Jump to content

Spørsmål om ror


Jensen_fra_Vest

Recommended Posts

Jeg har hørt om et ror ( visknok kaldet beck-ror ) som skal være utrolig effektivt. Det er vistnok et ror der er"delt", således at den ene del svinger mer enn den andre del. Er der noen blant medlemmerne der veit noe om et sånt ror?

 

Vil ønske alle et rigtigt  :newyearsign:. Vær forsiktig med  :fireworks1::fireworks3:

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

Beckerroret er som du selv er inne på et ror som er "delt".

 

Den akterste delen av rorbladet er nemlig festet med en hengsle til hoveddelen av rorbladet. Når man seiler midskips ser roret ut som et vanlig ror, men når man gir litt ror til den ene siden, så vil den akterste delen gi enda mer ror til den samme siden.

 

Beckerroret har blant annet vært brukt en hel del på slepebåter for å gi bedre manøvreringsevne, men det har jo også sine ulemper med ekstra leamikk som kan ødelegges.

 

På denne linken finner du en beskrivelse med tilhørende bilder fra en modellbåt med slepedyser og Beckerror.

 

http://home.t-online.de/home/Joe.Bayer/becker.htm

 

Men hvis du er i markedet etter Beckerror i full størrelse  :lol: kan du jo like godt gå direkte til kilden: http://www.becker-ruder.com/

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Har noe tilsvarende på stålklumpen min. Skal legge inn et bilde litt senere i dag når jeg kommer meg opp i 2. etg hvor hovedpc`n står..  

Slik da fikk jeg lagt ut det...

 

Bilde

 

Svinger på femøren. Stålbåter er visst kjent for å ha et lite ror så jeg ble positivt overrasket når jeg fikk testet denne.  

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Er dette plundrete og lage til sjøl?

Eller er det liten hensikt på ei snekke, bare spør jeg.

Det er ikke plundrete å lage selv, men tror det kan være vanskelig å tilpasse til en snekke...

 

Dessuten: Båt er et høl i vannet med tre/jern/plast rundt, som man bare kan tømme penger oppi.

Link to post
Share on other sites

Takk for gode svar og bilder. Er der noen av dere der veit om der må være et spesielt forhold mellem fremre og bakre del av roret? Og er der noen der veit om forholdet av antall grader som "hvert" ror svinger? Eller er det å prøve seg frem :confused: :confused: Jeg kommer sikkert til å prøve å lage et beckerror til en 24 fots sjark jeg skal bygge. Tror jeg prøver meg på en "blanding" av roret på slepebåten på bilderne i øverste link i svaret fra Poseidon og roret der er avbildet i svaret fra GeirKS. Jeg har sikkert ikke bruk for et sånn ror, men kunne tenke meg å prøve å lage et.

 

Takk igjen for gode svar (som alltid) og fortsatt go helg :cheers:  :drink:

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

Hei igjen,

 

Jeg har ikke sett noe om forhold mellom rorflatene, men det kan du kanskje ta nøye nok fra bildene?

 

Når det gjelder rorvinkelen derimot så leste jeg på en av de tyske sidene at vinkelen på akterflappen skal være den doble av vinkelen på hovedbladet. Dvs med 10 grader utslag på hovedrorbladet, så skal den lille flippen i akterkant ha 20 grader.

 

Lykke til med prosjektet; jeg regner med at du forteller om resultatet!?!?!?

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Tro meg, jeg skal fortelle, men der går sikkert litt tid, da jeg må bygge båten først.

Takk igjen for svar.

"Har man klave, så får man ku..." heter det gamle ordspråket som brukes på land.

 

Vi får lage en maritim variant i samme slengen: "Har man ror, så får man båt!"

 

..... og så er det opp til deg å bevise at ordspråket holder det det lover!....

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Er der noen av dere der veit om der må være et spesielt forhold mellem fremre og bakre del av roret? Og er der noen der veit om forholdet av antall grader som "hvert" ror svinger? Eller er det å prøve seg frem :confused: :confused:

Desember-nummeret av Båtmagasinet har en artikkel om restaureringen av trebåten Helena. Denne ble utsyrt med hjemmelaget Becker-ror, desverre ikke avbildet i artikkelen. Roret er laget etter modell fra firmaet Brusgaard & Blindheim i Oslo.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Noen som vet om noen som har prøvd et Voidth-Schneider "drev" fra HÜBNER-BRAUN Propeller? Ser meget spennende ut det konseptet. litt offtropic, men flere og flere stor skip blir byd "ror" frie. Så det er vel en trend som kommer mer til fritidsbåter også. HÜBNER-BRAUN er jo godt i gang.  Mener det drevet fra HÜBNER-BRAUN var omtalt her tidligere men finner det ikke igjen. En slik løsning hadde også passet Gaia fint, en 76 fot langkjølet båt med sideror som er plassert ved siden av propellstrømmen styrer ikke spesielt godt. :headbang: bare så det er nevn sideroret fungerer utmerket ved seiling og roing. Men propellvannet ødelegger faktisk litt av effekten på roret.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...