Jump to content

"Kort" referat fra motorbåttur Norge-Hellas-Norge


PelleFant

Recommended Posts

Nedenfor har jeg i veldig komprimert utgave redegjort for en tur vi hadde med motorbåten vår i 2004-2006

Vesterålen til Egeerhavet med retur. Turen gikk på vannveiene gjennom Europa til Middelhavet. Det er mest

opplisting av seilingsrute. Til slutt vil jeg sette opp litt statistikk som kanskje kan være til hjelp for folk som

måtte tenke på å gjennomføre en tilsvarende tur. Opplistingen kan sikkert bli langtekkelig og kjedelig,

så med mindre du er interessert, så anbefaler jeg deg å la være å lese det hele.... :rolleyes:

 

pp_001.jpg

Ved kai i Valle i Telemark

 

M/B Dreggen: Bygget i 1962 som patruljebåt for Bergen Havnevesen

Furu på laminerte eikespant. Overbygg av 5mm sjøvannsbestandig aluminium.

Lengde er drøye 47 fot (14,45m), Bredde 3,92 meter, Dypgående 1,43 meter

Motor: V10 16 liters Mercedes Benz OM 403 på 275 kontinuerlige HK ved 2 200 RPM

Volumet er 24,1 bruttoregistertonn.

Deplasementet på vannlinjen er drøye 16 tonn, men betydelig mer i langturmodus.

Mannskapet ombord: Mor og Far, 2 gutter på hhv. 9 og 14 år.

Fra 2004 til 2006 var vi på tur med vår motorbåt M/B Dreggen. Turen gikk fra Sortland i Vesterålen langs kysten

til Gøteborg. Deretter over til Læsø (Danmark) – Hals – gjennom Lillebælt til Bagenkop – over til Heilegenhafen i

Tyskland, så Travemunde hvor vi entret vannveisystemet i Europa. Vi gikk deretter fra Lubeck bort til Rhinen.

 

pp_002.jpg

Sluse ikke så langt fra Ruhr-området i Tyskland

 

Deretter nedstrøms til Nijmegen hvor vi tok kanalen Maas bort til Maastricht for deretter å gå gjennom Belgia på Meuse.

I Frankrike ble det Canal d’Est til Saone som møter Rhone ved byen Lyon, før vi fulgte denne ned til Port St. Louis ved

Middelhavets bredd.

 

 

pp_003a.jpg

Utsikt fra fortet i den belgiske byen Dinant. M/B Dreggen kan så vidt ses ved elvebredden

 

 

pp_004.jpg

Slusing i en av de mindre slusene på Canal d’Est

 

pp_005.jpg

M/B Dreggen i rolig, fin stil på franske kanaler

 

pp_007a.jpg

På de mindre, manuelle slusene er det vanlig folkeskikk å gi slusevokteren en hjelpende hånd.

En bonus er også at slusingen går til dels raskere....

 

pp_014.jpg

Når Mistralen blåste, så ble det friskt, også på Rhone

 

 

Den videre ferden gikk til St. Tropez, så over til

Bonifacio-stredet hvor vi så vidt ankret opp på S-siden av Korsika. Vi fortsatte ned på Ø-siden av Sardinia før vi gikk

over til Trapani på Sicilia.

 

pp_016.jpg

Trapani på Sicilia. Litt høy kai for vår båt (rampe på påler), men det gikk greit

 

 

Der gikk vi etterhvert S- og Ø-over for å gå videre til Malta. Vi avbrøt turen mot Malta på

grunn av en liten kuling som ikke ga seg. Vissheten også om at baugen vår ikke var HELT patent gjorde avgjørelsen

ganske enkel. Vi gikk altså opp igjen langs V-siden av Sicilia før vi gikk gjennom Messinastredet. Fra Ø-siden av Italia

(Rocella Ionica) gikk vi rett over til Hellas (Lefkas), og da med radiokontakt med en dansk motorseiler som til slutt

bestemte seg for å henge seg på oss over den Ioniske sjø.

 

pp_017.jpg

 

Videre gikk vi Patrasgulfen og gjennom Korintkanalen. Vi endte opp på den greske øyen Syros hvor vi ble vinteren over.

Egentlig hadde vi tenkt oss videre til Tyrkia, men litt småtekniske problemer med ror og vissheten om et voldsomt

byråkrati i Tyrkia, gjorde at vi ble værende på Syros.

 

pp_015.jpg

M/B Dreggen klar for returen til Norge. Vi malte skroget hvitt der nede for å spare skroget (og oss selv) for påkjenninger i varmen.

 

 

Turen tilbake ble i hovedsak tatt etter den samme ruten, men vi besøkte blant annet den vulkanske øyen Stromboli.

