Jump to content

Bore hull uten at gelcoat sprekker i hullkanten


Lars H.

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg fant en tråd om hvordan få ren hullkant ved boring av hull (i eksemplet, 4mm)

i glassfiber med gelcoat på en dansk news-gruppe. Det ble først foreslått splitter

nytt metall kvalitetsbor og taping over området en skulle bore. Det er vel det jeg

vanligveis gjør.

 

Men så kom det et annet svar:

 

Skarpe bor er altid en forudsætning for pæne huller, men til gelcoat har jeg

gode erfaringer med at bruge såkaldte 'dyvelbor'

 

Det er et bor beregnet til brug i træ, og er normalt hårdt nok til et pænt

antal huller i gelcoat og glasfiber. Fordelen er, at denne bortype har et

"lodret" skær, der skærer fri langs kanten inden selve boret river op i

gelcoaten.

 

Er det noen som kjenner til dette? Heter det 'dyvelbor' på norsk også?

Eller hva med et bor slipt for boring i messing? Ville det være å foretrekke?

 

Lars H.  :santcheers:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei Lars

 

Tro de mener bor av typen Senterbor. Disse kan du få i alle jernvareforretninger, samt Claes Ohlsson og Biltema. For å se typen bor kan du gå inn på www.biltema.no, og skrive trebor i søkefeltet. Aner ikke noe om kvaliteten på disse på Biltema, og ville vel satset på en velassortert jernvare i stedet dersom jeg skulle bore i gelcoat.

 

Lykke til

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

Enkelt svar !

 

Bruk aldri jernbor - Jernbor etterlater seg små jernpartikkler som igjen vil ruste og missfarge det syrefaste du monterer i hullet og det skal brukes Titanbor.

For å unngå at gelcoaten sprekker eller at skall faller av så skal du aldri forborre med et mindre bor først.

 

Kjenner enkelte av gutta på highperformance hvor tipset kommer fra........

 

Eriksen

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Er det ikke ett helt vanlig trebor dere mener og som er det beste? Jeg har borra mye i glassfiber med trebor med topp resultat. Vet ikke om det har noe spesielt navn bortsett fra trebor: sylskarp spiss på enden og skjær i sidene for skarpe kanter før det beynner å skjære inn/ned. Unngår en å presse for hardt blir det minimalt med grader på motsatt side. Bruker en typen med senter skrue (husker ikke hva typen heter) får en gjerne perfekt inngang, men det drar seg selv inn og igjennom og har lett for å flise opp i gjennomslaget.

Ellers hadde Stanley ett veldig godt spesialbor for hulltaging for treplugger, selvsentrerende og ypperlig for glassfiber, men jeg er redd det ikke er å oppdrive lengre, i hvertfall ikke i Norge.

 

Sigurd

Link to post
Share on other sites

En bit gjennomsiktig pakke-tape der man skal bore reduserer også sjansen for sprekker.

 

Det som er det største problemet er vel at det sprekker når man skrur i plate-skruer.

Derfor bruker jeg alltid en forsenker etter at hullet er boret, slik at litt av gelcoaten rundt hullet  fjernes.

Da sprekker det ikke og man får samtidig en "o-ring" av sika/silikon i forsenkningen som gjør det garantert tett.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om dette bildet gir noe klart svar, men anbefaler et søk på dyvelbor Google . Dyvelbor er tydeligvis et dansk navn på en type trebor.

Dette er hva du får om du spør i en jernvare etter vanlig trebor. I tillegg til spissen i midten ser en tydlig skjæra i begge sider som gir skarpe grad-løse kanter. Eneste aberet er at de sløves selvfølgelig noe raskere i glassfiber enn i treverk. Teak, ekte gammeldags,  tar også rotta på dem etter ei stund, men pytt, ser på det som ei pølse i slaktetida. I nymotens "oppdretts-teak" varer skjæret lengre. Jeg tror det er håpløst å slipe opp disse bora selv, har ikke en gang giddi å prøve.

 

Sigurd

Link to post
Share on other sites

Gelcoaten sprekker sjeldent hvis man borer riktig og bruker riktig bor.

 

HSS bor med belegg er et godt utgangspunkt.

Tape først, så slipper du irritasjonen når boret sklir. Dessuten beskytter det.

Så borer man uten å forbore med en mindre diameter.

