Jump to content

Sinkanoder til Yanmar motor


roaldbj

Recommended Posts

Har endelig fått sinkanodene til Yanmarmotoren fra Shipstore i USA.

 

shipstore.jpg

 

motoranoder1.jpg

 

 

 

 

Blir spennende å se hva sluttregningen kommer på. Ett sett stavsink anoder til en Yanmar 6 LYA-xxx motor består av 5 staver og koster i Norge ikke så langt fra 800 kr. Ved å kjøpe fra Shipstore kan man kjøpe stavanoder med og uten messingmutter. De uten messingmutter kan skrues in i tidligere anvendt messingbolt. Jeg 100 anoder - slik at jeg har noen år. Prisen er som følger:

Enhet: MTRCMEZ1F - Zinc Only Pencil 1/2" x 1 1/4" $ 2.39

Enhet: MTRCMEZ2 - Zinc Only Pencil 5/8" x 2" $ 2.39

Enhet: MTRCME1F - Zinc Pencil 1/2" x 1 1/4" $ 5.29

Enhet: MTRCME2 - Zinc Pencil 5/8" x 2" $ 5.29

Fremover vil jeg ha en kostnad til ett sett av sinkanoder på ca 100-lappen, til forskjell fra kjøp i Norge til 800 kr. Selv når frakt og moms er betalt må det vel være mye å spare her. Kommer nok også til å kjøpe større kvantum med andre forbruksvarer til motoren på samme måte. Det er nesten litt vanskelig å skjønne at Yanmar skal ha så mye for å legge 5 anoder i en liten plastpose?

Link to post
Share on other sites

Prisen i Norge for de fem anodene med mutter er omtrent kr. 650 (forhandleren gir noen prosenter)

 

De samme originale yanmaranodene med mutter fra USA koster omlag $8/stk.

 

Det er 40 dollar, 50$ med norsk moms. Da er vi snart oppe i halve prisen av norsk pris.

 

Skandalen er ikke i første rekke den norske prisen, men at man må kjøpe anodene komplett med messingmutteren.

 

Disse 5 anodene kunne kostet bare noen hundrelapper i Norge også om man bare kjøpte selve anodene.

 

Et sett messingmuttere er en nødvendighet. To sett er kjekt å ha. Flere sett er en unødvendighet.

Link to post
Share on other sites

Jeg har nylig kjøpt oljefilter, dieselfilter, impeller, komplett sinksett og Racor dieselfilter fraTorresen i USA. Oljefilteret kom på kr 260 i usa , mens det koster kr 525 i Asker sommeren 2006. Nå har jeg 2 komplette sett med sink og mutter. Neste kjøp blir bare sinkstaver til ca $2 pr stk.

Link to post
Share on other sites

Hvor klarer du å få kjøpt settet til kr 650 - det er veldig mange år siden jeg fikk det til trass i at jeg har noen "kontakter"?

Hvis det er veldig mange år siden, er det jo ikke sikkert at du har fått med deg at Yanmar Norge satt ned prisene på disse anodene for drøye 2 år siden, men likevel er det jo svindyrt. Jeg sa nei til 650 kroner og bestilte fra USA. Den store gevinsten var å kunne kjøpe løse sinkstaver.

Link to post
Share on other sites

Og båtene koster kanskje fleire millioner??,jaja...i den store sammenhengen kan eg faktisk ikkje sjå poenget.Om eg bruker et par tuselapper for å kjøpe annoder og filter eller andre deler til "vårservicen til min LY2-ST føler eg ikkje dei utgiftene så tyngende;dessuten har forhandler/verkstedet folk man kan henvende seg til hvis man har spørsmål om motoren eller service,og DET er vel neppe lettere å spørre noen i Usa.

Link to post
Share on other sites

Og båtene koster kanskje fleire millioner??,jaja...i den store sammenhengen kan eg faktisk ikkje sjå poenget.Om eg bruker et par tuselapper for å kjøpe annoder og filter eller andre deler til "vårservicen til min LY2-ST føler eg ikkje dei utgiftene så tyngende;dessuten har forhandler/verkstedet folk man kan henvende seg til hvis man har spørsmål om motoren eller service,og DET er vel neppe lettere å spørre noen i Usa.

 

 

Det var nemlig det jeg og mente :wink: ,men tror ikke de tok ironien i innlegget mitt :rolleyes:

Glad ikke alle båteiere her inne er så jævlig kjipen som mange fremstår her på forumet. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Jeg glemte å nevne at smøreoljekjøleren for giret også skal skal ha montert 2 stk sinkanoder - en på inntakssiden og en på utslippssiden. Jeg tror diameteren er omlag 10 mm. Jeg hadde ikke anskaffet slike og måtte frem med vinkelspiperen ombord for å redusere diameteren fra 1.27 cm (1/2 ") til 1.0 cm (3/8 "). Tror dette bildet viser den aktuelle anoden (3/8 " x 1 3/4 "), men er litt usikker.

