Jump to content

Makrell og ekkolodd


Arvid_A

Recommended Posts

Hei!

 

Kanskje ikke helt bra timing når det gjelder årstiden, men likevel (i min alder må man ta opp ting mens man husker dem  :wink:):

 

Jeg har ekkolodd (Hummingbird Wide Eye) i båten. På ettersommeren fisker jeg nå og da makrell med s.k. ”gimsesett” (ligger i ro med snøre, søkke og småsild som agn), ofte bare 3-4 favner rett under båten. I denne forbindelse lurer jeg litt på hvorfor jeg ikke ”ser” makrellstimene på ekkoloddet, til tross for at det beviselig er masse fisk ”under der”. Noen jeg har snakket med, mener dette skyldes at makrellen ikke har svømmeblære og dermed ikke reflekterer noe ekko.  

 

Jeg kjøper imidlertid ikke denne forklaringen sånn uten videre, idet stein og andre objekter, som jo heller ikke har "svømmebære", synes jo. Andre fiskeslag som torsk og sei vises på loddet. Er makrellen for rask for ekkoloddet? Hva sier ekspertisen på Baatplassen.no om dette?

 

Her er forøvrig byggeveiledning til "gimsesett":

http://www.maritimstart.com/fiskepaasett.shtml

 

Hilsen Arvid_A

Link to post
Share on other sites

I denne forbindelse lurer jeg litt på hvorfor jeg ikke ”ser” makrellstimene på ekkoloddet, til tross for at det beviselig er masse fisk ”under der”. Noen jeg har snakket med, mener dette skyldes at makrellen ikke har svømmeblære og dermed ikke reflekterer noe ekko.  

 

Kan ikke si jeg har så veldig mye mer greie på dette enn deg,men har hørt det samme som deg at det er på grunn av svømmeblærene man kan se det på ekkoloddet.

Og disse svømmeblærene har ikke makrellen såvidt jeg har forstått.

 

mvh

 

frank v.

Link to post
Share on other sites

Fantastisk gjeng!!

Der lærte jeg både en del om ekkolodd, at makrellen bør fores med ertestuing under fisket hvis man vil se den på ekkoloddet  :lol:, og hvordan man får røkt den på best mulig måte. Her på forumet finner man tydeligvis svar på mye mer enn man har vett til å spørre om!

Takk alle sammen og ha en fin onsdag!

Hilsen

Arvid_A

Link to post
Share on other sites

Trykte vist litt feil ... prøver igjen:

 

Luft vil stoppe/reflektere siganlet og gi ekko på et ekkolodd. Mangel på luftblære vil sikkert kunne gi et mye svakere signal fra makrell enn fra annen fisk med blære.

 

At luft reflekterer er også årsaken til at man bør forhindre luftblærer i bindemiddelet til svinger ved innvendig montering. At man plasserer svinger på et sted uten luftlomme i polyster er også viktig. Utevdnig montering vil ikke ha slike begrensinger med mindre man plasserer svinger slik at propell kan danne luftbobler. Man benytter gelè ved ultralyd på mennesker av samme årsak. For å skape maks kontakt inn i kroppen og minimum med reflekser fra luft mellom probe og hud.

 

Slik er det... .

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...