Jump to content

Mitt altfor omfattende renoveringsprosjekt av 17 fots plastbåt


ezach

Recommended Posts

Mitt altfor omfattende renoveringsprosjekt av 17 fots plastbåt

 

Etter et par somre på Helgelandskysten med en liten 14-foter utstyrt med 4 hk, fant jeg ut at fotfeberen måtte få ta overhånd.

 

Når man selv bor 100 mil unna, sier det seg selv at båten ikke blir brukt veeeldig mye i løpet av året. Derfor var det et mål å finne en særdeles rimelig plastbåt som ikke krever for mye vedlikehold.

 

Valget falt på en 17 fots passbåt fra slutten av 60-tallet, som ble lagt ut for salg på autodb.no i juni 2006. Så langt har jeg ikke klart å spore opp hva slags fabrikat det er. Skroget er helplanende.

(Et par kamerater solgte den for noen tusenlapper for å finansiere fotball-tur til Tyskland).

 

prosjekt_001.jpg

 

prosjekt_002.jpg

 

Linjene var slett ikke utiltalende, selv om alderen hadde satt markbare spor. Et par vintre utendørs gjorde heller ikke utbedringsjobben mindre.

 

prosjekt_003.jpg

 

Styreposisjonen er plassert langt fremme på denne båttypen, og rattstyringen var av den gamle stålwire-typen med taljer på to-sider. Denne skulle fjernes til fordel for Ultraflex, og styreposisjonen flyttes en meter akterut.

 

prosjekt_004.jpg

 

Hele dørken ble skåret vekk, og 65 kg med søkkvått skum gravd ut.

prosjekt_005.jpg

 

Var litt spent da jeg gikk løs på dash-en med vinkelsliper.

prosjekt_006.jpg

 

Men det gikk tålelig bra!

Hensikten er å få bedre sitte- og stueplass forut.

prosjekt_008.jpg

 

Her er et par inntrykk av renset skrog under dørken. Kanskje litt mange bilder, men det ligger jo noen (les: uendelig mange) timers arbeid bak dette…

prosjekt_011.jpg

 

Ikke minst tok det tid å lokalisere og tette alle sprekker og huller.

prosjekt_013.jpg

 

Bygging av dørk

Spanter og dørk ble bygget av 22 mm vannfast finérplate.

Mye måling og ”årning” for å få rett form på spantene. Jeg valgte å lage maler av tykk papp før jeg skar til finérspantene som dørken skal hvile på.

prosjekt_015.jpg

prosjekt_016.jpg

prosjekt_017.jpg

prosjekt_018.jpg

 

Jeg har fått høre at det ikke er nødvendig med en så omfattende jobb med tilpassede spanter. Det er mye tid og arbeid å spare på å bruke to langsgående spanter, som stives av med et par tverrgående.

prosjekt_019.jpg

 

Spantene limes til bunnen med Sikafleks. De får en dose med glassfibersparkel som sidestøtte. Dette gir også en buet overgang til skroget, slik at glassfiberduken legger seg bedre på plass.

prosjekt_020.jpg

 

Spantene ble bakt inn i tre lag med glassfiberduk. Her lønner det seg å bruke små stykker for at de skal forme seg rundt finérdelene. En stivbustet pensel var det mest nyttige verktøyet for å presse fast glassfiberen og få ut all luften.

 

Her er båten snudd, slik at jeg kunne komme til også fra utsiden med å utbedre svakheter i skroget.

prosjekt_021.jpg

 

 

Dørkplate

Store papplater ble brukt som mal til dørkplaten. Dermed kunne jeg gjøre mye av tilskjæringen inne på et varmt stuegulv – hvilket var ganske behagelig når februarkveldene måler en brukbar mengde minusgrader utendørs.

prosjekt_022.jpg

 

prosjekt_023.jpg

 

Neste skritt var å tegne opp dørkplaten på finér. Her var jeg heldig: En standard platelengde på 244 cm passet eksakt. Overskytende bredde brukte jeg til spantene.

prosjekt_024.jpg

 

prosjekt_025.jpg

 

Platen er skåret til…

prosjekt_026.jpg

 

… og prøvelagt på plass i båten.

prosjekt_027.jpg

 

Deretter ble hele dørkplaten bakt inn i to lag med glassfiberduk. En lokal båtbygger anbefalte tykkelse på 400g pr. kvadratmeter.

prosjekt_028.jpg

 

Til slutt presset jeg dørken fast til spantene med Sikafleks. Et stort kar med stein + noen 10-liters malingspann ble bruk som vekt. Jeg la glassfiberduk fra dørken og et stykke opp på båtsiden for ekstra feste. (Hullet bakerst er for montering av inspeksjonsluke.)

prosjekt_029.jpg

 

I overgangen mellom dørk og båtside lot jeg det gå en renne, slik at sjø- og regnvann samles akterut og kan pumpes ut.

