Jump to content

Fjerne septiktank

tom-ass

Recommended Posts

Jeg skal fjerne, eller iallefall koble ut septiktanken min. Kan jeg bare erstatte tanken med slange/rør?

Toalettet er pumpetoalett, som pumper inn i tank via 50mm slange. Tanken har 50mm kuleventil for utløp. (Det bare renner ut uten noen pumpe.)

Forøvrig sitter tanken veldig vanskelig til, så den blir mest sannsynlig bare koblet ut og blokkert.

Bygdetulling med båtførerbevis!

Med tanke på at du kanskje en gang i fremtiden skal selge båten, vil jeg anbefale at du beholder tanken ombord.

Anbefaler videre å lage et "by-pass" system med to store to-veisventiler, slik at du kan velge om septik skal inn på tank eller gå via "by-pass", og en annen to-veis ventil som åpner for septiktank eller by-pass og går videre ut til tømming.

Trenger vannet seg igjennom håndpumpa bakleng da?

Ikke vet jeg egentlig, men det sto forklart en slik bøy i monteringsanvisningen til dassen i gamlebåten...og når leverandøren sier det så er det vel en grunn til det...

Det er jo alltid en fare for at jeg husker feil også da, det har visstnok skjedd tidligere (sier økhf) :lol:

:flag: TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Se her for en god montasjebeskrivelse: http://www.jabsco.com/files/29090_29120_to..._data_sheet.pdf

Der var jo tegningen jeg hadde sett :smiley:

Sitat fra veiledningen:

If the toilet is connected to ANY through-hull fittings, and if the rim

of the bowl falls below the waterline, water may flood in causing the

craft to sink, which may result in loss of life.

Sitat slutt.

Så jeg tror nok at noe har skjedd en eller annen gang siden denne teksten er med i installasjonsveiledningen.

:flag: TrondT

:flag: 100 innlegg og to striper :flag:

Redigert av TrondT (see edit history)

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Sikaflex mellom gjennomføring og skrog, og stry med Permatex På gjengene mot ventil etc. Har i alle fall fungert fint for meg!

Angående vanninntrenging gjennom pumpa: Har erfart at dette lar seg gjøre. I den forrige båten lå inntak og utløp tiil dassen halvannen meter lengre fremme enn toalettet. Ved overnatting i båten opplevde vi at toalettet ble fylt helt til ringen i løpet av natten, selv om det stod montert med toppen ca 30 cm over vannlinjen. Konkluderte med at dette måtte skyldes en hevertvirkning i pumpa. Fant ut at det var tryggest å stenge ventilene om natta. Bend med lufting ble innkjøpt, men plutselig var ny båt innkjøpt og fokus flyttet over på denne. Så delene ligger fortsatt i kjelleren....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
  • 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...