til 115 hk i 1984 ( effekten ble da målt på propellen )var et par andre forandinger også ( annen reed konfigurasjon + lav komp stempler ) = ca effekt ...135 hk på blokk...115hk på propell.

 

 

 

Arne Kjetil

Redigert av Droll (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ta kontakt med Ravns garage :yesnod:

 

Har selve en 50 merc som jeg plagdes med i fjor sommer. De var veldig behjelpelig og har vist det meste av deler. Bor langt unna Ravns så hjelp til å fikse det fikk jeg lokalt men Ravns var villig til å hjelpe å feilsøke via telefonen :flag:

 

Det var hjernen som var defekt og den kjøpte jeg hos Ravns pga god service på telefonen.

 

Trodde selve hjernen var vanntett????? Ligger ikke all elektronikken i en vanntett masse??

Link to post
Share on other sites

her kommer det mye nyttig info :) Hvor holder ravns garasje til da? men er det noen her som aner priser og sånn? hva kan jeg i verste fall ryke på? er det snakk om 5 siffra beløp? :S jeg tenker jeg kjøper båten jeg. så får jeg ta det litt etter litt :)

Link to post
Share on other sites

Ravns Garage kan du finne her

 

Switch boxene har nummer 332-7778A12, pris pr stk $195.42 ( OBS pris USA ).

Er brukt på alle rekke sekkserene med ADI + de fleste 2-takts V6 modellene med ADI tenning ( Mercury/Mariner )

 

Stator #5454A17 $161.52 ( OBS pris USA )

Trigger # 96455A9 $152.92 ( OBS pris USA )

Coil #339-832757A4 $36.49 ( OBS pris USA )

 

Kjøper 99% av delene jeg trenger ifra USA pga pris og tilgjengelighet ( Eurofritid :sad: , har gitt opp dem )

 

Men før du begynner å bytte dyre deler, rens ALLE kontakt punktene + gå igennom den feilsøking guiden jeg postet en link til i min forrige post.

 

Synes det er litt rart at BEGGE boksene er deffekte ( kan skje ), koble ifra stopp ledningen ( sort/gul ledning ) er iblant de 8 ledningene i senter på bildet ditt, gå over jordings punktene, ta ut pluggene ( men koble dem til jord ) , bruk er godt batteri ........

 

 

Arne Kjetil

Redigert av Droll (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter en del erfaring med elektronikk som har vært i saltvann, finn noe annet. Saltvann, selv etter kort tid i saltvann ødlegges elektronikk over tid. Uansett hvor godt du vasker dette. Kan fungere bra etter en vask, men er garantert potensiell feilkilde.

Selv ved inntrenging av ferskvann er dagens komponenter i elektronikk meget sårbar......

Redigert av 880 (see edit history)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

En motor det er verdt og ta vare på.

Ikke sant,Droll? :wink:

Ble produsert ifra 1972 > 1988 .....lurer på hvor lenge dagens modeller varer, tror du det er like lett å få tak i deler til en Yamaha når den nærmer seg 20år ( ser ut til at den trenger deler den også :wink: ) :lol: .

 

Hvordan går det sekksern din da ???

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Blokka er ferdigpakka,men ikke montert.

Håper ikke Carl Kiekhaefer snur seg i grava siden jeg har byttet ut noen gjenger med millimeter

og brukt japansk spesial-verktøy..

:lol::lol::cheers:

 

Nå hadde ikke Karl noe med utviklinga av sekksern, ifølge historien ble den utvikla bak ryggen hans.

Men hvorfor har du byttet til mm, hadde ikke noe problem med å finne de rette boltene her på indre østland ( 1/4" - 20 UNC og 7/8" UNC.

 

Arne Kjetl

Link to post
Share on other sites

Nå hadde ikke Karl noe med utviklinga av sekksern, ifølge historien ble den utvikla bak ryggen hans.

Men hvorfor har du byttet til mm, hadde ikke noe problem med å finne de rette boltene her på indre østland ( 1/4" - 20 UNC og 7/8" UNC.

 

Arne Kjetl

P4070036.jpg

en del av disse boltene satt som f.. ble borret ut og gjenget opp M8

Bak ryggen? nå ble jeg også nyskjerrig..

Redigert av mitsu (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...