Vi la båten i Salerno og dro til Pompeii. Vi ankret opp ved Capri, men var ikke i land. Vi var på øya Ponza før vi gikk

til Fiumicino tett ved Roma. Der traff vi den eneste norske båten vi støtte på i Middelhavet, nemlig Listaskøyten Balder,

med Johhny og Anna fra Ålesundstraktene ombord. Et veldig hyggelig møte. De hadde vært i Tyrkia og var på vei hjem.

 

pp_012.jpg

Oppankret ved byen Navpaktos i Hellas. Broen i bakgrunnen er den som går over

Patrasgulfen til Peloppones.

 

pp_008.jpg

Vakker solnedgang med den (aktive) vulkanske øya Stromboli nord for Sicilia.

 

pp_011.jpg

Fin utsikt fra terrassen (akterdekket......). S-siden av Capri

 

pp_013.jpg

M/S Balder og M/B Dreggen baug-mot-baug ved Fiumicino, like ved Roma

 

 

Vi var innom Elba på veien mot Frankrike og Port St. Louis. Da vi kom litt opp på Saone N for Lyon, tok vi hardt babord

og inn på kanalen Canal du Centre, som etter hvert førte oss til Seinen som igjen ledet til Paris.

 

pp_009.jpg

Passering av lekter på en av de mindre kanalene....

 

 

Endelig fikk jeg oppfylt drømmen min om å gå i Eiffeltårnet, for så å gå hjem til meg selv etterpå......

 

I Paris traff vi for øvrig de tøffeste pensjonistene fra Norge som VI kjenner til. Berit og Elling, som i sin ”Steel Queen” har

fartet hele Europa rundt, på kryss og tvers. Blant annet har de vært i Tunisia og gått Donau motstrøms. Steel Queen er en

motorbåt. Dette var første gang vi traff dem etter å ha fått kontakt på internett I forbindelse med at vi vurderte å gå Donau

tilbake mot Norge.

 

Fra Paris gikk det N-over mot Belgia, og siden Nederland hvor vi ble i Amsterdam noen dager. På grensen mellom Nederland

og Tyskland fulgte vi Elva Ems opp til de trygge, tyske kanalene, før vi til slutt endte opp i Travemunde, stedet hvor vi var

kommet inn i kanalsystemet på vei S-over. Meningen var egentlig å gå fra Nederland til Helgoland og V-siden av Danmark.

Vi fikk litt problemer med lekkasje på drivstoffsiden og dynamo + et værvindu som lukket seg, og dette gjorde at vi valgte

den trygge og kjente veien gjennom Tyskland, selv om det kostet en del ekstra tid OG ekstra drivstoff.

Ruten gikk denne gangen også gjennom Lillebælt (for å besøke venner). Fra Skagen gikk turen over til Mandal og så slag i

slag opp til Vesterålen.

 

Jeg tenkte her å sette opp ”de tørre fakta”.

Totalt lå gjennomsnittshastigheten på rundt 11km/t, eller ca. 5,9 knop igjennom Europa. På de minste kanalene var det

maks.hastighet på 6km/t , eller 3,2 knop. Vår båt har en minstehastighet på 9,6km/t ,ca 5,2 knop. I følge Wasserschutzpolizei

i Tyskland er det ingen problem med å holde en slik hastighet. Det ville være lite hensiktsmessig å koble inn og ut propellen

hele tiden.

Vi passerte rundt 254 sluser på vei S-over. På returen bla nok antallet noe knappere, uten at jeg har regnet på dette.

 

Oppsummert for hele reisen:

 

TUR------------------------------- Antall---------------------- Antall--------------------------Snitt per

-------------------------------------nm-------------------------forflytninger------------------forflytning(nm)

Fra-Til

Sortland-Travemunde-----------1 709------------------------- 40----------------------------- 42,7

Travemunde-Port St. Louis-----1 191--------------------------45------------------------------26,5

Port St. Louis--------------------1 449--------------------------25------------------------------58,0

 

-----------------------Sum------ 4 349------------------------ 110------------------------------42,4 snitt

 

RETUR--------------------------- Antall------------------------Antall--------------------------Snitt per

------------------------------------ nm ------------------------forflytninger -----------------forflytning(nm)

Fra-Til

Syros-Port St. Louis--------------1 375-------------------------20----------------------------68,8

Port St. Louis-Travemunde----- 1 519------------------------- 40--------------------------- 38,0

Travemunde-Sortland ---------- 1 461------------------------- 20 ---------------------------73,1

 

------------------- Sum ------- 4 355 ---------------------- 80 -------------------------- 59,9

 

Snitthastigheten totalt har lagt på knappe 7 knop

 

Totalt antall tilbakelagte nautiske mil (eksl "lokal" seiling")------- 8 704 nm

Totalt antall forflytninger --------------------------------------------- 190

Snitt per forflytning for totaldistanse -------------------------------- 46nm

Feil kan forekomme........

