Jump to content

Bavaria 38 AC, Erfaringer noen?


Slostrilen

Recommended Posts

Hei.

 

Er det noen her som har en Bavaria 38 AC 02-05 mod, eller kjenner noen som har erfaringer med denne farkosten.

Lurer litt på om de som er eigere av disse båtene er fornøyd med de.

Ser litt etter denne båttypen for tiden. Er mest opptatt av kordan den egner seg som familiebåt for 4.

Så gjør det selvfølgelig ikkje nåke om den seiler bra heller :lol:

Redigert av Slostrilen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du kan nok være trygg på at du vil kommentarer, det er få andre båtmerker som er mere omtalt her på baatplassen enn Bavaria. Nå er vel ikke 38'en en mye omtalt model, men mere generelt Bavaria.. Det er nok rimelig mange "eksperter" på Bavaria men felles for de fleste av dem er at de ikke eier eller har eid en Bavaria.

 

Jeg kjenner ikke 38 spesielt, men har selv en 39C som er arvtageren og som minner mye om 38 som båt. Når det gjelder egenskapen som familebåt for 4 så er den mere enn god nok, vi hadde 22 døgn på ferie i sommer i ikke all verdens vær, men båten fungerte over all forventnig som feriebåt. Vi var 5 stykker ombord, 3 barn på henholdsvis 5, 11 og 13...

 

Nå er jo dette en Cruiser serie og ikke noen raske seilere, så de som håper på en ekstremt rask båt vil muligens bli skuffet.. seilegenskapene er som de andre båter av cruiserkategori i denne prisgruppen..

 

Svakheten med Bavaria er nok først og fremt motorene som både kan være for små og de er i tillegg svenske, det er flere som har hatt problemer med den svenske kvaliteten, (ref Bavariaforumet i Sverige, Norge og Danmark eller boatdiesel.com). En del av båtene er definitivt for svakt maskinelt utstyrt, 29hk på en båt tett under 40 fot og som veier 9 tonn lastet er for svkt etter mitt syn. Jeg har 55 hk og det er passende ombord, nok til at kan gå for motor uanstrengt med kulingen rett i mot om det er ønskelig.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Jeg har en kamerat som har en av de siste som ble laget av denne båten. Bavaria 38 ac er en veldig vellykket båt under dekk. Salongen er stor nok, byssen er fin, forpiggen er veldig fin. Båten har bra balanse mellom romfølelse og stueplass. Personlig kunne jeg ofret litt romfølelse for å få litt dypere skap i akterlugaren og forpiggen. Toalettet er mindre vellykket. Gardin foran vinduet mangler og man har ikke noe sted å henge opp dusjmunnstykket når man dusjer. Septikken er av plast og uten bypassventil. Batteribanken er lokalisert under aktre del av salongen. Det er greit nok. Startbatteriet er litt lite (55ah) og min kompis har en gang hatt problem med kapasiteten da den grønne motoren ikke alltid er like lettstartet. Det hjelper å koble landstrømsladeren til dette batteriet i tillegg til forbruksbanken. Alt i alt er innredningen velfungerende. Treverket er en del mørkere enn på dagens modeller.

 

Kompisen min har den lille motoren på 29 hk og påstår at den er stor nok. Det er antagelig fordi han har en påkostet trebladers foldepropell som hjelper med å utnytte motorekraften fullt ut både forover og akterover.

 

Over dekk har man litt for små vinsjer for familieseiling. Kameraten min har spinnakervinsjer som er nyttig hvis man driver med denslags. Noen av festene for spinnakerblokkene virker litt spinkle, men de ser ut til å holde for han. Fallene til rullestorseilet og genoaen er ikke trukket bak fra masten. Dette gjør at man ikke får strukket forliket på noen av seilene hardt nok til i mye vind. Løsningen er enten å trekke de bak selv, eller å rullereve litt tidligere i økende vind. Cockpitkalesjen som bavaria leverer er praktisk med løse paneler og solide demonterbare bøyler. Ulempen er at den er like lav som sprayhooden. Den gjør at man ikke får ståhøyde i cockpiten når den er på. Hvis man heller bestiller kalesje lokalt, kan man velge selv hvor høy den skal være. Cockpiten er noe trang og bordet er ganske lite/løst. Det kan man leve med. Dekket er rent og fint å gå på. Seilegenskapene er ganske bra. Båten har høy nok rigg til å seile bra også i lite vind forutsatt at man bruker en stor genoa. I økende vind er versjonen med grunn jernkjøl litt for vek etter min smak. Den med dyp blykjøl tåler en god del vind. De orginale seilene er dårlige. Men det er lett å kjøpe nye seil til en båt det fins så mange av.

 

Teknisk sett ser båten ut til å være godt skrudd sammen. El-anlegget er oversiktlig.

 

Bavaria 38 er et godt kjøp for familieseiling. Men husk at det finnes bedre båter som ikke er vesentlig mye dyrere.

 

Anngående vinsjer er det alltid en diskusjon om hva som er store nok vinsjer på en turseilbåt. Mange mener at man ikke trenger like store vinsjer på en familiebåt som en regattabåt. Dette er jeg totalt uenig i. I regattasammenheng har man sterke armer til disposisjon som kan vinsje det meste. På familietur skal elstemann på 13 prøve å gjøre det samme. Derfor burde det vært større vinsjer på turbåter enn regattabåter. Hvis jeg hadde hatt en bavaria 38, ville vinsjene blitt byttet ut forholdsvis raskt. Dette er enkelt å gjøre selv.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Det finnes vel 3 stk som Bavaria 38 her på forumet. Tempest, fe@mail og magarita. Bavaria

36 og 38 er kjent som gode seilere. Innredningen er 3 cabiner, med litt mørkere mahogny en dagens.

