Jump to content

Redknows SBX-3 GSM båtalarm


Gjesti

Recommended Posts

Jeg har prøvd produktet uten hell , men det kan jo være du er heldig :yesnod:

Det største problemet er ved innlegging av telefonnumre og simkort.

Problemet er at produktet er utviklet i Sverige som vistnok har et siffer mere enn oss i div.telefonnummer.

Jeg måtte sende simkort og telefonnumrene for oppsettet til importør i Norge.

De var meget hyggelig og hjelpsom , men jeg fikk videre problem likevel.

Problemet var at jeg fikk feilmeldinger og ustabil kontakt med alarmen.

Fikk beskjed fra Sverige om en tekstmelding som skulle sendes alarmen for å slå av den sensoren som gav feilmelding.

Det endte med at jeg ikke fikk kontakt med alarmen.

Jeg fikk heldigvis pengene igjen av Maritim som ordnet opp raskt.

Men jeg må jo legge til at det er jo flere som har alarmen som har fått et tilfredstillende eksemplar.

Så jeg skal ikke ta motet helt i fra deg :smiley:

2008 mod Askeladden 525 Excel m/ 90hk Mercury Optimax

Link to post
Share on other sites

Det jeg stusser over på disse alarmene er at de mangler en inngang som ikke gir sirene.

 

I min båt ønsker jeg også å koble til en eks. en vannsensor og sensor for landstrøm. Ille kjekt å få en melding når eks. landstrømmen forsvinner uten at at båten går i full alarm. Høl i huet at slike funksjoner mangler, men så er kanskje kravene til alarm forskjellig.

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå sittet på gjerde i et par år i påvente av å høre fra flere om positive eller rosende anbefalinger om båtalarm. Håper at flere i denne tråden vil formidle sine senere tids erfaringer med båtalam, både med type, erfaringstid, strømforbruk, bruksområder og kostnad per måned (eller noe annet referansetidspunkt).

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei,

 

Jeg har nå brukt Redknows i snart 2 år.

Standard oppsett, med en bevegelses-sensor på Sensor2 inngangen.

Har fungert helt utmerket.

 

Prøvde en trådløs sensor idag. Fungerte ikke særlig bra. Fikk "teamet" sensoren til alarmen, og all aktivitet ble sendt/mottat av SBX-3.

Men, alarmen ble ikke avløst når sensoren slo inn.

Mistenker at det har noe med firmware å gjøre. Jeg kjører FW:1.92.

Leverte tilbake sensor til Maritim idag. Kjempefin service !

 

Skal nå installere en sensor til - vannsensor. Den regner jeg med skal fungere helt fint.

 

Anbefaler produktet !

R

Link to post
Share on other sites

Velkommen som ny medlem på Båtplassen (BP) heppspirit. Båtalarm er noe som opptar endel av oss båtfolk. Det hadde vært fint om du kunne beskrive litt av opplegget ditt, både med sensorer som du har, oppringningssystem, evt. fjernkontollering og kostander per måned/år.

Link to post
Share on other sites

Det jeg stusser over på disse alarmene er at de mangler en inngang som ikke gir sirene.

Vet at Clas Ohlson modellen (36-1647) ikke har dette, men jeg trodde det var mulig på RedKnows?

 

Apropos Clas Ohlson: Ser at de har fått en ny GSM alarm (36-2405) som er enda rimeligere, kr 1295. Denne kan også fjernstyre et 220V relé, opptil 30M. Noen som har erfaring med denne?

Eneste forskjell fra 36-1647 til kr 2495 synes å være at denne har to utganger.

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå testet ut alarmen og den virker tilfredstillende.Bruker den med geofence(sporing) samt en inngang som dørbryter(dør til lugar) og stille alarm.

Prøvde i går å sende en sms til alarmen med meldingen TRACK....Fikk raskt svar tilbake om posisjon,og den var helt riktig ihht til båtkart.

Vurderer om jeg skal koble til sirenen fordi da vel er enklere å ha kontroll på om alarmen er på eller av ved bruk av fjernkontroll.

Jeg programmerte alarmen fra hjemmesiden Redknows.com og følgte standard oppsett.

Leser på forumet at mange sliter med å få alarmen til og bruksanvisningen syns jeg er heller dårlig.

Håper at produktet er desto bedre....

