Jump to content

Hva gjør man når en båt synker?


bliss X

Recommended Posts

I går kveld/natt sank ei snekke i havna. Nå i kveld var neste snekke på vei ned. Noen hadde forsøkt å få tak i eier, men uten hell.

Jeg klarte heldigvis å spore opp eier, og han kom så fort han kunne.

Men ... Hva bør man egentlig gjøre når man oppdager slike ting og man ikke får tak i eier?

 

Ringe politiet? Kontakte NSSR?

Link to post
Share on other sites

Brannvesen tar dette om de ikke har prekære livsviktige ting. Med den lensingen de presterer så kan de omtrent holde et øsekar flytende. :lol:

 

Men viktigere er at det bør være noen 220 volts pumper i enhver havn...låst inn, men hvor medlemmer har nøkkel (samme som bom e. lign.).

Da kan man få hivd oppi lenser før man springer etter hjelp.

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Er det mulig å fortøye båten slik at fribordet holdes over vann, så er det en uvurdelig hjelp..

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

hvis det er en båt som tar inn bare litt vann mens eier er kronisk utilgjengelig. Han bryter da kanskje en av båtforeningens vedtekter, og kan i værste fall miste plassen sin? Jeg vil uansett tro at det er i dem som driver båtforeningens interesse at båten ikke synker, da blir det mye styr.

Link to post
Share on other sites

om det er enb båt som holder på å ta inn vann uten å lense (nok lensing) så finnes det vel noen større 12v. pumper og batterier nok i en havn...her må det da bare være å ta hva man kan få fatt på og lense hva remmer og tøy kan holde frem til stabile forhold er oppnådd? Demontere egne pumper + andre eventelt som er tilgjengelige..og koble disse til batterier så har du i alle fall gjort hva du kan..

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Øsinga er førstehjelp, så får en prøve å kontakte eier/brannvesen/politi etc. og eventuelt prøve å finne ut hvor det lekker(det er jo ikke like enkelt bestandig).

Dukker det ingen opp(eier eller andre) og båten fortsatt lekker, prøv å få satt den i fjæra. Så synker den ikke så dypt og reduserer skaden.

Man kan vel risikere å få eieren på nakken fordi han hadde tenkt å få ut forsikringspenger, men jeg tror de fleste båteiere ville bli glad for at skadeomfanget ble redusert.

Link to post
Share on other sites

Vær i alle fall forsiktig med å gå ombord i båter fyllt med vann. Stabiliteten er meget dårlig og det skal utrolig lite til for å vippe ripen under vann, da går det fort.

Trebåter som lekker i natne kan man redde med å hive sagmugg i vannet, det blir sugd inn i sprekkene.

 

Personlig har jeg planer om å ha en 12V portabel lensepumpe i båten min. Med lang ledning og plugg for sigarett tenner kan man hjelpe andres og egen skute i havsnød.

Link to post
Share on other sites

Mulig det Vikers, men jeg har ikke noe slikt utstyr og det er ikke fullt av folk i ei båthavn om kvelden /natten.

Mener du man skal bryte seg inn i andre båter på leting etter lensepumper?

 

Var ikke til stede i går når snekke nr 1 sank, men det var jo flaks at dette ble oppdaget og jeg klarte å få tak på eier.

Link to post
Share on other sites

...

Personlig har jeg planer om å ha en 12V portabel lensepumpe i båten min. Med lang ledning og plugg for sigarett tenner kan man hjelpe andres og egen skute i havsnød.

 

Det er et eksempel til etterfølgelse! :yesnod:

 

Når det gjelder "å maure" med sagmugg - så er det viktig at sagmuggen har omtrent samme størrelse på korna. Om en større flis fester seg i naten/sprekken - så vil ikke resten av sprekken fylle seg slik at man heller har lagt en kile som holder sprekken åpen.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Mulig det Vikers, men jeg har ikke noe slikt utstyr og det er ikke fullt av folk i ei båthavn om kvelden /natten.

Mener du man skal bryte seg inn i andre båter på leting etter lensepumper?

