Jump to content

Overhale styresylinder ?

Tine IV

Recommended Posts

Endelig skal jobben starte med og bytte pakkninger på styresylinderen min , har lissom ikke hatt helt lyst til å hoppe på den jobben da jeg ikke har gjort det før .Men skal få hjelp av en kar som har peiling . Men lurte på om det er noe som vi må være ekstra forsikrig med ? ER jo 4 simmringer og et par 0 ringer + mnoen flate plast ringer . Er en Servi sylinder , tar imor gode råd å tips her vis noen har gjort denn jobben før .

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Da er jobben gjort så langt , bytta pakkninger og div på stempelet i styre sylinderen . Ser ut for meg at det er noe som ikke stemmer , den er litt slakk på midten og trur ikke den skal være slik .Men med detta været er det ikke noe ok å stå oppe på FB og ratte sånn at vi for lufta , litt opphold så er vi i gang igjen. Som sagt ikke lufte enda , men når rattet går i borde så trykker jeg det skik at det siger videre .Sånn var det jo før vi begyte på jobben , men det er kansje vanlig at den siger litt videre når du tar i litt ?

Føler armen til autopiloten måtte jo av , er muligheten nå at denne må kalibre

res igjen ? Står skrudd sammen på samme sted den sto så ?

Hvis det viser seg at jeg må fremdeles sitte å ratte til BB når det er litt vind , hva da ? Kan det være begge rattpumpene da eller ? noen som har noen formening om det ? Ser for meg ferien langt ut i det fjerne , er så typisk at alt balle kommer rett før du skal reise . Men vi tar ikke deprasjonen på forskudd , det kan være helt topp detta nå , er jo lov å håpe på det .Så da er det bare å rense båt for alt dritt ombord som ikke har noe der å gjøre ,blir da endel ekstra etter div jobber og slik. Må få rydda ut ,og en ortlig nedvasking igjen . Så er det meste klart håper jeg . Fikk foresten floptt kikker til bursdagen min om lørdan ,knall kjøp med senter focus og kompass /m lys i . Den var helt rå synte jeg da , og en ny 37 liter kjølebox er bestilt (fikk et knall kjøp ) Så da er det bare å vente på litt bedre vær for en test tur , og etter det veit jeg hvordan resultatet har blitt .Også leite videre etter hvor vannet kommer inn i salongen (puta blir bra våt ja ) , det er nok ikke bare bare å finne ut av men . Trur det kommer fra FB og ned å inn i veggen ,uff høres ut som en direkte dritt jobb å få iorden igjen .

Tine III

Hei Tine III

Har akkurat utført den samme joben med bytte av pakninger på min styremaskin. Jeg har Tenfjord styresystem med rattpumpe opp på FB og nede. Snakket med Myklebust hos Rolls Royce Marine i Tenfjord, og når det gjelder dette at du kan dreie rattpumpen litt videre etter fullt utslag, så er dette helt normalt. Det vil alltid lekke noe forbi stempelet i rattpumpen. Når det gjelder "slakk" i selve styresylinderen, skyldes nok dette luft i systemet. Du bør nok lufte ved å ratte oppe 5-10 ganger hver vei. OG etterpå, må du gjøre det samme for autopiloten ved å kjøre roret 5-10 ganger hver vei ved bruk av den røde og grønne bryteren på panelet for autopiloten. Du kan vanskelig unngå å få luft inn i trykkslangene for autopilotpumpen når styresylinderen er demontert.

Om ikke absolutt all luften er ute, kan det hele gå seg til etter en tids bruk, om du løsner på fyllepluggen på FB rattpumpen underveis, da noe av restlufta kan komme ut her etterhvert. Good Luck !!

Redigert av Apollo32 (see edit history)

Etter en liten test tur før vi reiste virka det bra , men det vare ikke lenge . Har kommet oss til Tønsberg gjestehavn , og humøret kunne vært bedre . Båten sjena som f etter at vi hadde kjørt litt , hakker litt på rattet . Og da er det vel mere luft i systemet regner jeg med .Vi reiste på ferie aleine , da den andre båten ikke syntes værmeldinga så noe fin ut . Så skal jeg lufte mere så må jeg gå rundt i havna her å høre om det er noen som har kjempe lyst til å hjelpe meg litt .