 

Som en unyansert oppsummering vil jeg si at Middelhavet var mindre attraktivt enn jeg hadde håpet. Kanalene og elvene i

Europa var en stor, positiv overraskelse.

Etter hvert vil jeg forsøke å få laget til en hjemmeside hvor de ulike rutene fremlegges. Der vil jeg også få belyst diverse

hendelser og opplevelser på turen.

Å være underveis er en vidunderlig ting. Å skulle takle nye utfordringer og få nye inntrykk så og si daglig er en fantastisk

stimulerende tilstand. Å bo i båt (med barn) over lengre tid på ett bestemt sted kan være utfordrende for alle involverte.

Vi så en klar forskjell på det å ligge i ro over lengre tid (mer enn en uke), og det å være underveis mer jevnlig. Vi er dog

fremdeles gift, og barna har klart seg godt godt. Det må allikevel sies at vi kunne nok ikke kunne ha fortsatt så veldig mye

lenger for barnas del; til det var fraværet av andre jevnaldrende for stort. De vi traff underveis (andre seilende) var i hovedsak

mennesker 50+, med ordnet økonomi og velstelte båter.

De aller, aller fleste menneskene vi traff ; både dem med båt, og dem vi traff i andre sammenhenger- var flotte, positive mennesker.

Unntakene kan man oppsummere med litt lett hoderisting og himling med øynene.... :nonod::crazy:

En ting er sikkert: På vannveiene i Europa skal vi atter en gang seile.

Middelhavet med sine grandiose marinaer og fokus på euro kan vi fint klare oss

uten. Men , vi angrer ingenting. Turen har vært en opplevelse der vi har fått testet oss

på så mange vis, og også lært oss hva vi liker og hva vi ikke liker.

Link to post
Share on other sites

Dette var en kjempe flott skildring fra en tur som jeg tror må ha vært fantastisk. Misunnelig jeg??? Ja

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg drømmer om en liknende tur. Svært interesant å høre om noen som har tatt turen sydover på kanalene. Jeg har mange ganger stått og sett på kanalene i Frankrike. En dag vil jeg også reise på dem. Gleder meg til du legger ut mer stoff på ei hjemmeside. Har du tenkt å skrive i for eksempel Båtliv?

CBK 538

LE5871-EINARSEN

Link to post
Share on other sites

Dette har jeg og lyst til! Kanaltur er drømmen. Hvor kan jeg finne nettsider eller bøker som viser hvilke muligheter en har til å komme seg fram i Europa? Er det noe sted som har samlet alt?

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Link to post
Share on other sites

Har tatt denne turen flere ganger (På kartet). Som eks-sjømann har jeg tilbrakt mye tid i europeiske havnebyer og drømt meg vekk om den ultimate båtturen fra Atlanterhavet til Middelhavet. Blir nok bare med drømmen, men gledelig å se at andre kan realisere den. Flotte bilder. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Kjempeflotte bilder og skildring. Håper det kommer mer fra turen. Dette er virkelig noe å drømme om i vinterkulda mens båten står på land. Skulle ønske vi hadde hatt mot til å legge ut på en slik tur. Guttene deres har nok fått med seg opplevelser som vil vil være med å prege dem i fremtiden.

 

mvh

Ella

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Link to post
Share on other sites

Du verden. Det er enkelte som realiserer det. Meget bra skildring.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hey. Herlig tur dere har vært på!! :cheers: Drømmeturen i mine øyne. Men, "bagger" skal drømmen gå i oppfyllelse må jeg jo ha større båt?!?!? ARGH! Vi får se med årene som kommer.

 

Skriv gjerne mer fra turen, erfaringer fra kanalene og havnene i Tyskland tas gjerne imot! :flag:

Båt: Polar 20 - Marna 1977

Navionics hd Europa, på Nexus7.

Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22

Link to post
Share on other sites

Inspirerende beretning for oss som har motorbåt å se at man kan komme så langt også uten seil! Jeg har drømt om å leie båt i Frankrike for å gå kanalene der, men nå fikk jeg lyst til å bruke min egen båt. Men da må jeg ha god tid. Så nå vet jeg hva jeg skal bruke den første tiden av pensjonisttiværelsen til! :cheers:

Venter på fortsettelsen!

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Herlig :sailing: Tøft gjort.

Har lenge hatt lyst til å gjøre det samme. Har også stått noen ganger ved kanalene i Frankrike og missunt de som cruiser forbi i dovent tempo. Som lektyre til andre "drømmere" kan jeg anbefale James S. Rockefeller Jr.s "Med Liv ombord" og Waldermar Brøggers "Med motorbåt til Middelhavet". Førstnevnte "Liv" er Thor Heyerdals første kone, og turen foregår med en motorisert fembøring eller noe sånt.

 

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...