Jump to content

Noen som kjenner til Turning Point propeller? Lavt turtall :(


Daffy

Recommended Posts

Er det noen her som har erfaring med Turning Point propeller?

propelleske_turning_point.jpg

Jeg har en slik

propelldimensjon_turning_point.jpg

 

Med denne oppnår jeg kun 4800 - 5100 på min båt

Kan få 5500 men det er kun ved spoling. Den begynner å spole ved 5100.

 

Jeg har ikke voldsom endring i hastighet mellom 4800 -5100 heller. den detter selvfølgelig i fart når den kommer over 5100 da.

Tenkte først at motor står for lavt men det skulle vel ikke utgjøre så mye.

 

Nå har jeg hørt flere her nevne at det er drepen for totaktere å ikke få maksturtall så jeg tenkte jeg måtte se å få gjort noe med dette.

 

Opplevde noe lignende på Flipperen også med denne motoren og propellen.

Optimal trim og motor spoler (Cavitasjon)

 

Er disse propellene rett og slett elendig?

Eller er det bare noe feil i oppsettet mitt her?

lurer på om motoren kanskje står litt langt ned men da skulle den vel ikke spole så lett heller.

Den står imidlertid helt nederst (hviler på akterspeilet)

dårlig bilde her

daffy140yamaha.jpg

Samtidig kan jeg ikke forstå at 19" stigning skal være for mye for denne båten heller :rolleyes: (kmv 2000 dromedille m 140 Yamaha)

 

Må disse propellene slipes? Det var en som fortalte meg at det ville gjøre susen.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Ingen som har noe formeninger om dette :confused:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Såvidt jeg har sett på amerikanske forum, så har Turning Point propene godt ry. Du kan evt ta en tlf til Olle Terjesen på Winrace, han kan sikkert si deg hva som evt må gjøres, og også omarbeide den slik at den passer bedre til ditt bruk.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

ja forsåvidt men jeg lurer på om ikke det kan ha med monteringshøyde å gjøre fordi denne propellen ble bestilt til Flipperen som hadde et mye mere tungdrevet skrog enn denne.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Hei du, har ingen peiling på de propellene men hvis det er gode "farts" propeller pleier de å like å gå høyt i vannet.

 

Har en del erfaringer med Raker som er gode farts propeller og Ballistic.

 

Erfaringer med Raker/Ballistic på Musling 14/Gromling 15/580cm RIB/Hydrolift F-18/Bayliner 17 er følgende:

 

Med motoren montert lavt, altså som mange sier er korrekt med kavitasjonsplaten rundt samme høyde som bunnen funker Rakerene dårlig, de ventilerer og "girer" og føles egentlig helt elendige, her funker Ballistic kjempebra.Ved heving 10 cm og mer kommer Rakerene til sin rett og funker som de skal, jo høyere jo bedre, maks fart får jeg med propellakslingen rett under bunnen og Rakerene funker fint med fult grep selv om jeg svinger litt.

 

Ballisticene jeg har testa begynner å miste grepet ved samme høyde som Rakerene begynner å virke.

 

De jeg prøver å si her er at hvis din propell er som en Raker, Turbo, Stiletto er nok motoren din for lav, hvordan dromedilleskroget påvirker heving av motoren aner jeg ikke men det er jo fort gjort å heise den et par hakk for å se? så sant ikke styringa de lager problemer da.....

 

Lykke til

Link to post
Share on other sites

Styringen er hydraulisk så den følger med :smiley:

 

Min motor har ett hulls heising dvs 18mm.
Høres ut som at det ligger noe i dette da.

min ligger nedpå så nå gleder jeg meg til å få hevet den ett hakk :yesnod:

 

Er det samme utgave som min du har?

altså cc?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Styringen er hydraulisk så den følger med :smiley:

 

Høres ut som at det ligger noe i dette da.

min ligger nedpå så nå gleder jeg meg til å få hevet den ett hakk :yesnod:

 

Er det samme utgave som min du har?

altså cc?

 

Ja, det samme utgave som du har. CC.

Har fått den nye propellen i posten i dag. Gleder meg til å prøve. Håper på noe ekstra fart.

Vi får se, kanskje den gir noen knop til. Det vil bli testing til helgen

Link to post
Share on other sites

Hei igjen,

bladde lit i arkivet mitt og fant i Yamaha sin KJØREFAKTA bok fra 90 tallet en gang følgende data:

 

KMV 2000 DC Drommedille, regner med dette er akkurat samme skroget, lengde 6,07 bredde 2,47 vekt 962 kg

 

Yamaha 115 BETOL hevet 10 mm på akterspeilet, 3x13 1/2x17 part nummer 688-45930-01-98

 

Max turtall 1 person 36,2 knop 2 personer 35,7 knop

5000rpm 2 personer 32,1 knop

4500rpm 2 personer 27,3 knop

Redigert av gammabusa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Interessant.

Nå har jeg 140 så da skulle det jo passe med 19"

Det er mer glassfiber på toppen på DC men den er kanskje mer aerodynamisk.

 

Får prøve å finne tid til heving av motor :yesnod:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Jeg er i hvert fall godt fornøyd med min Balistic propell på min drevbåt. Drevet mitt er montert noe høyt men merker aldri noe til at Ballisticen ventilerer, selv ikke i krappe svinger eller i grov sjø med en del hopp og sprett. Men ok, min båt er nok kansje litt feil å sammenligne med. Eller kansje ikke, jeg går 37 knop på fullt og har dyp v-bunn.

