Jump to content

Groe på båt.

Goddis77

Recommended Posts

Stakk ut på tur igår for å nye finværet. Merket med en gang at noe ikke var som det skulle...

Fikk ikke opp farten på båten og måtte bruke mye høyere turtall for å få båten i plan.

Fant frem svømmebrillene og stakk hodet under vann (ikke så gale temp egentlig). Fant her masse skjell/groe under båten og en god del på drev + propell.

Nå har båten stått i ro noen uker uten å bli brukt, men har aldri opplevd det så gale som det er nå.

Er ikke mye strømninger der som båten ligger, men er dette bare fordi jeg ikke har brukt båten?

Jeg har ikke mye rede på groe og rur, men har erfart opp gjennom årene at det er viktig å fjerne dette når du først har observert forholdet. Min erfaring er at groeprosessen akselrerer dess lengre prosessen får gå. Så her er det vel også i tillegg til dykkebrillene om å gjøre å få på badebuksa og fjerne ubehagelighetene. Ingar har tidligere gitt råd om å benytte plateløfter (med undertrykk) til å holde seg fast i båten. Jeg har enda ikke anskaffet slik, men fikk i forrige uke god erfaring med å feste langsgående tau fra baug til badeplattform og styre meg inntil båten med dette mens jeg skrapte/vasket vekk roe og rur.

Har mistanke om at bunnstofet mitt har blitt ødelagt av sollys da jeg lå et år på land.Og båten lå ute i hele vinter. I juni oppdaget jeg et fint lag av rur på hele båten. Skrapte det av, men etter bare tre uker stilleligge var det på nytt et fint lag med baby rur. Kunne omtrent børste det av med bare hender. I juli lå jeg i Smøgen og brukte et par timer på å skrape hele båten ren. De neste 2 ukene med båten i bevegelse langs svenskekysten og Danmark holdt den seg øyensynlig ren. Men etter 10 dager i båsen på Hvaler/Oslofjorden var det på nytt begynt å gro lett synlige rur på roret og i vannlinjen Har ikke dykket ned og sjekket resten av skroget, men etter 2 skrape økter i sommer orker jeg bare ikke mer. Dette er jo nesten for utrolig -millimeter store rur etter 10 dager har jeg aldri tidligere opplevd. En annen ting som jeg aldri har sett gro så godt før er også tynn hårliknende grønske. Sewr jo at nabobåtene ikke gror så det er definitivt mitt dårlige bunnstoff som er årsaken. Får skifte til annet enn Gjøko og Seajet som nå er benyttet neste år. Noen anbefalinger for ytre Oslofjord området??

Har tidligere dårlig erfaring med Jotuns Nonstop og Hempels selvpolerende, så kanskje jeg skal prøve noe fra International neste år eller hva med VC17 (må da trolig slipe ned til primer?). Tar man båten opp hver høst er vel rur neppe et problem, men hvis båten ligger stille i 8-9 måneder i året må det tydeligvis sterkere lut til.

Lurer på hvordan skroget kommer til å se ut når båten tas opp neste vår?

Redigert av atletico1 (see edit history)

... uten at jeg har noe som helst med importøren å gjøre: Har brukt Seajet de siste årene, og etter at det ble innført såkalt "miljøvennlig" bunnstoff er det hittil den beste erfaringen jeg har hatt (svart - fargen har kanskje ikke så mye å si...?) Tar opp båten ca. annet hvert år, ikke antydning til rur ller skjell (jo, litt på roret; og selvfølgelig på propellen), bare litt grønske eller slim, som du lett fjerner med en liten svømmetur...

Tror det har noe for seg med to strøk første gangen, siden et, evt et ekstra i vannlinjen etterhvert når du tar opp igjen.

Roret er jo selvfølgelig utsatt for mer slitasje pga propellstrømmen, og skulle på mange måter være "beviset" her

Tror det har en del å si hvor båten ligger. Hadde en prat med Kjell her på baatplassen idag, og han hadde ingen antydning til groe på sin. Han hadde da hatt den oppe for ikke lenge siden må en ta i betraktning.

