Arvid_A Startet 27.Mai.2007 Del på Facebook Startet 27.Mai.2007 Vi har for tiden litt problemer med å få full effekt ut av Yanmar’en (4JH3-DTE med turbo og mellomkjøler/intercooler). I fjor høst oppnådde motoren korrekt toppturtall på 3800 o/min, noe som ga båten en fart på ca 15 knop. Da vi satte ut forrige helg, reagerte jeg først på at toppturtallet ”bare” var 3700o/min, og toppfarten bare ca 14 knop. Utover i helgen ble dette bare verre og verre. Etter hvert var det ikke mulig å få høyere turtall på motoren enn 2500 o/min. og dermed en fart på bare 7-7,5 knop. Med tanke på at jeg hadde løsnet en del slangekoblinger da tanken var ute for reparasjon i vår, gikk jeg over og trakk til alle koblingsnipler, slanger og slangeklemmer for dieseltilførselen. Etter dette tok vi en liten prøvetur på et kvarters tid, og det virket som om motoren nå gikk OK, dog manglet det fortsatt ca 100 o/min på toppturtallet og ca en knop på toppfarten. Jeg syntes dette var rart, men prøvde å trøste meg selv med at dette sikkert skyldtes økt båtvekt p.g.a. fulle tanker samt diverse pikkpakk som man har stuet om bord. Denne helga har imidlertid problemene bare tiltatt.. I går testet jeg igjen toppturtallet, og nå butta det imot allerede ved 3600o/min. På turtall opp til dette gikk motoren tilsynelatende OK. På returen i dag mista motoren gradvis effekt, og toppturtallet sank ned til ca 2400 o/min. Motoren kunne også bli gående å ”jage” litt mellom 3000 og 2500 o/min hvis jeg ikke dro av på gassen (virket som om den ”prøvde” å øke turtallet før den så ”kveltes”). Jeg prøvde også å ruse motoren i fri. På full gass kom den opp til ca 3000 o/min et par sekunder, før den ”kveltes” og turtallet sank til ca 2500. I det den ”kveles” kommer det en del blågrå røyk. Motoren ryker ellers ikke noe spesielt. Temperaturen ligger stabilt på ca 80 grader, oljetrykket er helt normalt, og oljenivået er stabilt. Det er ikke vann i vannutskilleren på dieseltilførselen. Luftfilteret er renset, og jeg har prøvd å kjøre med åpen motorromsluke for å sikre tilstrekkelig lufttilførsel. I dag drenerte jeg også ut dieselfilteret i matepumpa, luftet matepumpa og gjorde en ny prøvetur. Motoren startet lett og gikk fint på lavere turtall, men samme problem ved høyere turtall. Jeg har vanskelig for å tro at problemet kan skyldes forurensninger i drivstoffet i og med at tanken jo ble rengjort i fm. at den fikk påsveist ny bunn i vår. Oppsummering: - Motoren starter svært lett og går fint på lavere turtall, men vil ikke over ca 3600 o/min. - Etter å ha gått en times tid mister den gradvis ytterligere effekt, og klarer etter hvert ikke stort mer enn 2400- 2500 o/min Mørke tanker om turboproblemer er i nå ferd med å feste seg. Min ukvalifiserte teori i denne forbindelse er at motoren får det drivstoffet den skal ha, men at turboen ikke klarer å trykke inn nok luft, derav den blågrå eksosen idet motoren virker som den ”kveles”. Det kan også opplyses at motoren er en 2000-modell som har gått ca 950 timer. Hva tror dieselekspertene her på forumet om denne saken? Sitér dette innlegget Link to post
Cirkeline Svart 27.Mai.2007 Del på Facebook Svart 27.Mai.2007 (redigert) Først er det dieseltilførselen jeg ville ha sjekket. For å få "ringet" inn feilen så kan du ta ei 10 liters kanne med diesel og koble dette til filteret. Siden du har gjort noe med tanken så kan det være lurt å få testet dette med en annen løs tank. Husk returen opp i kanna også ellers så går den rimelig fort tom. Prøv etter endt lufting om motoren går bedre nå. Ei dårlig fødepumpe som ikke orker allverdens kan jo lage en del problemer for deg når den skal suge brennstoff fra tanken. Slange og tilkoblinger har du sjekket? Hva med filtre? Hva ble gjort med tanken? Cirkeline Redigert 27.Mai.2007 av Cirkeline (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 27.