Link to post
Share on other sites

hmmm interessant Hydrox, hvor høyt har du montert drevet?? mine erfaringer på 14-19 fots V bunnere er at Ballisticene slipper ved heving rundt kavitasjonsplata 10 cm over bunnen, Rakerene slipper ALDRI, kan hvertfall heve til propellakslingen er samme høyde som bunnen men er med 5 tommers setback på grunn av liften dette da.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke mye dette er snakk om med drevet mitt. Står ca 2 cm høyere enn normalt x- mål for mercruiser drev. Så ikke noe voldsommme greier. Var rett og slett de som skar hull til transomplaten i hekken på båten min som bommet litt. Men det funker og jeg klager ikke. Bedre med litt for høyt enn litt for lavt, så lenge det funker seff...

Link to post
Share on other sites

Interessant.

Nå har jeg 140 så da skulle det jo passe med 19"

Det er mer glassfiber på toppen på DC men den er kanskje mer aerodynamisk.

 

Får prøve å finne tid til heving av motor :yesnod:

 

Har testet den nye propellen i dag (Turbo Y13 1/4x19 ). Det var nok ingen suksess gitt.

Topp turtall 4700-4800, 32 knop GPS. Med den gamle Yamaha 13x19 aluminiumspropellen oppnår jeg

5500 33 knop. Den nye propellen havner nok rett tilbake op Finn.no. Hvis jeg skal prøve på noe annet blir det Yamaha

stål 13x17 eller Ballistic samme størrelse. Det blir sikkert ikke i år.

Link to post
Share on other sites

Turbo er gode propeller, men vanskelig å sammenligne stigning mellom forskjellige propelltyper. Turbo'en er nok endel mer agressiv (og krever ofte mer heving) enn std alu, og en 17" hadde nok passet mye bedre.

 

Har selv std Yamaha alu 13x19" på både Wesling 490'en og på Yamarinen, funderer på Turbo 17" eller Yamaha SS 18"...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Det var nok ingen suksess gitt.

Topp turtall 4700-4800, 32 knop GPS. Med den gamle Yamaha 13x19 aluminiumspropellen oppnår jeg

5500 33 knop. Den nye propellen havner nok rett tilbake op Finn.no. Hvis jeg skal prøve på noe annet blir det Yamaha

stål 13x17 eller Ballistic samme størrelse. Det blir sikkert ikke i år.

 

Hei, før du leverer denne tilbake , ville jeg prøvd å heise motoren et hull til. Du sier du har hevet den 18 mm. Tror ikke du får noen kavitasjonsproblemer om du hever den 18 mm til. Som Ivar også nevner tåler stålpropeller mer heving enn alu. propeller.

Link to post
Share on other sites

Ja Bare pass på kjølevannet :rolleyes:

 

Hvilken fart oppnår du med den nye propellen?

 

Hvilken propell hadde du tidligere?

Ser nå at det var meg du spurte. Trodde det var noen andre som spurte deg jeg :crazy:

Jeg har kun hatt på denne propellen.

Målte den i fjor til ca 36 knop (med knopmåler)

 

 

Har testet den nye propellen i dag (Turbo Y13 1/4x19 ). Det var nok ingen suksess gitt.
Var synd det da.

Kjedelig å vente i slik spenning også blir resultatet dårligere

 

Kunne vært artig å prøve den på min. For å sett forskjellen på disse propellene :smiley:

Bor du langt unna? :smiley:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Ja Bare pass på kjølevannet :rolleyes:

 

Ser nå at det var meg du spurte. Trodde det var noen andre som spurte deg jeg :crazy:

Jeg har kun hatt på denne propellen.

Målte den i fjor til ca 36 knop (med knopmåler)

Var synd det da.

Kjedelig å vente i slik spenning også blir resultatet dårligere

 

Kunne vært artig å prøve den på min. For å sett forskjellen på disse propellene :smiley:

Bor du langt unna? :smiley:

 

Jeg synes jeg er så langt unna med tanke på turtall og motoren er allerede hevet noe, slik at jeg tror egentlig ikke jeg vil oppnå det jeg ønsker uansett.

Det var vel kort og godt bom. Hadde jeg lest det som du skriver på toppen av denne tråden på forhånd, hadde jeg nok ikke kjøpt den.

 

Når gjelder å prøve propellen kunne du sikkert fått gjort det, men jeg bor altså i Bergen.

Link to post
Share on other sites

Da blir nok det litt tungvint :rolleyes:

Men du får nok solgt den da

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Nå har jeg kjøpt ny motor (2005 Yamaha 130)

Den har jeg satt ett hakk høyere enn den gamle.

Da flukter kavitasjonsplaten med bunnen.

Jeg har også fjernet svingeren til ekkoloddet.

 

Oppførselen er helt lik.

Den drar jevnt og trutt opp til 5100 omdr og 34-35 knop.

Den går greit opp til trim level 4. Trimmer jeg utover det begynner den å spole og detter ned til 29-30 knop.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Ja kanskje jeg skal gjøre det.

 

Men først tror jeg at jeg skal prøve å sette på en 17"

Eller aller først Yamaha Original Alu 21"

Noen som har formening om det?

 

Er det forresten noen som kjenner noen som har eller har hatt slik båt som går over 36 knop?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...