Man bruker høy hastighet og lavt press.

Får du av og til en grad og litt ruglete kant? Spiller ingen rolle. Hullet SKAL forsenkes på gelcoatsiden etter boring.

 

Okei. Du klarte å lage et perfekt hull. Hva skal du med dette hullet da?

 

De fleste hull skal ha en skrue. En gjennomgående skrue er intet problem. Verre er det med en karosseriskrue. Hullets diameter og skruens kroppstykkelse må nøye tilpasses. De fleste setter en for tykk skrue i et for lite hull. Dette er ikke myk furu. Ikke engang hard eik. Dette er ikke et fleksibelt materiale i det hele tatt. Dette er glass.

 

Er hullet mindre enn skruekroppen, går det alltid til helvete. Er hullet likt skruekroppen, går det ofte til helvete.

 

Hullet skal være større enn skruekroppen.

Det skal forsenkes slik at gelcoat fjernes tilsvarende skruens diameter med gjenger. Da oppnår man 2 ting. Gjengene tar ikke tak i gelcoat. Gjengene tar tak i glassfiberen med full styrke først litt innenfor overflaten. Skjærkreftene og friksjonen som gjengende utsettes for er noe helt annet enn treverk og tynnplate.

 

Spørsmålet de fleste burde stille seg er imidlertid:

Hvorfor skru karosseriskruer inn i glass? Skal de holde noe fast? Endog bli belastet? Herremilde for noen krav! Vil man at skruene øyeblikkelig skal begynne å jobbe og løsne etter første sesong? Glass er som kjent langt fra ideelt å skru i.  Har man virkelig ikke et bedre alternativ? Hvis man først skal bruke slike "treskruer", kan man jo f.eks borre opp et større hull, sparkle det igjen med et bedre egnet skruemateriale enn glassfiberarmert polyester, bore opp igjen og skru i skruen. Nå gidder jo ingen akkurat det. Tid tar det og penger koster det. Så etterstram knottene dine til kalesjen på nytt til våren. Stapp slarken full av den limguffa du i tillegg bruker eller putt i en større skrue, men regn ikke med at det holder lenge. Bedre feste for rekka di har du jo gitt opp for mange år siden.

 

Så er det de tullingene som lager hull til slike skruer der de ikke engang har massiv glassfiber/polyester. Da kommer det vann inn i kjernen når skruen slarker ørlite. Og når det kommer vann inn i kjernen.....  Men divinycell råtner ikke.... Nei, men denne greia er laget av 90% luft og litt plast lager problemer nok likevel.

 

Lotus

 

PS: "Hvordan feste ting til din båt"- kurset er ikke lagd. Synd. Det burde trengs for alt fra kalesjehemper til ankervinsjbolter.

Link to post
Share on other sites

Jada Gunga Din.

Og du seiler en "hva" som er bygget "hvor"?

Kanskje du kan bore hvor du vil fordi båten din er bygget av ordentlige båtbyggere som bygger med skikkelige materialer.

joda, men jag har haft många andre båter för denne...o har alltid borrat med det

jag funnit i verktyglådan, för det meste vanlige stålborr.

 

det man skall tenke på er att borre litt större hål o litt sikaflex i hullet o ikke

dra fast alltför hårt, då er det risk att man får 'roser'/sprikker efterpå!

 

 

skall ärligt tala om att jeg ikke gillar 'självgängande skruv' i glassfiber, det skall

helst vara genomgående med bricke o mutter på baksiden, om det går! :sailing:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

vanlige universalborr duger bra.

 

Passende hastighet velger du selv. Varierer med borrets diameter, plastens beskaffenhet og tykkelse.

Som regel er 700-1500 rpm omlag der du skal ligge. Lav fart og lite press = kontroll.

 

Du bruker gjennomgående bolter, med skiver og muttre til håndtak. Alltid.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Lite bor= høy fart. Stort bor= liten fart.

Viktigst av allt er å huske å forsenke hullet gjennom gelcoaten. Slik unngår man at det dannes sprekker i gelcoat ved bruk av selvgjengende skruer. Har du ikke liten nok forsenker, benytter du en utslitt pozidrivebits. Ikke gå dypere enn at du akurat berører laminatet under gelcoaten. Har du mulighet, benytt alltid mutter og skiver på baksiden.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...