Jump to content

Impulsrele for vinduspusser (intervall visker)


B-P-Nimbus 350C

Recommended Posts

Har et ubrukt impulsrele liggende som egentlig var til den gamle Volvo 240 min. Dette sitter jeg her nå og prøver å finne ut virkemåten på.

 

Tanken var at kansje dette kan brukes på vinduspusserne i båten. Jeg har av og til savnet å kunne sette pusserne i intervall

 

Men så var det koblingen da. Dette er ikke et vanlig rele med inn og ut på 85 og 86 kontaktene.

Jeg åpnet det og inni er det et kretskort så jeg kan ikke se virkemåten der.

 

Kjære båtvenner kan dere hjelpe meg. Tilkoblingene ser ut som følger...

 

 

_S_ _31b_ _15_

 

_86_ _I_ _31_

 

Håper dette ble forstålig.

Kan dette bli et vinterprosjekt montro?

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

Vinduspussere for bil har en slepering for strømtilførselen slik at pusseblader altid stopper på samme sted, dette har ikke vanlige pussemotorer for båt. Hvis du skal kunne bruke dette releet må du sikkert bytte pussemotor også.

Kobling blir:

I= får +12V fra bryter

31= kobles til jord

15= +12V

31b= går til 31b på motor

S= i intervall går den til 53 på motor

86= denne får pluss 12V ved spyling (motor går uten intervall)

Link to post
Share on other sites

Takk for det Naurstad. Jeg ser at dette blir et problem ja. Har i tilegg 3 motorer og disse går jo aldri likt så det måtte bli kun på en`motor.

 

Men nå som jeg har mere data på releet skal jeg koble det opp og se litt på virkemåte og pulstid osv.

Pussermotoren skal være såkalt selvparkerende så det kan jo hende jeg kan bruke det til å f,eks styre et annet rele

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

Nå ble jeg litt forvirret.

Når vinduspusserne er selvparkerende trodde jeg at det var kurant å bruke impulsrele, også for flere vinduspussermotorer samtidig.

 

Har ellers et tilleggsspøsrmål:

Tora har ikke selvparkerende pussermotorer. Finnes det da noen ferdig intervalløsning med for eksempel tidsrele?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jeg har 3 pussere, selvparkerende. Da jeg forsøkte å koble de på en bryter, ble det bare tull. De ville ikke stoppe selv om jeg slo av bryteren. Den ene startet den andre, den tredje den førse, den første den andre, osv. Bare tull. Jeg måtte finne frem 3 dioder og koble inn og da gikk det bra. (husker ikke hvordan jeg koblet det dessverre). I tillegg har jeg en trykkbryter (slik som bare gir kontakt når den er trykket ned). Trykker jeg inn den i et sekund eller to, starer alle viskerne, og stopper etter en runde. Et "impulsrele" eller elektronikkduppeditt (en 555-IC og et rele f.eks) som gir strøm i 2 sek f.eks hvert 10 sek, vil funke fint. Har tenkt å få meg noe slikt i mange år, kanskje jeg snekrer sammen noe nå i vinter?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Da jeg forsøkte å koble de på en bryter, ble det bare tull.

 

Det opplevde jeg også i den forrige båten! Viskerene stoppet ikke før begge var i samme posisjon samtidig. Og det tok ofte litt tid...

 

Det ble i alle fall tidligere solgt løse intervallbrytere for ettermontering i bil. Jeg har montert noen av disse, og vil tro at de burde fungere greit også i båt. Rett og slett et stillbart tidsrele...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Har vært innom et par bilrekvisitasjapper for å få tak i slik stilbar tidsintervallbryter, men det er det visst inngen som selger lenger. Alle biler har jo slikt originalt nå , om ikke stilbar da for alle. Finner noen slikt utstyr, så skriv om det her.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Her er bilde på koblingen:

volvo244dl.jpg

Viskermotor må nok være selvparkerende for å kunne bruke intervallbryteren.

