Jump to content

Bruktbåtmarkedet i utlandet


Astor

Recommended Posts

Boatshop24 er brukbar i europa..... har også norsk tekst som oversetter annonse teksten på litt tvilsom måte, men funker tålelig greit... Søk på Trawler Astor så har du mye å kose deg med :wink: Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

www.boats-diffusion.com

www.parisibroker.com

www.mondialbroker.com

www.boatshed.com

 

Finn en EX VAT ... hvis ikke betaler du dobbel skatt ... VAT refusjon på bruktbåt vil du ikke finne i EU... Du vil muligens finne bedre kjøp utenforbi EU, men da blir det fort lengre transport.

 

Biltransport over Frankrike (La Grand Motte til Chichester) for en 45 foter kommer på rund NOK 45,000, og NOK 15.000 kan slåes av hvis du kan sette den i vannet på den Franske siden av kanalen...

Redigert av Divemaster (see edit history)

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

Biltransport over Frankrike (La Grand Motte til Chichester) for en 45 foter kommer på rund NOK 45,000, og NOK 15.000 kan slåes av hvis du kan sette den i vannet på den Franske siden av kanalen...

 

Eller få den nærmere Kieler kanalen..... Hadde faktisk trodd at det var dyrere . Er det kraning i tillegg i begge havner eller var dette "all in"

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Biltransport over Frankrike (La Grand Motte til Chichester) for en 45 foter kommer på rund NOK 45,000,.......... Hadde faktisk trodd at det var dyrere . Er det kraning i tillegg i begge havner eller var dette "all in"..

 

Båten var så høy at vi måtte demontere et par ting, så vi hadde dobbel løft på begge sider... først ut av vannet, så demontering, og deretter løft til bil ... og motsatt på andre siden. To extra løft betalte vi for , men ikke de andre to, så regner med at hvis timingen er bra, så kan det funke bra, hvis ingen demontering er nødvendig .... eller om du tar den selv...

 

Vi betalter transport firmaet £3,500 for transporten , men kunne ungått nesten £1,000 hvis vi hadde sjøsatt på den Franske siden... Da jeg ikke snakker Fransk, og hadde begrenset tid, så valgte vi å få den over kanalen...

 

Poenget er at alle de Engelske båtfabrikantene leverer til middelhavet (opp til rundt 55 fot med bil), og du kan få rimelig transport den andre veien da de ellers ville ha kjørt med tom bil tilbake ... noe de ikke tjener penger på..

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

Det betyr desverre at moms allerede er betalt på båten. Det greieste er å kunne kjøpe en båt uten betalt moms - da får du den billigere, og betaler bare moms inn til Norge. Slik er det i alle fall forklart for meg tidligere. Ellers er det slik for EU-landene at de gjerne importerer båter fra eksempelvis USA til det EU-landet som har lavest avgiftsats, og deretter importerer til eget land uten noe mer avgiftsplunder. Jeg har snakket med noen dansker i sommer som har importert båt fra USA, og det virker som dette er mye enklere i Danmark enn i Norge. Men, vi har også en kar i havna i Son som nettopp har importert båt fra USA. Han forteller at det gikk mye greiere enn hva han var forespielt av norske sjøfartsmyndigheter. Han brukte et svensk firma til å foreta EU godkjenning,og dette var atskillig billigere enn norske Veritas. Manualen for båten som må oversettes til norsk fortalte han var en svært enkel operasjon. Hans råd var å få tak i gode representanter hvor båten skal kjøpes. Han hadde visstnok batelt et par tusen kr i research. Han er strålende fornøyd med båten. Når du leter etter trawler vil det nok være klokt å få inntrykk av hvordan tidligere eiere har vedlikeholdt båten. Jeg har de siste årene sett så stor forskjell på eldre GB'ere at det nesten ikke er til å tro at det er samme båttype. Det kan være en ide å kjøpe en GB fra en person som har eid den mange år men som ikke er i stand til å seile lenger. Har sett to slike tilfeller i Tyskland. Ca 15 år gamle båter, men vedlikeholdt som om de var laget i går. Jeg har erkjent at jeg ikke er i stand til å vedlikeholde den båttypen like bra. Man må enten bo i båten selv året rundt, eller å ha en ansatt som holder vedlike alt ombord. Ved vurdering av eldre GBer er det flere sentrale punkter som må vurderes nøye. Det ene er motorene (motorfester og endel annet som jeg har glemt), skrog under vannlinjen (mange ligger ute året rundt og hvor skroget kan bli ganske grovt med mange lag bunnstoff, og bl.a. muggsopp. Mange GBere som blant annet går på innsjøene i USA i varmt klima kan få muggsoppangrep. Selve soppen får klart vanskeligere vekstbetingelser i vårt klima,men jeg har forstått det slik at den er ganske "seig" å få kverken på. Ellers er det flotte forumsider i USA for GB hvor det opplyses alt om nummer på malingsfarge, nummer på uilke lyskilder o.a. Det ligger ellers svært mye informasjon om produksjon av GB på nettet. Jeg har glemt det meste - GB interessen var på det høyeste hos meg for 2 år siden, inntil ektefellen satte foten ned.

