Jump to content

Forvarme TAMD41A med el. varmeelement!


Audifil

Recommended Posts

Hei,

 

Har tenkt på forvarming av mine to maskiner for å bli kvitt enda litt mer røyk enn jeg har blitt allerede.. En del har sikkert leste gjennom eller vært med i tråden jeg har ang. det: MYE RØYK

 

Noen som vet om jeg kan montere elektriske varmeelementer på disse maskinene og hvor jeg får tak i det. Kan jeg bruke samme som til lastebiler med 41 maskiner?

Redigert av Audifil (see edit history)

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

Hvis du har disse blindpluggene som er markert med rødt her kan du sette inn originale glødeplugger men de koster blod, svette og noen tårer hos VP :cryin:

VP41Gloedeplugger.JPG

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser for meg en Defa slangevarmer..... Jobber i bilbransjen og har oppdaget at det ikke alltid finnes et varmeelement som kan monteres direkte inn i blokka pga trange motorrom....men får en "slangevarmer" som monteres på en slange nederst i motorrommet. Disse koster rundt 500,- pluss ledningspakke og er på 400-600watt.

Link to post
Share on other sites

Hvis du har disse blindpluggene som er markert med rødt her kan du sette inn originale glødeplugger men de koster blod, svette og noen tårer hos VP :cryin:

VP41Gloedeplugger.JPG

Hadde disse glødepluggene som du henviser til, de gjør motoren mer lettstartet, med noe mindre røyk som følge, men vet ikke om det er verdt investeringen.

Noen sier til og med at disse har ført til havari, ved at deler fra glødespiral har blitt brutt av og sugd inn i innsug..... :cryin:

Har konvertert, Bavaria 39 cruiser.

Link to post
Share on other sites

Har mer sansen for Perkinspluggene som Kurt har brukt, gir mer varme og bruker mindre strøm men alle slike saker i innsuget har potensielle farer...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hei ja,

 

Tror jeg la inn en litt dårlig overskrift her.. Som den andre tråden min beskriver har jeg gjort det meste som montering av glødeplugger, justere dieselpumpe, nye dyser etc.. Det har gjort det mye bedre enn det var, men har godt med røyk enda når det er lavere enn ca 14 grader i maskinrommet. Har hørt fra flere på forumet her som har montert en diesel vannvarmer som forvarmer maskinen før start og dermed er røyk problemet borte.

 

Men siden jeg har to maskiner blir det litt av et opplegg hvis jeg skal ha en vannvarmer med seriekobling eller varmeveksler i haugevis. Synes dette blir litt mye dill og er ikke helt trygg på det. Og to vannvarmere blir også litt drøyt.

 

Tanken min var derfor og prøve med elektriske motorvarmer elementer og lurer derfor på om det finnes frostplugger på blokka som er beregnet på dette og tilhørende elementer. Regner med at en del lastebiler og gravemaskiner med 41 maskin har dette, og blokka er vel lik?

 

Slangevarmer er jo et veldig godt tips som er enkelt å montere, men har hørt fra så mange i bilsammenheng at det er så mye dårligere og mindre effektivt enn et element i blokka? Noen erfaringer her?

 

Det dumme med et elektrisk element er jo at man er avhengig av strøm, dette har jeg jo i båthavnen men ikke i uthavn. Men problemet er størst når det er kaldt som i påsken og seint på høsten, og da ligger vi som regel i havn en plass med strøm. Men hadde helt klart foretrekt en diesel varmer....

 

En annen ting jeg har tenkt på å legge til et spjeld på luftvarmeren min og sende varmluft inn i maskinrommet ved behov, men ser for meg da at det vil ta veeeeldig lang tid før maskiene blir gjennomvarm samtidig som det stjeler fra varmekapasiteten ellers ombord i skuta.

 

Lurer også på om du Kurt har en beskrivelse av hvordan disse dysene fungerer og hvor mye det hjalp deg, noe bilde av disse og pris?

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk mye hjelp fra Kurt for noen år siden i forb. med montering av gløding til min AQAD 31A. Kurt sendte meg bilder av sitt oppsett og jeg fikk til og med tilsendt kontaktpinner til glødingen som skal stå i koblingene på kabelstokken mellom instrumentpanel og motor.

 

Nedenfor er et bilde som viser hvordan jeg monterte dette. Jeg tok deler fra en kondemnert FordSabb som bestod av oppsamlingsreservoar for diesel fra returdieselen fra motoren og tilhørende glødeplugg. Jeg førte returdieselen fra dysene via dette oppsamlingsreservoaret som består av to kammer og borret hull og gjenget opp for glødepluggen i innsugsmanifoilen. Ved å ta av ladeluftkjøleren og stikke støvsugerrøret på innsiden av manifoilen gikk det fint å borre/gjenge opp uten at det kom spon inn i motoren.

 

På bildet vises oppsamlingsreservoaret mellom ladeluftkjøleren og det bakerste ventildekselet, mens glødepluggen er montert midt på innsugsmanifoilen like innenfor der hvor luften kommer inn fra ladeluftkjøleren. Det var merkbar forbedring spesielt på oppstarten da motoren startet mye lettere. Det ble også litt mindre røyk akkurat i startøyeblikket da motoren ved at den startet raskere ikke ble dratt full av uforbrent diesel ved langvarig kinning på starteren. Motoren avga allikevel ganske mye røyk før den ble belastet. Det som hjalp mest mot røyken var eksosspjellet i eksosbendet. Når det var stengt ved oppstart så røyk det betydelig mindre enn hvis det stod åpent.

 

gloedeplugg.jpg

Redigert av saga (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lurer også på om du Kurt har en beskrivelse av hvordan disse dysene fungerer og hvor mye det hjalp deg, noe bilde av disse og pris?

Prinsippet for disse dysene er at en elektrisk glødespiral blir varm og så åpner dysen for diesel. Dieselen brenner inne i innsuget og varmer luften som motoren drar inn. Hvor mye det hjelper er vanskelig å beskrive, men hos meg var det merkbar forskjell. Det er også noe å hente med å bruke glødingen etter at motoren har startet. Helt røykfri blir motoren ikke, og det er sikkert riktig som saga skriver at eksosspjeldet har større virkning enn glødepluggen. Selv har jeg ikke eksosspjeld på min motor. Bilder av hvordan dette er montert hos meg har jeg, men ser at bildet saga har lagt ved viser det meste. Er på jobb nå og bildene har jeg hjemme så derfor får jeg ikke postet de nå. Pris for en slik glødeplugg tror jeg ligger på ca. 300,-. I tillegg må du ha rør som skal festes i pluggen, og det koster også ca. 300,-. Kobling av det elektriske er forholdsvis enkelt i og med at alt gjøres på motoren. I tillegg må det lages uttak for diesel på en av banjoskruene etter matepumpen. Det gjøres ved å bore hull i enden av skruen og sølvlodde slangenippel på den.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...