Jump to content

Middelhavstråden


avmønstret5

Recommended Posts

Jeg kryssposter dette fra "Karibien-tråden", jeg:

 

 

Når det gjelder Middelhavet....med seilbåt og 15 meter mast, og dypgående i underkant av 2 meter - er det da tull å finne frem til en kanal gjennom kontinentet? Man må da kanskje legge masten på dekk, og gå for motor hele veien, eller?

 

Har likssom på følelsen at det blir mye transportetapper om man skal rundt Biscaya....når man kommer til Portugal, Madeira, la Coruna osv...da er det jo greit, men det frister jo mer med en tur gjennom kanalene...

 

Noen som vet hva det koster i sluser, broer gjestebrygger etc.. på en slik tur, og hvor lang tid man normalt bruker gjennom kontinentet?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Så er jeg for dyp for Frankrike... Er det andre løsninger/kanaler som er dypere?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

For alle som drømmer Middelhavet, om store variasjoner i kulturer som har eksistert i årtusener, salt sjø. fritert kalamaris og sol fra en skyfri himmel.

Hva trenger en av utrustning?

Hvoran komme nedover på ulike måter?

Hva koster det?

Hvordan er det der nede?

 

 

Utrustning i middelhavet: Stort sett det samme som hjemme, men med tillegg for å takle sol og varme. Bimini (tak over cockpit) er helt essensielt for å overleve. Et godt anker i baugen med full kjetting og ankervinsj er også en stor fordel. Man ligger som regel på svai i naturhavner, og i mange havner bakker man inn til brygga på eget anker i baugen (mange ligger selvsagt inntil med baufgen også, spesielt mindre båter).

 

Hvordan komme ned (med egen båt fra Norge) i prisnippet tre måter: Seile rundt, gjennom kanalene eller transport på bil. Det siste kan f.eks. være fra Kiel til Koper i Slovenia, burde ikke koste mer enn ca. 5000 Euro. Vi brukte følgende firma: http://www.trans-yacht.de/ og var veldig fornøud.

 

Et annet alternativ er selvsagt å kjøpe båt i middelhavet (brukt eller ny). Det er da mulig å slipp unna momsen intill båten eventuelt tas inn i Norge, men det er en del intrikate regler i EU-land som kan være plagsomme. I prinsippet skal man kunne ha båten i 18 mnd. umomset i EU, men eventuelt opplag om vinteren kan trekkes fra d.v.s i praksis minst to sesonger. I Hellas praktiserer egene regler for Norge og andre EØS-land der vi kan seile 6 mnd hver sesong mot å være i opplag (med tollstempel) 6 mnd. og så skal vi kunne være der ubegrenset.

 

Hva koster det? Mat og drikke etc. er selvsagt billigere enn i Norge. Marina konstnader kan være høye, men det finnes plasser der man kommer unna med 150 Euro pr, mnd. for en båt i 40-fots klassen.

 

Hvordan er det der: Krystallkart vann på 25-30 grader, sol og varme, kulturopplevelser, gamle byer og ruiner fra romer- og oldtiden, flotte naturhavner, god mat og vin, en og annen delfinflokk som leker seg langs båten, flott seilas i 10-12 m/s hører med til de positive opplevelsene. Har selv kun erfaring fra Slovenia, Kroatia, Italia og Hellas. Har kke seilt i vestilge deler av middelhavet men har forstått det slik at det både er dyrere, flere båter og noe dårligere seileforhold (som regel enten for mye eller for lite vind for hyggelig seilas). I Kroatia og Hellas har man en mengde flotte øyer, mye fin seilevind og enkel aksess med billige rutefly (Norwegian, SAS, Sterling m.fl.) Kroatia er fantastisk med mange flotte øyer, naturhavner og små landsbyer overalt, god infrastrukur for båtliv med strøm, vann og moringstau i de fleste havner, mange flotte marinaer, men har begynt å bli dyrt og fått en del rare regler. Hellas har enda flere øyer men dårligere infrastruktur (få marinaer og sjelden strøm og vann i havnene og nesten aldri moringstau) men er på den annen side rimeligere.

 

Vindforholdene i Kroatia og Hellas er selvsagt vekselende, men med mye fin seilevind i sesongen som gjenre starter i sliutten av april og ender i begynnelsen av november. Men man vil oppleve sterke vinder også I Kroatia kan Bora'en (fallvinder fra fjellene fra NØ) nå opp mot orkan styrke, men sjelden veldig lenge i sommerhalvåret. Tordenvær kan også brinke med seg veldig sterke, men heldigvis kortvarige vinder. I Hellas er jo Meltemie'n beryktet om sommeren, men det er soesielt i kykladene og dodekaneserene, og blir sjelden mer enn en kraftig kuling.

 

Varmen kan være plagsom i juli og august, august er dessuten den mnd. med mest folk. Den bete tiden er mai-juni og sept-okt. Sesongen er selvsagt lenger i Hellas enn i Kroatia. I Hellas regnere det så og si ikke i Juni- August, I Kroatia må man regne med litt mer regn.

 

Stort sett hyggelige innfødte, særlig nvis man unngår de værste turistfellene, og det er jo noe av det som er fantastisk med egen båt: friheten til å dra videre når man vil. Myndigheter er stort sett hyggelige, men som overalt ellers kan man støte på overivrige tjenestemenn. Andre båt-turister er også stort sett hyggelige, men også der er det bedre jo lenger unna de mest populære stedene man er. Langturseilere er genrellt sett mer avlappet og hyggelige, Charterturister som leier båt er ofte mer stresset og uerfarene og man ser og hører mye rart.

 

Sjekk uansett regelverk i de land dere besøker på forhånd. Vær nøye med innsjekkingsprosedyrer, gå direkte til næremeste "Port of entry" for innsjekking av båt og mannskap.

 

www.noonsite.com er et av flere gode nettsteder for info om middelhavet.

 

 

020dr.jpg

Link to post
Share on other sites

Bli medlem her

 

http://www.ftlf.dk/ftlf.htm

 

de utsteder bevis som er godt nok nede i middelhavet.

+ alle fordelene du får som medlem.

-----------------------------------------------------------------------------------------

Jeg kjenner Norske båter som har vært i Middelhavet uten et eneste bevis, annet en pass, og kjøpskontraken på båten.

 

Det du trenger er noe med flott stempel på. gjerne med den Norske løve på. hvor det står ditt navn, båtnavn, kallesifgnal, osv.

Noe som binder deg å båten isammen.

 

 

Men det beste er nok et ekte bevis fra den norske stat.

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Tenker du på skipsregistret (NOR)? Mener det koster 3 - 4000,-

 

Nei, NOR trenger du bare dersom du skal låne penger på båten.

Identitetsbeviset (Certificate of Identity) fra Direktoratet er fullgodt for å vise eierskap og landstilhørighet.

Der står det hvem som eier båten og hva den heter og hvem som har eid den før og hva den het da.

Har hatt en sånn en på de to siste båtene mine.

Link to post
Share on other sites

Lokalt her på Spanskekysten, (Costa Blanca), har jeg flere ganger vist frem et kursbevis for krisehåndtering av passasjerer,det er det mest imponerende dokumentet jeg har når det gjelder stempler og utseende. Dessuten er det forfattet på nynorsk. I fremtiden er det vel sikrest å få seg et båtførerbevis,men det gjør neppe det samme inntrykket på havnemyndighetene her..

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...