Jump to content

Tripline på anker

Krimart

Recommended Posts

Hei,

Ved ankring på uren bunn kan det lønne seg å ha en "tripline" festet slk at hvis ankeret fester seg i en stein, trestamme e.l så kan det løsnes ved å dra i triplinen. Ligger man på svai i en relativt ensom bukt er det selvagt bare å bruke en bøye på enden av tripplinen, men på mer traffikerte plasser er det lite populært å legge ut en "propellfanger". En annen løsning er da å feste triplinen på selve kjettingen - slik at kjetting og triplinne altså løper paralellt f.eks. de siste 8 - 10 m. av kjettingen / ankerriggen. (Eventuelt en tripplien som går helt til båten).

Bruker selv sjelden tripline, da det er en del prakk, krever helst en ekstra fordekksgast og dessuten gir det jo potensiell risiko for å få tau i propellen hvis man f.eks. må forlate en ankerplass fordi det blåser opp. Velger da kun bøyeløsningen. Det er jo også svært sjelden at ankeret ikke lar seg heves på en eller annen måte. På en annen side kan jo en tripline være kjekt hvis ankeret faktisk sitter bom fast og det er for dybt/kaldt /farlig å dykke ned og få det opp.

Har ikke prøvd løsningen der man fester triplinen på kjettingen. Hva er forumets erfaringer? Lar man det i så fall tripplinen på permanet, eller sjakler/knyter man det på ved behov? Antar at det kan skape problemer med ankervinsj dersom man prøver å la det stå på permanent og bruker kjetting.

020dr.jpg

Redigert av Krimart (see edit history)
  • 10 måneder senere...
Har ikke prøvd løsningen der man fester triplinen på kjettingen.

Jeg må bare innrømme at jeg ikke helt skjønner hva det skulle være godt for, ser at flere anbefaler dette. Men hvis en tripline festes på kjettingen helt nede ved ankeret, blir jo ikke draget noe anderledes enn hvis man trekker i kjettingen direkte. Er det noe jeg missforstår her :confused:

En tripline som er festet i enden av ankeret ser jeg poenget med, men som du sier er det litt pes å få rigget det til. Det beste vil nok være at den ikke er mer enn akkurat lik dybden, slik at den blir liggende rett over ankeret. Sjansen for at tau og kjetting vaser seg sammen er da minst. Problemet er imidlertid da at du opptar mye plass. Vanligvis er det jo ikke noe problem at det ligger en annen båt mer eller mindre rett over ditt anker (har tilogmed opplevd at senere ankommet båt ligger MELLOM oss og ankeret) Med en liten bøye der ankeret ditt ligger vil antagelig neste båt legge seg 5-10 meter lenger bak der de normalt ville lagt seg. Pass også på at ingen bruker bøya i triplina til å fortøye i :headbang:

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Beklager dårlig forklaring: La oss si at man sjelden anker opp dypere enn 15 m. Da tar men en line på f.eks. 20 m. og fester dette først i ankeret (i kronen), slippe ut kjettingen til ankeret når bunnen, og feste linen inn på et ledd på kjettingen 17 - 20 m. over ankeret, før man slipper ute resten av det man skal av kjettingen. Når man så tar opp ankeret reverseres dette. Hvs ankeret sitter fast får man tak i linen når man har tatt inn nok kjetting . Har også sett forslag til å la denne 20m. linen stå på permanent , tredd gjennom ledd i kettingen med jevne mellomrom, bortsett fra de nederste 2 m. På den måten kan man klosshale line + kjetting , og holde linen stram men man slipper ut igjen på kjettingen. Men ser for meg at en slik line fort blir ødelagt og/eller henger seg opp i ankerspillet. Alternativet er som sagt å feste en bøye i linen eller ha en som er litt ener enn kjettingen og ta denne helt til båten.

DU har helt rett i at man bruker mer plass med bøye og at man risikerer at noen prøver å plukke opp bøya hvis jeg kjører den løsningen. Vi bruker den derfor mest der det er få andre båter og jeg har spesiell grunn til å være engstlig for at ankeret seter seg fast.

Redigert av Krimart (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...