Link to post
Share on other sites

Hei roaldbj,

 

Begynner å bli en stund siden jeg installerte alarmen, men mine erfaringer:

Jeg programmerte telefonnumrene på sim-kort via en gammel Nokia 6310. Den laget lite krøll ved innlegging av nummer.

Har ikke forandret nummrene etter det.

Jeg brukte telenor kontantkort tidligere - fungerte fint. Gikk over til telenor "billig-abonnement" i vår. Det fungerer også fint.

 

Vanlig PIR sensor, koblet via 2-par ledning.

 

GPS har jeg lagt oppe under dekk, så dekningen gjennom skroget er bra.

 

Jeg brukte fjernkontrollen tidligere, men gikk over til bare styring av alarm via sms. Dette da jeg alltid har mobilen med meg... :cool:

 

Jeg har ikke tilkoblet sirene. Har bare "stille" alarm. Greit, da jeg kan ringe båthavnen om alarmen går. De når mye raskere til båten enn det jeg gjør.

Stille alarm er også fin om du har barn i båten. Kveldstid kan man gå seg en tur, og få "varsling" om barna beveger seg ut av køya.. :lol:

 

Kostnader har jeg ikke oversikt over..... blir bare litt til sms'ing..

 

Lykke til, folks.

 

R.

Link to post
Share on other sites

Vet at Clas Ohlson modellen (36-1647) ikke har dette, men jeg trodde det var mulig på RedKnows?...

Jeg snakket med en kar på RedKnows-standen på båtmessa sist i våres, og fikk vel lurt ut av han at dette ikke var mulig. Har også lastet ned bruksanvisningen til denne uten å finne ut hvordan dette kan løses. Om noen har funnet ut at det er mulig å ha "stille" varsel på noen av sløyfene (typisk landstrøm, dårlig spenning, høy vanstand eller tilsvarende), gi beskjed. Ser at andre her har koblet ut sirenen helt, det er jo en løsning, fremt litt dårlig om man ønsker begge valgene.

Redigert av Larspo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

jeg har kjøpt en alarmsentral AC-239 alarm som ganske lik CO Alarmsentral AC-238 til kr 298, men AC-239 kan styres med ekstern inngang og kostet bare kr 50 mer, men CO har ikke denne. AC-238 og 239 har innebygget sirene.

 

Denne alarmen gir sirene på dører samt er koplet til en inngang på redknows. Så er Redknows satt til stille alarm med setup parameter 7 satt til veriden 0. Den gir da pip på sirene når den settes på/av med fjernkontroll, men ikke sirene på de andre inngangene. Så har jeg kopla bl.a. vannalarm inn på redknows. Da kan jeg velge hvilke alarmer som skal gi sirene ( dører og luker) og hva som ikke skal, samt at jeg får en SMS dersom AC-239 har gitt alarm.

Link to post
Share on other sites

Det er selvfølgelig en mulighet å koblet ut sirene på RedKnows, bruke en ekstern enhet av et eller annet slag for å styre dette. Men synes nå igjen det er virkelig dårlig at RedKnows ikke har tenkt på dette. For meg så er dette helt elementært og jeg kan egentlig ikke helt forstå at designer av software har utelatt dette. Får meg til å tvile på hvor godt gjennomtenkt andre punkter på alarmen egentlig er.

Redigert av Larspo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Apropos Clas Ohlson: Ser at de har fått en ny GSM alarm (36-2405) som er enda rimeligere, kr 1295. Denne kan også fjernstyre et 220V relé, opptil 30M. Noen som har erfaring med denne?

Jeg forespurte på denne alarmen tidligere i uka men de hadde den ikke inne hverken på postordre eller i butikken. Selgeren visste heller ikke om eller når de ville ha den på lager igjen.

Jeg kjøpte da den til 2495,- og har nå montert den opp med to stk sirener og stroboskoplampe. En sirene plasserte jeg nede ved skyvedør inn til salongen. og den andre på fly. Strobolampa plasserte jeg hengende under targabøylen. Jeg har tre sensorer, en magnetsensor i porten inn fra badeplattform og to IR bevegelsessensorer, hver med tre stk dioder som skal forhindre feiltrigging.

Så langt ser allt bra ut og fungerer som tiltengt. Jeg sender en melding fra mobilen min eller konas for å slå alarmen av/på.

