Jump to content

Vannbasert varmeopplegg

Regina III

Recommended Posts

Noe av det fine med å bytte båt er at også får så mange nye prosjekter! Mye av morroa med båt er jo å planlegge og gjennomføre endringer og forbedringer?

Nå er det varmeopplegg som står for tur. Etter tidligere erfaringer er det ikke tvil om at det skal være vannbasert med de muligheter og fordeler det kan gi. Varme kan hentes fra motor, dieselvarmer eller bereder. I tillegg til å varme opp luft kan en varme vann eller forvarme motor før vinterstart. I tillegg kan slangeopplegg med sirkulasjon fra bereder med varmekolbe gi en perfekt fordelt frostbeskyttelse.

Der har vært diverse funderinger for realisere en løsning uten et virvar av slanger og ventiler. Jeg har kommet fram til et opplegg som jeg tror oppfyller alle målsetningene og vil gjerne dele denne med de som måtte være interessert:

installsjon.jpg

Det er to treløps ventiler, en med vanli L-løp (enten/eller) Denne brukes for å velge løp fra/til bereder og en ventil med T-løp (enten/eller, både/og) for styring av varmtvann. I enkelte alternativer kan vann bli ledet "motstrøms" pumperetning. Det er ikke noe problem, forutsatt stillestående pumpeskovler.

Jeg har anskaffet radiatorer av type "Silencio", men det har det vist seg at de absolutt ikke er!. Viftene skal derfor byttes ut med mer stillegående Papst PC-vifter med vender for mye varme eller lite støy. (dempe hastighet med seriemotstand.)

Vannslanger til radiatorene er lagt inntil vannledningene. Jeg bruker 220V sirkulasjonspumpe og oppvarming av bereder. Sirkulasjon uten at vifter er på gir frostbeskyttelsse og litt "lunk" fordelt der det trenges.

Håper at dette kan være til nytte for noen!

Hei, prøver å forstå dette litt bedre. Kan du forklare for helt uinvidde hvordan ventilene virker og hvilke valg vi har. Skal montere varme i 38 fots seilbåt i vinter, og vurderer vannvarmer. Ser ut som planen din gir gode muligheter både til varming av vann og kupe, samt å velge bort det som ikke skal prioriteres.

Hvordan er strømforbruket på denne løsningen kontra en luftvarmer? :crazy:

Hvordan er radiatorene utformet, skal de felles inn i benker og skott, eller ligger de utenpå. Jeg har sett at de er nokså store og det vil ikke være så enkelt å plassere utenpå benker antar jeg, ihvertfall ikke fint.

Når det gjelder effektivitet, går det like raskt å varme opp en kald båt med vannvarme som med luftvarme?

Hvordan ender ett slikt system prismessig i forhold til ett enklere luftvarmer system? (Jeg gjør arbeidet selv).

:smiley:

Kuleventilene har 3 tilkoblinger, ("klokken" 12, 15 og 18).

I kula på L-type ventil er løpet (hullet) i ventilen som en L og en får enten åpning fra 12 til 15 (H) eller fra 15 til 18 (M)

Kula på en T-type ventil har tre hull slik at når du bever hendelen får du først åpning fra 12 til 15 (W), så alle åpne (WR) og til slutt 15 til 18 ®

Jeg vil tro strømforbruket blir omtrent det samme, de originale radiatorviftene var på 10W, de jeg bytter til er bare 3W pr. vifte.

Radiatorene er innebygd. En ser bare fronten, og de er absolutt ikke skjemmende.

Luftvarmer har fordelen at den varmer umiddelbart. I en vannbaser system må vannet varmes først, men det tar ikke lang tid, spesielt hvis berederen er varm på forhånd. Hvor lang tid oppvarmingen videre tar, er kun avhengig av tilført effekt.

Jeg har ikke sammenliknet pris direkte, men antar en vannbasert system er noe dyrere, med flere komponenter.

Jeg syslet også med noen tanker rundt vannvarme.

Det nevnes at det tar litt tid med vannbåren varme, før den avgir varme. Den skal jo varme opp både seg selv, vannet og sløyfen før det blir bra.

De jeg tenkte da, var en termostat løsning, lik varmeveksler/radiator etc., som lukker en meget kort prioritert sløyfe (defroster eller varme i kabin f.eks.), og som sluser inn resten av kretsen etterhvert som termostaten blir førnøyd med temperatur.

Bare en tanke :-)

/Are

Jeg hlder på å legge inn vannbårent varmesystem i båten min. Blir vel ferdig i morgen, også går det rett til skagen om et par dager. Det er mye jobb å montere, men til gjengjeld får man flere varmemuligheter, og spesielt hvis det er en båt hvor det er trangt på enkelte steder er det enklere å legge inn vannslanger istedetfor 90 mm luftkanaler. Jeg hadde ikke noe valg.

Ved montering av vannvarme er det utrolig mange dyppeditter som trengs, og tusenlappene flyr fort. Jeg tror nok at når alt er ferdig har nok prislappen endt opp på omtrent det dobbelte i forhold til luftvarmer, men til gjengjeld får jeg et bedre system med flere muligheter.

Tegningen ser bra ut.

I tilfelle du ikke har sjekket ut den jeg har, bør du gjøre dette. Meget driftsikker og står på mesteparten av året.

Den vi har er "Buderus".

Pumpa går her i likhet med din på 220v.

Der er tilsammen ca 20 radiatorer/konvektorer rundt om i skuta.

Brenneren/pumpa er tilknyttet inverteren slik at brenneren ikke stopper hverken under strømbrudd eller under seilas. Inverteren til denne er på 4000W, men kjører da også naturligvis andre 220v objekter via denne.

Den vi har innstallert yter 29 KW, noe som er litt mye, men det fulgte nå med båten så......

Der er mulighet for i hver lugar, begge bad, samt salong å justere varmen.

Varmesløyfen går også via motoren, slik at motoren får bedre tilværelse helt uten kaldstarter etc.

Du hører når pumpa går, men er etter mitt syn ikke generende.

Til de av dere som jeg tidligere har sagt 12KW, beklager jeg feilinformasjon. Jeg har nå fått gjennomgått opplysninger på brenneren omsider.

Jeg har i mine papirer opplyst at det er firma Paul Schwartz AS her i Norge som har agenturet på Buderus ovnene.

Lykke til, både til deg og andre som innstallerer vannbåren varme.

Flott tegning.

Lurer litt på hvordan retur vannet til motor virker, når du på sommeren bare skal varme bereder vannet ved bruk av motoren.

Sender du retur vannet til motoren via hele radiator sløyfa?

Nei, ventil står i posisjon W, og vannet ledes i retur til motor via varmeren. Det girr hverken omvei eller motstand av betydning, og er heller ikke skadelig for varmer, iflg. importør.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...