Erling A Startet 21.Oktober.2007 Del på Facebook Startet 21.Oktober.2007 (redigert) Hei folkens! Vurderer etter noen år med skjærgårdsjeep å gå til anskaffelse av seilbåt. Har aldri seilt tidligere, og har følgelig lite peiling på dette. Er det realistisk å skaffe en brukbar og ordentlig båt som er seilbar for en amatør i prisklasse 70-80 000? Ser at "Seilaren", som er like gammel som meg, har en Junker 22. Hva annet kan være aktuelt? Mye spennende å se på finn.no, men det hjeper lite når man ikke har noen knagger å henge informasjonen på. Håper å få noen tips her! Redigert 21.Oktober.2007 av Erling A (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 22.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2007 I den prisklassen er det forvirrende mye å velge i. Her er noen: http://finn.no/finn/boat/object?finnkode=1...s=9&tot=122 http://finn.no/finn/boat/object?finnkode=1...=24&tot=122 http://finn.no/finn/boat/object?finnkode=1...=122&page=2 http://finn.no/finn/boat/object?finnkode=1...=122&page=2 http://finn.no/finn/boat/object?finnkode=1...=122&page=2 http://finn.no/finn/boat/object?finnkode=1...=122&page=2 http://finn.no/finn/boat/object?finnkode=1...=122&page=3 http://finn.no/finn/boat/object?finnkode=1...=122&page=3 http://finn.no/finn/boat/object?finnkode=1...=122&page=4 http://finn.no/finn/boat/object?finnkode=1...=122&page=5 Tror du må definere litt klarere hva den skal brukest til. Det er ingen tvil om at man kan få mye båt for pengene her. Men det er jo en viss fare for å kjøpe seg arbeid også. mvh Viggo Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
avmønstret5 Svart 22.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2007 I den prisklassen er det forvirrende mye å velge i. Her er noen:Tror du må definere litt klarere hva den skal brukest til. Det er ingen tvil om at man kan få mye båt for pengene her. Men det er jo en viss fare for å kjøpe seg arbeid også. mvh Viggo Enig, tenk over hva du ønsker. For å svar for meg selv vil jeg ha valget en noe sporty båt som Bakke 26, Albin Expres o.l. Men her velger en hva en selv føler. Sjekk i alle fall at det er bra seil, det blir ofte oversett og det er dyrt å kjøpe nye. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 22.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2007 Hei Erling A Det finnes sikkert like mange meninger om hva du bør gå etter som det finnes seilbåtinteresserte. Hvis jeg skulle kjøpt en båt i den prisklassen, ville jeg sett på en IF (I)nternasjonal (F)olkebåt. IF er en solid 70 tallsbåt som er veldig polulær også i dag. Det finnes et stort mijø i Norge som seiler IF, og båten kan brukes både til tur og regatta. Det er ingen racerbåt, men de seiler bra, og egner seg også godt for nybegynnere. Mange av båtene er også restaurert og holdt i god stand av ivrige entusiaster. Her er et eksemplar som ser bra ut: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=10900004 Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 22.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2007 Hei! Morsomt at det er flere 90 modeller som vil begynne med seiling. Mangre tror det er kjedelig, men det er jo action hele tiden Dette kan jeg snakke om i evigheter. Du han lese litt om Junker 22 i denne tråden Seiling er også ganske lett, hvis du bare forstår prinsippene. Ellers så er det ikke så langt fra Flekkefjord til stavanger dersom du ønsker et lite kurs Kan skrive mer om dette etter skolen, fikk en advarsel nå.. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Fenix Svart 22.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2007 Ikke bruk halvparten av pengene på en råtten gammal innenbordsmotor. Sats på mest mulig seilbåt for pengene, så kan du greie deg med en påhengs på denne båten. Innenbords er fint på alle måter, men vent med det til du går videre til den neste (og dyrere) båten. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 22.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2007 Jeg blir så inderlig glad når jeg ser poster som denne , unge mennesker som hopper av hurtigtoget og ser gleden i å være på sjøen og leke med elementene , dette kommer du aldri til å angre på. Skal du kjøpe båt i prisklassen 50-70000.