Nå er dette første året at båten har ligget ute i vinter, men har ikke merket denne typen groe på båten i det hele tatt før. Er mange bitte små skjell nå. Før har det bare vært grønske/groms som har lagt seg på skroget, og dette bare på noen uker. Mener bestemt at dette ikke var der for 2 uker siden.

Gror som bare F i området hvor vi ligger. I fjor lå båten min i ro i 6 uker og propellene mine var så grodd at jeg mistet 600 rpm på maskinen. Propellene var dekker rur, så nesten ut som larver. Spennende å se hvordan båten ser ut nå etter 4 uker i ro mens jeg har vært på jobb.

Outbreak, vi kikket i feil ende av båten... Akterut har jeg litt grønt skjegg på flapsen, er på oversiden, stemmer jo godt mht lys. Henger ut en skrubb i en tauende så tar du det når du svømmer forbi på mandag? :diving:

Båten ble sjøsatt nypusset i første uken av juni.

Mvh,

Kjell

LA3939 har endret brukernavn

Før det ble så populært å være miljøbevist var det et stoff vi blandet i bunnstoffe for å få bedre effekt, men husker ikke hva det var. Står helt stille her nå så jeg kommer ikke på hva det var. Sikkert noen andre som her som husker det. Da slipper dere dette problemet. :wink:

• 2 uker senere...

Da har jeg tatt mitt første dykk under egen båt :yesnod:

Sikten i Nordåsvannet der båten ligger er nesten lik NULL. Så ikke annet enn det som var 30 cm forran meg. Brukte en halv flaske med luft på renskingen, men veldig greit å kunne ligge under vann hele tiden mens en skraper rent. På solsiden var der mye groe, mens det nesten ikke var noe på den andre siden. Under på kjølen var der lagt seg en del klumper som jeg fikk skrapet vekk. Redskapen jeg brukte var en biltema is-skraper med kost på ene siden. Fungerte supert :smiley:

Propellen fikk en overhaling, men det gror nok fort tilbake tror jeg. Men båten skal nok gå mye lettere på vannet på neste tur :smiley:

dykking_baat_1.jpg

Denne sommeren har vært spesiell groemessig for meg også.

Mye groe, mye rur og mye blåskjell i sprekker ved motorfeste. Har båten liggende ute hele året, men blir ikke brukt om vinteren. Tidligere har jeg aldri hatt hatt behov for å skrape i løpet av sommeren, i år har jeg vært under to ganger, men det kommer igjen.

Var ikke det RoundUp da ?

Hørte av en som tok opp en 40 fot's seiler her om dagen ,trixe var Roundup oppi bunnstoffet hadde han hørt .Men ikke lett å få tak i rein sånn lenger , noen tips kansje ? Den seilebåten var dekt 100% av hvite shell / ruer , og den var opp i juni og blei spyla . Hadde foresten hvit bunnstoff på den , veit ikke om det har noe å si uten at det blir sagt at det ikke er bra her i nord ? Vaska båt i noen timer idag , skulle under men rakk det ikke . Men kjente et stykke under båten bortover , og den kjente ganske bra ut under der . Men så ligger ikke båten min så lenge stille av gangen heller da , hjelper vel på det vil jeg mene .

Detta med at det er så mye "duste" regler for hva som kan brukes , så trur jeg at det nye bunnstoffet som er på markedet idag ikke er mye å skryte av . Ser gutta som bruker den guffa til di store båtane på værven , dem har nada under båten når dem tar opp etter et år på vannet . Skal gjøre et forsøk på å få fixa meg en dunk av det stoffet der jeg , skal jo snart ta opp og ta en sjau. Veit bare ikke hvor jeg skal få opp båten enda , da krana våres tar 8 tonn . Pluss at jeg kansje ikke får løfta høyt nok der , men den tid den sorg .

