locksmith_500 Startet 27.Oktober.2007 Link til dette innlegget Startet 27.Oktober.2007 Jag vet inte om det är allmänt känt eller inte, men jag tänkte tipsa om ett grymt bra sätt att reparera en axeltätning. Om man har en packbox som har gjort märken i axeln och det läcker så ta en titt på de här länkarna Speedi-Sleeves SKF Speedi-sleeves Jag använde den vid flera tillfällen när min SABB 2HG -69 renoverades Johan Sitér dette innlegget Mvh Johan Motto :) Går det att ta isär går det att laga, går det inte att ta isär tar det lite längre tid att laga... Link to post
Sebaldus Svart 27.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2007 Hmm...virker jo veldig interessant siden jeg har en aksling i seildrevet mitt der simmerringene har gravd noen spor. Tro om dette kan være en løsning? Sitér dette innlegget Link to post
locksmith_500 Svart 27.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2007 Jag kan nästan garantera att det är en lösning Sitér dette innlegget Mvh Johan Motto :) Går det att ta isär går det att laga, går det inte att ta isär tar det lite längre tid att laga... Link to post
Sebaldus Svart 27.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2007 Kjenner du til priser eller forhandler jeg kan bestille fra? Vurderer i disse dager muligheter som å kjøpe ny aksling (ca 3500 fra usa og 5500 fra norsk forhandler) kontra å dreie ned akslingen og finne nye, passende simmerringer. Sitér dette innlegget Link to post
locksmith_500 Svart 27.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2007 (redigert) Eftersom det är en SKF produkt borde de som säljer kullager i Norge kunna hjälpa dig. I Sverige handlar jag av en firma som heter MOMENTUM. De skall även finnas i Norge Priser har jag lite dålig koll på, tog ut på firman, men med tanke på att du kan utföra reparationen på plats utan maskin bearbetning så är det ett bra alternativ mot att ta ner hela drevet Redigert 27.Oktober.2007 av locksmith_500 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh Johan Motto :) Går det att ta isär går det att laga, går det inte att ta isär tar det lite längre tid att laga... Link to post
locksmith_500 Svart 30.Oktober.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2007 Sebaldus Tala gärna om på forumet om du fick pris på delarna Själv använde jag speedi sleeve när jag reparerade tät ytan mot baksida av svänghjulet samt packboxen mellan vevhuset och backslaget(gir), givetvis satte jag in nya simmringar, inga läckage här nu. Sitér dette innlegget Mvh Johan Motto :) Går det att ta isär går det att laga, går det inte att ta isär tar det lite längre tid att laga... Link to post
Sebaldus Svart 10.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2008 Løfter denne siden jeg teller på knappene om jeg skal teste løsningen. Ser disse er produsert av rustfritt sae 304. Hvordan vil dette funke under vann klemt utenpå en aksling i et volvo penta seildrev? Deler av hylsen vil jo komme i kontakt med saltvann. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2008 304 er ikke perfekt mot saltvann. Det vil ruste, men både 301 og 304 vil nok opptre mer slitesterkt enn 316. Nå vil jo denne sleeve'n også koste penger. Hvis du får en ny aksling fra USA for NOK 3500, ville jeg nok meget sterkt vurdert den løsningen. Det spiller jo også inn hvor lenge man forventer at en rep. skal holde. La oss si at en reparasjon vil holde 4- til 5 år, er den da verd pengene? Sitér dette innlegget Link to post
locksmith_500 Svart 29.Januar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2008 (redigert) Den nya slit ytan måste inte komma i kontakt med salt vatten kolla närmare på montage anvisningarna i PDF'n där används en tätning som får ny yta men läpptätningen går utanför. SKF speedi sleeve sidan 8 läs även testet med salt dimma sid 5 Redigert 29.Januar.2008 av locksmith_500 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh Johan Motto :) Går det att ta isär går det att laga, går det inte att ta isär tar det lite längre tid att laga... Link to post
locksmith_500 Svart 6.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2008 Hallå Var in en sväng om Momentum idag och frågade vad en speedi sleeve kostade rakt över disk, svaret för en 40mm i diameter är 400 Skr inkl moms. Priset var för den modellen utan extra beläggning. Sitér dette innlegget Mvh Johan Motto :) Går det att ta isär går det att laga, går det inte att ta isär tar det lite längre tid att laga... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.