Naboen i havna la ut sin Bavaria 36 til salgs søndag 2 uker før ferien, tirsdag var den solgt. Solgte den

av helt andre grunner en att han var misfornøyd.

 

Vi kjøpte vår 42 ifjor ny og er på vår andre sesong. Godt fornøyde til vårt bruk. Tror dere vil bli meget

godt fornøyd med 38. De har en tendens til å bli solgt fort.

 

Lykke til

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg har Bavaria 38 AC 2003 mod. Jeg er godt fornøyd med båten, vi er 6 stykker i familien 2 voksne, 3 gutter på 1, 4, 7 og en jente på 16. Båten seiler godt, vi har dyp kjøl og standard seil med spiler. Som Jenneau skriver er det ikke rullgardin på badet og klosettet er plassert inn i hjørnet av badet det er dermed litt trangt å få satt seg ned. Vinsjene på båten klarer seg, siden det er 2 gear, dattra på 16 klarer fint å dra inn genoaen. Du trenger ikke være redd for at 29 hesteren er for svak vi gjør ca. 7,5 knop på flatt vann og omkring 5 knop ved sterk motvind og motsjø.

Jeg har litt lekkasje i båten, jeg har ikke klart å lokalisere lekkasjen, men antar at det er de mye omtalte rekkestøttene som er utette.

 

Vi er kjempefornøyde både med plass, innredning og seilegenskaper.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

38 AC fra 02-05 er opprinnelig ikke en Cruiser, men fra tiden før Bavaria innførte Cruiser serien. Det gjør at båten ikke er like romslig som dagens Cruiser båter, men at den har mer seilføring og faktisk 1.6 meter høyere rigg enn den nye 38 Cruiser som nettopp ble lansert. Bavaria har etter min mening tatt enda et steg i retning av familie og turseiling med Cruiser serien. Fra 39 fot og oppover seiler båtene ganske raskt, men under 38 fot har det blitt ofret litt fart for å få mer bokomfort. Det ser man på at båtene har god ståhøyde og bra volum selv ned til 30 fot. Prisen er et bredere og tyngre skrog. De minste er altså ingen racer båter, men utrolig populære likevel.

 

Tilbake til 38 AC (02-05) så er det en båt som i Bavaria sammenheng er en av de mer velseilende. Høyden under dekk er max 190cm, og båten er 387cm bred, hvilket er 10cm smalere enn Bavaria 39 Cruiser. Bavaria 38 er faktisk nesten 39 fot lang, og bare 10cm kortere enn 39 Cruiser. Vi lå ved siden av en 39 cruiser med vår 38 AC i sommer, og man ser tydelig at 39 er høyere på dekk, men at den ikke har større rigg. Har vært ombord i 39 Cruiser, og den er helt klart romsligere enn en 38 AC. Selv 37 Cruiser føles nesten romsligere enn 38AC, men den er det nok ikke. Det ville jo vært merkelig ettersom 37 foteren er 60cm kortere og 7 cm smalere. 37 Cruiser er imidlertid veldig høy oppunder dekk, og det gir volum følelse. 38 foteren veier bare 100 kilo mer enn 37 foteren, og de 100 kiloene ligger i kjølen. Riggen på 38 foteren strekker seg 1,6 meter høyere enn 37 foteren.

 

38 AC er en vellykket båt, det jeg har hatt problemer med er volvoen og litt småting som lekkasje fra rekkestøttene. Altså ingen seriøse feil som ikke lar seg fikse. Selv har jeg 55 hk motor, men i 38AC kan man klare seg greit med bare 29hk. Med 55 hk har jeg marsjfart på 8 knop(maxfart 9 knop) for motor, men jeg kjører sjelden fortere enn 7-7.5, og det kan du kjøre med 29hk også. Fordelen med 55 hk er at man holder turfart på etpar tusen omdreininger, og det gir veldig stille gange, samt at stor motor er bedre ved havnemanøver. I følge tabellene til volvo bruker jeg ikke mer diesel på å kjøre min motor i 7 knop, enn en 29 hk i 7 knop. Først når jeg passerer skrogfarten som er på 7.6 knop begynner det å bli dyrt å ha 55hk. En annen fordel med 55hk er at de nyere 38AC med 55hk har 115A dynamo, mot 60A i 29 hesteren.

 

Lykke til :smiley:

Link to post
Share on other sites

Vil takke for alle innleggene jeg har fått i forbindelse med bavaria 38 AC, dette var med på å forenkle prosessen med valg av båt.

 

Da her jeg bestemt meg, og jeg har nå gått til anskaffelse av en Bavaria 38 2003 mod:-) er meget fornøyd med båten så langt. måtte seile den 480 Nm for å få den hjem, så jeg er blitt litt kjent med den :-)

 

Det mangler imidlertid kjøleaggregat på kjøleboksen ombord, og dette er noe jeg kommer til å montere inn fortløpende. Er det noen som har noe å anbefale av slike aggregat. jeg har tenkt litt på isotherm sitt aggregat isotherm classic compact 150.

Link to post
Share on other sites

Her kan du se hvordan jeg satte inn Isotherm i min Bavaria (en 34, 2000 mod, men kjøleboksen er nok relativt lik). En ting som skal endres er den sløyfen med 'ekstra' kjølerør som er festet utenfor kjøleboksen med patentbånd. Siden denne blir så kald har jeg noen problemer med kondens i dette området. Skal trekke kveilen med ekstra kjølerør inn i kjøleboksen og feste den der. I tillegg til å stoppe kondensproblemene vil da røret bidra til kjølingen inne i boksen.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Henger meg selvsagt på i rekke av gratulasjoner, gratulerer så mye mye en flott og bra båt.. :flag:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...