LENB Startet 10.November.2007 Del på Facebook Startet 10.November.2007 Hei og hå. Skal montere inn ny motor og ny dieselvarmer i båten i vinter! Tenkte å ta litt bilder igjennom prosessen og legge dem ut her i denne tråden. I går ble ny motor bestillt og i dag startet jobben med å ta ut den gamle. Motoren er nå løs og klar for å løftes ut. Beklager bildekvaliteten, mbilkamera. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 10.November.2007 Del på Facebook Svart 10.November.2007 Hei Slike tråder liker vi. Hva slags motor skal du montere, og hvorfor falt valget på denne? Skiftter du aksling og propell også eller benytter du eksisterende. Knips og oppdater oss underveis Sitér dette innlegget Link to post
LENB Svart 10.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.November.2007 Skal sette inn ny Volvo Penta D1-30. Valget falt på denne da jeg fikk et meget bra tilbud, og med tanke på apparatet rundt Volvo Penta så ble valget veldig enkelt! Alternativet jeg vurderte var Beta. Jeg må bytte propell da den nå vil snurre andre veien. Håper å kunne bruke samme aksel, men det er mulig denne blir litt kort. Har også planer om å bytte pakkboks. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 10.November.2007 Del på Facebook Svart 10.November.2007 Hei Intressant. Må vera deiligt å få ut Volvo Pentaen!!!! Men kvifor ein ny av same slaget. Ask (Som vurderer å skifta til kallenamnet "Pentahataren") Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 10.November.2007 Del på Facebook Svart 10.November.2007 Hva er galt med den gamle? Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
LENB Svart 10.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.November.2007 Er vel ikke akkurat samme slaget! Det har jo vært en viss utvikling fra md2b til d1-30. Den gamle har tærte topper og sylindre. Jeg er lei av å stå på hue å skru motor og gir hele sommeren, så nå blir det helt nytt! Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 10.November.2007 Del på Facebook Svart 10.November.2007 (redigert) .....og med tanke på apparatet rundt Volvo Penta så ble valget veldig enkelt En god marinemotor av nogenlunde kurant merke trenger ikke et godt utbygd "apparat" som tar blodpriser for den minste ting en trenger. (Noe skal de jo leve av med verksted på hvert et ness) Hadde en 50hk Izusu i min forrige båt og hadde ALDRI behov for et slikt "apparat". Impeller, oljefilter og andre forbruksdeler kollapser sjelden plutselig og kan nesten kjøpes hvor som helst! Bestillte nye sinkanoder for motoren fra Oslo (Bertel & Sten) og hadde delene 2 dager senere! Den hadde ruslet 3500 timer! Service apparatet til Volvo fungerer ikke i sesongen i sin nåværende form! Dog forstår jeg det slik at dette skal forbedres! Den samme erfaringen har jeg med SABB-Forden. Aldri feil på den! Lykke til med nymotoren! Redigert 10.November.2007 av rogeri (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LENB Svart 11.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2007 Nå skal ikke dette bli en diskusjon om hvilke motorer som er best, men for meg ble valget enkelt da prisforskjellen på en 25hp Beta og en 28hp VP var symbolsk. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 11.November.2007 Del på Facebook Svart 11.November.2007 Enig i dette med valg av produsent....Volvo sitt serviceapparat er ikke bedre enn andre produsenter sitt, selv om de er de største i bransjen. Hva slags båt har du? Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 11.November.2007 Del på Facebook Svart 11.November.2007 Regner med at din md2b er sjøvannskjølt (?), og sikkert nærmere 30 år gammel. I så fall imponerende, syntes nå jeg. Pentaen har absolutt gjort jobben.... Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 11.November.2007 Del på Facebook Svart 11.November.2007 Gratulerer med ny motor. Er det elektronisk innsprut på de små D- motorene også? Sitér dette innlegget Link to post
LENB Svart 11.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2007 Joda, md2b'n er saltvannskjølt og har rundet de 30. Syns det står respekt av det! Ikke stor framdrift i dag, jeg var ikke fornøyd med hvordan båten sto i krybba, så dagen i dag gikk stort sett med til å fikse på dette. Satser på å løfte ut gamle motoren neste helg. D1-30 har ikke elektronisk innsprutning. Sitér dette innlegget Link to post
LENB Svart 15.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.November.2007 HeiSlike tråder liker vi. Hva slags motor skal du montere, og hvorfor falt valget på denne? Skiftter du aksling og propell også eller benytter du eksisterende. Knips og oppdater oss underveis Har bestemt meg for å bytte ut propell, aksel, pakkboks og støttelager. Like greit å ta alt sammen når man først er i gang. Blir også satt inn ny ladefordeler som takler Volvo Pentas 115 W dynamo. Håper det blir mer bilder å legge ut iløpet av helgen! Enig i dette med valg av produsent....Volvo sitt serviceapparat er ikke bedre enn andre produsenter sitt, selv om de er de største i bransjen. Er ikke dårligere heller! Hva slags båt har du? Alo33 Sitér dette innlegget Link to post