Da båten sjener ut og det hakker litt i rattet inni mellom , da snakker vi om luft håper jeg ? Er det isåfall bare å lufte mere og mye og kun nede på styresylinderen ? Forslag på hvor mange ganger jeg skal gjøre det ,eller er det bare å gjøre det 10 - 12 ganger fram å tilbake ? Ikke noe kjempe start på ferien detta , men er det bare luft og jeg finner en som kan hjelpe til så ser jeg litt lysere på detta . Trur ikke detta er noe jobb for økosjefen , selv om det bare er å ratte å etterfylle olje oppe på FB .

Når båten sjener og det hakker i rattet ,er det da snakk om KUN LUFT ? Eller er det bare å sette nesa hjemmover for større jobb ?

Her tar jeg imot råd og tips på alt som kan gjøres så det blir litt lenger ferietur , tar gjerne imot en pose med godt humør også . Er ikke helt på topp idag ,kjedelig med så mye arbeid for å få alt klart til ferietur også blir det krøll i første havn . Koslig i Tønsberg , men hadde vært greit å reist litt lenger .

Tine III som ikke er like blid

Når jeg forklarte feilen til han gubben på Fosen mekaniske som holder på med dette hele året , da sa han at med autopilot så går pakkningane ettervært. Så bytt dem og alt blir topp , sa gubben . Da sa jeg at jeg måtte ratte til BB hele tia , vis det blåste litt .Ikke sjena båten og ikke hakka det i rattet . Nå som pakkningane er bytta og på den korte prøveturen i vind , så gikk båten rett som en strek . Men etter å ha kjørt en stund så starta morroa , da sjena den hit å dit .Og som sagt så hakker det i rattet oppe på FB og nede .Merklig hvis begge rattpumpene er ødelagte , men stemmer det som du sier så er det jo bye bye ferie iår . Er vel bare å sette nesa hjemmover , men skal nå prøve å lufte mere da mye mere . Det koster nada , men lite med arbeidsfolk her . Så vi for se , kansje ingen ting hjelper .Da er det bare å reise hjem igjen , og skru . Humøret er ikke stigende nå men ..........

Tine III

Jeg ville ikke gitt opp så lett. Kan selvfølgelig hende at rattpuma tar kvelden, men ikke over natta.

Har gjort samme jobben noen ganger på forskjellige båter, desidert værst med autopilot hvos f.eks tilbakeslagsventilene sitter løst her og der og ikke inne i rattpumpen. De skaper masse hodebry. Her samler lufta seg og vil ikke videre uten at du provoserer det frem ved; nettopp å kjøre tur :-)

Uansett, har opplevd å måtte kjøre uten autopilot en stund med påfyllinga åpen (med slange på slik at du ikke får geysiren midt i fleisen), passe på å etterfylle med engang nivået synker slik at rattpumpen ikke får tak i lufta og sender den videre i systemet igjen. Når du tror du er kvitt lufta, kan du gjøre det samme med autopiloten i bruk.

Var du uheldig med første del (uten autopilot) blir du overasket over hvor mye skum en liten luftboble kan bli til i hydraulikkpumpen m/overstrømningsventiler og det hele under del 2 i prosessen! Da må du nesten vente ett par timer til skummet har blitt til større bobler igjen :-(

En gang (etter inst. av autopilot) måtte vi bytte olje fra ATF til Tenfjord "blank" som ikke skummet like mye.

Mine erfaringer, kan selvfølgelig hende det finnes bedre måter...

Lykke til!

Da skal jeg lufte mere etterpå , men har vel gjort en feil her også . Har ikke lufta med å kjøre kun autopilot fram og tilbake ,kun lufta på styresylinder og ratta opp på FB . Og etterfylt med olje ettersom vi ratta , ikke lett alt ting når du ikke kan det . Men alt virka så flott på den lille test turen , båten gikk rett fram uten og måtte mate den til BB hele tia som før . Men har vel kommet mere luft fram etter at vi har kjørt litt , satser på det nå . Har tatt et par tlf og forklart problemet , at den hakker og sjener som en makrell .Luft mer og når jeg mener det er bra , skulle jeg ta litt til . Trur jeg tar fri idag og tar en dag med god mat og drikke på ei sjappe i by.n . Så er vel humøret tilbake imorgen vil jeg håpe .

Tine III

Ja, nå blir det spennende å se hvem av oss som først blir kvitt lufta...Har som sagt akkurat gjort samme jobben som deg, på et lignende system. Forskjellen er at min styremaskin er koplet til et VP 290 drev.

