Jump to content

Avlesning av Canbus på båtmotorer?


Frøken Fryd

Recommended Posts

Er det noen som har erfaring med å avlese canbus på båtmotorer?

Sikkert mange som har gjort tilsvarende i bilene sine men jeg sysler med tankene om å kunne overvåke motorene.

 

Jeg har Steyr motorer da så det er naturligvis det jeg er mest opptatt av men kansje vi kunne samle alles synspunkter her?

 

For de som ikke er kjent med slike systemer så er det ett mobilt nettverk som forbinder elektronikk i biler og andre fremkomstmidler, ble vel utviklet av bosch.

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har du noen mer info ang dette? Hvilke motorer som har CAN-BUS. Vi bruker dette mye på jobben, og har vurdert å bruke det i båten.

Hadde det vært bus på motoren fra før har jeg spart meg for mye kabel trekking. Jeg planla å bruke IOkort som legger analoge signaler på bussen,

for så å bruke et Beijer touchpanel til avlesing. Men er det bus på motoren fra før, trenger jeg bare noen få IO'er til nivåer i tanker og slikt.

Interesant tema!

-2007 Jans Entry 25' Halvfabrikat prosjekt, på sjøen i år??

Link to post
Share on other sites

Jeg har en 2000 Mercruiser D-Tronic 250hk. Der har jeg leitet meg frem til at det kan hentes ut Can-Bus fra Diagnose pluggen.

Dvs at man kan kjøpe seg en Can-USB adapter og med rett software lese av alt som ligger på bussen.

 

Jeg planlegger som sagt å bruke Beijer touch panel med Can adapter for å så lage menyer og slikt selv med avlesing av

alt som kan være nyttig. Det som er cluet er å forstå og tolke de signelene som kommer fra motoren.

 

Jeg vil tro at OBDtool er merke spesefikk til VAG. Den vil ikke lese det samme som dine motorer gir ut. Jeg vil tro man trenger

spesefikk software fra produsent, eller noe helt generelt som kan programeres selv. Jeg satser på det siste. For å få slikt

fra produsenten er sikkert ikke så lett, samt ofte svimlende dyrt.

Redigert av Stian_Matros (see edit history)

-2007 Jans Entry 25' Halvfabrikat prosjekt, på sjøen i år??

Link to post
Share on other sites

http://www.eagle.co.za/display_product_1859.htm

 

Med en slik og en rs232 kabel kan du lese av CAN-signal til feks en laptop. Men så trenger du software som klarer å lese

å tolke det motoren sender ut. Du trenger selvfølgelig en plugg til diagnose porten som du lodder rs232 kabelen til.

Du bruker kun CAN Høy og CAN Lav. Meget interesant dette.

 

Edit:

 

Denne ser ut til å kunne brukes til litt av hvert.

 

http://www.obd2allinone.com/sc/toplevel.asp?cat=32

 

Men stiv pris da :confused:

Redigert av Stian_Matros (see edit history)

-2007 Jans Entry 25' Halvfabrikat prosjekt, på sjøen i år??

Link to post
Share on other sites

Jeg mener canbus er standard protocol og ikke merkeavhengig.

 

Jeg har nå bestillt en scanner så jeg for forske litt på dette ut over vinteren.

 

Så er det problemstilling nummer to:

Hvordan lese av når en har to motorer? Samtidig selvsagt.

 

Kjekt å høre at andre har interresse for canbus.

Link to post
Share on other sites

Can- Bus er en standard protokoll ja. Men man kan ikke bare koble seg opp å motta liksom. Man må ha software som

komuniserer og klarer å tolke det de forskjellige nodene sender ut. Det er nettop noder som skiller motorene dine fra hverandre også.

Man setter hvem som er hvem og kan på den måten skille de fra hverandre. Jeg skal undersøke litt mer ang dette på jobben i morgen.

Vi har en ingeniør som er rimelig innpå can-bus. Han kan nok gi oss svar på det vi lurer på.

 

Hvilken scanner har du investert i da?

-2007 Jans Entry 25' Halvfabrikat prosjekt, på sjøen i år??