- så betyr det som regel en 70-80talls båt på 20-25fot eller deromkring , det betyr at ting kan begynne å bli slitne , seil,rigg og motor er vitige ting å tenke på her. Derfor ville jeg sett etter en båt med oppgradert rigg , nyere seil samt påhengsmotor. IF , Albin Xpress eller muligens en Albin Vega kunne kanskje ikke være så galt å se nærmere på , det finnes jo slike båter i markedet nå og du har hele vinteren å lete på om du ikke vil ut og seile før til våren. Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 22.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2007 Er det realistisk å skaffe en brukbar og ordentlig båt som er seilbar for en amatør i prisklasse 70-80 000? Svaret på dette spørsmålet blir entydig JA. For denne summen får du inngangsbilletten til seilerlivet, helt klart. Vær forberedt på litt mekking, men det går sikkert bra. Du får MYE båt for pengene når du kjøper seilbåt. Se litt på forskjellige båter og vurder om disse passer dine behov. Sjekk opp de som er anbefalt tidligere i tråden, i tillegg kanskje Maxi båter fra -70 tallet (68 og 77). Disse er veldig populære og lett å bli kvitt når trefotssyken setter inn . Når det dukker opp aktuelle kandidater, kan du vel presentere dem her. Det er enklere å forholde seg til og vi kan gi råd/veiledning/anbefalinger. Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 22.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2007 Nå er timer over... Da jeg kjøpte Junkeren hadde ned mange krav som skulle tilfredstilles. Se nedenfor. Jeg synes 70-80000 hørtes fryktelig mye ut for en liten seilbåt. Det er mange seilbåter som er veldig overpriset i forhold til tilsvarende båter, deribland Maxi. Måtmarkedet er merkleig for tiden, og gammle seilbåter blir veldig fort, veldig billige for tiden. Ikke kjøp innenbordsmotor, det er bare ekstra utgifter. Kjøp heller en ny og politelig utenbordsmotor til seilbåten. Det gjorde jeg. Du venner deg fort til og sette motoren i revers 200m før du vill den skal stoppe... (Jeg sette motoren i revers før jeg kommer innforbi moloen hvis jeg har god fart.. ) Dette var et krav da jeg kjøpte båten; Billing God utnyttelse av plass Sjøsterk - Her sorteres mange båter vekk i den sørrelsen. Behagelig å seile - Stor fordel om båten var langkjølt, det er Junkeren Komplette seil Pen å se på 3-4 sengeplasser Mulighet for å lage met Alt dette tilfredstiller Junkeren. Jeg har altså prioritert at båten skal være behagelig og sjøsterk fremfor fart. Om båten går 5 ellet 6 knop betyr ikke noe. Føles som den går i 10 knop når den krenger kraftig like vell.. Men jeg mener at for 30.000 får du en mer en god båt til ditt bruk. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
bjorngb Svart 22.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2007 Hva med en IW - har hørt mye bra om 31 foteren - her er en på 23 fot http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...pos=2&tot=4 Sitér dette innlegget Link to post
Erling A Svart 22.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Oktober.2007 (redigert) Takker for alle tips og linker! Skal ta en nærmere kikk på dem etterhvert. Spesielt må jeg jo takke Seilaren, som setter utdannelsen på spill for å hjeple meg Men jeg forstår det da som at det skal være mulig for en amatør å seile en båt bå 22-26 fot? Kommer tilbake etterhvert som jeg går dypre inn i materien. Redigert 22.Oktober.2007 av Erling A (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 22.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2007 Det vill ikke bli et problem for deg å seile båter på den størrelsen dersom du kjøper en lettseilt båt. Ikke gå for en exsperss eller noen annen regattabåt. Det blir ikke den samme gleden, selv om den går 2 knop fortere. Det er så mange tauer å dra i, at det kan bli forvirrende. Da er det bedre og gå i gradene og oppgradere etter hvert. Lykke til! Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
