Jump to content

Renovering av axelskador

locksmith_500

Recommended Posts

Jag vet inte om det är allmänt känt eller inte, men jag tänkte tipsa om ett grymt bra sätt att reparera en axeltätning.

Om man har en packbox som har gjort märken i axeln och det läcker så ta en titt på de här länkarna

Speedi-Sleeves :smash:

SKF Speedi-sleeves

Jag använde den vid flera tillfällen när min SABB 2HG -69 renoverades

Johan

Mvh Johan

Motto :) Går det att ta isär går det att laga, går det inte att ta isär tar det lite längre tid att laga...

Eftersom det är en SKF produkt borde de som säljer kullager i Norge kunna hjälpa dig.

I Sverige handlar jag av en firma som heter MOMENTUM. De skall även finnas i Norge

Priser har jag lite dålig koll på, tog ut på firman, men med tanke på att du kan utföra reparationen på plats utan maskin bearbetning så är det ett bra alternativ mot att ta ner hela drevet

Redigert av locksmith_500 (see edit history)

Mvh Johan

Motto :) Går det att ta isär går det att laga, går det inte att ta isär tar det lite längre tid att laga...

Sebaldus

Tala gärna om på forumet om du fick pris på delarna

Själv använde jag speedi sleeve när jag reparerade tät ytan mot baksida av svänghjulet samt packboxen mellan vevhuset och backslaget(gir),

givetvis satte jag in nya simmringar, inga läckage här nu.

Mvh Johan

• 2 måneder senere...

304 er ikke perfekt mot saltvann. Det vil ruste, men både 301 og 304 vil nok opptre mer slitesterkt enn 316. Nå vil jo denne sleeve'n også koste penger. Hvis du får en ny aksling fra USA for NOK 3500, ville jeg nok meget sterkt vurdert den løsningen. Det spiller jo også inn hvor lenge man forventer at en rep. skal holde. La oss si at en reparasjon vil holde 4- til 5 år, er den da verd pengene?

• 3 uker senere...

Den nya slit ytan måste inte komma i kontakt med salt vatten kolla närmare på montage anvisningarna i PDF'n där används en tätning som får ny yta men läpptätningen går utanför.

SKF speedi sleeve sidan 8 läs även testet med salt dimma sid 5

Redigert av locksmith_500 (see edit history)

Mvh Johan

Hallå :seeya:

Var in en sväng om Momentum idag och frågade vad en speedi sleeve kostade rakt över disk,

svaret för en 40mm i diameter är 400 Skr inkl moms.

Priset var för den modellen utan extra beläggning.

Mvh Johan

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...