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

quote.gif
Har mistanke om at bunnstofet mitt har blitt ødelagt av sollys da jeg lå et år på land.Og båten lå ute i hele vinter. I juni oppdaget jeg et fint lag av rur på hele båten. Skrapte det av, men etter bare tre uker stilleligge var det på nytt et fint lag med baby rur. Kunne omtrent børste det av med bare hender. I juli lå jeg i Smøgen og brukte et par timer på å skrape hele båten ren. De neste 2 ukene med båten i bevegelse langs svenskekysten og Danmark holdt den seg øyensynlig ren. Men etter 10 dager i båsen på Hvaler/Oslofjorden var det på nytt begynt å gro lett synlige rur på roret og i vannlinjen Har ikke dykket ned og sjekket resten av skroget, men etter 2 skrape økter i sommer orker jeg bare ikke mer. Dette er jo nesten for utrolig -millimeter store rur etter 10 dager har jeg aldri tidligere opplevd. En annen ting som jeg aldri har sett gro så godt før er også tynn hårliknende grønske. Sewr jo at nabobåtene ikke gror så det er definitivt mitt dårlige bunnstoff som er årsaken. Får skifte til annet enn Gjøko og Seajet som nå er benyttet neste år. Noen anbefalinger for ytre Oslofjord området??
Har tidligere dårlig erfaring med Jotuns Nonstop og Hempels selvpolerende, så kanskje jeg skal prøve noe fra International neste år eller hva med VC17 (må da trolig slipe ned til primer?). Tar man båten opp hver høst er vel rur neppe et problem, men hvis båten ligger stille i 8-9 måneder i året må det tydeligvis sterkere lut til.
Lurer på hvordan skroget kommer til å se ut når båten tas opp neste vår?

Det gror ikke senhøst og om vinteren. Groeprosessen starter i april. Dersom du skal ha ett bunnstoff som holder lengre kan du prøve International Micron Extra. Dette holder lengre enn VC17 og andre mere racing bunnstoff. Groe kommer også selv om båten er i bruk. Det er ikke uten grunn at båtene i Volvo Ocean Race stoffes til tross for at de enten er på land eller under seil.

Båten fikk et strøk med VC17 i slutten av mai og var fremdeles glatt som en barnerumpe etter en drøy måned på Sørlandet. I juli lå jeg i Oslofjorden og det begynte å gro med en gang. Skroget er ikke så ille, det er vel også et skyggefullt sted, men ror og kjøl er et trist syn. Rene koralrevet der nede, og dermed er det bare å få lagt inn løft og båtpuss på høstens timeplan. :sad:

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Har mistanke om at bunnstofet mitt har blitt ødelagt av sollys da jeg lå et år på land.

Eller av minusgrader. NonStop og Seajet skal vel ikke utsettes for minusgrader - dvs da reduseres de groe-hindrene egenskapene iflg påstandene. Om det virkelig er slik har jeg ingen formening om.

• 2 uker senere...

:sad:

Hei.

Det gror som tusan der jeg ligger i Gandsfjorden. Har brukt Seajet 033 noen år og har vært fornøyd med den, men nå i år virker den som gjødsel for groe. Flere ganger i år har jeg måttet skure bort den grønne kransen i vannlinja om båten, men det kommer fort som bare det tilbake. Trimflapsene vil jeg ikke snakke om. Båten har vært mye brukt og det sirkulasjon i vannet der jeg ligger.

Gror det ekstra mye i år eller er det gjort en forandring i bunnstoffet mon tro ?

mvh

Haba

Synes det har vært overraskende lite groe i år jeg. Båten har nå ligget ute nesten et helt år siden forrige bunnsmøring, og det er nesten ikke noe vekst enda. Det var forrige eier som bunnsmurte den, så han har tydeligvis brukt noe som funker.Vet ikke helt hva, men tenker å bruke samme stoff neste gang, får ta en telefon til han :yesnod: Det er nemlig godt med lys der båten ligger.

