Jump to content

Varmtvannsuttak Volvo 41B


MVH

Recommended Posts

Jeg jobber med å fornye slanger osv. ifb. varmtvannsuttaket fra min vp41b. Denne sløyfen går via varmtvannsbereder og varmeapparat. Det er to kraner på motoren, mitt spørsmål er, hvilken vei går kjølevannet fra motoren gjennom denne sløyfen. Hvilken ventil er ut og hvilken er retur. Jeg må vite at vannstrømmen går samme vei som sikulasjonspumpen i varmeapparatet.

 

Håper noen kan hjelpe.

 

MVH  :confused:

Link to post
Share on other sites

Sitter det et uttak i nærheten av temostathuset på toppen? Dette er sikkert uttaket. Hvis du kan komme til varmtvannsberederen, vil du sikkert se merkingen på den også, og da kan du kanskje følge slangene videre. Normalt skal vel uttaket være der vannet er varmest, (ved siden av termostaten/ på toppen av motoren) og retur inn på blokka et sted.

Link to post
Share on other sites

er du sikker på dette TME? Jeg mener å huske at på den 41 motoren jeg hadde for noen år siden gikk vannstrømmen fra pumpen. Det er som kjent lettere å trykke enn å suge.

Riktig som du sier vannet går ut fra topplokket som ligger på trykksiden og trykkes ut i slangen samtidig som det suges inn mot vannpumpens sugeside.

 

Dersom slangen ikke ender på pumpas sugeside må der settes inn en egen sikrulasjonspumpe, men da kan slangen ende hvor som helst.

Link to post
Share on other sites

Hei,

Har TMD 40B fra midt på 80 tallet. Har laget varmesløyfen selv så dette er jeg sikker på!

Vannet kommer ut fra varmeveksleren, går igjennom deisel vannvarmeren/varmtvannstank/defroster og suges inn i pumpa igjen.

Utaket i varmeveksleren peker forover på min motor, men det kan også peke mot vannpumpa.

Link to post
Share on other sites

Hei, det er jo det som er problemet. Begge kranene peker framover og det er ikke gitt hva som er ut  og inn. Siden jeg har båten på land i vinter for å jobbe på den kan jeg ikke finne ut hvilken ende som blir varm først fordi jeg ikke kan starte motoren. Så det jeg håpet på var om noen som har en tilsvarende motor visste hvilken uttak (krane) var hva.

 

MVH :sailing:

Link to post
Share on other sites

Har en VP TAMD 31 og på den er varmtvannsuttaket på termostathuset. Termostathuset  er montert på eksp.tk. Returen går inn på sugesiden på freskvannspumpe.

Eg vi tru at det er det samme på VP 41. Det er det varmeste vannet som blir benyttet til vvbereder/varmeapp. Vist det er tilkoblet fv.pumpe trykkside er dette vann som har passert fv.kjøler , og temperaturen  vil vera vesentlig lavere her enn ved termostathuset som sitter før vannet går gjennom kjøleren. Dette er vel vanlig på dei fleste motorer.

 

Skulle du forsatt lure så snakk med forhandler.

 

Mvh.

Steinar

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei, MVH!

 

Slik ser vannuttaket ut på min VP41B (bildet viser motorens fremside):

Bilde

 

Jeg har ikke tatt løs slangene for å teste, men ventilen til høyre har en pil som peker ut fra motoren mens høyre ventil har en pil som peker inn mot motoren. Dersom disse ventilene er montert riktig på min motor er vv-uttaket til høyre mens retur er til venstre.

 

Givere for vanntemp.måler og alarm er plassert rett til høyre for høyre uttak. Dermed virker det fornuftig at dette er varme ut fordi giverne nok er plassert på det stedet der kjølevannet er varmest.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Jeg jobber med å fornye slanger osv. ifb. varmtvannsuttaket fra min vp41b. Denne sløyfen går via varmtvannsbereder og varmeapparat. Det er to kraner på motoren, mitt spørsmål er, hvilken vei går kjølevannet fra motoren gjennom denne sløyfen. Hvilken ventil er ut og hvilken er retur. Jeg må vite at vannstrømmen går samme vei som sikulasjonspumpen i varmeapparatet.

 

Håper noen kan hjelpe.

 

MVH  :flag:

 

Hej MVH

 

Jag har en MD31A , fann i en av mina båtpärmar en 'Monteringsanvisning för Varmvattenuttag'

(gäller för D31 o D41)

 

Det övre (högra!) der går vannet ut fra motorblocket!

Den undre (venstre alltså  :flag: när du står framför motorn!) vann in i motorblocket!

 

Send meg en IM med din email så kan jeg scanna bruksanvisningen o sende til deg!

(kan göre dette neste uke när jeg e tilbaks på jobbet!)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...