Virket ok hos meg i begynnelsen, men etter en stund har jeg fått "hakking" ved ratting til babord. Tror at du skal glemme problemer med rattpumpa. Problemet oppstod vel etter jobben på styresylinderen etter det jeg har skjønt. Jeg må nok lufte mer, spesielt på den ene siden av sylinderen, da "hakking" oppstår kun ved sving til babord. Merker også at båten ikke holder kursen, og da er luft i systemet årsaken ifølge eksperten hos Tenfjord Marine. Det samme gjelder for "hakking", typisk ved luft i styresylinderen.

Har heldigvis fått hjelp av "madammen" som ratter i vei oppe på FLY og fyller på olje innimellom. Vi prøver lufting 5-10 ganger til.....

Skal få økosjefen opp på FB nu , så skal vi se om det blir bedre ettervært .Skal lufte en stund , så en pause eller 2 . Så skal jeg lufte mere. Tipper det blir bra da jeg , men du vinner nok . Hakke starta enda , vurder å flytte oss litt lenger inn i havna og bli til imårra . Lykke til du også da .

Tine III

Et lite tips som forenklet luftinga litt for meg. I stedet for å fylle på i pumpa hele tiden, satte jeg på en beholder med slange og nippel over pumpa som et reservoar.

Det som er det riktige vel,men hakke plass til nippler jeg .Men vi ser ossen det går når det blir vær til det,første 4 dager sist sommer lå vi her å vente på været for å komma over Rakke.Blir vel bra en dag vil jeg tru .........

Tine III

Har selv også hatt luft i det hydrauliske styringssystemet på min båt. Det oppførte seg på den måten at styrepumpen lugget dvs. den mistet motstand rykkvis når jeg rattet. Her var det bare lufting som skulle til.

Beste måte å lufte på er å åpne litt på nippelen på trykksiden i styresylinderen litt mens en annen ratter, husk å etterfyll etterhvert. Skru til nippel før ratting opphører. Dette gjøres på begge sider på styresylinder og fra øverste rattpumpe.

Beste måte å lufte på er å åpne litt på nippelen på trykksiden i styresylinderen litt mens en annen ratter, husk å etterfyll etterhvert. Skru til nippel før ratting opphører. Dette gjøres på begge sider på styresylinder og fra øverste rattpumpe.

Det er slik jeg gjør det også , men syntes det kommer så lite olje (ikke bobbler det ut luft og ikke skummer det noe kun olje ) . Men sikkert riktig det ,har lufta ørtten ganger idag mellom regnskylla ,men ikke testa ut enda . Vurderer og flytte oss litt lenger inn i havna så vi ser andre mensker,kansje jeg merker det da . Planen er å komme seg nedover til Langesund og få inn litt kultur i kroppen i form av div konserter bla Staus Que spiller .Hjelpa mye på humøret det vil jeg mene .

Tine III

hadde omtrent samme problem som deg, snakka med Myklebust hos tennfjord han sa at jeg måtte se bak på styrepumpa der det sitter en plugg på vær side inni der sitter en sleide,to fjerder og stempel som skal stenge for att oljen ikke siger igjennom den ene pumpa når man bruker den andre, skrudde ut pluggene å trykte ut sleiden med fingeren, rengjorde den(inget synlig rusk/eiring). Myklebust sa at det skulle så lite rusk/eiring till før den ikke gikk i senter å stenkte får gjennomstrømning.

ps: ikke puss sleiden med smergelpapir eller lingnende, kun rengjørding med kjemikalier og tøyfiller.

min båt ble som ny etter jeg gjorde dette :flag:

Har sylinder og rattpumper fra Servi Norge ,jeg regner med at du mener på rattpumpa nårt du sier du har gjort reint inne i pumpa ? Har lufta som en maratonløper idag,flytta oss littt lenger inn i havna . Men merka itno da , men sikkert for kort tur til å merke noe. Det jeg syntes er rart ,er at det siver så lite olje ut når vi lufter : Men Økosjefen ratter meget rolig så det ikke går tomt og panikken sprer seg ;) Jaja går til Langesund imårra for litt kultur i blodet , ikke bare batterivann . Satser på at det er like flatt hav i mårra , og kansje kommer sola .

PS: Ligger det noen fagfolk i Tønsberg gjestehavn , så er dere hjertlig velkommene for en hyggelig prat ;)

Tine III

[Vedder fortsatt 100 kroner på rattpumpen.

