Jump to content

Istandsetting av en Mercury 1100.


Droll

Recommended Posts

Oppretter denne tråden etter ønske .

 

 

Driver med et lite kvelds prosjekt for tiden, skal gjenopplive en gammel klassiker en Mercruy Merc 1100.

Motoren det er snakk om tilhører ikke meg, men jeg skal gjenoppbygge/overhale den, den har ligget lagret i rundt 20 år ( håper de fleste deler fremdeles er der :smiley: ) etter et alvorlig veiv havari .

 

Kort om selve motoren...

  • Har et sylinder volum på 93.5 kubikk tommer.
  • Boring x slag = 2-15/16" x 2.3"
  • 6 sylindret
  • 3 forgassere
  • Stift tenning med doble coiler og fordeler ( batteri tenning )

Litt om restaureringen...

Målet er ikke å få en motor som er 100% strøken, er for øyeblikket ikke planlagt noen lakkering, så all slitasje og div riper vill ikke bli utbedret.

Men på den tekniske siden er målet å få en motor som er i god teknisk stand, grei bruks stand .

 

Har hittil kun konsentrert meg om å få vasket grovt over alle deler + finne ut hva som må gjøres og hvilke deler som må byttes.

 

Så langt....

  • Veiva er knekt.....
  • 1 reed block er ødelagt ( av veiva når den røk ).
  • 2 råder har noen merker i lager flaten, må byttes ( det vil si, JEG velger å bytte).
  • 1 stempel har et 1,5mm stor grop i siden ( smeltet ), gropa er så nære låse pinnen til stempel ringen så jeg velger å prøve å finne en nytt stempel ( utgått for xx år siden ), for å gjør jobben litt verre er denne sylinderen boret .015".
  • Vann i gir hus ifra rust angrep på aksling under vannpumpe ( i tetnings området )

Status videre...

  • Blokka ser ut til å være i god stand, sylindrene 5 og 6 er boret .015", resten er standard.
  • Litt leting på nette og iblant div kontakter og ny veiv er på vei ( ny brukt da den er NLA siden tidlig 70 tall )
  • Veiva er komplett med alle bærelager + reed ventiler.
  • 2 nye ( pent brukte da disse selvsagt er NLA ) råder er også på vei, leter fremdeles etter et stempel.
  • Kommer til å bytte alle stempel ringer + råde lager, bære lager vil bli inspisert og vurdert .
  • De gamle ringene var på stemplene, kunne kanskje bruk disse hvis da ikke de hadde blitt pakket inne i dass pair...ikke gjør det, papiret suger til seg vann, holder ringene fuktige :nonod: ....
  • Kommer også til å bytte alle pakninger, simringer, vannpumpe + noen tennings deler.
  • Alle interne deler i gir hus ser ut til å være bra, eneste skade er et lager ( som var lagervare hos den lokale Proff Partner sjappa ).

Noen bilder...

 

crankshaft_3.jpg

Bruddet er rett før nr 5 ( nr 1 er til venstre ), se også dass papiret...

 

crankshaft_2b.jpg

Selve brudd stedet, eventuell rust er antagelig pga 20 år i en kjeller .

 

rod_2.jpg

Merkene synes tydelig, kunne kanskje fungert siden de ikke går over hele, men ...

Er også tilsvarende merker på veiva, tydeligvis en tidligere skade ...

 

rod_1.jpg

Igjen er merkene godt synlige, disse er verre en foregående da de går tvers over ( lager nålene vil IKKE rulle ).

 

merc_1100_piston.jpg

Stempel nr 5, antagelig pga en brukket ring, slapp forbi varme eksos gasser...

 

bacd_1.jpg

Ny veiva, håper den er bra, kommer i morgen ( ifra andre siden av dammen )...

 

Det var det, så langt .

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Nå er mesteparten av motoren demontert og har fått en lett vask.

 

new_crankshaft_1.jpg

Da har den nye veiva ankommet, den kom komplett med bærelager og reed ventiler .

Denne veiva er ifra en 1968 Merc1000, det er noen små forskjeller men den er 100% kompatibel.

 

For den som er nysgjerrig... forskjellen ligger i hvordan bærelagrene på endene er montert....

  • Den originale veiva hadde lagrene presse inn i ende stykkene, og en sugepasning på veiva .
  • Denne veiva har lagrene presset inn på selve veiva , og en sugepasning på ende stykkene .

De går om hverandre MEN en må passe på å bruke de riktige ende stykkene .

Skal se over litt nøyere når tiden kommer, bytter muligens de ytre lagrene da disse er standard SKF lager ( hyllevare :drink: hos den lokale lager pushern )

 

 

 

fordeler_1.jpg

 

Fordeler og coiler, skal bytte ut lagrene inne i fordeleren da disse KAN gjøre stor skade HVIS de ryker, fordeleren ha hvert NLA siden ?? tidlig 70 tall, men lagrene er standard SKF lager.