seilærn Svart 22.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2007 (redigert) Kjøp deg seilbåt Gjorde det samme i fjor (18 fot med overnattingsmuligheter) og angrer ikke på det Så får det heller være at jeg må bruke mange meter på å stoppe båten når jeg legger til langs elva her Her er bloggen for seilbåten min, som jeg pusset opp i fjor vinter. Redigert 22.Oktober.2007 av seilærn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Anonym Svart 22.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2007 Jeg ville lett etter en Guy 22, båten er designet av den fantastiske konstruktøren Guy-Christer Lönngren. Den har to separate kabiner, noe som selvsagt er å foretrekke om man er flere på tur. Finnes både med påhenger og innenbordsmotor, bør ligge på rundt 50 i pris. Sitér dette innlegget Link to post
Rune Braadland Svart 22.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2007 (redigert) Gode råd du har fått fra Seilaren.. Sett deg noen krav og finn ut hva som betyr mest for deg, så har du fort klart for deg en del båter som er aktuelle/uaktuelle. Er ganske klart at det er kjøpers marked nå på høsten, så du kan helt sikkert gjør et kupp nå. Se litt på hva slags ekstrautstyr som følger båten. Autopilot og relativt nye seil er greit å ta med seg og koster mye hvis du skal kjøpe det i ettertid. Ikke vær bekymra for om du skal klare å seile båten. Les litt og prøv deg frem i rolig vær, så går det som smurt! Send en IM hvis du vil ha noen gode boktips for oss "nybegynnere" Lykke til! Redigert 22.Oktober.2007 av Rune Braadland (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 22.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2007 Dersom du skal ha en båt litt større og dyrere en min så kan du jo vurdere Junker 24 eller 26 Disse er semilangkjølte. Da får du de behagelige følelsene av langkjølt båt, uten at det for for mange ulemper med fart, svingradius ol. De har også kjølen støpt fast i båten, så en grunnstøting vill ikke kunne ødelegge båten for flere 1000 kroner Junker 24 - http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=10825665 Junker 26, selgeren av denne båten er medlem her på BP - http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=11023305 Jeg tror du får sabla mye båt for pengene i den 26 foteren. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Jack Sparrow Svart 22.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2007 kjøp akkurat det du vil uten å tenke på at du er nybegynner , læringskurven er bratt når man skaffer seg seilbåt , allerede etter noen turer med en kyndig person så er du klar til å prøve på egenhånd . du er jo allerede båtvant . Sitér dette innlegget Link to post
Kosmix Svart 22.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2007 Hei, Jo mer jeg leste før jeg kjøpte båt selv, jo mer higa ble på å lære mer i praksis. At det var mye tau å hode styr på gjorde ikke noe, det har bare gitt meg muligheten til å lære mer. Etter at jeg kjøpte båt, har det også hele tiden blitt morsommere å seile etterhvert som jeg har lært mer. Å stramme riktig tau til riktig tid er vel ikke noe man blir utlært i, men du verden så morro det er å trimme kreftene ut av seilet i mye vind for å redusere krengning -eller slakke akterstaget i medvind og øke farten med en knop! Hvis du ikke allerede har investert i ei håndbok, anbefaler jeg en av disse. Jeg har lest begge, og den første synes jeg var best (utgaven jeg leste var fra 1978, eller noe sånt). Disse bøkene tar også for seg vær, vind og sikkerhet o.l.. Seil- og riggtrim av Dedekam er også bra, men den forteller ikke noe som ikke finnes fritt tilgjengelig på nett. Den har har fine permer, da, -og mer transportabel enn en bunke utskrifter fra pc-en. Håndbok i seiling http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.d...9676&rom=MP Seiling http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.d...8055&rom=MP Flere seilmakere har også bøker om seiling. Disse lligger fritt tilgjengelig på nettet. Lykke til! Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
