Jump to content

Montering av ny VP D1-30 og Dickinson dieselvarmer

LENB

Recommended Posts

Skal sette inn ny Volvo Penta D1-30.

Valget falt på denne da jeg fikk et meget bra tilbud, og med tanke på apparatet rundt Volvo Penta så ble valget veldig enkelt!

Alternativet jeg vurderte var Beta.

Jeg må bytte propell da den nå vil snurre andre veien. Håper å kunne bruke samme aksel, men det er mulig denne blir litt kort.

Har også planer om å bytte pakkboks.

.....og med tanke på apparatet rundt Volvo Penta så ble valget veldig enkelt

En god marinemotor av nogenlunde kurant merke trenger ikke et godt utbygd "apparat" som

tar blodpriser for den minste ting en trenger.

(Noe skal de jo leve av med verksted på hvert et ness)

Hadde en 50hk Izusu i min forrige båt og hadde ALDRI behov for et slikt "apparat".

Impeller, oljefilter og andre forbruksdeler kollapser sjelden plutselig og kan nesten kjøpes hvor som helst!

Bestillte nye sinkanoder for motoren fra Oslo (Bertel & Sten) og hadde delene 2 dager senere!

Den hadde ruslet 3500 timer!

Service apparatet til Volvo fungerer ikke i sesongen i sin nåværende form!

Dog forstår jeg det slik at dette skal forbedres!

Den samme erfaringen har jeg med SABB-Forden.

Aldri feil på den!

Lykke til med nymotoren! :flag:

Redigert av rogeri (see edit history)
Hei

Slike tråder liker vi. Hva slags motor skal du montere, og hvorfor falt valget på denne? Skiftter du aksling og propell også eller benytter du eksisterende. Knips og oppdater oss underveis :flag:

Har bestemt meg for å bytte ut propell, aksel, pakkboks og støttelager. Like greit å ta alt sammen når man først er i gang. Blir også satt inn ny ladefordeler som takler Volvo Pentas 115 W dynamo. Håper det blir mer bilder å legge ut iløpet av helgen! :flag:

Enig i dette med valg av produsent....Volvo sitt serviceapparat er ikke bedre enn andre produsenter sitt, selv om de er de største i bransjen.

Er ikke dårligere heller! :wink:

Hva slags båt har du?

Alo33

Da ble motoren løftet ut i dag. :flag:

Noen bilder av min provisoriske løfteanordning

pict0005.jpg

pict0006.jpg

Motoren ute av motorrommet

pict0007.jpg

pict0008.jpg

På vei rundt kjøkkenbenken

pict0009.jpg

Up, up and away!!!

pict0010.jpg

pict0011.jpg

Blir oppussing av motorrommet nå før nye motoren skal på plass

pict0013.jpg

I morgen skal jeg ta ut propellakselen.

To be continued! :cheers:

Redigert av AVIATOR (see edit history)

Fin bildeserie.

Hvor grundig arbeid har du tenkt å utføre under motoren. Vil du grovpusse og vaske rent med aceton for deretter å legge på nytt lag med top-coat, eller vil du begrense det hele til grundig kraftvask?

Har du vurdert å montere oljeoppsamlingstrakt under den nye motoren (ei plate over "kjølsvinet med en forkant og bakkant)?

Vær obs på at at du etter grundig vask må fjerne toppen (vokslaget) på den gamle topcoaten før du legger påny. Dersom du ikke gjør det vil den nye topcoaten flasse av i store flak etter en til to sesonger. Den nye topcoaten må få god binding, og du må raspe den gamle kraftig opp for å få et godt feste. Lurt å gjøre dette grundig siden du legger så mye arbeid i skifte av ny motor. Lykke til med flott arbeid.

I dag fikk jeg ut propell og aksel.

Slik så det ut før jeg startet.

pict0015.jpg

Biltema-anode etter en sesong!!! :nonod:

pict0014.jpg

Til min store forskrekkelse dro jeg pakkboksen rett av hylsa uten å løsne slangeklemma!!! :eek:

Flaks ikke hele båten har gått ned! :diving: Bekrefter min teori om at det er like greit å bytte alt sammen. :yesnod:

pict0017.jpg

Disse skruene var ikke lett å få ut! 5 av 6 kom ut etter ekstrem overbevisning med slagtrekker! :smash:

pict0019.jpg

pict0020.jpg

Etter to knekte bor og banning etter alle kunstens regler, kom siste skruen også! :discuss:

pict0021.jpg

Propell og aksel endelig ute etter flere timers jobb!

pict0022.jpg

Fikk også unna første runde med vasking av motorrommet, men da jeg hadde kommet så langt var selfølgelig kameraet tomt for batteri! :cryin:

Må nok ha noe kraftigere skyts enn Zalovann der ja, noen anbefalinger? Motorvask?

Skal forsøke å lage nye motorfester iløpet av uka! :flag:

Hei!

Gratulerer med ny motor. Det største forskjellen du vil merke er jo at all risting i båten forsvinner helt.

Jeg har hatt erfaring med både din gamle motor, med MD2030 og nå med D1-30. Og forskjellen er enorm, spesielt på lydnivå.

Den karakteristiske klakkingen på lavt turtall og ved avdrag på gassen finnes ikke på D1-30, selv i forhold til 2030 er det stor forandring.

Ladingen er suveren med de nye 115A laderne.

Jeg byttet til den skilletrafoen du ser på bildet her:

tank.jpg.JPG

Hvis du har tenkt til å sette inn varmer sammen med motoren, så kan det også være noen tips her med hensyn til uttak av varmtvann og koblinger.

d130babord.jpg.JPG

Se også linken

MOTORBYTTE

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...