Jump to content

Der rauk båtferien! Motoren må skiftast...


JanB

Recommended Posts

Må berre få ut frusterasjonane, og eg gjer der eg trur det er størst moglegheit for forståing… :wink:

 

I dag startar ferien. I morgon skulle fire veker båttur starta. I går oppdaga eg vatn i motorolja og i dag fastslo mekanikar at det beste (og billegaste) er å skifta heile motoren! Alt dette skjedde same dag som giret var ferdig reparert/overhalt og klart for montering… :cryin::cryin:

 

Akkurat no har eg mest lyst å gje opp heile båtlivet (men kjenner meg sjølv så godt at eg meiner det ikkje innerst inne). :crazy:

 

Mange tankar rasar gjennom hovudet: Kvifor har dette skjedd? Kvifor skjedde det no (pleier å følga grundig med på motorolja)? Får eg tak i ny "gamal" motor? Korleis får eg ut den gamle og inn den nye? Er eg i stand til å gjera mykje av jobben sjølv (noko eg tvilar på)? Har me pengar til dette (etter å ha betalt over 20-tusen for reperasjon av giret)? Korleis skal det i så fall ordnast? :confused:

 

Og mest av alt: Kva skal familien gjera i ferien no? Både barn og vaksne hadde alle sett fram til fire veker i båt, - vår første lengre tur med denne båten? I alle fall må alternativet vera av det billege slaget. No har me har ikkje råd til noko anna. I kjellaren ligg eit telt...

 

Eg forventar ikkje å få svar på spørsmåla over. Måtte berre få det ut! :headbang:

 

I dag startar uansett ferien og i kveld får eg prøva å sløkka sorgene... :drink:

Link to post
Share on other sites

Huff og huff. Stakkar. Føler med dere alle. Ta deg en kald :drink: og smil. Det ordner seg nok. Ta feks. en minicruise på Color festival HER. Da tror jeg både barn og mor & Far vil kose seg? Et par dager i ytlandet hjelper kanskje?

Lei en annen båt? Forsikring?

Uansett. Lykke til og nyt ferien så godt dere kan.

 

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

I går oppdaga eg vatn i motorolja og i dag fastslo mekanikar at det beste (og billegaste) er å skifta heile motoren!

 

Så trist! Men jeg ville spurt minst en mekaniker til... Er det ferskvann fra kjølesystemet som har lekket burde det ha minket fra exp. tanken? Har det minket?

Er det noe som har skjedd ved rep av giret? Er det gummi eksosslange som har vert løftet på verd rep. av giret kan det ha kommet sjøvann inn på toppen.

 

Lykke til!

Redigert av Storskarv (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Høres rart ut at du må bytte motor pga vann i olja,men det burde jo han mekker'n se . Men som andre sier her ,hør med minst en mekker til . Og trøsten er vel at det skjedde nå og ikke langt hjemmefra , og med det været her vi bor (østlandet) så er vel syden tingen snart for mange . Lykke til , detta fixer skal du se .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Vann i oljen skyldes som regel lekkasje i toppakning, varmeveksler eller sjøvannspumpe. Kun i skjeldne tilfeller sprekker i topp eller motorblokk. Ut fra hvilket grunnlag anslår mekanikeren at motoren bør byttes? Høres litt lettvint ut,synes jeg...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

OK! Det forklarer saken! Da er det vel bare å begynne å lete etter en bedre motor da...

 

Jeg skal selv til med en tilsvarende operasjon til høsten, men da pga oljeforbruk og startvansker. Men mye arbeid blir det, det er uansett sikkert. Så jeg føler med deg her ja...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Bytt olje og hold et øye med hvor hvit eller grå den blir.
Trasige saker men jeg tror nok jeg ville fulgt Gladiators råd her. Kjøp deg en billig Biltemaolje og heller ta et oljeskift i ferien om oljen blir alt for grå og kjør motoren litt forsiktig.

 

Husker jeg mye feil om du kjøpte båten for ikke så alt for mange måneder siden? Spør i så fall forrige eier om han kjenner til dette.

 

Mister du kjølevann? Hvis ikke så kan det godt være oljekjøleren som har tatt kveld og den er jo enkel å skifte og burde være rimelig kurant å få tak i på kjappen. I verste fall klarer du deg uten oljekjøleren også om du kjører forsiktig.

 

Om motoren ellers ser ut til å fungere greit ville jeg ikke gitt opp ferieturen med en gang. Hold øye med oljen og kos deg så godt du kan og heller ta problemene til høsten.

 

Lykke til :cheers:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Nei, motoren fungerer ikkje godt og det blir nok ikkje aktuelt med nokon tur før det heile er ordna. Olja (som var ny i april/mai) er tjukk og grå, og motoren er tung å starta. Det var altså ikkje batteriet som var dårleg (som eg har skrive om i ein annan tråd). Dessutan har giret vore til reperasjon (lekkasje og skifte av lager og cluthsar) og er p.t. ute av båten. Eg monterer ikkje det igjen på øydelagt motor for å dra på "sjangseseilas" i sommar.

 

Nei, eg må nok jakta på "ny" motor, helst ein 2712 som enkelt kan tilpassast gir og annan installasjon.

Redigert av janb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her har du en grei sak til 2250£... den burde holde noen år.. gammel motoren i bilen, ferga fra Bergen til Newcastle og familen får ferie i England mens far henter ny motor.. Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er slik her på BP at uansett så galt det er, får man masse positive tilbakemeldinger. Glimrende!!

 

Jeg fortår også veldig godt din frustrasjon. Er faktisk litt, men bare litt, i samme situasjon som deg akkurat nå. Starter ferien i dag, men motoren kødder med meg. (sola kødder med meg også.)

 

Håper det løser seg for oss begge. Snarest.

 

Lykke til.

 

Ben Sin :cheers:

Link to post
Share on other sites

Hvis det hadde vært meg, og sesongen ble avblåst 1. dag av ferien, ville jeg vurdert å legge båten en plass, og bruke den som hytte en uke eller to. Hvis motoren er 90% gåen, holder den kanskje til å kjøre 5 minutter ut av havnen, så kan du seile resten. Solcelle kan gi deg den strømmen du trenger.

Link to post
Share on other sites

Topp pakning og ventilar har vel far min liggende om du sku finne trangen til å skru sjøl. Vi har nett tatt en topp jobb på enb 2704 Ford Sabb

Tror og ventil fjører ligger i esken..

+ andre deler

Redigert av Wellcraft (see edit history)

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Om det er noen trøst er jeg i samme båt :sad:

 

Tror toppakningen har gått på min Ford 2402E. Er nå veldig i tvil om hva jeg gjør. Trolig prøver jeg å reparere den, da motoren ellers virker grei. Er jo solide greier.

 

Har følgende symtomer:

* mister kjølevann

* suser i radiatorlokket (varmeveksler lokket) umiddelbart- også kun etter litt kinning. Bygger seg opp trykk fort. Synes også det lukter litt eksos der.

* motoren er tung å dra igang etter å ha stått litt.

* veldig høylytt dunkelyd fra luftinntak.

* synes kanskje olja ser ut til å ha fått litt vann i seg - litt i tvil.

* får ikke ønsket fart på båten- selv om den drar riktig turtall.

 

Andre tips?

 

Så nå må jeg bare være sikker på at dette er feilen fø jeg begynner å skru. Håper jeg klarer å gjøre jobben i båten.

 

Anabelle :sad:

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...