Karl Arne Startet 3.Juli.2007 Link til dette innlegget Startet 3.Juli.2007 (redigert) Jeg er på utkikk etter en båt som både kan være ideel for dagsturer(og noe overnatting) og fisking. Har sett på BÉNÉTEAU 650 Antares hos Erling Sande. Noen som har erfaringer med denne båten? Synes rett og slett båten er litt stilig + at den ikke koster skjorta. Sjøegenskaper? Hvilken motorstørrelse (anbefalt fra 70-115hk utenbords)? Er det mye vedlikehold og plunder med utenbordsmotorer kontra eks dieselmotorer(drev eller propell)? Hvordan fungerer det med sjøtoalett? Og dette er ikke i eget rom... Er det bysse i båten, dvs vask og kokeapparat eller mulighet for å sette det inn? Finnes det plass for kjøleskap? Har lett litt på dette meget bra forumet, men ikke funnet tråder på akkurat denne båten. Vet noen om slike tråder, så vil det være svært nyttig. mvh Karl Redigert 3.Juli.2007 av Karl Arne (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rastløs Svart 3.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2007 Eide en slik frem til noen uker siden. Båten trives best i rundt 20 knop. Skroget er nok designet for det. Du trenger minst en 90 hester. Motoren kaviterer lett i hastigheter over 20 knop. Båten forøvrig synes jeg hadde gode sjøegenskaper, men det skrangler litt i innredningen på enkelte turtall Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 3.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2007 Til prsien må jo dette være av de bedre kjøpene. Sitér dette innlegget Link to post
Karl Arne Svart 3.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2007 Ja, prisen er gunstig og der bunner kanskje litt av min skepsis: Er dette dårlig kvalitet eller OK? Sitér dette innlegget Link to post
Rastløs Svart 3.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2007 hei igjen Bortsett fra litt skrangling ( som det fint går ann å å ordne med noen gummilister) synes jeg båten virket helt ok kvalitetsmessig. Bebeteau er jo ikke akkurat noe ukjent merke. Den er etter min oppfatning rimelig fordi den er enkelt utrustet, og ikke fordi det er noe dårlig båt. Sitér dette innlegget Link to post
Karl Arne Svart 3.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2007 Hva er det som skrangler, Alo Mikkel? Sitér dette innlegget Link to post
Rastløs Svart 3.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2007 Lukene bak og i kabinen, samt den nedfellbare akter benken. Alt som ligger i hyllene i kabinene, fordi ting blir liggende å skrangle rett mot plasten. ( men der er jo bare å legge antiskli duk, filt e.l. ) Alt er lett å fikse, men er ikke gjort fra fabrikk. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 3.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2007 Jeg er godt fornøyd med min Antares. Jeg har 115hk og vil anbefale denne motoren, du må uansett ikke kjøpe mindre enn 90. Toppfart med 90hk er 27 knop og med 115hk er 30. Ikke mye vedlikehold av en slik motor. Oljeskift på motor og undervannshus hver 100 timer, så mye mer er det vel ikke. Mest behagelig marsjfart er 22-23 knop, men båten går også fint i 27-28 knop hvis den er trimmet korrekt. Som det er skrevt skrangler det noe. Det var også noen resonanser ved tomgangshastighet i båten min. Men to små gummiputer plassert på riktig plass i innredningen fjernet dette. Det går sannynligvis an å få montert et kjøleskap skottet under førersetet. Skottet vil da bli utilgjengelig. Jeg har montert dieselvarmer (Eber D4) der. Jeg har i stedet kjøpt med den nest største Igloo kjøleboksen, kjøpte også pute til den. Denne står på ei gummimatte helt akter på bakdekket. På denne måten har jeg både kjølemulighet og sitteplass akter samtidig som jeg kan komme helt bak på dekket ved siden av kjøleboksen. Dette er mye mer praktisk enn den oppslagbare sittebenken under fisking. Fikk levert båten med babord vindusvisker og griperekker på bakdekket. Sjøvannstoalettet er litt lavt, men fungerer greit når man er alene ombord. Vil nok anbefale et eller annet forheng som kan henges opp hvis det