Jump to content

Teiner midt i leia


Victora III

Recommended Posts

Samma leksa hvert år. Fra juli utover popper det opp med blåser med teiner og garn på de mest utrolige steder. På våre turer langs sørlandskysten har jeg talt 25 teiner jeg har observert som ligger så midt i leia som det går ann. Og da mener jeg i trange trafikerte sund, midt i leden i meget trafikerte fjorder, like ved fortøyningsbolter osv. Bare flaks et par ganger at jeg har unngått å kjøre på. Mange er bare merket med en plastkanne og nesten umulig å se i litt sjø.

 

Hva tenker de på de som legger ut teiner på denne måten? Noen mistenker jeg å legge ut blåser for å unngå trafikk nær hytta si, andre i pur f...

 

For noen dager siden la vi oss i en skjermet uthavn lagt tilrette med bolter. Da jeg hadde sluppet ankeret fikk jeg øye på en liten dobbe like utenfor fortøningsbolten og unngikk så vidt å få hele greia i propellerne. Etterpå ble jeg nysgjerrig og tok jolla og dro den forsiktig opp. Det viste seg at det lå 20 meter med tau å fløt i vannet før jeg fikk opp ei gammel hummerteine som ikke kan ha vært trukket på månedsvis. Dybden var 2 meter. Jeg ble så forbannet at jeg dro opp hele dritten og slang den på land.

 

Kan vi få etablert et forum her inne for oss som hater blåser, tau i sjøen og ulovlig satte hummerteiner? :lol::lol:

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På første dag av ferien sist år var det plutselig full stopp ved inngangen til Kostersundet i Sverige. Årsak? Line mellom flere seriekoblede ruser som hadde kommet opp i overflaten! Vi var sikkert et par hundre meter fra blåsen som markerte enden av kjeden. Men hvorfor linen mellom rusene var kommet opp i overflaten er er mysterium. Dykkeren som vi tilkalte via abonnement i Sjøassistanse var helt sikker på at det var synketau vi hadde fått i propellen. Heldigvis var det sol og sommer, men mye sjø fra passerende båter før vi fikk hjelp. Må folk legge ut ruser/teiner midt i leia?

 

Lars H.

(1 dag, 12 timer til 4 uker ferie på svenskekysten med sol og sommer!)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

skjebergkilen og ut mot sverige/koster ligger det alltid masse kanner og dritt man ikke ser bestandig - midt i leia og får jeg noe i propellen garanterer jeg at di ikke får fiska opp noe helt etterpå - da kommer jeg til og spikke og kappe til kniven må slipes

kannene tar jeg med til nermeste søpplekasse

Redigert av jab (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg opplevde her halvannen uke siden også noe av det samme, fiskeutstyr satt på en håpløs måte!

 

2 øyer, mellom disse er det ganske smalt og grunt... Jeg gikk inn der etter at det var blitt mørkt, og hadde ikke forutsetninger for å se at det lå noe der, rett og slett..

 

Morgenen etter ble jeg oppmerksom på faenskapet!

Ei rød plastkanne, med teine i bunn, og ca 20 meter flytetau! På et sted der det er 5 meter dypt mener jeg det er meget grovt å legge ut noe slikt.

 

Jeg tok den opp, og kuttet av nok tau til at det var akkurat langt nok, la den så på et litt annet sted.

Link to post
Share on other sites

Dykkeren som vi tilkalte via abonnement i Sjøassistanse var helt sikker på at det var synketau vi hadde fått i propellen. Heldigvis var det sol og sommer, men mye sjø fra passerende båter før vi fikk hjelp. Må folk legge ut ruser/teiner midt i leia?
Ei rød plastkanne, med teine i bunn, og ca 20 meter flytetau! På et sted der det er 5 meter dypt mener jeg det er meget grovt å legge ut noe slikt.

 

Ja, med alt dette billige flytetauet i handelsen ser det ut som mange tenker "lett, kjapt og billig" og driter i resten. Er de så lite seriøse fiskere fortjener de ikke annet en å få kappet redskapet. Men enig - ikke la teiner bli liggende igjen på bunn og selvfiske.