Hilsen Arild

Da har vi gått ut Tønsbergfjorden og ligger ute bak Lakseholmen , gikk ut igår kveld i litt vind .Og det var nesten morro,skuta gikk rett som ei pil .Så etter at Økosjefen har blitt luftesjef blei det 100, så langt da . Kjørte jo en times tid ,så burde kansje merka noe da . Men som sagt , det ser bra ut .

PS:Arild skal du ha et kontonr ,så kan du bruke kontonr til BP/vimpler :wink:

Tine III

• 10 måneder senere...

Bruker denne tråden litt.

Jeg har ca samme problem med at jeg noen ganger må ratte til BB for å holde stø kurs. Det gjelder Tennfjord styring ca 1986, og jeg tror ikke det er montert tilbakeslagsventil.

Symptomene er sånn: Ratting til SB er helt normal. Noen ganger går båten på stø kurs uten problem, men ofte styrer den sakte til SB. Dreier så rattet til BB på normalt vis opp til 1/2 omdreining for å rette opp. Men det hjelper best å dra kraftig ca 1/8 - 1/4 omdreining til BB, evt. to ganger fortløpende på samme måten. Etter korreksjon til BB som nevnt, kan det hende (alltid?) at rattet går kanskje en halv 1/8 tilbake til SB før det stopper.

Noen som har tips om hvor jeg skal starte å lete etter feil?

Bruker denne tråden litt.

Jeg har ca samme problem med at jeg noen ganger må ratte til BB for å holde stø kurs. Det gjelder Tennfjord styring ca 1986, og jeg tror ikke det er montert tilbakeslagsventil.

Symptomene er sånn: Ratting til SB er helt normal. Noen ganger går båten på stø kurs uten problem, men ofte styrer den sakte til SB. Dreier så rattet til BB på normalt vis opp til 1/2 omdreining for å rette opp. Men det hjelper best å dra kraftig ca 1/8 - 1/4 omdreining til BB, evt. to ganger fortløpende på samme måten. Etter korreksjon til BB som nevnt, kan det hende (alltid?) at rattet går kanskje en halv 1/8 tilbake til SB før det stopper.

Noen som har tips om hvor jeg skal starte å lete etter feil?

Gjør som di andre i tråden... luft-luft-luft, og luft igjen til det er bra.

Livet er for kort for sightsing.

Det er vel grenser for hvor mye man skal lufte? Jeg kjenner ikke din styresylinder, men har jobbet endel med styresylinderne fra Sleipner Motor i forbindelse med montering av autopilot. På alle (?) styresylindre er det en lufteskrue i form av en nippel som kan løsnes. Jeg pleier å sette på en slange på denne og samle opp oljen ved luftingen i en flaske. Jeg synes det har gått raskt å lufte styresystemet med 4 - 5 hele ratturn fra 30 grader SB til 30 grader BB, og deretter "kjøre" autopilot 3 - 4 ganger mellom maks rorutslag. Sylinderen din har nå passert 20 år. Det kan være at gummipakninger har blitt noe slitt særlig om du har brukt autopiloten flittig. Jeg ville derfor vært åpen for at du også må skifte gummipakninger. Send en IM til Trine III - jeg tror han vet det meste om dette.

Takk for svaret roaldbj og tipset om Trine III! Vil følge opp.

Motoren har gått 1200 timer, kanskje 20 år ikke betyr så mye(?). Har ikke autopilot. Tenkte at noen lesere her på BP kunne si noe konkret om mulig feil pga. symptomene som jeg beskrev. Kan godt være at det er luft i systemet, så jeg skal forsøke det dere foreslår om lufting (og som jeg har sett andre også har foreslått): Tørne rattet til SB og BB mange (mange) ganger. Så får jeg ut å "prøvekjøre" og se om det har hjulpet. Har forsøkt e-mail til renfjord@rolls-royce.com (tenfjord?), men fikk tilbakemelding om feil adresse. Prøvde så tenfjord@rolls-royce.com, men feil den også.

Jeg ser her på PB at jeg kan ringe et tlf.nummer til rolls-royce (hvor det skal være kompetanse på Tenfjord styring). Senere evt.

Tilføyet: Fant et skjema hos Rolls Royce for å stille spørsmål om Tenfjord styring. Har sendt problembeskrivelsen, så får jeg se hva de svarer.

Redigert av Zach (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...