KUNNE latt de være, MEN siden motoren er over 40 år...hvordan er tilstanden INNE i lagrene ( tette lager , eller har vært tette...) ....

 

 

 

starter_1.jpg

En stykk starter....demontert og vasket, skal bare pusse lett på børstene + føringene deres ( satt fast ).

Så litt smøring på vitale steder før den monteres igjen.

 

 

 

Forgasserne er også demontert ned til den minste del, de har litt korrosjon på utsiden så jeg kommer til å gi dem en god omgang med stålbørsten, eventuel mediablåse dem, men IKKE med sand :smiley: , før se hva jeg finner på...

Kommer til å monteres med nye pakninger og ventiler ( et fullt kit pr forgasser )

 

Har også sett over blokka, har noen merker etter en tidligere skade, 2 av sylindrene er boret .015" ( nr 5 og 6 ) .

Alle sylindrene er innen for spesifikasjonene, men nr 1 er litt på kanten :rolleyes: , skulle ideelt sett vært boret, MEN er litt vanskelig å finne et .015" stempel......

 

Leter fremdeles etter over dim stempel, har funnet flere standard stempler ( nye og brukte ), men sliter litt med over dim ...

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Hei Droll.

 

Se du sliter litt med å skaffe stempler. Mens jeg søkte etter deler til MC'en fant jeg flere som kunne lage stempler etter bestiiling. Kansje noe for deg ...

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Hei Droll.

Se du sliter litt med å skaffe stempler. Mens jeg søkte etter deler til MC'en fant jeg flere som kunne lage stempler etter bestiiling. Kansje noe for deg ...

Alltids en mulighet, men kommer til å lete litt lenger, vil også se litt på muligheten for å sveise...

 

Jippi dette har jeg venta på! :flag:

 

Det ser ut til at du har litt jobb foran deg men med din ekspertise går det nok godt! :wink:

 

Har du sett om Eurofritid.com har stempler?

Du har ikke fulgt med så godt da :wink: , tråden ble opprettet den 14...

 

Ikke noe hastverk, de stemplene jeg ser etter ble bruk på 1966/68 110hp og den tidlige 65 hk modellen (pre 1973, 4 sylindred )

Har sett igjennom katalogene til de tredjeparts produsenter jeg kjenner til ( sierra, GLM, Mallory ), de har ikke engang modellen i noen av tabellene sine.

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Kjempegøy å se en rekkesekser igjen, selv om jeg er OMC mann da........håper det ordner seg med stempel.

 

Regner med du er en kløpper på Ebay og lignende selv men hvis du poster delenummeret til stempelet er det kanskje flere som tar en titt når de surfer rundt etter deler......?

 

Ronny

Link to post
Share on other sites

Kjempegøy å se en rekkesekser igjen, selv om jeg er OMC mann da........håper det ordner seg med stempel.

Regner med du er en kløpper på Ebay og lignende selv men hvis du poster delenummeret til stempelet er det kanskje flere som tar en titt når de surfer rundt etter deler......?

 

Ronny

 

Har begått en omc også, se sign :smiley: .

 

Ang dele nummer, hvorfor ikke...

Over dim stempel ( .015" over ) 739-2740A1 ble erstattet av 739-2740A2

 

Stemplet har følgende nr i støpen 739-2471 ( antagelig samme på STD stempel også )

Kryss pinnen er 0.650" i diameter (ca 16.51 mm ), dette er den tynne varianten.

Har 3 ringer , bredden på ringene er 1/16"

 

Ligger et STD stempel på Ebay her

 

Et alternativt stempel er 739-2720A1 også erstattet av 739-2740A2 .

739-2720A1 var den første utgaven, har 5/64" ringer .

 

Alle disse nummerere er NLA ifra Mercury, og har vært det lenge......

 

Er også på utkikk etter noe ringer...

39-45205A12 dette er ringer til overdim stemplene 1/16" brede .

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Okey, kikka på den, ser bra ut, fått det til å gå skikkelig? hva var det for en V4`er??

 

Stempelringene er lista her:

 

http://www.marinepros.com/newsite/parts.php#mercury

1964 Johnson 90hp, med elektrisk gir .

Ser dessverre ikke slik ut i dag, trenger ny ORDENTLIG lakk, Maxbo/Byggmakker lakken er ikke brukanes...

 

Fant den sia via Google også, skal sjekke den ut .

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har funnet et stempel + ringer som skal være riktige, tiden vil vise hva det egentlig er :smiley:

Fant referanser via Google, et par mailer senere og de er på vei, ikke helt den beste prisen, men har ikke råd til å være gnien når det gjelder slike deler.....

 

Har også kjøpt inn noen nye lager til overhalingen av fordeleren, disse var av en merkelig grunn standard mm SKF lager, mangler fremdeles et av lagrene, syntes 360.- + mva var litt for mye for et så lite lager ( # ID .494" OD 1.125" Width .311" ) , leter videre....

 

Kommer til å bestille resten av delene når jeg har mottatt de vanskelige delene, resten er fremdeles tilgjengelig ifra Mercury .