 

Enheten har også to releutganger som kan brukes til å fjernstyre varmtvann, kjøleskap, varmer el. Vi bor like ved båthavna og ser vel egentlig ikke det helt store behovet her. Vi får se?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Jeg satser på å fullføre installasjonen av Redknows SBX-3 i løpet av morgendagen; jeg kommer tilbake med mine erfaringer.

 

Bruker et Onecall abbonnement som foreløpig har problemer med å ta i mot sms/samtaler fra andre telefonnummer enn Onecalls egne; en lei sak dersom dette ikke blir ubedret snarest. :nono:

Link to post
Share on other sites

Det går ikke å benytte one-call abonnement i alarmer fordi onecall krever at pinkode tastes inn når simkortet leses når alarm booter. Jeg har testet dette og snakket med onecall og de bekrefter at det ikke er mulig å deaktivere pinkode på simkortet. Dette er gjort for å unngå at dette abonnementet benyttes i alarmer. De ville aldri tjent penger på dette siden abonnementet er gratis og det ikke blir trafikk.

 

Jeg benytter telenor abonnement i min redknows og det funker bra.

Link to post
Share on other sites

Endelig fikk jeg alarmen til å fungere :flag: Tror feilen var at jeg tastet inn +47 istedenfor 0047 på telefonnummerene. Jeg prøvde først ett telenor annonement som selgeren sa var beregnet for alarmer, men det viste seg å ikke kunne ta imot innkommende samtaler, så da prøvde jeg ett MTU abbonement som er helt gratis og da etter å ha resatt alarmen og lagt inn all dataen på nytt funket den.Litt svak sirene, men den kan jo bare byttes ut.

Link to post
Share on other sites

Dersom man ønsker redknows som stille alarm kan SETUP parameter endres. Da endres siffer nr 7 fra venstre til 0. Den gir da pip ved on/off , men gir ikke sirende når alarmen trigges.

Når jeg kjøpte min alarm så var setup(8) satt til 3 . Dette trigger alarm dersom gps signal er borte i 10 sekunder. Dette kan skje og det er ikke gunstig med alarm da. Problemet unngås ved å sette SETUP(8) til 1.

Link to post
Share on other sites

At man ikke kan benytte seg av Onecalls abbonement i en alarm er såvidt meg bekjent ikke nevnt i noen vilkår, eller liten tekst noe som helst sted. Mulig jeg tar feil :wflag:

Jeg forstår derimot at Onecall m.fl. ikke er interesserte...

Et annet problem med Onecall om dagen er jo at det er problematisk å ringe inn (fra Telenor), samt motta tekstmeldinger... Verste jeg har vært borti!

Det blir nok å bruke angreretten på dette :puke: -opplegget! :smash:

Link to post
Share on other sites

Så var endelig alarmen installert - denne fungerer foreløpig perfekt! :smash:

 

Har en kun en PIR-sensor tilkoblet foreløpig, men regner med å utvide til et par magnetkontakter + vannivåsensor i løpet av høsten/vinteren.

Installasjon og igangkjøring gikk prikkfritt - etter manualen. Måtte krype til korset og få bestillt et såkalt "alarm abonnement fra Telenor". 20,- /mnd + forbruk får jeg leve med... :eek:

 

SMS kommer rimelig kjapt ved aktivering av alarminngang 2, GPS sporing er nøyaktig og mikrofonen i salongen fungerer greit nok. Og det beste av alt: ALT er skjult - bortsett fra PIR'en.

Men jeg forstår ikke helt hvordan man endrer oppsett for bl.a. stille alarm ved "mistet GPS signal" bl.a.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Nå har jeg slitt med Redknows i et og et halvt år. Locate-meldinger (båt utenfor distanse-kriteria), Sensor 1-meldinger, sireneutløsninger. Alt falske indikasjoner. De 2 siste simkortene (Måtte bytte fordi Onecall sine nye ikke kan opereres uten PIN) har ikke gitt tilbakemelding via SMS, så alarmen har egentlig vært til ingen nytte hele tiden.

 

Har prøvd å kontakte Axtech, men de har ikke greid å gjøre stort. Nå vil de at jeg skal ta ut alarmen og sende den til Sverige. Ok, jeg skal ta ut alarmen. Og ta den til min norske forhandler og kreve pengene tilbake.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...