Jump to content

Normalt oljeforbruk (Yanmar 4JH-TE)


sharko

Recommended Posts

Søkte litt på dette uten hell, derfor spør jeg:

 

Siden sjøsetting har motoren (Yanmar 4JH-TE) gått ca 100 timer. Måtte etterfylle ca 0,8 liter. Er det normalt oljeforbruk? Merker ikke unormal blårøyk, bortsett fra noe sot ved høye turtall.

 

Motoren har totalt gått 1775 timer. Instruksjonsboka sier oljeskift ved hver 100 timer....(hyppig)....

Link to post
Share on other sites

Søkte litt på dette uten hell, derfor spør jeg:

 

Siden sjøsetting har motoren (Yanmar 4JH-TE) gått ca 100 timer. Måtte etterfylle ca 0,8 liter. Er det normalt oljeforbruk? Merker ikke unormal blårøyk, bortsett fra noe sot ved høye turtall.

 

Motoren har totalt gått 1775 timer. Instruksjonsboka sier oljeskift ved hver 100 timer....(hyppig)....

 

 

Normalt.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Hei jeg har akkurat kjøpt meg en carat 7400 med 4jh-te og lurer på hva anbefales av olje til denne mororen. I tillegg ryker det endel

når jeg starter den i havna - det ryker også svart etter endel kjøring når den er varm på tomgang

men jeg synes ikke det ryker når jeg kjører min marsjfart på 8 knop. Motor en lettstartet og går veldig fint.

Noen tips.

Mvh tcic

Redigert av tcic (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei jeg har akkurat kjøpt meg en carat 7400 med 4jh-te og lurer på hva anbefales av olje til denne mororen. Noen tips.

Mvh tcic

Du skal ikke bruke syntetisk motorolje.Yanmar anbefaler mineralolje til denne motoren. Pakningene er ikke tipasset syntetisk olje og vil kunne begynne å lekke.

Bruk mineralolje SAE 15-40W og API kvalitet CG-CH4. Den kjøper du rimelig i 4 liters kanner på Felleskjøpet og heter Super Turbo. Men det finnes også en syntetisk som heter det det samme, så les på kanna. Om du kjører 150 timer på oljeskiftet betyr ikke så mye, men om du ikke bruker båten om vinteren så skift helst olja etter sommer-sessongen.

 

P.S. At den ryker svart kan bero på at motoern får mye drivstoff og lite luft. Kan også ha andre årsaker, men jeg ville begynt i letteste enden og sjekket om luftfilteret er skittent.

Redigert av Haba (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...