Worry II Startet 21.August.2007 Del på Facebook Startet 21.August.2007 (redigert) Kan jo bare kjøpe en inverter ! Eksempelvis denne: http://www.movida.no/default.asp?pid=941112 Den kan belastes med opp til 150 watt og trekker kun 8% av det du belaster med. Dvs. belastes den med 100 watt så trekker den 108 ! Da kan man koble på en 32 tommer pluss en Playstation for eksempel ! Var bare en tanke... Redigert 21.August.2007 av Worry (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
fjordbuss Svart 21.August.2007 Del på Facebook Svart 21.August.2007 Nesten riktig det du skriver, men pass på å overdimensjonere inverteren rikelig, så den klarer startstrømmen til de komponentene den skal drive. Sitér dette innlegget Har konvertert, Bavaria 39 cruiser. Link to post
BårdK Svart 21.August.2007 Del på Facebook Svart 21.August.2007 Jeg har en lignende inverter fastmontert, men den er veldig kresen og begynner å ule dersom jeg ikke har fulle batterier. Fungerer fint med motoren i gang, men uten får den problemer med f.eks. å lade en laptop som står på. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 21.August.2007 Del på Facebook Svart 21.August.2007 Jeg kjøper 12V tv fordi jeg da skal slippe inverter.. den gir tv og dvd til ungene... værre er det ikke. Den ganegn jeg skal ha 32 tommer tv ombord så har jeg garantert et 8 kW aggregat ombord, og det blir ikke den båten jeg har nå Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Worry II Svart 21.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.August.2007 (redigert) Jeg har en lignende inverter fastmontert, men den er veldig kresen og begynner å ule dersom jeg ikke har fulle batterier. Fungerer fint med motoren i gang, men uten får den problemer med f.eks. å lade en laptop som står på. Den skal ha alarm som varsler når du passerer 10,5 volt. Bra det da ! Men kanskje greit å dedikere et eget batteri til den ! Må ikke ha 32 tommer da, men en 26, da ;-) Redigert 21.August.2007 av Worry (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Polistil Svart 21.August.2007 Del på Facebook Svart 21.August.2007 Nesten riktig det du skriver, men pass på å overdimensjonere inverteren rikelig, så den klarer startstrømmen til de komponentene den skal drive. Eksempel: Jeg kjøpte 220V billedrørs-tv som etter spec skulle trekke 80 W. Denne klarte jeg ikke å "tenne" med en 300 W inverter, selv om denne skulle tåle peak opp på 480 W! Prøvde også en inverter på 500 W. Denne ulte fælt før den til slutt klarte å få på TV-en - selv om jeg lå på landstrøm! Min erfaring er at dette er en meget lite effektiv bruk av dyrebar strøm... Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 21.August.2007 Del på Facebook Svart 21.August.2007 Jeg har ikke sjekket hvordan den er koblet, bør kanskje ha et eget batteri, men jeg tror aldri jeg har vært under 11 v. på mine batterier. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 21.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.August.2007 (redigert) Det er jo superviktig at den står nær batteriet da ! Ellers må kablene dimensjoneres opp til 10 kvadrat, tenker jeg ! En annen ting er jo at den kan benyttes til laptop og mobil-lader også, da ! Redigert 21.August.2007 av Worry (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/B Shanty Svart 21.August.2007 Del på Facebook Svart 21.August.2007 Det er STOR forskjell på teori og praksis. Har ikke noe god erfaring med inverter på 12 volten på hytta. Sitér dette innlegget Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn Link to post
Hansi Svart 21.August.2007 Del på Facebook Svart 21.August.2007 (redigert) Har 24 V, 12 V, 220 V pluss 5 stk invertere ombord som dekker de forskjellige strømstyrker. Mao full fleksibilitet. TV går på 220 V. Redigert 21.August.2007 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 21.August.2007 Del på Facebook Svart 21.August.2007 12V TV = færre duppeditter. Værre er det ikke Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 21.August.2007 Del på Facebook Svart 21.August.2007 Går fint med en 300 w omformer til tv og pc , brukte det i gammle båten men . Husk at du må som regel kobble den rett på batteri og ikke i sigut , det er som regel det er for tynn kabel på dem . Fikk ikke starta tv'n min før jeg satt omformer rett på batteriet med medfølgende kabler , men da var det null problem . Idag har jeg 12 v LCD tv , men bruker omformer til pc'n enda . 12 v LCD tv'n min er foresten kresen på strøm , bildet forsvinner på 11,9 volt . En ting til , kjøp en større omformer enn du har brukt for . Da slipper den å stå å bråke og jobbe for fult hele tiden , er nå min erfaring fra div omformere . Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Hansi Svart 21.August.2007 Del på Facebook Svart 21.August.2007 12V TV = færre duppeditter. Båtliv er synonymt med duppeditter. Må jo ha noe å feilsøke på. Sitér dette innlegget Link to post