Link to post
Share on other sites

Jeg var ute og kjørte forrige helg, og i det jeg skulle inn igjen mot brygga så jeg 2 blåser midt i sundet, lå meg midt i mellom de, og der lå det f**n meg et j**la tau og fløt fra den ene blåsa, og det så ikke jeg før det var for sent. Jeg dro opp dritten og la den på kaia. Snakk om tullballer, legge 2 stk blåser med flyte tau så nærmt i et "trangt" sund. Slike folk har jo heller ikke merket blåsa med navn og nummer, så man kan ikke skjelle dem ut heller.... snakk om flaks.

Link to post
Share on other sites

Jeg var ute og kjørte forrige helg, og i det jeg skulle inn igjen mot brygga så jeg 2 blåser midt i sundet, lå meg midt i mellom de, og der lå det f**n meg et j**la tau og fløt fra den ene blåsa, og det så ikke jeg før det var for sent. Jeg dro opp dritten og la den på kaia. Snakk om tullballer, legge 2 stk blåser med flyte tau så nærmt i et "trangt" sund. Slike folk har jo heller ikke merket blåsa med navn og nummer, så man kan ikke skjelle dem ut heller.... snakk om flaks.

 

Opplevde masse av dette i fjor høst da vi seilte fra Stavanger til Arendal, midt i hummerfiske tida, det var til tider skikkelig slalommanuvrering for å gå klar alt sammen. M.h.p. merking, mener jeg bestemt at fiskeren (hobby såvell som yrke) er pålagt å merke blåsene på et eller annet vis, men om det er båt nr / tlf nr eller hva det er husker jeg ikke. Sikkert noen som kan dette mye bedre enn meg her inne.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Kanskje et sertifikat for å legge ut teiner har større potensiale for å hindre ulykker/problemer, [...]

Tja, jeg har lurt litt på om det hadde vært på sin plass med sertifikat for alle som skal selge flytende tau.

 

Britene har nylig forsøkt seg med krav om fiskekort for alle som har med fiskeredskap i fritidsbåt, men det ble nedstemt.

Link to post
Share on other sites

Nå må det bli avgift for å legge slik dritt ut i havet. Og et skikkelig kontrollorgan som kan kjøre rundt å se at oblaten sitter på blåsa. Her er det mye å hente for Staten.

 

Det syns jeg strengt talt ikke! Det kan heller komme en regel om at det ikke er lov å legge den midt i leia osv! Så kan staten hente inn på de som legger det midt i leia.

 

Hvorfor skulle det være avgift?? :confused::discuss:

Link to post
Share on other sites

Jo, avgift er nok løsningen her. Ikke bare vil det få slutt på uønsket teineplassering; teine-avgiften vil jo også fremme rettferdig fordeling av havets fellesressurser. Det er også bra for miljøet med en slik avgift fordi teinefiskerne selvsagt vil være mer påpasselig mht både tømming av teinene og vedlikehold av dem. Alt, selvsagt, hvis bare avgiften er høy nok, og det er vel her utfordringen med stor U kommer. Engangsavgift på salg av teiner er kanskje en vei å gå? Alternativt (eller i tillegg) må teinefiskerne rapportere bruken selv, ev. på selvangivelsen. Kombinerer man dette med opp til 200% tilleggsavgift, kan man være noenlunde sikker på at det store flertall av teinefiskere vil overholode loven og betale avgiften. Det er til fordel både for Staten og for miljøutslippene!! :flag:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Jo, avgift er nok løsningen her. Ikke bare vil det få slutt på uønsket teineplassering; teine-avgiften vil jo også fremme rettferdig fordeling av havets fellesressurser. Det er også bra for miljøet med en slik avgift fordi teinefiskerne selvsagt vil være mer påpasselig mht både tømming av teinene og vedlikehold av dem. Alt, selvsagt, hvis bare avgiften er høy nok, og det er vel her utfordringen med stor U kommer. Engangsavgift på salg av teiner er kanskje en vei å gå? Alternativt (eller i tillegg) må teinefiskerne rapportere bruken selv, ev. på selvangivelsen. Kombinerer man dette med opp til 200% tilleggsavgift, kan man være noenlunde sikker på at det store flertall av teinefiskere vil overholode loven og betale avgiften. Det er til fordel både for Staten og for miljøutslippene!! :flag:

 

Og hvor mye skal da avgiften være på?