skal brukes når det er flere ombord. Båten har en stor vask med håndpumpe. Oppå vasken står det normalt ei pute slik at det kan brukes som sete. Ved å montere kokeapparatet på ei plate med identiske mål som den som puta er montert på vil kokeapperatet stå stabilt oppå vasken. Origo 1500 har hull som gjør at det kan festes med vanlige møbelknekter. Jeg har skjært mange hull både i innredning men også i skrog ved montering av diverse utstyr, det er bra glassfibertykkelse alle steder der dette er nødvendig. Vil si at dette er veldig mye bår for pengene. Båten vant da også den store testen av Sportsfiskecruisere til Motor Boat Monthly for et par år siden. Både denne båten oig søsterbåten fra Jeanneu er produsert i store antall, dette er vel i tilegg til enkel standard en årsak til at de klarer å holde den lave prisen. For en fiskebåt er jo uansett enkel standard en stor fordel, mye glatte flater som er enkle å holde rene og ingen tekstiler. Sitér dette innlegget Link to post
Karl Arne Svart 3.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2007 (redigert) Takker for veldig OK og interessant informasjon sålangt. Til Abbor: Hvordan er det med det elektriske anlegget i båten; er det OK lagt opp? Hvordan er det med uttak rundt førerplassen evnt andre steder? Hvordan er førerplassen? Er det plass til en PC eller best egnet for montering av kartplotter? Regner med at den Igloo-boksen er koblet til strøm - hvordan har du løst det? En ting til: Hvordan vurderer du den som turbåt, dvs er komforten tilstrekkelig for en familie på tur også? Redigert 3.Juli.2007 av Karl Arne (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 3.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2007 Har nok sett finere elektriske anlegg, det er brukt lampettledning til alle lys og vindusviskere! Det er et BEP bryterpanel med sikringer ved førerplass. Opplegget rundt hovedbryter og batteri er også bra. Aldri sett finere batteriboks! To 40-50mm fleksible installasjonsrør er ført i fra instrumentpanel til rommet ved siden av motorbrønn. Det er et sigarettennruttak ved siden av førersetet, bortsett fra dette er det ingen uttak. Det er god plass til å føre ledninger rundt i båten. Har foreløpig installert hydraulisk styring, autopilot, kartplotter, ekkolodd med 2 forskjellige svingere, elektriske dyprigger, dieselvarmer og trådløs dødmannsknapp samt nye navigasjonslys på siden av hytta for å unngå blending. Igloo boksen min er ikke elektrisk, Igloo har ikke elektriske bokser i denne størrelsen. Tror det er like greit, en liten kjøleboks bruker jo 4A, ville sikkert ha trengt minst 10A til denne store boksen. Jeg har kjøpt 20 kjøleelementer på Biltema. Holder seg iskaldt i flere døgn selv i sola med disse. Ikke noe problem å føre strøm bak til der hvor kjøleboksen står. Har ført strøm til elektriske dyprigger i samme område. Det er mulig å plassere en PC foran førerplass, vil ikke anbefale det. Førerplassen er såpass langt fram at det slår en del ved høy fart i bølger, dessuten slipper alle vinduen inn så mye lys at den ville bli ulesbar. Det er god plass til montering av plotter der. Har i dag en 6,5" plotter og et 5,5" ekkolodd. har planlagt å erstatte plotteren med en på 8,4" senere i sommer. Vurdering av turbåt er nok ikke jeg den riktige til å gjøre da jeg ikke forstår hva en skal med båt hvis det ikke er for å Sitér dette innlegget Link to post
hjg Svart 5.August.2011 Link til dette innlegget Svart 5.August.2011 Har hatt antaresen i 2 år nå og er fornøyd ingen problemer, annen en Ekolddet (gardmin 520s) motoren har e altid starta og ingen andre problem, motorn e en 100 hk Suzuki. Kan si meg ening med sitta me risting, men har et kvaliteten trykk , brukes heile året som fiske og transport båt, men det blir nå nøkkel tura me familien om sommern, torskefske om vintern, linefiske heile året, laksefiske på våren og sommern, sei fiske på høsten, ja rett og slett en fin heilårsbåt. Sitér dette innlegget bruk vest! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.