 

Var ikke til stede i går når snekke nr 1 sank, men det var jo flaks at dette ble oppdaget og jeg klarte å få tak på eier.

 

Om du må ødelegge skott/dører og slik så mener jeg ikke det, men i de fleste havner så ligger mange båter som har en lensepumpe tilkoblet for sikkerhetsskyld..gjerne akter i båten hvor man kommer til under kalesje etc.... (kall det gjerne bryte inn). Og ja.....jeg synes man skal ta det man kan få fatt på og hjelpe til om det er en mulighet. Tror at de fleste eiere av båter (om ikke alle) ville vært glade for den type førstehjelp...og på samme måte godt skjønner at slike ting ble gjort. Pumpen blir jo fort montert tilbake, og det eneste man oppnår er kanskje å redde en båt fra å gå ned.

 

Mine pumper er i allefall til fri benyttelse ved slike situasjoner - røsk dem av ledningene og koble dem til...en telefon fra havna dagen etter så er jeg der og kobler dem til igjen....glad for at mine pumper kanskje reddet nabobåten fra å gå ned takket være en rådsnar fyr på brygga.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Tror ikke det er så enkelt som det du beskriver her. Jeg roter hvertfall ikke rundt ombord i andres båter om natta på jakt etter ting jeg kan "røske" ut.

Har ingen erfaring med denslags utstyr heller ...

 

Får nok basere meg på å ringe politet, hvis det skulle skje igjen, og jeg ikke får tak i eier.

Link to post
Share on other sites

Ja gjør gjerne det, men om det hindrer båten fra å gå ned tviler jeg på om situasjonen er prekær.

 

En lensepumpe har 2 ledninger....en til pluss og en til minus...enklere kan det likssom ikke bli. :smiley:

Slanger løsnes med en skrutrekker på slangeklemme.....

 

En gammel trebåt er kanskje bare verd 10-20-30 tusen, men det hender jo at plastbåter eller andre "dyre" båter tar inn vann også..og da snakker vi kanskje om at du redder verdier for mange hundretusener.....vel verd å røske ut en lensepumpe for, mener jeg. Men jeg hadde jo røsket ut en pumpe for trekoggen til 10 000,- også jeg, da.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Om det ikke er mulig å lense så er vel eneste mulighet å forhale havaristen inn på en grunne. Alternativt inn til en kai hvor man kommer til med kranebil, sette fast noen tamper i båten og la den gå til bunns. Klarer man ikke å holde den flytende så har man i hvert fall gjort det enklere å heve den.

Link to post
Share on other sites

Hvis man "røsker" ut lenseutstyret fra en annen båt så risikerer man vel bare å flytte problemet over i den båten man tar utstyret fra?

 

Nei...de fleste båter har vel lensepumpe "for sikkerhets skyld". Jeg kjenner ihvertfall ikke til så mange plastbåter som ville gått ned iløpet av en natt om ikke de hadde lensepumpe igang, men jeg vet om mange som har lensepumpe montert.....for sikkerhet skyld...

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Om det ikke er mulig å lense så er vel eneste mulighet å forhale havaristen inn på en grunne. Alternativt inn til en kai hvor man kommer til med kranebil, sette fast noen tamper i båten og la den gå til bunns. Klarer man ikke å holde den flytende så har man i hvert fall gjort det enklere å heve den.

 

Og dette er jeg enig i..om ikke lensing vil hjelpe..så er det absolutt det beste for båteier...og for havna.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Ligger den i båsen sin kan en feste tauverk mellom utriggerene UNDER båten, gjerne løsne på fortøyningene så den ikke dras nedover.

 

En kan videre dra en presenning med en taubit i hvert hjørne (noe som alle kan ha liggene ombord) under båten for å tette skaden...

 

Flere gode? :cool:

Link to post
Share on other sites

Tror faktisk jeg hadde blitt passelig forbanna hvis noen hadde påført min båt skade for å redde en annen båt. Alle mine lensepumper er godt fastskrudd og kan ikke røskes vekk, ikke uten å påføre båten min betydelig skade. Hvem skulle i så fall betale for å få reparert slikt?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...