Link to post
Share on other sites

Jeg har laget et interface til bilen. Ganske enkelt med noen optokoblere og transistorer. Fikk plass inne i et 9-pin kontakthus. Bruker denne på bilen sammen med VAG-COM software - fungerer fint. Kunne lastet opp skjema, men vet ikke om det går - pdf fil..

 

Ville tro at OBD II er rimelig standardisert, men kanskje enkelte deler er merkeavhengig. Noen somvet?

Link to post
Share on other sites

Can- Bus er en standard protokoll ja. Men man kan ikke bare koble seg opp å motta liksom. Man må ha software som

komuniserer og klarer å tolke det de forskjellige nodene sender ut. Det er nettop noder som skiller motorene dine fra hverandre også.

Man setter hvem som er hvem og kan på den måten skille de fra hverandre. Jeg skal undersøke litt mer ang dette på jobben i morgen.

Det kan på mange måter sammenlignes med ip adresser på datamaskiner som snakker med hverandre. Men når en serieproduserer en motor er jeg redd nodene har samme identitet på begge motorene...

 

Vi har en ingeniør som er rimelig innpå can-bus. Han kan nok gi oss svar på det vi lurer på.

 

Hvilken scanner har du investert i da?

Her må du fiske så mye du kan!

 

elm327usb.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Har du prøvd den scanneren å sett om den klarer å lese noe?

 

Jeg har noen lektyre jeg kunne mailet deg hvis du sender meg en adresse.

Vet ikke om du blir noe klokere, men kan være interesant lesing. Er 4 pdf dokumenter. ca 3mb

-2007 Jans Entry 25' Halvfabrikat prosjekt, på sjøen i år??

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hei det er enkelt med Steyr de har en ledning og cd som du kjøper hos Univa, jeg tror også det er veldig enkelt og koble til kartplotter, men det er jeg ikke helt sikker på.

Til Stian matros jeg trodde ikke det gikk ann og koble de gamle 4,2ES motorene mot plotter eller pc derimot de nye QSD motorene er veldig enkle der er det bare plug and play :smiley:

Det kunne vært fint om noen har klart og koble 4,2ES motorer til pc eller kartplotter for da vet dere mer enn Marinepower :smiley: fordi jeg har spurt de om min motor på 4,2ES på 320 hk. De sier at jeg ikke kan få opp parametere på kartploteren da den ikke har den nye teknologien som de nye QSD motorene

Mvh

DWC

Link to post
Share on other sites

Jeg har cden og ledninger men jeg ønsker å lese av dataene via canbus, Steyr softwaren benytter ikke canbus men egen diagnose port. Spørsmålet er hvilken type canbus man har på pluggen til Steyr. Som regel vet forhandlerene lite om dette emne, men tar en telefon/mail til produsenten.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Til dere som diskuterte på denne tråden:

 

Jeg fikk tak i denne på ebay i statene: http://www.fwmurphy.co.uk/products/murphyl...view_hv1000.htm

 

Koblet den opp mot min steyr 256 og funker helt utmerket :smiley: , får opp alle data fra motor og kan lese av evt. feilkoder på motor som forhåpentligvis ikke oppstår. Denne kan ta imot både can-bus J1939 og NMEA2000 signaler fra motorer og annet utstyr som feks. kartplotter, rorindikator tankmålerer osv..

 

Har koblet den opp imot min Northstar 567 kartplotter, slik at jeg får opp info fra plotteren inn på helmviewèn, gps kordinater, fart, dybde, temp osv.

 

Her er bilder under ut testing på land.

 

De fleste motorer av nyere årgang har enten NMEA2000 eller j1939 tilkoblings muligheter.

 

p1231_031109.jpg

p1533_071109.jpg

Redigert av johansen1982 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hehe.. ja bildene var tatt rett etter jeg fikk den til å kommunisere med motoren, så da var alt i gallon, ft, farenheit osv. No e alt i skjønneste metrisk :yesnod:

 

Hadde egentlig tenkt å kjøpe steyr sin SCC, men fant ut at den ikke hadde i nærheten av samme mulighetene og funksjonene som helmviewèn, pluss at jeg fikk den grisebillig på ebay.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...