Jump to content

Bytte av motor - BMC Captain 1,5

Baatmannen

Recommended Posts

Da ble det jaggu meg en ny bruktmotor på meg gitt. Samme motor som jeg har i dag. BMC Captain 1,5.

Kom over et bra eksemplar som satt i en Risør 27.

Eier skulle bytte fordi han synes motor var for liten til båten.

Var og tittet på motoren i dag og den både så og hørtes meget bra ut.

Før oppstart spurte jeg om det kom mye røyk fra motor når den var kald, for min ryker voldsomt.

Eier sa at det røyk da litt. Etter at vi startet den kikker jeg ut for å se på kjølevann/røyk. Snur meg og sier at dette kan ikke kalles røyk. Det var omtrent ingenting.

Oppi motorrom så det ryddig og pent ut. Lite oljesøl og det så ut som motor var godt servet.

Den har gått 1250 timer siden overhaling. Litt usikker på årsmodell, men båt var fra 1979, så det er vel noe rundt her.

Skal legge inn bilder etterhvert som arbeidet mitt skrider frem. Starter vel om 1 mnd eller 2.

Begynner med et bilde av min gamle motor, og som dere ser så er det ikke noe vakkert syn.

Er forøvrig ingen ekspert. Har bare stort pågangsmot, så det blir sikkert spørsmål underveis.

Har forøvrig en kompis av en kompis som kjenner disse motorene godt.

• 6 måneder senere...

Lite har skjedd på denne fronten. Hadde tenkt å ta ut motor i høst, men nei da.

Kulda satte inn og fristelsen var ikke akkurat stor til å starte på dette arbeidet.

Hadde planer om å begynne i påsken, men da kom kulda igjen gitt. I tillegg til masse snø. :headbang:

Planen er nå å starte på arbeidet om noen uker. Jeg jobber skift og har litt fri av og til.

Første post er nå å få ut motor for å så rydde og rense i motorrom. Jeg må også få en bra oversikt

over alt det elektriske.

Har satt meg selv et mål. Hvis jeg er ferdig med hele jobben til 1. juni, så er jeg fornøyd. Får uansett ikke båten

ut før i midten av mai pga vannstanden i Øyeren. Blir jeg ferdig før 1. juni så blir det :cheers::flag::cheers:

Skal prøve å få lagt ut noen bilder etterhvert som arbeidet skrider frem. Det første jeg skal gjøre er å ringe til

transportfirmaet jeg pleier å bruke og avtale tid for å løfte ut gammel motor.

• 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...