Jump to content

Ny eier av bavaria


Jack Sparrow

Recommended Posts

som overskriften sier så er jeg fersk Bavaria eier.

og leser med stor iver alt her inne .

Men fant noe her inne om en bavaria tråd som visstnok skal være hot

den vil jeg lese,

så kan noen gi meg en link til den tråden?

 

ellers gleder jeg meg til sommer med ny seilbåt, og som fersk seiler er det mye å lære.

Link to post
Share on other sites

Velkommen til forumet og gratulerer med ny og flott båt... Når detgjelderBavaria så finner du nok mye her inne, og også noen tråder som kan betegnes som "hot" men om innholdet i tråden er av "hot" kvalitetet er en annen sak. Den ene tråden finner du låst på toppen av siden blant annet...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Tror ikke en skal ta det så tungt det som "bedreviterne" skriver om Bavaria, det er nok mest for å fremheve sitt eget båtvalg... det er jo velkjent retorikk fra andre deler i samfunnet at når man ikke har noe bra å si det man selv har så rakker man ned på andre, men akk så lett gjenomskuelig..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

grattis med ny båt..bavaria e jo helt kanon...hentet sjøl min forige helg, og den har funka helt konge te no :cheers: hadde 7,5 knop på den i dag, det va digg det..(ganske så fersk seiler eg og :sailing: )

 

og ka alle andre mener e vel ikke av noe betydning.... :flag:

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

Link to post
Share on other sites

takker for velkommen :-)

 

kommer sikkert til å spørre om masse etterhvert ,

blant annet om det holder med ett forbruksbatteri og /eller er det lett å sette inn ett til?

 

og gruer meg mest til trange havner :-/

eller om ankeret holder når man ligger på svai og det blåser opp osv

Link to post
Share on other sites

Har også Bavaria 32 men en litt eldre modell. Jeg erstattet mitt ene forbruksbatteri, som var ganske dårlig, med 3x110ah plassert i benken der batteriene står orginalt. Satt samtidig inn egen hovedbryter for pluss på hvert batteri samt en hovedbryter for å koble begge bankene sammen. Har ikke merket problemer med vektbalansen i båten pga dette.

Link to post
Share on other sites

Om det holder med ett batteri vil avhenge av hvor mye strøm du vil ha behov for å ta ut mellom hver gang du går for motor og lader batteriene.

Samt hvor mye man klarer å lade opp når man går for motor. Det er ikke noen vits i å ha en stor batteribank hvis man aldri får ladet den opp. Men har man vedlikeholdslading i hjemmehavna så vil det være en fordel med en stor batteribank på helgeturer, da har man kanskje nok strøm uten å måtte lade med motor. Og så er det viktig å ha ett effektivt ladeopplegg ombord, spes. i en seilbåt.

Det som bruker mest strøm er kjøleskap og varmeapparat. Som et utgangspunkt 1.5A på kjøleskap og 2A på varmeapparat.

Man bør ikke ta ut med en ca halvparten av batteriets kapasitet. Så ett 100AHr batteri vil kunne drive kjøleskapet i 50/1.5 = 33timer, varmeapparatet i 24 timer.

I tillegg til kommer kartplotter, belysning, lanterner etc. (Her kan man spare endel ved å bruke LED pærer.)

 

Når man ligger på svai vil man som oftest befinne seg over sand/leirbunn. Da må man benytte ett anker som graver seg ned, ikke paraplydregg som bare sleper bortover bunnen. Kopi av Bruce ankere er veldig populære.

Kartplottere har ofte mulighet til å gi alarm hvis man flytter på seg, ekkolodd alarm hvis dybden varierer.

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg hadde fått en ny båt med rekkestøttelekasjer så hadde jeg sendt den rett i retur.

 

Jeg hadde vært ilsindt.

 

B¨ten er 7 år. ( og jeg er vel litt molefunken), men når man først har demontert halve innredningen så er det ganske greit å få de stabile og tette ved å borre opp til større dimensjon bolt. Det har visst løst problemet til de andre med samme utfordring.

