SF Startet 11.Juli.2007 Link til dette innlegget Startet 11.Juli.2007 Hei, Noen som har erfaring med Quicksilver 3000 classic kontrollboks. Min er litt tung og opperere og det virker som det er selve kontrollboksen som er stør og ikke wirene. Tenkte og demontere denne og sjekk evt smøre. Noen som har splittegninger på denne eller vet hvordan den demonteres? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
SF Svart 12.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2007 Prøver igjen, noen som vet hvordan du demonterer denne. Kan du ta av hendelen fra utsiden eller må alt tas fra innsiden av linern? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Naurstad Svart 12.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2007 Søkte på nettet og fant noe her: http://www.dougrussell.com/partscatalog/co...36,39,40,5,27,0 Sitér dette innlegget Naurstad sin hjemmeside Link to post
Hydrox Svart 12.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2007 Jeg har en volvospake og tok hele spaken med hjem på stuebordet. Mekanikken innvendig var faktisk enklere enn jeg trodde. Plukket hele greien i småbitter, gjorde rent og smurte opp på nytt. Tydelig forbedring... Bruk kamera og ta bilder etter hvert som du demonterer, da får du alt på plass igjen. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 12.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2007 Første problemet mitt er hvordan få den av. Alt er innekabslet og tilkomsten fra innsiden blir en glippe på 30 cm mellom skråg og innerliner via stikk kabinen. Antar at det er et triks slik at du kan dele den og ta av den delen du ser i og at selve mekanikken med wire tilkobling som ligger på innsiden av innerlineren kan senkes ned for tilkomst. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
SF Svart 12.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2007 Søkte på nettet og fant noe her:http://www.dougrussell.com/partscatalog/co...36,39,40,5,27,0 Takker Naurstad, ser ut som du traff gull der. Kan se ut for at det er komponent 6 her som må skrus ut for hand for å få av spaken. Noen som har prøvd dette i praksis? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Hydrox Svart 12.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2007 Kansje det blir OT, siden jeg bare har vært borti volvospaken. Men jeg tok vekk en gummiplugg(knappen for å frikoble gass fra gir) og deretter kom knappen ut. Så løste jeg komponent 6 med pipe og spaken var bare å trekke av, sitter på spline. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 12.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2007 (redigert) Spørs om det ikke er likt her hydrox. Knappen som er nummerert (6) er nettopp denne knappen for å frikoble gear. Så løser jeg nok mutter merket med (7) som ligger bak (6) for å trekke hele spaken av. Spørsmålet er vel bare hva som holder frikoblingsknappen. Kan denne trekkes rett ut? Redigert 12.Juli.2007 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Hydrox Svart 12.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2007 (redigert) På min spak er det gummiknappen om holder knappen innenfor på plass. Pella ut gummien og knappen var bare å trekke ut. Rettelse til mitt forrige innlegg: Det var posisjon 7 jeg løste med pipe. Redigert 12.Juli.2007 av Hydrox (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 12.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2007 Prøvde i går å smøre opp med litt olje uten å demontere og faktisk var den litt bedre i dag. Er just tilbake fra en liten båttur, har vært å levert båten til Rogaland Lystbåtservice for overhaling av sjøvannspumpe samt skifte av glødeplugger. Ba dem samtidig justere gir veieren, denne har vært litt trøblelfull de siste turene. Giret kobler ut og inn ved helt sakte fart. Så også litt nærmere på frikoblings knappen, posisjon 6. Denne så det ut som du lett kunne vippe ut med et skrujern. Skal prøve å ta av selve kontroll armen når jeg får båten tilbake og smøre opp litt mer. Evt så får jeg demontere hele systemet til vinteren. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Hydrox Svart 13.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2007 Slik ser det ut på spaken min, kun gummien som holder den hvite knappen. Tappen går inn og dytter ut girkobblingen men er ikke festet inni boksen. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 13.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2007 Hei Hydrox, Prisippet er nok det samme som på min, men min er sidemontert. Alt leamikket ligger på innsiden av innerlineren. Fikk telefon fra verkstedet for litt siden, båten var klar. I tillegg til glødeplugger og ny pakkboks i sjøvannspumpa så justerte de også gear wire. De kommenterte da at kontrollboksen min var ganske slitt og at jeh med tiden bør skifte denne. Gear wire vil sannsynligvis over tid komme ut av posisjon igjen grunnet slark i kontrollboksen. Litt mer kosearbeid til vinteren står jeg nok i Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Guest Avmønstret# Svart 13.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2007 >Prøvde i går å smøre opp med litt olje uten å demontere og faktisk var den litt bedre i dag. ----------------- Har selv smurt opp et par kontrollbokser vha WD40 uten å demontere. Typisk så går de lettere med en gang, men, også typisk, så blir de, etter en stund, tregere enn noen gang før. Min teori er at den tynne olja løser opp greasen slik at når den tynne oljefilmen mister sin effekt så er også greasen vasket bort. Av/de- montering og "ekte" smøring (grease) er antagelig den eneste holdbare løsningen. Spraysmøring er jo en grei nød/foreløpig løsning. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 13.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2007 Skal uansett ta av spaken og smøre godt opp. Den vil sikkert holde noe lengre da. Takker for info, jeg har et godt bilde av hvordan dette skal gjøres nå. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
SF Svart 13.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2007 (redigert) Har selv smurt opp et par kontrollbokser vha WD40 uten å demontere. Typisk så går de lettere med en gang, men, også typisk, så blir de, etter en stund, tregere enn noen gang før. Min teori er at den tynne olja løser opp greasen slik at når den tynne oljefilmen mister sin effekt så er også greasen vasket bort. Jeg er forsiktig med å bruke 556 eller WD40, de er for flyktige som du nevner og når alt er fordampet vekk er flatene du behandlet tørrere og mer eksponert for irr/rust enn de var før du behandlet dem. Jeg brukte en seig penetrerende olje. Grease er nok det beste ja. Redigert 13.Juli.2007 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Whistler Svart 13.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2007 (redigert) For å ta ut "Throttle only" knappen: Trykk inn knappen og flytt throttle forover. Knappen kan nå tas ut. (med fingermakt). I tillegg er det en throttle tension skrue markert som nr 22. 45° forover liner en slisse under håndtaket med skruen. Med denne kan du justere "friksjonen i throttle. Redigert 13.Juli.2007 av Whistler (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
SF Svart 13.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2007 Takk Whistler, den hadde nok gitt meg en del hodebry uten tipset ditt. Jeg sjekket på onsdag om det var en skrue her (jeg så hullet på undersiden av spaken) men fant ingen skrue. Jeg trottlet nok ikke langt nok frem. Antar da at du både må løse pos (22) og pos (7) for å få av hendelen? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Whistler Svart 13.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2007 Se mitt redigerte innleg. Husket feil. Sitter med manualen foran meg. Send en IM med et faksnr innen 10 min, og jeg skal fakse over et par sider? Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
SF Svart 13.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2007 Det hadde vært fint, faxnummer er sendt Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
SF Svart 13.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2007 (redigert) Fax mottatt. Takker for info Whistler. Da kan vi konkludere med at det kun er posisjon (7) må løses for å ta hendelen av mens posisjon (22) er en justeringsskrue for motstand i hendelen. (7) Retaining bolt (22) Control Handle Tension Screw Redigert 13.Juli.2007 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.