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2007 Hei! Slangene er sjekket visuelt for sprekker, og tilkoblingene er løsnet og dratt til igjen. Dieselfilteret på matepumpa ble tappet i dag. Kun ren, fin diesel. Filteret er ikke byttet i år, men ble byttet i fjor vår og alt fungerte fint i fjor høst. Tanken (aluminium) fikk påsveiset ny bunn etter at lekkasje ble oppdaget i vår (groptæring). Tanken burde derfor være ren. Det jeg syns er litt underlig er at problemet ser ut til å øke når motoren har vært i bruk en times tid. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 27.Mai.2007 Del på Facebook Svart 27.Mai.2007 hva med lufting av dieseltanken.. du har ikke tettet den?? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Arvid_A Svart 27.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2007 hva med lufting av dieseltanken.. du har ikke tettet den?? Nei, da jeg fylte tanken opp så "gurglet" det ut diesel i luftehullet da tanken var full, så luftingen er nok ikke tett. Jeg prøvde forøvrig også å åpne påfyllingslokket mens problemene pågikk, uten at det ga noen bedring. Sitér dette innlegget Link to post
Cirkeline Svart 27.Mai.2007 Del på Facebook Svart 27.Mai.2007 Prøv en løs tank rett på motoren. Cirkeline Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 28.Mai.2007 Del på Facebook Svart 28.Mai.2007 Støtter Cirkeline her, det mest nærliggende er å tro at det er noe på dieselsystemet som er tett og det at du nylig har mekket på dette øker misstanken. Sett en slange fra matepumpa og rett ned i en dieselkanne. Funker ikke alt da så vet du at problemet ikke er i diesel tilførselen. Best å sjekke ut dette før du begynner å feilsøke for mye på det mekaniske på motor. Jeg hadde tilsvarende symptomer på min forrige motor og kunne ikke forstå at noe kunne være tett, da jeg hadde skiftet alt. Dette helt til jeg fant en sil integrert i en banjokobling, denne var helt tett. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Arvid_A Svart 28.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2007 (redigert) Takk for tipset, Cirkeline og SF! Jeg skal prøve dette når neste "etterforskningsrunde" starter. Etter det jeg har forstått er denne motoren s.k. "selvluftende"(?). Dette innebærer vel at det kun er nødvendig å lufte på matepumpa - ikke på koblingene til innsprøytningsdysene? Redigert 28.Mai.2007 av Arvid_A (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
benq Svart 28.Mai.2007 Del på Facebook Svart 28.Mai.2007 Har hatt samme motoren minus de problemene som du har (irriterende).Det var ikke feilslag på den motoren fra 1986 og fram til jeg solgte båte for 1 mnd. siden, så dette er en motor som går i "sorg og glede" uten noen nykker. Det var en som ymtet frampå at det var en integrert sil en eller annen plass,det kjenner ikke jeg til, men heller mot den oppfatningen at det kan være noe med diesel tilførselen siden den bakker fint men får problemer etter at du har kjørt en stund. Kan det være en knekk på dieselslangen siden du har hatt tanken ute. Bak på motoren ligger det et eksosbend (sølvfarget), hos en kompis av meg var det tært ett lite hull i underkant og det resulterte i at han mistet effekten på motoren, han sa det var som å kjør uten turbo. Det blir spennende å høre hva du finner ut (for noe finner du,helst bagateller) Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
SvartRøyk Svart 28.Mai.2007 Del på Facebook Svart 28.Mai.2007 Høres veldig ut som dieseltilførsel ja. Hvis turbo så hadde du sett sort røyk etter deg. Mange tetter igjen lufttilførselen ifm opplag på sjøen slik at varmen ikke blir luftet ut. Hvis motoren ikke får nok luft vil den også oppføre seg slik...bare en ide hvis det ikke er feil på det andre. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 28.Mai.2007 Del på Facebook Svart 28.Mai.2007 . Det var en som ymtet frampå at det var en integrert sil en eller annen plass,det kjenner ikke jeg til, men heller mot den oppfatningen at .. Hei, Silen jeg nevte var på en helt annen type motor. Nevte det bare som et eksempel. Når du tror du har sjekket absolutt alt så er det ofte en liten ting du har glemt. I mitt tilfelle var det et lite "grovfilter" i form av en sil i banjoen inn på matepumpa. