Jump to content

Promilleankring, eiga og andres promille i havn


Nils

Recommended Posts

I tråden om strengare promillegrense var eg med å spora av debatten litt. Eg synes temaet promille i havn kan vera interessant å utveksla erfaringar om, og eg svarer på innlegget til Tuffff her:

 

Innlegget som er sitert under er svar på desse to utsagna:

 

: (Nils @ 05.06.07 22:14)

Nils. (som gjerne vil ha 0,2 promillegrense i samvær med barn).

 

: (Nils @ 05.06.07 22:35)

I alle fall, på vegne av alle ungar som blir utrygge i møte med vaksne som endrar oppførsel etter eit glass vin: Takk for gode haldningar!

Du mener at foreldrene skal holde seg avholdne hvis ens egne barn blir utrygge og foreldrene endrer adferd etter et glass vin, vel.

Du mener vel ikke at jeg som sitter i nabobåten skal være avholden også? :eek: Jeg håper ikke det, for jeg ser ikke for meg at jeg legger inn noen egne begrensninger på mitt eget alkoholbruk fordi nabobåten har unger ombord. Egen begrensning setter jeg for egen del, ikke for naboene.

 

mvh tuffff

 

Eg ser at temaet lett kan bli ein skikkeleg :boxing: , men du har utfordra meg, og eg skal gje svar.

 

Først av alt, eg trur vi kunne hatt ein koseleg drøs om vi møttes på fjorden, men no skal eg moralisera. :wink:

 

Ja, eg meiner det er ein stor fordel å ikkje drikka når ein er i lag med eigne ungar, fordi svært mange ungar gjev uttrykk for at dei misliker at dei vaksne endrar adferd. Men ungar er gjerne svært lojale overfor eigne foreldre, og vi neppe fortelja dette til foreldra om dei spør.

 

Alkokutt har råd om alkoholbruk når ein er i lag med ungar.

 

Om du sit i nabobåten, forventer eg ingenting, men dersom du er ufordrageleg, reiser vi og finn ein annan stad. Det gjeld forsåvidt uavhengig av promille. Elles er vel inntrykket ungane får avhengig av reaksjonen min, slik at dersom eg signaliserer at eg er trygg, betyr det relativt lite kor fulle folk i nabolaget er, men det krev jo at eg snakker med dei om det.

 

Elles er det vel slik at vi ser situasjonen litt an før vi legg til ein stad. Enkelte stadar er kjent for rølp, dit treng vi ikkje gå, og enkelte båtar signaliserer rølp, så vi kan jo finna oss ein annan stad når vi ser ei samling av slike. :smiley:

 

Det er jo gjerne slik at festen er der kor friluftsrådet har laga brygge. Litt lenger unna, der ein må fram med fjellbolt og anker, er det fredelegare. Ser vi eit sjørøvarflagg eller ei barnevogn veit vi kvar vi finn likesinna, og kor ungane finn lag. :flag:

Link to post
Share on other sites

barna har da ikke no vondt av om du drikker alkohol, men du må vel ikke bli full :eek::crazy:

om du drikker 8 halvlitere øl og tåler det uten å bli full.... hva er da problemet :confused:

 

Dessuten, kan barna finne på noe annet enn å sitte å telle antall øl eller drinker.

Vi har tv, dvd, playstation m.m. ombord. :yesnod:

 

Men, enkelte foreldre lar jo også barna være oppe til 0200 og da :nono:

 

så lenge ikke barna føler at de eller du har mistet kontrollen, tror jeg alt er ok. :yesnod:

 

jeg er ikke for fyll :sad::rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Det er noe som heter; Alt med måte! I samvær med barn, egne og/eller andres, så skal man være måteholden m.h.t. inntak av alkohol - så enkelt er det. Hvis det måteholdet er et problem, ja da har man et problem, og det problemet skal man la barna få slippe å være deltager, eller deltagende, i!

 

Bare så det er sagt, har huset fullt av ymse varer, både polkjøpt og annet, så er ingen moralist eller nykterist, men realist! :wink:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mye kloke ord her.

 

Så skal jeg provosere litt; mye av fokuset og skrivekløen til en del på forumet rundt ankerdram og styringspils synest jeg er patetisk. Det krampaktige fokus på den storartede kombinasjonen av alkohol og båtliv er underlig. Nei, jeg er ikke avholds. Og ja, det er forskjell på bil og båt i kombinasjon med alkohol, men det er også mange likheter. Og kanskje kan dette ha noen paralleller til den opphetede diskusjonen rundt røykeloven for en del år siden. Det var ikke måte på hvor leit og vanskelig alt ble om det ikke kunne røykes på utesteder. Idag mener vel de fleste at loven er bra...

 

Til slutt et lite tips til ankerdram (selv om den tilhører en annen tråd her). På Europris, av alle steder, har de en cider ved navn Herrljunga. Dette etter en svensk original oppskrift fra 1911. Koster noe slikt som 9,90 eller der omkring. En iskald slik en er kjempegod nå i varmen. Alkohol er det også i den, hele 0,7 vol% :drink:

Redigert av roesok (see edit history)

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

og enkelte båtar signaliserer rølp, så vi kan jo finna oss ein annan stad når vi ser ei samling av slike. :smiley:
Nå ble jeg nysgjerrig... Hva slags båter er det?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Ja, men da er vi jo i det store og det hele enige, da Nils.

Nå har jeg forresten kommet i den alderen at det er barnebarn det eventuelt er snakk om å ha med på tur, men foreløpig drar vi nok mest kun to voksne, så da kan vi kose oss (med et glass vin eller en dram eller tre) i den grad vi vil uten sjenanse for omgivelsene. Ellers er jeg enig i at dersom du har med egne barn så skal du være litt forsiktig, men jeg har da aldri latt mine barn tro jeg er avholdsmann, og de har begge vokst seg til et meget balansert syn på eget alkoholbruk (de er nå 22 og 25 år gamle).

Det gjelder vel rett og slett å oppføre seg som folk, hva enten man er klink edru eller har fått noen ankerdrammer i feil bein og er i ferd med å rette opp ubalansen. :rolleyes:

Nå vi er på guttetur med Prommen, kan jeg vel ikke si at det samme måtehold alltid gjør seg gjeldene, men vi forsøker alltid å være hyggelige og hensynsfulle dog :blush:

 

mvh tuffff

Redigert av tuffff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser vi eit sjørøvarflagg eller ei barnevogn veit vi kvar vi finn likesinna, og kor ungane finn lag. :flag:

 

 

Det med sjørøverflagg ville jeg ikke tatt for god fisk. Her har vi sett endel båter som absolutt ikke har hørt om ALKOKUTT. :drink:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...