Jump to content

Rustfri bøyle på targaen


Frøken Fryd

Recommended Posts

Jeg er på jakt etter en bøyle til å feste lyskasteren på nå når mørket kommer frem tidligere for hver dag. Er det noen som vet hvor jeg kan handle slike bøyler som passer over radaren? Blir en lyskaster og ankerlanterne. Om noen har en å selge er jo det selvsagt også av interresse. Høyttaleren kan jeg fjerne...

img_4782.jpg

Link to post
Share on other sites

Det er vhf pisker begge to, ene voice og den andre dsc.

 

Jeg gikk under en bro senest forrige uke med bøyde pisker så jeg har ikke lyst å bygge unødvendig i høyden.

 

Men lyskasteren må se over kallesjen på flybridgen så det må nødvendigvis være over radaren! Den skal kunne brukes 360 grader rundt også.

 

Topplanternen må da komme over den igjen på ett vis.

 

En annen sak er at radaren ikke bør blokkeres fremover eller på sidene så festet må komme opp i bakkant.

 

Skal ikke være enkelt, skulle tro det var flere produsenter av slikt!

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Ett 25 mm rør bå begge sider blokkerer svært lite av radarbilde. Det er faktisk viktigere og ha fri sikt rett frem og bak. Om radaren interferer med VHF piskene ser du jo etterhvert se, og da kan du jo eventuelt flytte disse og montere fester på targaen som kan vippes ned. Om begge VHF antennene sender samtidig, bør du også påse at det er nødvendig avstand mellom de.

Link to post
Share on other sites

Interference på vhfene har jeg ikke merket noe til så det går nok greit, kjører alltid med radar på for å lettere lese bildet nattestid.

Vhfene sender ikke samtidig, den ene er en ren dsc antenne.

Targaen min kan ikke legges ned og siden dette er en flybridgebåt så er den høy nok allerede, om det finnes bøyler som kan vippes ned hadde det vert å foretrekke, kjipt å vere den eneste båten som ikke gikk under broen...

 

Disse båtprodusentene våre da, hvor får de tak i bøylene?

Link to post
Share on other sites

En annen sak er at radaren ikke bør blokkeres fremover eller på sidene så festet må komme opp i bakkant.

Radaren har en sender og en mottaker. Disse er plassert på hver sin ende av den roterende antennen/transponderen i radaren. En liten stang nærme vil ikke ha noen særlig betydning da den vil se "rundt" denne.

Link to post
Share on other sites

Radaren har en sender og en mottaker. Disse er plassert på hver sin ende av den roterende antennen/transponderen i radaren. En liten stang nærme vil ikke ha noen særlig betydning da den vil se "rundt" denne.

Nå vet ikke jeg hva du mener med "hver sin side" men en venlig radar sender og mottar med hele flaten, ikke på hver sin side. Tap av effekt blir det uansett når det står metall elementer inntil antennen. Falske ekko får en ikke, det er riktig men jeg tror ikke noen sendere har godt av å reflektere rett inn i mottageren igjen (ikke så ille med bare en stang).

 

Det beste så lang hadde vert noe som kom opp i bakkant med en plate ut over radaren til lyskaster og en stang opp til ankerlanternen.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Litt fremover er en kommet da, iallefall på planleggingstadiet.

boeyle_til_lyskaster_og_lanterne2.jpg

Planen er å ta utgangspunkt i den eksisterende bøylen til ankerlanternen og erstatte denne med en ny rustfri bøyle som er noe høyere og med ett platå til lyskasteren over radaren. Jeg satser også på å få skjult alle ledninger inne i røret. Utfordringen så langt er å hvordan man skal få ledningenegjennom 90 graders knekken og å få sveist sammen disse stengene uten at det ser helt forferdelig ut. Festet helt nede vil kun være en bolt på tvers i røret, jeg vet ikke om det er tilstrekkelig men satser på det, verste fall kan jeg borre størrehull her og sette i en større bolt, litt av poenget er å kunne enkelt løsne denne og vippe ned bøylen slik at jeg kan være med de andre inn gjennom broen :smiley:

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Falske ekko får en ikke, det er riktig men jeg tror ikke noen sendere har godt av å reflektere rett inn i mottageren igjen (ikke så ille med bare en stang).