Redigert av S/Y Cleopatra (see edit history)
Eller av minusgrader. NonStop og Seajet skal vel ikke utsettes for minusgrader - dvs da reduseres de groe-hindrene egenskapene iflg påstandene.

Har alltid et lite lager av bunnstoff stående i garasjen og der er det så visst mange kuldegrader om vinteren, like mange som utenfor(!), og har til dato ikke hatt noe groeproblemer på båtene! Kan heller ikke se at det står noe om frostfri oppbevaring på boksene med Jotun Nonstop eller Hempel selvpolerende.

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Hadde båten på land igår for å utføre noen justeringer. Til min overraskelse var det ikke antydning til groe under båten. Har ligget ute siden 1. Mai.

Andre i båthavnen hadde registrert det samme ,uavhengig av hvilke type bunnstoff man hadde benyttet. Båten ligger i ytre Drammensfjord.

Mange mente det måtte være p.g.a. mye ferskvann i fjorden i sommer. (Storflom i Drammenselva) Mikroorganismer trives tydeligvis ikke under slike forhold. Nedre del av motorfeste var også helt fritt for groe. Det har aldrig skjedd før.!!!! :flag:

p.s legger til at jeg har kun brukt Jotun Racing, hard bunnstoff. (ikke selvpolerende utenpå)

Redigert av chagall (see edit history)

Som jeg skrev i en annen tråd her tidligere så mistet jeg 100-150 omdreininger fra slutten av juni og til august.

Farten falt og med over 2,5 knop....

Bunnen var imidlertid helt rein, men propellen var helt dekket med et kalklignende belegg.......Tydelig at her var det vekster på gang ja...

Pusset propellen rein så var alt tilbake til det normale.

Så ellers tipset som stod i siste nr. av Båtmagasinet..... Ikke bare pusse med fint smergelpapir etc., men polere til slutt slik at ny groe ikke får skikkelig feste i ripene som oppstår....

Min gamle teori ser altså ut som andre og har hatt tanker om..... heheheheheh

Hei.

Min båt ligger syd på Hurumlandet. Den ble satt ut i juni. Den ble da satt inn med Seajet 033 (svart), men jeg etterstoffet ikke de flekkene på skroget som var skjult bak bukker og klosser ifm vinteropplag.

I slutten av juli (etter ca 1 mnd stilleligge) var propell totalt inngrodd med rur. Jeg har aldri sett maken... Det samme var de ubehandlede flekkene på skroget. Det lot seg relativt lett fjerne med dykkerhanske under skroget og skrape på propellen...

Av dette trekker jeg den konklusjon at Seajet 033 virker fremragende, men at ruren har vært særdeles offensiv på ubehandlede flater i år.

Jeg har i andre innlegg beskrevet hvordan man kan redusere veksten av rur som en sekundærhandling, men det virker ikke til å være så stor interesse for denne løsningen.

Når det gjelder de marinbiologiske forutsetningene i havet, så er mye av årsaken til økt forekomst av rur og andre former for groe en oppblomstring av alger som er primærnæringen i havet.

Algene kan som kjent gjennom pressen blomstre opp veldig plutselig, og en av årsakene er gjødsel. Etter at det har regnet, kan mye av næringen i jordsmonnet renne ut i havet, og algene blomstrer derfor opp lokalt.

I år har vi flere steder i landet erfart mindre sollys og en generelt lavere havtemperatur, noe som bidrar til redusert vekst. Samtidig har vi hatt mye nedbør som lokalt fører til økt næring. Selv om nedbøren kom relativt tidlig og det faktum at vi hadde noen gode dager tidlig, så ga det lite utslag på mine tester. Testene som jeg har stående, viser allikevel en økning nå på sensommeren. Har bare tester på dette i Rogaland, og i og med at østlandet har hatt det noe varmere enn oss, er det nærliggende å tro at båtene også gror mest østover.

Algene gir så næring til de andre levende organismene i tur og orden. (Næringskjeden) Et triks for å unngå disse forutsetningene rundt båten, er å absorbere disse algene, for eksempel i en halmball.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...