Jump to content

Største utstyrsflopper


Ingar

Recommended Posts

Av en eller annen grunn kom jeg til å tenke på ett alarmsystem som ble lansert med brask og brann på 80 tallet. Ved å føle på båtens bevegelser skulle det kunne avgjøre om den kom en person ombord. Uten at bølgebevegelser førte til falske alarmer. Høres jo ut som en umulighet, og det viste det seg at det også var. Mener at et kjent svensk firma sto bak. Noen som husker mer om dette?

 

Min tanke var å få endel kandidater slik at vi kan lage en flopp-poll...

 

En annen kandidat er det databasert overvåkningssytemet som Simrad lanserte, også det på 80 tallet. Tanken var sikkert god, men det var altfor tidlig. F. eks. hadde LCD displayet en kvalitet og oppløsning som gjorde det helt ubrukelig. Prisen var heller ikke for menigmann...

 

Supercool synes jeg også inngår i kategorien. Lansert som forrige århundrets gudegave til båtfolket, med utrolig lavt strømforbruk. Sannheten viste seg også å være at det var utrolig. Forbruket var høyere enn for vanlige kompressorskap og kjøleeffekten neglisjerbar i forhold. Først etter flere års lovprisning i båtpressen kom dette frem i form av en nøytral test.

Link to post
Share on other sites

Supercool synes jeg også inngår i kategorien.
Alle ting som heter noe med "super" og denslags uttrykk blir jeg i utgangspunktet skeptisk til. Der finnes gode "superting" men langt fra alle...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

En annen kandidat er det databasert overvåkningssytemet som Simrad lanserte, også det på 80 tallet.

 

Er det Skipperdata du mener. I seilversjon og motorversjon.

Noe ordentlig ræl.

De, få, som kjøpte det fikk erfare at sånne kombinasjonsinstrumenter er ikke no lurt. Røyk det en sikring så hadde man ingen instrumenter.

 

Alarmen har jeg ikke hørt om. Men jeg har en likedan i bilen som bruker ESP sensorene for å detektere om bilen forandrer stilling.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan ikke si jeg er så imponert av Supercool'en jeg heller nei! Fungerer greit nok, men bruker nesten dobbelt så mye strøm som et kompressorskap. I tillegg er det utrolig lite innvendig, i forhold til kompressorskap med samme utvendige mål. Blir nok skiftet ut med tiden, ja..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ja, det stemmer. Skipper var vel Simrads lystbåt linje av instrumenter.

 

Blir ikke det samme å bruke ESP i båt... :smiley:

Det som var spes. var at ingen skjønte hvordan dette kunne fungere uten å gi falske alarmer. Men produsenten stod på at det gjorde det. Nedturen ble desto større da det viste seg at det faktisk ikke fungerte og de måtte trekke det fra markedet.

 

Rettelse: ved nærmere ettertanke så var det ikke båtens bevegelser, men hvor dypt den lå i vannet som systemet sjekket.

Link to post
Share on other sites

Kan ikke si jeg er så imponert av Supercool'en jeg heller nei! Fungerer greit nok, men bruker nesten dobbelt så mye strøm som et kompressorskap. I tillegg er det utrolig lite innvendig, i forhold til kompressorskap med samme utvendige mål. Blir nok skiftet ut med tiden, ja..

Vi har et Supercool kjøleelement innebygd i et isolert stuerom i forkabinen. Siden vi også har et "skikkelig" kjøleskap (Isotherm), benyttes boksen stort sett bare som back-up/"forkammer" for drikke- og eventuelle frossenvarer. På grunn av strømforbruket, er boksen kun påslått under motorgange eller når landstrøm er tilkoblet. Boksen er ganske romslig. Under disse betingelsene syns jeg den gjør en grei nok jobb. Ølet er i hvert fall stort sett kaldt når det trengs :cheers:

Link to post
Share on other sites

Av en eller annen grunn kom jeg til å tenke på ett alarmsystem som ble lansert med brask og brann på 80 tallet. Ved å føle på båtens bevegelser skulle det kunne avgjøre om den kom en person ombord.

 

Morse var produsenten av denne "vektfølende" sensoren som skulle detektere at vekten av et uvedkommende menneske hadde tråkket ombord. Reklamen lød at den ville kjenne igjen svingningene på bølgene men altså oppdage vekten av et menneske som befant seg ombord etter en viss tidsforsinkelse. Mener sensor skulle monteres i skutebunn slik at den følte vektfortrengning av vannet.

 

Jørgen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...