Link to post
Share on other sites

Alo mikkels eksempel er interessant og kjedelig naturligvis. En av sakene som blir spennende å se nå som mange litt eldre Bavariaer kommer på markedet er hvordan de holder over tid. Et veldig sterk argument for Bavaria vil være at deres løsninger holder i kanskje 10-15 år. Det vil sikre gode bruktpriser i lang tid fremover. Men blir de "vedlikeholdstunge" da kan det blir en del tungsolgte båter fremover. En 7 år gammel båt er nå en 2000 modell - jeg opplever det fortsatt som en ganske ny båt (en 1999 modell blir straks eldre for meg - det er vel omtrent som 199,50 kroner prising av varer :rolleyes:)

 

Jack Sparrow - velkommen til Baatplassen og gratulerer med en flott båt. Vi leide en B32 for noen år siden og vi stortrivdes i den. Eneste overraskningen jeg fikk var da vi seilte for bare genoa i lytt ujevn og morsom vind. Da broachet båten i en byge. Antakelig fordi det ble for mye trykk på baugen ettersom vi ikke hadde storseil oppe og roret sugde luft. Tipser om dette så du kan være obs på det selv :smiley: Morsomste seilopplevelse var en slør over Marstrandfjorden der vi var oppe i godt over 9 knop. Det var morro! Når jeg seilte båten tok jeg storseilskjøtet en gang rundt fallvinsjen og dro skjøtet tilbake til pidestallen - da er det enklere å kontrollere rortrykket med storseilskjøtet og tyne ut de siste fartsdesimalene av båten.

 

Familien var vel ikke alltid like begeistret for mine "familieregattaer" - og det er kanskje en av årsakene til at vi har motorbåt i dag :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På bavariaklubben sine sider ligger det et forum med MASSE info og tips om løsninger, problemer etc. Nyttig for de som ikke har bavaria også.

Gratulerer med ny båt. Du blir sikkert fornøyd du også.

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Link to post
Share on other sites

Det som er litt sprøtt er at de som ofte er mest misfornøyd med Bavaria er de som ikke har, eller aldri har eid en.

(Det sier jo litt om disse syterne spør du meg....) :crazy:

 

Selv har jeg en Bavaria motorbåt øverst på ønskelista.

 

AB

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post
Share on other sites

Alo mikkels eksempel er interessant og kjedelig naturligvis. En av sakene som blir spennende å se nå som mange litt eldre Bavariaer kommer på markedet er hvordan de holder over tid. Et veldig sterk argument for Bavaria vil være at deres løsninger holder i kanskje 10-15 år. Det vil sikre gode bruktpriser i lang tid fremover. Men blir de "vedlikeholdstunge" da kan det blir en del tungsolgte båter fremover. En 7 år gammel båt er nå en 2000 modell - jeg opplever det fortsatt som en ganske ny båt (en 1999 modell blir straks eldre for meg - det er vel omtrent som 199,50 kroner prising av varer :rolleyes:)

 

 

Nja det er vel ikke bare Bavaria som har hatt lekkasje ved rekkestøttene. Det er vel et generelt seilbåt problem, og det er vel grunn til å etterse disse av og til, uansett om du har HR, Najad eller Bavaria. (Jeg vet om et par dyrere båter også som har hatt det problemet.) Slik jeg forstår er det bare å bytte ut boltene med en dimmensjon større, sette på en tykkere og større skive under, kline inn med sikaflex, så er det tett til domme dag. Vet ikke helt om problemet kan beskrive kvaliteten generelt, men jeg er jo rimelig spent på fremtiden. Jeg ahr allerede blitt litt glad i det lille "problembarnet" mit jeg.

Link to post
Share on other sites

Synes slike "grunnleggende" materialer som rekker ol. bør holde mer enn i 10-15 dersom vi snakker om solide båter.

Båtene kan være så solide de bare vil, men de trenger alle godt vedlikehold. Sjøvann er ikke akkurat konserveringsmiddel, og normal bruk av båt krever at ting som blir litt løse strammes opp eller festes litt bedre.

Link to post
Share on other sites

Sjøvann er ikke akkurat konserveringsmiddel, ....

 

Nå, etter det jeg leste i avisen (Lillesandposten!) så var det mulig å redde det stolte skipet ØYA p.g.a. materialtykkelse, mange spant og at de delene som var eksponert mot saltvann ikke hadde råtnet, mens der "plankene" lå innestengt i ferskvann var det bare råte! :yesnod:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Båtene kan være så solide de bare vil, men de trenger alle godt vedlikehold. Sjøvann er ikke akkurat konserveringsmiddel, og normal bruk av båt krever at ting som blir litt løse strammes opp eller festes litt bedre.

 

At slike ting skjer på en og annen båt er greit, men en av grunnene til at noen båter har god annenhåndsverdi er at det absolutte flertall har liten slitasje og problemer med båtens grunnleggende elementer, nærmest uavhengig av vedlikehold. Med det mener jeg ikke at Bavaria nødvendigvis er noe problembarn, men det gjenstår å se.

Redigert av BårdK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...