Jump to content

Stor luftblære i kompasset.


Sleipner93

Recommended Posts

Nope! White spirit er oljebasert, og egner seg nok dårlig! Prøv å få tak i en skvett med teknisk sprit ett eller annet sted, det burde være mer egnet...

Han nevner jo ren sprit og ikke white sprite, 60 eller 96 % går nok bra det ser du.

 

Har du prøvd om det viser riktig, kan jo hende det kan være slikt

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Hei! Har en stor luftblære i mitt gamle kompass. En kar forotalte meg ved å fylle ren sprit i det ville blæra gå vekk? Vil det fungere med white sprit?
.

Som du kanskje la merke til ombord i Gamle Salten har vi en gedigen luftblære i kompasset der. Det skyldes ikke drikkefeldige styrmenn, men lekkasje i en membran. Der etterfyller vi fra tid til annen med det som er tilgjengelig, det har gått mye på gin; du får spørre faderen om han har en liten slant til deg. Men siden det allikevel ikke skal være ren sprit kan man også etterfylle med litt vann av og til hvis det ikke er alt for mye som mangler.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Nope! White spirit er oljebasert, og egner seg nok dårlig!

 

Dette kommer nok an på hvilket kompass vi snakker om.

Silva båtkompasser fra -80 og -90 tallet brukte faktisk White Spirit. Jeg fikset et Silva 105 tidlig på nittitallet, og ringte fabrikken i Sverige for å få rede på hva jeg skulle bruke for å refylle kompasset. Fikk da beskjed om å bruke White Spirit, og det kompasset er like fint idag.

Link to post
Share on other sites

.

Som du kanskje la merke til ombord i Gamle Salten har vi en gedigen luftblære i kompasset der. Det skyldes ikke drikkefeldige styrmenn, men lekkasje i en membran. Der etterfyller vi fra tid til annen med det som er tilgjengelig, det har gått mye på gin; du får spørre faderen om han har en liten slant til deg. Men siden det allikevel ikke skal være ren sprit kan man også etterfylle med litt vann av og til hvis det ikke er alt for mye som mangler.

 

Ja husker jeg ble fortalt det :smiley:

 

Jeg knipset et bilde :

 

picture.jpg

 

Det kan se ut som en sprekk på bilde men det er en blære... Den er relativt stor. Jeg får spørre fadern om han har noe i skapet sitt :lol:

 

Ellers Poseidon : Jeg blir gledelig med på en tur med Gamle Salten eller Sandnes eller Poseidon for den saks skyld nå som jeg har båten på land :wink:

Link to post
Share on other sites

Dette kommer nok an på hvilket kompass vi snakker om.

Silva båtkompasser fra -80 og -90 tallet brukte faktisk White Spirit. Jeg fikset et Silva 105 tidlig på nittitallet, og ringte fabrikken i Sverige for å få rede på hva jeg skulle bruke for å refylle kompasset. Fikk da beskjed om å bruke White Spirit, og det kompasset er like fint idag.

 

Det er et Silva kompass. Hvlken modell det er vet jeg ikke hvor står det?

Link to post
Share on other sites

Det pleier å stå preget inn på kompasset. Jeg foreslår at du tapper ut en dråpe via fylleskruen, og kjenner/lukter på væsken. Burde være mulig å avgjøre om det er sprit eller White Spirit. WS er jo ganske fet og lukter anderledes.

 

Kompasset jeg reparerte var et kupolkompass, dvs to plast halvkuler som er klemt sammen med en gummibelg slik at det blir en kule.

Link to post
Share on other sites

Nå føler jeg meg smart! :lol:

 

Jeg fant ut at det måtte være et deksel. Jeg skrudde først ut skruen i bunnen for å så bøye forsiktig med et skrujern å lokket løsnet. Det var stor spenning når jeg løfter lokket ut. Selv ble jeg litt "paff" da det var lokket som hadde all vekten?? Kanskje lokket er der for at kompasset ikke skal dingle så lett i litt sjø??

 

Anyways, tok noen bilder :

 

kompass_001.jpg

 

kompass_002.jpg

 

På lappen står det : OBS! Fylld med white spirit ej sprit! Så nå skal jeg i garasjen å hente White Sprit!

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Kompasset ble liggende en god stund men har idag prøvd å fylle White Sprit i det. Det gikk heller dårlig, må jeg ta litt av gangen eller? Hvordan kan luften inni bli erstattet med væske? Luften må vel komme ut på en måte? Prøvde også å sette sprøyta nedtil å presse men det ble det bare søl av :lol:

 

Noen tips?

Link to post
Share on other sites

Sprøytenålen jeg brukte var mindre enn hullet, og jeg holdt kompasset slik at påfyllingshullet var på det høyeste punktet. Luften slapp dermed ut av det samme hullet, ved siden av sprøytenålen. Jeg skiftet samtidig all væsken fordi den var blitt gråaktig, så sprøyten måtte fylles mange ganger før det var fullt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...