 

 

Interiør

Jeg tok en sjanse ved å gjennomføre hele prosjektet uten å teste båten på vannet. Benker og ny styreposisjon ble laget, og vektfordelingen gjort på øyemål. Det gikk bra…

 

Akterut ville jeg ha en vinkelbenk med maksimalt antall sitteplasser og mulighet for en liggeplass. Jeg benyttet noe av det eksisterende rammeverket i båten og bygget resten av ordinære taklekter.

Disse bildene er tatt med mobilen, men gir et inntrykk:

prosjekt_030.jpg

 

prosjekt_031.jpg

 

Her er sidepaneler skåret til og montert. Materialet er rester av den gamle dørken. De er både skrudd og støpt fast.

prosjekt_032.jpg

 

Benkeplater er laget av vannfast kryssfinér. Klosser skrudd fast på undersiden sørger for at platene kan trykkes på plass og ligger i klem inntil rammen. Og de holder seg faktisk på plass.

 

Plater og rammer er impregnert med treolje. Planen var å støpe dem inn i glassfiber, men tidsnød før sommersesongen 2007 fikk meg til å ”jukse” med å lakkere flatene med Bengalakk. Ikke så verst slitestyrke.

prosjekt_033.jpg

 

Styrekonsollen er laget av finérplater – skrudd og limt, impregnert og lakkert med rulle. Valgte å forsenke skruehodene og tette hullene med hvit Sikafleks før impregnering og lakkering. Ble slett ikke så verst.

 

Forut har jeg foreløpig laget en lav benk. Den er vanntett og har god plass til seilvester og båtputer. Planen er å forlenge benkeflaten helt innunder fordekket. Det vil gi liggeplass på nesten 2 meter – om enn i varierende bredde. Bør gi plass til to voksne og et barn.

 

Også dørk og sideflater fikk et par strøk med lakk, før inspeksjonsluken ble montert.

prosjekt_034.jpg

 

 

Transport

En stor tabbe underveis var ikke å sjekke båthengeren tidlig.

Jeg kjøpte båt i juni 2006, og fant en gammel brukt henger et par uker etter. Denne fikk ganske umiddelbart etterlengtet omsorg i form av nye lagre, kontakter og lyspærer.

Rullet og gikk – den beste hengeren jeg har hatt på slep noen gang.

Deretter ble den parkert og nærmest glemt mens jeg konsentrerte meg om båten gjennom høsten, vinteren og våren.

 

Først 36 timer før hele prosjektet skulle fraktes nordover fra Fredrikstad i Østfold til Offersøy sør for Sandnessjøen i Alstahaug kommune på Helgeland i Nordland, satte jeg farkosten på hengern.

 

1060 kilometer ventet, og båten stakk 1,5 meter ut bak hengeren. Draget skal normalt ha en vekt på 50 kg. Nå var det kanskje 0,5 kg – før påhengeren på 40 hk var montert…

 

Løsningen ble klekket ut under veiledning av en mekanisk kyndig kamerat: Anskaffet tre meter med 70 mm stålrør og diverse bolter, skiver og muttere.

Gammelt drag ble kappet av med vinkelsliper, og det nye røret banket på plass. Kort fortalt klarte jeg å forlenge hengeren med 150 cm.

 

Resultatet var en overraskende stabil båthenger, som villig bar båt og motor problemløst hele veien til ferieparadiset nordpå.

prosjekt_036.jpg

 

 

Kalesje

Vel fremme på Offersøya kunne kalesjen tilpasses. Fikk den for en flaske vin fra en svoger som skulle fornye sin Herva.

 

Bommulstråd og jeans-nål på lånt symaskin gjorde susen. Kalesjebøyler er vrient å forme riktig uten mal. Løsningen ble separate stenger som kobles sammen med løse vinkler.

 

Ulempen er at vannet ikke renner helt av. Fordelen er at alt kan stues vekk på solskinnsdager da kalesjen kun er i veien. Og dem ble det mange av på Helgeland i juli 2007.

prosjekt_037.jpg

 

 

Siste finnish

Før sjøsetting ble skroget satt inn med hvit Bengalakk. Husk at dette er en båt som brukes kun en håndfull ganger pr. sesong. Under vannlinjen er plasten satt inn med primer og to strøk bunnstoff.

 

prosjekt_038.jpg

 

Vannlinjen ble satt før jeg hadde prøvd båten på vannet. Benyttet laservater og tilhørende briller en mørk lørdagskveld i mai.

 

prosjekt_039.jpg

 

Måtte bare føle meg frem, og det ble faktisk ganske så blink.

prosjekt_040.jpg

 

 

Balanse

Siden jeg var en smule lat og ikke testet ut båten på vannet etter hvert som prosjektet skred fram, måtte jeg føle meg frem på vektfordelingen av interiøret om bord.