Med en timerkrets kan det sikkert være en løsning, men pusserbladet vil stoppe vilkårlig på ruten

hvis det ikke er slepekontakt inne i motor (selvparkerende)

Maritim har intervallbryter

Maritim

Redigert av Naurstad (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har vært innom et par bilrekvisitasjapper for å få tak i slik stilbar tidsintervallbryter, men det er det visst inngen som selger lenger. Alle biler har jo slikt originalt nå , om ikke stilbar da for alle. Finner noen slikt utstyr, så skriv om det her.

Kjøpte en slik i fjor hos lokal forhandler. Hadde ikke på lager, så den måtte bestilles. Tror det var Hella og pris nesten 500 kroner.

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt intervall bryteren til Wellemann koblet til ett tre-polt rele, tiden den kobler inn er fast (0,5s) mens oppholdet kan justeres fra 2s-60s.

Hver av de selvparkerende viskerene er koblet til utgangen på releet, jeg har også koblet bryteren rett forann førerposisjon da denne viskeren alltid vil være i drift. De andre to kobler jeg inn etter den nevnte bryteren slik at jeg kan velge om alle tre skal gå, eller bare den forann fører. Fungerer utmerket, mangler bare spyler nå :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg har nettopp kjøpt varenr. 85-840-96 fra ELFA

 

Takk for tipset. Dette er er akkurat hva jeg hadde tenkt å konstruere selv, en timer-IC, en transistor til å drive reléet, et relé og et potmeter. Har sikkert nok deler liggende, men for under 200 kroner svipper jeg heller innom ELFA neste gang jeg er i nærheten. Håper reléet klarer strømmen til tre pussermotorer. Det sto det ingenting om i katalogen.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

l10161timer.jpg

 

Fabr Cebek

Cyklisk timer med reläutgång för användning som blinkrelä o dyl. Gång- och paustid separat justerbara inom tidsintervallet mellan 1 sekund till 3 minuter. Timern aktiveras när den får spänning och förblir aktiverad den inställda tiden. Sedan följer en paus vars tidslängd ställts in. Därefter aktiveras timern åter o s v. Justering av aktiverings- och paustid görs med två trimpotentiometrar, 1 MΩ. Om tiderna ofta ska ändras byts lämpligtvis trimpotentiometern ut mot en potentiometer för panelmontage. Reläet är 1-poligt växlande. Lämplig strömförsörjning är FE-2 kombinerad med S-märkt transformator. Timern är skyddad mot felpolarisering av matningsspänning. Levereras monterad.

 

 

 

Drivspänning: 12 V=

Srömförbrukning: 50 mA

Relä: 1-polig växling 12 V~ 5 A

Dimensioner: 77×43×25 mm

 

 

Artikel- Pris per stykk

Typ nummer

 

I-10 85-872-06 240.00

 

 

 

Fant denne hos Elfa , lurte litt på å bruke den sammen med rele for hver av pusserne

Redigert av W-945 (see edit history)

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

Med en enkel intervallregulator til ca 225 kroner (Elfa), kan intervall til 3 viduspussere ordnes slik som på tegningen nedenfor.

Diodene (2 stk antas OK) må til for å hindre at pusserne går hele tiden selv om intervallregulatoren er slått på (i alle fall etter en stund vil de gå uavbrutt helt til de slåes av).

Vet ikke hvor mye en pusser trekker av strøm. Noen som vet?. Jeg bruker dioder på 1 A. I intervallperiodene er det ikke noe problem. Hvis pusserne trekker mer enn 1 A, må det installeres dioder som takler strømmen.

Hvis releet i intervallregulatoren ikke takler strømmen, må det installeres et ekstra rele.

Mulig det ikke er "nødvendig" med 3 stk sikringer på "park"-kursen, men slik er det i alle fall gjort ombord hos meg. Kanskje tilstrekkelig med 1 leder/sikring til alle tre pusserne.

 

intervall_2.gif

Redigert av Zach (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Flott! Sånn skal jeg ha! På begge båtene!

Må kanskje skifte to pussermotorer på Tora til selvparkerende (skal sjekk først hve jeg har). De koster jo ikke allverden (0.3 båtlapper/stk).

 

Neste spørsmål:

Tora får nytt bryterpanel i vinter med klassike, forniklete uttrekkksbrytere. Noe forslag til knott for pussintervall?