38_pencil_zinc_anode.jpg

Link to post
Share on other sites

Og båtene koster kanskje fleire millioner??,jaja...i den store sammenhengen kan eg faktisk ikkje sjå poenget.Om eg bruker et par tuselapper for å kjøpe annoder og filter eller andre deler til "vårservicen til min LY2-ST føler eg ikkje dei utgiftene så tyngende

Røyker du? La oss anta at du røyker.

Du brenner av 25.000 kroner i året på røyk. Da spiller det fint liten rolle hvis du måtte betale 100 kroner for hver engangslighter fordi importørene tok en feit avanse på det norske markedet.

 

 

Noen hundrelapper i året til lightere er ingenting sammenlignet med totalkostnaden ved å røyke.

 

En tusenlapper i året til sinkanoder er ingenting sammenlignet med totalkostnaden ved å ha båt.

 

Du tar poenget? :smiley:

Link to post
Share on other sites

Her er et bilde av (sørgelig) tilstand til utskiftede motor sink anoder på Yanmar motorene. De har stått i motorene ca ett år. De tre anodene til venstre er ved saltvannsinntaket til varmeveksleren, de to noe tykkere er ved mellomoljekjøler, og de to sinkløse med hull i sentrum er i underkant av smøreoljekjøleren. De to siste er plassert nær motorens laveste punkt og er nok kontinuerlig "badet" i saltvann. Lærdom: anodene nær smøreoljekjøleren må inspiseres oftere på Yanmarmotoren (6 LYA-STE).

 

old_zinc_motor.jpg

Link to post
Share on other sites

Her er et bilde av (sørgelig) tilstand til utskiftede motor sink anoder på Yanmar motorene.

Det viser ihvertfall at anoden har gjort en bra jobb!

Har forøvrig 6 LP motor og jeg har kjøpt anodene som meter-vare hos Sjur Lothe Skipshandel i Haugesund. Tror jeg kjøpte for ca 100 kr. i sink og da holder det vel i tre sesonger! Har 2 sett med messingpluggger. Jeg gjør ikke dette pga. jeg ikke har råd til å kjøpe dem ferdige, men syns jo det er litt morsomt å kunne spare noen kroner på så lite arbeid. Diameteren på stengene har faktisk den tykkelsen de skal ha, så det er kun å gjenge opp den delen som skal inn i messingpluggen og kappe i rett lengde! Dette er forøvrig norskprodusert sink, så da støtter jeg ihvertfall norsk industri.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
  • 3 måneder senere...

Jeg fulgte rådet fra Flid og kjøpte anoder fra Marcussen, http://www.marcussen.no/anoder.htm .

 

 

soon26april2009a.jpg

 

Her er to av anodestengene som ble dreiet ned fra 16 mm til 10 mm.

Hver stang gir 6 anoder til å plassere i giroljekjøleren. Her er fire satt på festebolten. 2 korte er uten mutter.

I tillegg vises hele 30 cm stanga neddreid.

Jeg har ikke oversikten over kostnaden, men det er ikke mange kroner per motoranode.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Håper ingen blir sure for at denne gamle tråden dukker opp...

Men var innom en maritim forretning i Trondheim forleden. Tuslet innom "sink"-hyllen. Der så jeg at det stod på en lappe "Yanmar : Komplett sink", kroner 349. Hang noen skruer med sink under. "Så bra", tenkte jeg. Var ikke så dyrt. Viste seg at prisen var for én stykk "komplett" mutter med sink. Altså, for min motor, så vil prisen begynne å nærme seg 2000 kroner for sink-skruene alene. Greit nok å støtte opp om "sine lokale forhandlere", men steike! Dette var dyrt.

Link to post
Share on other sites

Anodebeskyttelse av motoren er viktig.

Jeg vet ikke hvilken giroljekjøler du har, men vær oppmeksom på at noen av de giroljekjølerne som benyttes til Yanmarmotorene har stavanoder på henholdsvis inntakssiden og utslippssiden av kjølevannet.

Disse må i så fall også skiftes årlig.

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Advarsel: Shipstore.com er svindel. Har bestilt der og aldri fått varene. Forsøk googel. Til og med min bank NORDEA, kjørte sak mot shipstore.com, men saken ble foreldet. Har lagt en advarsel ut på baatplassen om shipstore. Du får aldri varene dine....


Googel: Shipstore.com pissed costumer etc... Card FRAUD etc...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...