Jump to content

Bærbar, håndhold VHF

Bitteliten

Recommended Posts

Jeg skal kjøpe meg en bærbar VHF å ha i båten som ekstra sikkerhet. Jeg har ikke lyst på en sånn stasjonær sak med lang antenne.

Vi holder oss alltid langs kysten innenfor rekkevide av Tjøme radio - så jeg er rimelig sikker på at det holder med 5w effekt.

jeg har kikket på flere varianter - bl.a Garmin 725e. Den er dyrere enn andre varianter - er den verdt 1000 kroner mer enn de billigere konkurrentene?

noen som har kjennskap?

Jeg bruker en Garmin i ny og ne. Har lagt merke til at knappene er utslitt/løse (tipper pga. noe hard bruk) og at den følgelig ikke virker overbevisende. (om du skal bruke den lite så blir det sikkert ikke noe problem)

Simrad har jeg kun solgt en av (har ikke testet den) men den virket svært solid og attraktiv på meg men den er en del dyrere. (tror det er samme modell som premieres ut ifm. VHF kurs)

Iom at du skal bruke den lite så ville jeg kjøpt en rimelig til ca. 2000. Jeg har testet en slik modell i en sesong med godt resultat. (ingen problemer av noen art bortsett ifra at det kun følger med 230v lader og ikke 12v) men den holder i ett døgn uten problem)

Hvor vanntette de forskjellige modellene er vet jeg ikke.

Atle

Kjøpte en Garmin 725e hos Malfix i fjor. Er godt fornøyd med denne og den har bra batterikapasitet. Kostet 3.100, og da fulgte det med et ekstra NIMH batteri med større kapasitet en det originale. Den har lader både for 12 og 230V, og skal være vanntett (har ikke testet dette) Bruker den daglig i heimen for å få med meg hva som skjer på fjorden  :yesnod:

Se http://www.belanor.no/dllvis7.asp?id=1479&...=1426%20&pid=61

Min erfaring med bærbar VHF er at man bør gå etter følgende:

1) At den er VANNTETT  -  og da  mener jeg ikke sprutsikker, men VANNTETT

2) At den er robust nok til å falle i dørken fra en meters høyde  -  for det gjør den garantert før eller siden .....

3) At den har robust betjening, ikke noen ynkelige små vribrytere eller velgerhjul. Hvis man er komme i brillebrukeralder er det også en fordel med store tydelige tall for kanalvalg, etc.

Punktene ovenfor koster noen kroner ekstra, men etter min oppfatning har det sine fordeler å ha en VHF som virkelig tåler å bli brukt, spesielt om kritiske situasjoner skulle oppstå.

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Skal kjøpe meg en bærbar selv jeg . Og jeg har bestemt meg for Navicom RT-250 1890- med 220 volt lader og 2190- med 12 volts lader .Ok pris og liten ok sak .Jeg fant den til denne prisen på www.pronav.no .Men ser det er flere på nettet som selger den .

Hilsen Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

TineII

Navicom RT-250 er ikke vanntett!!

Gjør ikkenoe det trur jeg .Skal ha den hjemme i stua så fruen har kontroll .Har en fastmontert i båten også har jeg en bærbar Nød vhf , en Tron GMDSS VHF som tåler en time i en meter vann /olje .Holder da håper jeg .

PS:Har foresten kansje 2 stk Tron tils.må sjekke..

Hilsen Tine II

Fikk Garmin 725e til jul. Den er vanntett (Submersible). Uten å brukt den til annet en å lytte på trafikken i stua, er førsteinntrykket at virker den meget bra. Den er faktisk mindre enn man får inntrykk av når man ser bilder på nettet.

De billigste bærbare VHFene ser ut til å ha to svakheter: ikke vanntette og for lav sendeeffekt.

Det stemmer kanskje ikke helt med "barnelærdommen"... :nono:

mvh

Poseidon

Hun skal jo ha VHF sertfikat hun også da .Hun er jo tross alt 2 styrman :lol: Men var kansje ikke det du tenkte på .................

Hilsen KAPTEIN på Tine II

Hun skal jo ha VHF sertfikat hun også da .Hun er jo tross alt 2 styrman :lol: Men var kansje ikke det du tenkte på .................

Hilsen KAPTEIN på Tine II

Hei Kapt'

Nei, det var nok ikke det jeg tenkte på  :lol:

Det er forresten flott at hun også tar VHF-sertifikatet   -   for da lærer jo hun også en del om VHF-forskriftenes avsnitt om privat landkommunikasjon ......

Lykke til, i alle fall  -  en ekstra VHF er alltid god å ha!

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Og hva sier forskriftene her?

:nono:  §5: "..Det er videre forbudt å bruke stasjonen til blindsendinger for direkte avlytting av privat adressat i land.."