Alternativet er å gjemme den på et ikke så synlig sted. Junior godtar IKKE PLAST på noen detaljer overhodet. Og jeg er ikke uenig. Det har allerede kostet meg en del båtlapper, men man må behandle en gammel dame med respekt!

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Er det noen som kan være behjelpelig med en link til forhandler av vindusviskere.Motoren min brant opp i helgen,så jeg har tenkt å anskaffe den typen som sitter på toppen av vinduet.Dvs.at jeg må borre hull i vinduet,..........

Ikke sikkert det er lurt å borre hull i vinduet. Det er ofte brukt herdet glass som vinduer i båter og da går det ikke bra å bore i glasset. Det vanlege er at man borrer hull i vinduet av vanlig glass og så blir glasset herdet etterpå.

Link to post
Share on other sites

Har lett litt for å finne tegning av typisk selvparkerende pussermotor. Fant det til slutt på The WoodenBoat Forum.

Husker fra første forsøk på å sette inn intervallbryter i ungdommen at dette ikke fungerte. Det røk noen sikringer før problemet ble løst.

 

Legg merke til kretsen rundt 31 og 31b (53e). Når motor er i parkert stilling er det kortslutning over børstene. Så for å starte motor må de i tillegg til å legg 12V puls på bryter kontakt 53 også bryte forbindelsen til 31b (53e). Denne kortslutningen kobles inn for å få motor til stoppe hurtig. Brytes forbindelsen til 31b permanent risikrer man at motoren ikke stopper.

 

Alle motorer er sikkert ikke koblet på denne måten, men greit å sjekke før man går i gang med koblinger.

 

 

wiper.gif

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

...

Neste spørsmål:

Tora får nytt bryterpanel i vinter med klassike, forniklete uttrekkksbrytere. Noe forslag til knott for pussintervall?

Alternativet er å gjemme den på et ikke så synlig sted. Junior godtar IKKE PLAST på noen detaljer overhodet. Og jeg er ikke uenig. Det har allerede kostet meg en del båtlapper, men man må behandle en gammel dame med respekt!

Jeg har skjult intervallregulatoren under dashbordet. Intervallet er fast innstilt på ca 8 sek, (men er justerbart). Så har jeg montert en bryter for av/på (på/på), f.eks. lik 35-035-62* hos Elfa. Med en slik bryter har du muligheten til enten av/på (hvis intervallregulatoren leverer fast spenning i av pos) eller på/på, slik som antydet på skjema.

Jeg fant diagram/beskrivelse på nettet for den intervallregulatoren Elfa leverer som byggesett (jf. henvisning i et innlegg ovenfor), men ingen spes. på strømkapasitet gjennom releet. Jeg installerte en ferdig montert intervallregulator. Heller ikke her var kapasiteten spes. så jeg installerte et ekstra rele med stor nok kapasitet for å være sikker.

 

*Eller: 35-238-34 hos Elfa

Redigert av Zach (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Neste spørsmål:

Tora får nytt bryterpanel i vinter med klassike, forniklete uttrekkksbrytere. Noe forslag til knott for pussintervall?

 

Kjøp deg dreibenk, og lag noen pene skruknotter i syrefast. Alternativet er å bruke to trykknapper og en microcontroller for å regulere hastigheten opp og ned. Dette krever selvfølgelig at "Junior" får en slik en til jul :-)

Link to post
Share on other sites

Skjema til intervallregulatoren det er henvist til i innlegg #10 (Elfa) antas å være dette: Smart kit. Så vidt jeg kan se er det brukt et vanlig rele. Det kan derfor ikke levere både 12 volt intervall (i PÅ pos) og 12 volt permanent (AV pos), men enten eller. Da er det enklest å montere en på/på-bryter som nevnt i skjema ovenfor. Det er sannsynlig at 1 A dioder er for svake (pussemotoren trenger mere). Jeg skal bytte til 6 A for å være sikker.

Noe som vet hvor stor strøm pussemotoren* trekker?

 

*F.eks. slike fra Maritim Vinduspusser

Redigert av Zach (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...