tom-ass Startet 7.Oktober.2007 Link til dette innlegget Startet 7.Oktober.2007 Jeg skal fjerne, eller iallefall koble ut septiktanken min. Kan jeg bare erstatte tanken med slange/rør? Toalettet er pumpetoalett, som pumper inn i tank via 50mm slange. Tanken har 50mm kuleventil for utløp. (Det bare renner ut uten noen pumpe.) Forøvrig sitter tanken veldig vanskelig til, så den blir mest sannsynlig bare koblet ut og blokkert. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
roaldbj Svart 7.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2007 Med tanke på at du kanskje en gang i fremtiden skal selge båten, vil jeg anbefale at du beholder tanken ombord. Anbefaler videre å lage et "by-pass" system med to store to-veisventiler, slik at du kan velge om septik skal inn på tank eller gå via "by-pass", og en annen to-veis ventil som åpner for septiktank eller by-pass og går videre ut til tømming. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 7.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2007 Enig med signaturen Roaldbj. Sett en T på utløpet fra pumpa. La det ene løpet gå til tanken og det andre overbord. ventiler på begge. Da kan du enkelt velge. Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 7.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2007 Ja, det var ingen dum tanke! Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
tom-ass Svart 12.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2007 Det blir en treveisventil, som annbefalt! Hvordan skal jeg ha det direkte utløpet fra toaletten? Må det være i en viss høyde over skåla, eller kan jeg føre det ut hvor jeg vil? Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
TrondT Svart 12.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2007 Må det være i en viss høyde over skåla, eller kan jeg føre det ut hvor jeg vil? Det må vel være med en slags "omvendt" vannlås på avløpet slik at det ikke kommer vann inn under gange hvis du skulle glemme å stenge toalettet? TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
tom-ass Svart 12.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2007 Trenger vannet seg igjennom håndpumpa bakleng da? Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Hebbe Svart 12.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2007 Trenger vannet seg igjennom håndpumpa bakleng da? Nei det gjør det ikke..... Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
TrondT Svart 12.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2007 Trenger vannet seg igjennom håndpumpa bakleng da? Ikke vet jeg egentlig, men det sto forklart en slik bøy i monteringsanvisningen til dassen i gamlebåten...og når leverandøren sier det så er det vel en grunn til det... Det er jo alltid en fare for at jeg husker feil også da, det har visstnok skjedd tidligere (sier økhf) TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
torbit Svart 12.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2007 Se her for en god montasjebeskrivelse: http://www.jabsco.com/files/29090_29120_to..._data_sheet.pdf Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 12.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2007 (redigert) Se her for en god montasjebeskrivelse: http://www.jabsco.com/files/29090_29120_to..._data_sheet.pdf Der var jo tegningen jeg hadde sett Sitat fra veiledningen: If the toilet is connected to ANY through-hull fittings, and if the rim of the bowl falls below the waterline, water may flood in causing the craft to sink, which may result in loss of life. Sitat slutt. Så jeg tror nok at noe har skjedd en eller annen gang siden denne teksten er med i installasjonsveiledningen. TrondT 100 innlegg og to striper Redigert 12.Oktober.2007 av TrondT (see edit history) Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
avmønstret5 Svart 13.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2007 Dersom toppen en toa-potta ligger under vannlinja vil det være lurt (og nødvendig) å ta en slynge (vannlås) som ligger over vannlinja på både avløp og vann inn. På "vann inn" må du stikke noe små hull på toppen av slynga, eller mer avansert, sette inn en lufteventil. Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 17.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2007 Skåla er ørlittegranne over vannlinja, men det ble uansett en omvendt vannlås, da kranen måtte sitte over vannlinja. Nå er jeg nesten ferdig med denne dass-tråden, bare et siste spørsmål: Hva bruker dere som tetning/pakning på skroggjennomføringer under vann? Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
index Svart 17.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2007 Sikaflex mellom gjennomføring og skrog, og stry med Permatex På gjengene mot ventil etc. Har i alle fall fungert fint for meg! Angående vanninntrenging gjennom pumpa: Har erfart at dette lar seg gjøre. I den forrige båten lå inntak og utløp tiil dassen halvannen meter lengre fremme enn toalettet. Ved overnatting i båten opplevde vi at toalettet ble fylt helt til ringen i løpet av natten, selv om det stod montert med toppen ca 30 cm over vannlinjen. Konkluderte med at dette måtte skyldes en hevertvirkning i pumpa. Fant ut at det var tryggest å stenge ventilene om natta. Bend med lufting ble innkjøpt, men plutselig var ny båt innkjøpt og fokus flyttet over på denne. Så delene ligger fortsatt i kjelleren.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
tom-ass Svart 5.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 100 innlegg og to striper Snart ei stripe til nå TrondT! Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Nidelv 28 Søgne Svart 5.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2010 Kjører du møkka rett i havna? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.