I pensumheftet står det som følger: "Uten særskilt tillatelse er det også forbudt å bruke senderen til å kringkaste meldinger som er beregnet på direkte avlytting i land (for eksempel meldinger til forretningsforbindelser eller familie). Alle meldinger til adressater i land skal gå over en kyststasjon som radiotelefonsamtale."

Mvh HaJ  (innehaver av et rykende ferskt radiotelefonistsertifikat  :lol:)

Følgende er mine private oppfatninger og tanker:

Jeg synes det er helt ok. at de som innehar eller noen i familien innehar et VHF sertifikat kan med en bærbar VHF og lytte på VHF kanalene hvor og når de måtte ønske.

Det  viktigste målet for meg har i alle år vært  å gjøre folk kjent og fortrolig med VHF.  

Av egne erfaringer gjennom 20 år på kystradio har jeg sett hvilket unikt komminikasjonmiddel et VHF-apparat er.  At noen derfor har eller viser interesse for å ha et VHF apparat i stuen for å følge med i hva som skjer, synes jeg er helt OK. Det kan jo også være at de dermed har mulighet for å delta i et evt. søk eller yte en form for assistanse.

Men skal en følge regelverket er dette ikke tillatt. men jeg tror aldri noen vil bli "arrestert" for et slikt fohold.

Mvh

Jo Eirik

Ps. skal en følge regelverket når det gjelder en landbasert maritim VHF konsesjon er det Post og Teletilsynet som tildeler disse. tror det koster ca. 1500.- pr år for en slik konsesjon. Som bla. havnevesen ol. har.

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

:lol: At det ikke er lov og ha en VHF hjemme er i seg selv så sykt at det må vel være typisk norsk dusteregel (må og er vel internasjonal den § kansje) Hakke giddi og sjekka . Skal si til fruen at hun ikke kan ha på vhf'n hjemme i stuen sånn at hun føler seg tryggere når jeg er utpå med båten aleine hele vinteren  . Kunne sikkert sagt så mye nå om hvor dumt enkelte lover og regler er ,men det gidder jeg ikke .   :lol:

Hilsen  Kaptein på Tine II som fremdeles ikke har fått VHF sertifikatet i posten og  kan snakkke lovlig .

:cryin: At det ikke er lov og ha en VHF hjemme er i seg selv så sykt at det må vel være typisk norsk dusteregel (må og er vel internasjonal den § kansje) Hakke giddi og sjekka . Skal si til fruen at hun ikke kan ha på vhf'n hjemme i stuen sånn at hun føler seg tryggere når jeg er utpå med båten aleine hele vinteren  . Kunne sikkert sagt så mye nå om hvor dumt enkelte lover og regler er ,men det gidder jeg ikke .   :nonod:

Hilsen  Kaptein på Tine II som fremdeles ikke har fått VHF sertifikatet i posten og  kan snakkke lovlig .

Det er ikke noe og bry seg om :lol: Og det som virkelig er dustete hvis jeg tolker loven riktig er at du kan godt ha vhf´en hjemme men ikke og bruke den (lytte).

Samme regel for politi radio. Lov og kjøpe og eie men ikke og bruke.

Det er forøvrig ikke så veldig givende og lytte på heller :lol:

Noe som kanskje ikke alle vet er at man skal ha konsesjon på Pr.radio også.(walkieTalkie)

Jeg har faktisk konsesjon på den :lol:

Vet ikke om det kreves lenger?

Hvor står det at man ikke kan lytte på VHF fra stua? Ingen av § nedenfor gir noe forbud mot dette.

Blindsendinger er noe man foretar fra en båt. Det står ikke er kvekk om den som mottar sendingen gjør noe ulovlig. Slik jeg tolker dette er det forbudt å sende meldinger fra en VHF som er myntet på noen på land (unntatt kystradioer o.l). Forbudet mot å lytte på f.eks kanal 16 fra stua har jeg ennå tilgode å se.

§5: "..Det er videre forbudt å bruke stasjonen til blindsendinger for direkte avlytting av privat adressat i land.."

I pensumheftet står det som følger: "Uten særskilt tillatelse er det også forbudt å bruke senderen til å kringkaste meldinger som er beregnet på direkte avlytting i land (for eksempel meldinger til forretningsforbindelser eller familie). Alle meldinger til adressater i land skal gå over en kyststasjon som radiotelefonsamtale."

Dette er typisk norsk. Som guttunge ble jeg oppflasket med flyging via min far. Vi hadde "flyradio" stående i vindusposten - kjøpt i utlandet. Ulovlig å omsette og bruke i Norge, men du verden så mye jeg lærte om flytrafikk og VHF-kommunikasjon for fly, og som jeg senere hadde nytte av da jeg i sin tid tok flysertifikat.

Omtrent det samme gjelder vel VHF-reglene for båt.

Dusteforbundet er nedlagt, men ellers kvalifiserer vel dette?  :smiley:

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...