 

Sendepulsen er lengre enn doble avstanden mellom radar og stengene, så T/R cella (den som sjalter mellom sending og mottak) vil fremdeles sette radaren i "sende-modus" når eventuelle ekko fra stengene når tilbake. Dette skal du med andre ord ikke tenke særlig på. Blir uansett like lite ekko fra de stengene som det selve radar-domen reflekterer.

Oso

Link to post
Share on other sites

Det essensielle:

Har samme løsningen som deg på Targan, men med enkel bøyle over radaren.( Loddrette sider og rett horisontal stang på toppen og avrundede hjørner) Bøylen er montert originalt. Den har ingen innvikning på radaren.

 

Litt på siden av.

På toppen av bøylen sitter hvit lanterne+ ankerlanterne originalt. Festene er sveiset på fra fabrikk. På begge de vertikale stengene er det fester for vimpel. Feste for selve bøylen er laget slik at alle ledninger går inne i røret. Har ettermontert GPS og TV antenne på hver side av lanternene. Også de ledningene fikk jeg trekt inne i røret.

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Takk for innspill, etter litt frem og tilbake har jeg begynt å nærme meg ett søkelys som jeg allerede har savnet flere ganger i høst, maglite AA på baugen blir liksom ikke godt nok når man lurer på hvilken retning staken peker :lol:

 

Følgende er ferdig:

-Hydrox kom med passende rustfrie rør ferdig bøyd etter tegningen

-Plate under lyskaster ble tilpasset med vinkelkutter

-Har fått ett verksted til å sveise det hele sammen

-Tilslutt er ledninger tredd, koblet og det hele skrudd sammen.

 

Nå ble det litt tyngre enn først antatt så jeg tror ikke denne ene bolten har godt av å holde hele bøylen alene, jeg er på jakt etter en løsning som avlaster det nedre festet. Jeg vil fortsatt ha muligheten for enkelt å legge ned bøylen.

 

Bøylen ser dere her og den vil bli festet rett under radaren, lyskasteren vil altså komme over kakeboksen.

dsc02172.jpg

Link to post
Share on other sites

Blir litt spinkelt i sideretning.

Om du ikke ønsker å sette på noen form for stag litt oppe på stangen vil jeg anbefale at du uansett lager en større festeflate. Enten ved å sveise på en større plate eller ved at du rett og slett borer hull og trer en stang igjennom. I endene kan jo denne forsynes med passende polstring for å hvile mot targabøylen. Da vil den stabilisere i sideretning. For demontering er det bare å tre denne ut etter at en av endepolstringene er fjernet.

Oso

Link to post
Share on other sites

Ja det er riktig som du sier, blir for spinkelt sideveis. Vurdere å sette på en øyebolt eller noe for så å trekke vaier eller noe lignende ned på sidene. Jeg har også muligheten for å benytte boltene som holder radarboksen sammen, men vet ikke om dette blir høyt nok. Spørs om jeg ikke skal montere den først uten at båten er i begevelse og så se hvordan jeg kan støtte den opp.

Link to post
Share on other sites

Hvordan er denne tenkt festet egentlig?

 

Jeg ville laget en plate med tilstrekkelig flate (10x10cm burde holde) og sveist på et rør i dimensjonen større slik at bøylen akkurat passer i dette røret. To gjennomgående bolter vil holde dette mer enn tilstrekkelig. Antar det er rustfrie rør vi snakker om?

 

Denne platen kan eventuelt benytte samme festeskruene som radaren om den forlenges eller gjøres bredere i ene retningen.

Oso

Link to post
Share on other sites

gammel_boeyle.jpg

Som du ser på dette bildet kommer det opp en ankerlanterne bak radaren, denne bøylen er festet i ett rør tilsvarende det du beskriver (en tykkelse større) som kommer ut i bakkant av radarfestet (pedestalen). En bolt på tvers holder altså denne bøylen på plass.

Jeg har med andre ord laget en ny bøyle som er høyere og har platå til lyskasteren, diameteren er den samme men denne gang i rustfritt 1" rør. Dette festet som er her allerede har ikke problemer med selve vekten av bøylen/lyskasteren men det blir tøft for bolten som holder det hele sammen når kreftene virker sideveis.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...