Link to post

Jeg kjøpte en charterbåt fra Kroatsia. Der var prisen annonsert "tax not payd" eller noe sånt. JEg betalte i hvertfall annonsert pris, men fikk med nye seil og div. og megleren i sverige som jeg handlet med ordnet alt papirarbeid og koordinering av transport osv. JEg synes opplegget fungerte veldig fint. JEg betalte 50000NOK for transport av båten min som er 48 fot og 4,5 meter bred. Den inkluderte sjøsetting i kroatsia, seiling til Slovenia, nedrigging, innpakking og løft på bil med politieskorte og følgebil til putgarden i nordtyskland hvor båten ble sjøsatt, rigget og klargjort. Jeg synes opplegget fungerte kjempebra, og vil nok gjøre det samme neste gang jeg skal kjøpe båt. JEg fikk utrolig mye båt for pengene, og til tross for vanvittig mange timers bruk (Yanmaren har over 10000 timer på telleren og kartmaskinen som er to år gammel har gått 18500 mil. Båten ble dessuten mindre brukt de siste årene pga. mindre interesse for eldre båter) har båten fungert perfekt absolutt hele ferien, uten et eneste feilslag av noe som helst art. Det som kan være greit å vite er at sola er vanvittig sterk der nede, regn derfor med at båten ikke har samme glansen i skroget som en nordeuropeisk båt har. For meg er båten en bruksgjenstand, så jeg driter i det, men vil nok vurdere lakkering ila noen år.

Link to post
Ser i annonser fra utlandet at det står:

 

Tax Paid, betyr det at skatter er betalt?

Eller at moms kan trekkes fra på utenlands eksport?

 

 

Hvis du kjøper båt i EU av en forhandler, demobåt f.eks., eller av en næringsdrivende, utleier f.eks. så kan disse få refundert mva/VAT når de selger den på eksport. Du som kjøper betaler da netto for båt, pluss norsk mva og hk-avgift. Det samme som med biler. Disse båtene har da en tendens til å bli litt dyrere, fordi de er billigere... Men det lønner seg.

 

Jeg har importert en demobåt fra Sverige på denne måten, hadde vært en forhandlers demobåt i 2 år, ved eksport fikk de refundert svensk mva og jeg betalte norsk.

Link to post

En skal også være obs på at noen agenter/brookere setter prisen med Tax paid selv om den ikke fysisk er betalt... Da er det rom for eksport ut av EU uten tax paid... noe som medfører rimeligere pris. Dette er en slik kar, men en må selv undersøke om han har for salg båter uten "MwSt" som er tysk moms. Denne forhandleren er nok ikke særlig relevant for andre enn oss med sans for tysk kvalitet på sitt beste

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...