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Arvid_A Svart 29.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2007 I går kveld leste jeg meg opp på diverse BP-tråder om dieselfiltre, vannutskillere og drivstoffproblemer. Utstyrt med denne kunnskapen i tillegg til bl.a en ekstra testdunk med diesel, tok jeg i ettermiddag turen til båthavna. Nå skulle drivstoffsystemet gjennomgås fra A til Å! Jeg starta med å tappe ned vannutskilleren (type CAV) og tok ut filterinnsatsen. Sett gjennom en uerfaren dieselmekkers litt småskjeve hornhinner syntes det kun å være ren fin diesel i filterholderen. Også selve filteret så helt fint ut, kun litt brunfarget, men uten belegg. Filterinnsatsen ble likevel byttet, sammen med tilhørende gummipakninger. Slangen fra tanken til filterholderen ble løsnet på filtersiden og blåst igjennom. Likeens ble slangen fra vannfilteret og til matepumpa løsnet og blåst igjennom. Ingen tilstopping og ren, fin diesel over alt. Det var da jeg skulle montere disse slangestussene igjen, at jeg "kom borti" kranen som sitter på utgangen av vannutskilleren på slangen mot matepumpa. Koblingsmuffen til denne kranen var langt fra godt tilskrudd! Etter hvert skjønte jeg også årsaken til dette: - Når kranen står i stengt stilling, dvs, med håndtaket vinkelrett på slangene (se bilde nedenfor), presses håndtaket litt nedover av lydisolasjonsmatta under dørkplata. Dette resulterer igjen i at den ene av koblingsmuffene til kranen "skrur seg" litt opp, og koblingen er ikke tett lenger. I f.m. tankbyttet i vår ble det en del åpning og stengning av kranen og på og av med dørkplatene, slik at kranen nok har fått seg noen kilevinker, og etter hvert løsnet i koblingen. Resultat: Matepumpa fikk luft i stedet for diesel. Resten av historien er i grunnen kort og grei: - Koblingsmuffen til kranen ble dratt til - Lufteskruen på matepumpa/finfilteret ble åpnet - Ved hjelp av den manuelle "luftepumpa" på matepumpa ble diesel først dratt inn i vannutskillerfilteret, deretter frem til matepumpa - Etter at det var slutt på luftboblene her ble lufteskruen stengt - Litt spent vred jeg på startnøkkelen - Ahhh - motoren startet "på første snurren" og gikk jevnt og pent som om ingen ting var skjedd - Etter noen minutters konsollidering av stillingen ble fortøyningene løsnet og turen lagt ut i fjorden - Gasspaken ble gradvis presset nedover og Yanmar'en reagerte jevnt og trutt med høyere turtall - Etter 5 minutters oppvarming på 2800 o/min ble spaken lagt flat og gledeshylet runget i Krokstadfjorden da turtelleren dro opp til 3800 og GPSen viste 15 knop! Feilen er funnet og en uerfaren dieselskipper har klatra enda noen trinn opp på lærestigen! (- at jeg mista mobilen ned i dieselsølet i kjølsvinet under prosessen, slik at den nok trakk sitt siste sukk, glemmes fort i en sådan gledesstund...) Det blir spennende å høre hva du finner ut (for noe finner du,helst bagateller) Lykke til Du hadde i grunnen helt rett, "benq" - og også dere andre som med en gang fokuserte på dieseltilførselen, og fikk meg bort fra langt mer kostbare tanker. Takk til dere alle sammen! Nå er det bare å vente på det gode sommerværet! Sitér dette innlegget Link to post
benq Svart 30.Mai.2007 Del på Facebook Svart 30.Mai.2007 Det er utrolig hvor mye kompetanse det er i dette foraet, og gode råd får når man lufter ett problem. Har selv fått hjelp her. Det er altid noen som har hatt eller vært borti samme eller lignende saker, og det fine er at folk ikke vegrer seg for å komme med tips, noe tar man med seg og noe forkastes. Fortsett med det folkens, og ha en fin båtsommer og bruk båten med "vett og forstand", husk også promillegrensen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.