 

Skal det da bli avgift på å fiske fisk også?

Link to post
Share on other sites

Skal dere kappe liner så sørg i det minste for å ødelegge teina skikkelig først!! Har sett løse teiner på bunnen med levende krabber og mengder med gamle hummer/krabbeskall i bunnen. Teiner kan ligge og "selvfiske" i årevis og bidrar til å svekke bestanden!

 

 

god idee, da drar jeg de opp og nyter fangsten og ødlegger/kaster resten

Link to post
Share on other sites

Ja, hobbyfiskeavgift har jo vært diskutert i noen år og den kommer nok også. Det er rett og slett en nødvendighet, for å motvirke uønskete fordelingseffekter; nærmere bestemt forå utlikne forskjellene mellom dem som via f. eks. egen båt har tilgang til sjøen og dermedkan høste av fellesressursene, og dem som ikke har slike muligheter. Det er jo som kjent et mål for den sittende regjering å rette opp slik urettferdighet og skjevfordeling av ressursene, og avgifter er eneste måten å få det til på. Det eneste spørsmålet som gjenstår, egentlig, er om det skal være en flat eller progressiv avgift på båt og båtbruk generelt eller om avgiften skal differensieres på de forskjellige bruksmetoder/aktiviteter (f. eks. seil, motor, fiske, sesongbruk vs helårsbruk osv). Dette kommer det snart en ny delutredning om fra Særavgiftsutvalget. :flag:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Ja, hobbyfiskeavgift har jo vært diskutert i noen år og den kommer nok også. Det er rett og slett en nødvendighet, for å motvirke uønskete fordelingseffekter; nærmere bestemt forå utlikne forskjellene mellom dem som via f. eks. egen båt har tilgang til sjøen og dermedkan høste av fellesressursene, og dem som ikke har slike muligheter. Det er jo som kjent et mål for den sittende regjering å rette opp slik urettferdighet og skjevfordeling av ressursene, og avgifter er eneste måten å få det til på. Det eneste spørsmålet som gjenstår, egentlig, er om det skal være en flat eller progressiv avgift på båt og båtbruk generelt eller om avgiften skal differensieres på de forskjellige bruksmetoder/aktiviteter (f. eks. seil, motor, fiske, sesongbruk vs helårsbruk osv). Dette kommer det snart en ny delutredning om fra Særavgiftsutvalget. :flag:

 

Jaja, med den treige regjeringen tar det nok en stund før den kommer og da skal jeg altid ha råd til å betale litt avgift :lol:

Link to post
Share on other sites

Ja, hobbyfiskeavgift har jo vært diskutert i noen år og den kommer nok også. Det er rett og slett en nødvendighet, for å motvirke uønskete fordelingseffekter; nærmere bestemt forå utlikne forskjellene mellom dem som via f. eks. egen båt har tilgang til sjøen og dermedkan høste av fellesressursene, og dem som ikke har slike muligheter. Det er jo som kjent et mål for den sittende regjering å rette opp slik urettferdighet og skjevfordeling av ressursene, og avgifter er eneste måten å få det til på. Det eneste spørsmålet som gjenstår, egentlig, er om det skal være en flat eller progressiv avgift på båt og båtbruk generelt eller om avgiften skal differensieres på de forskjellige bruksmetoder/aktiviteter (f. eks. seil, motor, fiske, sesongbruk vs helårsbruk osv). Dette kommer det snart en ny delutredning om fra Særavgiftsutvalget. :flag:

:lol::lol: Tror nok vi skal oppfatte her Worse en smule ironisk her. Forøvrig et bruktbart stykke politisk staire, må nok sies. :flag:

Link to post
Share on other sites

Loven regulerer både merking og at ødelagt redskap betraktes som søppel og mijøfientlig. Oppfordrer alle å ta opp umerkede og farlige/ødelagt fiskeredskap, både for miljøet og sikkerheten.

 

Her er forskriften.

 

Nei, Krisida, forskriften ligger ikke der. Det som ligger der er sitat fra en NOU, hvor Fiskeri & kystdepartementet utreder å lage en ny lov (havressursloven) som bl.a. skal videreføre dagens bestemmelser.

 

Gjeldende forskrift ligger her.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...