LENB Svart 17.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.November.2007 (redigert) Da ble motoren løftet ut i dag. Noen bilder av min provisoriske løfteanordning Motoren ute av motorrommet På vei rundt kjøkkenbenken Up, up and away!!! Blir oppussing av motorrommet nå før nye motoren skal på plass I morgen skal jeg ta ut propellakselen. To be continued! Redigert 17.November.2007 av AVIATOR (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 17.November.2007 Del på Facebook Svart 17.November.2007 Fin bildeserie. Hvor grundig arbeid har du tenkt å utføre under motoren. Vil du grovpusse og vaske rent med aceton for deretter å legge på nytt lag med top-coat, eller vil du begrense det hele til grundig kraftvask? Har du vurdert å montere oljeoppsamlingstrakt under den nye motoren (ei plate over "kjølsvinet med en forkant og bakkant)? Sitér dette innlegget Link to post
LENB Svart 17.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.November.2007 Her blir det grundig vask, sjekk av kjølbolter og nytt lag med topcoat i hvitt! Kjølsvinnet er konstruert slik at olje o.l. holder seg i et ganske lite område slik at det er enkelt å gjøre rent. Håper forøvrig at oljelekkasjer og slikt svineri er et tilbakelagt stadium nå med ny maskin! I hvertfall i noen år! Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 17.November.2007 Del på Facebook Svart 17.November.2007 Vær obs på at at du etter grundig vask må fjerne toppen (vokslaget) på den gamle topcoaten før du legger påny. Dersom du ikke gjør det vil den nye topcoaten flasse av i store flak etter en til to sesonger. Den nye topcoaten må få god binding, og du må raspe den gamle kraftig opp for å få et godt feste. Lurt å gjøre dette grundig siden du legger så mye arbeid i skifte av ny motor. Lykke til med flott arbeid. Sitér dette innlegget Link to post
LENB Svart 17.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.November.2007 Takk for tipset! Sitér dette innlegget Link to post
LENB Svart 18.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.November.2007 I dag fikk jeg ut propell og aksel. Slik så det ut før jeg startet. Biltema-anode etter en sesong!!! Til min store forskrekkelse dro jeg pakkboksen rett av hylsa uten å løsne slangeklemma!!! Flaks ikke hele båten har gått ned! Bekrefter min teori om at det er like greit å bytte alt sammen. Disse skruene var ikke lett å få ut! 5 av 6 kom ut etter ekstrem overbevisning med slagtrekker! Etter to knekte bor og banning etter alle kunstens regler, kom siste skruen også! Propell og aksel endelig ute etter flere timers jobb! Fikk også unna første runde med vasking av motorrommet, men da jeg hadde kommet så langt var selfølgelig kameraet tomt for batteri! Må nok ha noe kraftigere skyts enn Zalovann der ja, noen anbefalinger? Motorvask? Skal forsøke å lage nye motorfester iløpet av uka! Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 18.November.2007 Del på Facebook Svart 18.November.2007 Jeg opprettholder all honør til godt dokumenter arbeid for oss andre her på BP. Jeg undrer endel på feste av pakkboksen: Var det ingen tilstramning av slangeklemmene? Kan det være at tilstramningen har avtatt over tid (dette er ikke uvanlig)? Sitér dette innlegget Link to post
LENB Svart 18.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.November.2007 Antakeligvis har tilstrammingenn avtatt over tid. Har ikke tenkt over det og dermed aldri etterstrammet! Var en øyeåpner da pakkboksen smatt rett av! Har ikke hatt båten så lenge da. Uansett så er pakkboksen moden for utbytting, gummien er helt opprivd innvendig! Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 19.November.2007 Del på Facebook Svart 19.November.2007 Må nok ha noe kraftigere skyts enn Zalovann der ja, noen anbefalinger? Motorvask? Azeton er nevnt Sitér dette innlegget Link to post
Miss Amalie Svart 19.November.2007 Del på Facebook Svart 19.November.2007 Hei! Gratulerer med ny motor. Det største forskjellen du vil merke er jo at all risting i båten forsvinner helt. Jeg har hatt erfaring med både din gamle motor, med MD2030 og nå med D1-30. Og forskjellen er enorm, spesielt på lydnivå. Den karakteristiske klakkingen på lavt turtall og ved avdrag på gassen finnes ikke på D1-30, selv i forhold til 2030 er det stor forandring. Ladingen er suveren med de nye 115A laderne. Jeg byttet til den skilletrafoen du ser på bildet her: Hvis du har tenkt til å sette inn varmer sammen med motoren, så kan det også være noen tips her med hensyn til uttak av varmtvann og koblinger. Se også linken MOTORBYTTE Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
LENB Svart 19.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.November.2007 Takk for fine bilder AMALIE 36! Blir flotte greier å få inn D1-30'n ja! Har fått tilbud på skiller ifra samme sted som jeg kjøper motoren. Jeg skal sette inn en Dickinson dieselvarmer senere, så det blir ikke noen varmer i forbindelse med motoren. Sitér dette innlegget Link to post
LENB Svart 21.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.November.2007 Azeton er nevnt Hmm, ja men tenkte det var mer for siste avfetting før maling? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.