Anonym Svart 21.August.2007 Del på Facebook Svart 21.August.2007 Jeg vil heller spørre om hvorfor dere kjøper TV i det store og hele. Selv har jeg ikke TV ombord, og har ikke savnet det et minutt! Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 21.August.2007 Del på Facebook Svart 21.August.2007 Jeg vil heller spørre om hvorfor dere kjøper TV i det store og hele.Selv har jeg ikke TV ombord, og har ikke savnet det et minutt! Har du hørt om barn og barnebarn , som liker barne tv og kansje en barnefilm i ny å ne når det plasker ute ? Jeg selv liker tv godt selv jeg , i regnvær eller om vinteren når nordavinden står på og det snør vannrett . Godt å ha tv å kose seg med da , når du er på tur aleine eller sammen men en å ha i armkroken . Men som alle veit er jo smaken som baken , du har mest sannsynlig radio ombord vil jeg tru , og hvis du har det . Hva skal du med det'a ? Ikke gidd å svar , måtte bare ...... Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
borref Svart 22.August.2007 Del på Facebook Svart 22.August.2007 Den kan belastes med opp til 150 watt og trekker kun 8% av det du belaster med. Husk at tapet i inverteren kun er en del av bildet. Hvis du bruker inverteren mot apparater som drives med likestrøm og lav spenning (LCD TV, DVD, PC, mobil lader etc) vil du ved bruk av inverter få et tilsvarende tap på apparat siden når spenning likerettes og tranformeres ned igjen. Jo mindre du "tukler" med strømforsyning underveis, dess mindre effekt tap blir det. Direkte 12V gir lavere drifts kostnad eller mer TV om du vil. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 22.August.2007 Del på Facebook Svart 22.August.2007 Jeg vil heller spørre om hvorfor dere kjøper TV i det store og hele. Merkelig spørsmål. Man har selvfølgelig TV ombord fordi man vil se på TV? Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 22.August.2007 Del på Facebook Svart 22.August.2007 Synes det var greit og slippe inverteren. Noen av de har jo også vifte som bråker. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 22.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.August.2007 (redigert) Det var derfor jeg fant en som ikke hadde vifte ! Slipper støy. Og under 400 kroner.. bi-bi-billig Redigert 22.August.2007 av Worry (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teodor Svart 22.August.2007 Del på Facebook Svart 22.August.2007 Merkelig spørsmål. Man har selvfølgelig TV ombord fordi man vil se på TV? Enkel sjel = enkel forståelse = merkelige svar. Sitér dette innlegget Link to post
fjordbuss Svart 22.August.2007 Del på Facebook Svart 22.August.2007 Det var derfor jeg fant en som ikke hadde vifte ! Slipper støy. Og under 400 kroner.. bi-bi-billig Billig i dette tilfellet vil jeg ikke anbefale. Lav effekt, og dårlig kurve som sannsynligvis gir "støy" på tven.(Hvis du i det heletatt får den på....) Sitér dette innlegget Har konvertert, Bavaria 39 cruiser. Link to post
m/s draugen Svart 22.August.2007 Del på Facebook Svart 22.August.2007 Med en 12v tv slipper man å bruke penger på inverter og overdimmensjonerte kabler.Men om selve tv er dyrere slik at det kommer på ett fett, vites ikke. Gleder meg faktisk til å få tv ombord slik ar de på 3 og 6 år kan få litt tidsfordriv på lengre overfarter.Men antenne skal vi ikke ha med det første,får se an hvordan det prismessig kommer ut når det skal bli digitale sendinger.Har ikke tenkt å bruke en formue på ett abonnement for 20 timer tv-seing i året.Derfor har vi kjøpt en 12v tv med dvd. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 22.August.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.August.2007 Ja, for værmeldinga ser vi vel ikke på lenger... Greit å få med seg nyhetene en gang i blandt, da ! DVD er for unga de kveldene hvor det regner. Det hender jo en sjelden gang i blandt ! Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 22.August.2007 Del på Facebook Svart 22.August.2007 Jeg har en 1000w inverter hos meg, med modifisert sinus, type nordic eller noe sånt! Der får laptopen panikk hvis jeg kobler til, og såvidt jeg vet er det endel tv/dvd-leverandører osv. som fraskriver seg garantien hvis man bruker apparatet på noe annet en ren sinusspenning. Vet ikke om det stemmer, men når strømanlegget her ombord skal få en oppgradering neste gang blir det kombimaskin fra mastervolt 100ampere lader og 2kw (4kw maks) sinusinverter i en enhet. Er det bare jeg som har problemer med PC på inverter, eller kan det ha sammenheng med at batteriene på pcen er helt kaputt og ikke holder et halvt minutt en gang? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.