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Dette blir spennende å følge Droll, har en lei feber i kveld så slik som dette er jo jamngodt med paracet, har en rekkesekser hvit Merc 700 61 mod. i garasjen med direct reversing..

Den trenger en restaurering, men den er dessverre ikke min, jeg tipset en god kompis så det er hans. Men jeg nyter nå synet av den da.

Det er noe eget med R 6 lykke til Dr.Droll

 

cimg0349.jpg

 

Denne er vel strengt tatt mer, MYE mer verd enn motoren.

Her er alt du kan tenke deg, den fulgte med..motoren :yesnod:

over 20 cm tykk!

Redigert av classic fiberglass (see edit history)

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

Huh hva er det innsuget der for noe??

 

kan ikke huske det så slik ut inni sist jeg kikka inni en svart lang tynn??

 

har ikke de "runde" reed ventiler.....

En normal R6 har "runde" reed ventiler ja, disse er flaskehalsen på disse motorene, denne fronten er ifra en Mercury T2-X twister......har et par ideer jeg skal prøve ut....

 

t2x_clone_3.jpg

Ifra en slik motor.

 

Dette blir spennende å følge Droll, har en lei feber i kveld så slik som dette er jo jamngodt med paracet, har en rekkesekser hvit Merc 700 61 mod. i garasjen med direct reversing..

Den trenger en restaurering, men den er dessverre ikke min, jeg tipset en god kompis så det er hans. Men jeg nyter nå synet av den da.

Det er noe eget med R 6 lykke til Dr.Droll

Hadde passet godt på båten din den :yesnod: , har du lagt opp noen strategi for den :wink: .

Hvordan er tilstanden på dockbusteren da, er endel som bør fungere 100%, er ikke uten grunn disse motorene gikk under navnet "dockbusters".

 

 

Skal komme meg tilbake til det tråden skal handle om snart, har rota rundt etter noen deler som har vært NLA ifra Mercury siden tidlig 70 tallet... er på vei nå ....men pga et norsk brev/pakke transport firma ble de forsinket :headbang: , forhåpentligvis kun en dag.

 

Har nå klart å finne alle vanskelige deler, resten ser ut til å være tilgjengelig ifra Mercury ( pakninger, forgasserkit, noen lager og tetninger til girhus ), har også funnet en billigere variant av lagret til fordeleren, kom på $5.- :smiley: .

 

Eneste som muligens kan by på utfordringer er en sett med STD 5/64" tykke ringer, resten av stemplene har 1/16" tykke ringer, de er fremdeles tilgjengelig ifra Mercury .

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Hadde passet godt på båten din den :yesnod: , har du lagt opp noen strategi for den :wink: .

Hvordan er tilstanden på dockbusteren da, er endel som bør fungere 100%, er ikke uten grunn disse motorene gikk under navnet "dockbusters".

Har hørt det der ja, :smiley: Det er ikke lett uten Neutral :rolleyes:

jeg vet ikke noe om tilstanden men den går nå rundt i allefall, tviler å at jeg får napp på den motoren, eieren har tenkt å bruke den på en 59 mod båt, sånn et stykke frem i tid, har tilbydt meg å hjelpe til når jeg er ferdig med mine prosjekter... en gang.

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

Endelig kom stempelet, det har blitt fraktet med bil, fly og muligens tog, over halve verden, via 3 forskjellige selskaper ( UPS, Magnum, Posten Norge ), gjett hvem som klarte å rote det til på siste etappe ( siste 4 km )........

 

new_piston.jpg

Var ikke store feilen på det gamle, men det hadde kun blitt verre siden "gropa" var rett ved siden av locator pinnen.

Var antagelig resultatet av at enden på ringen har brokket av under montering, noe som har gitt en lekkasje av varme gasser som igjen har smeltet aluminiumen.

 

 

Arne Kjetil

Redigert av Droll (see edit history)
Link to post
Share on other sites

***

Denne er vel strengt tatt mer, MYE mer verd enn motoren.

Her er alt du kan tenke deg, den fulgte med..motoren :yesnod:

over 20 cm tykk!

Noe spennende lesing der ?? eller er det "bare" delekataloger, er allting på utkikk etter gammelt racing stoff ( Speedmaster, Twister ( I, II, C6, TX-2 ), Quickie, XS modeller ++), har noen gamle delekataloger selv men bare ca 8 cm :smiley: , resten ligger på pcn ( komplett Mercury,Mariner, Force,Chrysler, Mercruiser ++ 1965 > 2004 )

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Får du gjordt noe med motoren i helga nå da?

Nei, mangler fremdeles de "lette" delene, har drøyd med å bestille disse til jeg hadde de vanskelige.

Mangler:

  • Komplett paknings sett
  • Veivhus tetninger
  • Råde lager
  • Et par X-pinne lager
  • Forgasser kit
  • Tetnings kit undervanns hus

+ noen service deler

  • Ny impeller
  • Nye stifter
  • Nye plugger

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...