nordan family 27 Svart 22.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2007 Har Alo Mikkel 26 vært nevnt? Falt selv ned på en Alo Mikkel 26 som første seilbåt for noen år siden. Stor plass slik at det gikk an å ha med familien på komfortabel overnatting ( båten er bred, og brukbar innvendig høyde, samt eget toalettrom). Men den er litt rank å seile - kjølen utgjør ca 1100 kr av totalt 2200 kg. Og så er det ikke noe kule å krysse da den er såpass bred at motsjø bremser den litt. Men den anbefales - vi var velig fornøyde. Prisene varierer jo alt fra 50' til 150' men for 70-90' burde utvalget begynne å bli bra. Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 22.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2007 (redigert) Vi eide en Albin 78 Cirrus i 3 år, den båten ble vi veldig glad i. Den tok oss trygt og godt frem på alle turene og det var ikke få... Styrke er først og fremst dyp og god cockpit. Nesten ståhøyde, god lenge på køyene, overdimmensjonert kjølinnfestning og rigg. Seilte bra og var veldig letthåndterlig. Ulemper; ikke eget toalett, sprekkdannelser i cockpit og dekk (ikke betydning mer enn at det ikke så pent ut). Her er en rimelig, vi solgt vår for 135`så prisene ser ut til å ha gått ned selv om vår hadde rullegenoa mv... Albin 78 Cirrus til kr. 90.000 Denne pruter du ned til 80.000, usikkerheten her vil være motor... Men MD5 motoren skal være bra, vår var tungstartet som kald, men gikk ellers prikkfritt så lenge vi eide den, men den hadde ferskvannskjøling... Redigert 22.Oktober.2007 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Seilaren Svart 22.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2007 Dere må huske og fjerne alt etter finn-koden i linken. Ellers virker den ikke Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Erling A Svart 22.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Oktober.2007 Artig å få så mange svar her Har dessverre problemer med å se enkelte av linkene, men mange fungerer. Har virkelig fått blod på tann her, men det dukket imidlertid opp et problem i dag. Beskjeden fra mamma var nemlig klar; dersom jeg kjøpte seilbåt fikk jeg kort og godt ikke lov til å bo hjemme lenger Ser jo at dette kan bli et potensielt problem, men underverker kan jo utrettes ved å ta tiden til hjelp. Så får jeg bare se. Tenker jeg begynner i det små med å skaffe en av disse teoribøkene. Det er også endel praktiske problemer, sånn som at jeg ikke kan ha en seilbåt på den samme båtplassen jeg har i dag. Et annet problem er jo selvsagt vedlikehold. Er klar over at dette er et idiotisk spørsmål, men hvor stort budsjett bør man i gjennomsnitt ha til vedlikehold på årsbasis? Snakker da om en båt fra 70-tallet på ca. 25 fot med utenbordsmotor. Sitér dette innlegget Link to post
Fenix Svart 22.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2007 hmm...her dukket det opp et helt nytt admiralinneperspektiv?! Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 22.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2007 Det var dumt Erling A. Og din mor er helt uforsonlig? Du kan jo bli med noen til sommeren så lærer du hvertfall litt om seiling. Hadde noen av mine barn ønsket å kjøpe seilbåt hadde jeg jublet! Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 22.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2007 Da hadde jeg valgt og flytte ut... Satts alt du har, kjøp en så stor båt som mulig og flytt ut i båten. Hadde gjort det uten å nøle jeg! Fra (nesten) spøk til alvor. Hva er din mors beskymringer? At det skal ta for mye tid fra skolearbeidet? Et er for farlig? Da da fortelle at den båten du har nå er farligere. Når det gjelder vedlikehold så må du regne med at det alltid er noe som er gale med en så gammel båt. Men det er likevell ikke noe problem, det er kjelden akutt. 3000 i året i rene vedlikeholdsmidler går greit. Da vinteropplag inkludert. Men hvis du skal begynne med oppgraderinger så blir det fort dyrere, og hvis kostbare deler går i stykker. Så minimum 3000 i året..? Derfor mener jeg du skal gå for en billigere og mindre båt slik at du har mer penger til overs til å dekke det som kan komme, og at den ikke er så stor at du ikke klarer og ta alt arbeidet selv. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.