 

Materialforbruket på sidebenken ble beregnet til omtrent det samme som i styrekonsollen. Batteriet ble plassert i en vanntett batterikasse akterut på styrbord side. Bensintanken fikk plass på motsatt side. Sammen med dregg og tau bakerst i sidebenken, skulle det gi omtrent jevn fordeling av vekten.

 

Og det stemte forbausende bra, når du ser dette bildet!

prosjekt_041.jpg

 

Motoren er en langstammet Mariner 40 Hk fra midt på 80-tallet. Båtens hekk er konstruert for kort stamme. Det reduserer både fart og stabilitet, men det går da fremover! Benyttet kartplotter, og toppfarten ble målt til drøyt 26 knop.

 

Skal fikse på motorfestet ved å bygge opp hekken noen cent.

 

prosjekt_042.jpg

 

 

Opplag

Måneder med morsomme oppgaver, slitsomme utfordringer og perioder med ren panikkangst munnet ut i en flott båtsommer på Helgeland. Ulempen er en kort sesong når man er tilreisende. Var heldig og har fått låne en garasje gjennom vinteren. Godt å vite at farkosten står trygt når stormene herjer i den ikke fullt så sjarmerende delen av året.

 

prosjekt_43.jpg

Redigert av ezach (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette var et flott prosjekt. Vil spesielt fremheve de flotte bildene du har tatt underveis. Jeg vil tro at dette prosjektet vil stimulere flere til å få seg en flott båt. Det viktigste er selvfølgelig at du nå synes å ha fått en svært flott båt. Har du i tillegg tatt deg bryet med å beregne - grovt sett - tidsforbruk og materialkostnader? Virkelig storartet BP-innlegg.

Link to post
Share on other sites

Tidsforbruket er livsfarlig å beregne... Brukte det meste av fritiden fra oktober 06 til begynnelsen av juli 07.

Går jo med en del tid på å tenke seg frem til løsninger på uforutsette utfordringer.

 

Totalkostnad ca. 16.000 kroner inkludert båthenger og påhengsmotor.

Da har jeg brukt mye tid på å lete etter rimelige materialer.

 

Jeg har i tillegg budsjettert med 3.500 kroner i utbedring av motoren på verksted neste sommer.

Redigert av ezach (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vet ikke noe om båten din men ser på (-- reference to evil site removed --) at du gjester blomsøy Nestegang du er ute ved blomsøyen får du prøve å legge over fjorden til Skålvær og se om jeg er tilstede for en kaffe kopp. Du finner meg rett forbi kirken. Mener det er kart nede ved kaiet som viser hvor smio ligger henne

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2529/avsluttning_016.jpg

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2529/avsluttning_012.jpg

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2529/avsluttning_018.jpg

 

Legger ved disse bildene som veiviser, har du ikke hvert der tar det 3-5min fra kaiet å gå

 

Flere bilder finner du i denne tråden

 

 

Noen som kan fikse det slik at bildene kommer rett inn o tråden :confused::confused:

Redigert av Jon-Kåre (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Kan du forklare hvordan du gjør dette Bastard slik at jeg vet til en annen gang?

 

Unskyld at jeg herper i tråden din ezach

Redigert av Jon-Kåre (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Jon Kåre

Skålvær må jeg få til ved neste Offersøy-opphold.

Det er jo en svipptur med "den nye farkosten" i forhold til forgjengeren - en 14 fots Askeladden med 4 hk. Da ble det en dagstur av det...

:sailing:

 

Amalie 36

Jeg tror Libo'ene var lavere og noe annerledes i overbygget.

Flott om du har noen bilder å legge ut for sammenligning.

Link to post
Share on other sites

Velkommen skal du være, har prøvd å tyde ut fra bildene dine hvor på offersøya du er men greier det ikke. Plassen du har båten liggende kjenner jeg igjen, den er vel akkurat der det er en bru mellom tjøtta og offersøy, en fe rist er det vel og der

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Tidsforbruket er livsfarlig å beregne... Brukte det meste av fritiden fra oktober 06 til begynnelsen av juli 07.

Går jo med en del tid på å tenke seg frem til løsninger på uforutsette utfordringer.

 

Man regner da heller ikke hvor lang tid man bruker foran tv'en

Link to post
Share on other sites

Når eg ser denne klassiske båten fra 60-tallet så er det artig å sjå likheten med trebåtane som

blei bygd på den tida. På 60-tallet voks eg så å seie opp i min fars 1-manns båtbyggeri ved Hardangerfjorden der han

blandt anna produserte denne 16-foteren. Må seie likheten med ditt prosjekt er slåande.

 

papenbaat01.jpg

 

prosjekt_039.jpg

Link to post
Share on other sites

Flott prosjekt "ezach" med masse gode illustrerande bilete :flag:

 

Beklager avsporinga, men den trebåten som "Kaptein Niderman" posta bilete av var skikkeleg fin :yesnod: , du veit ikkje om ein sånn som er til salgs vel :wink: ?

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

suverent prosjekt for en som er i lignende situasjon.

bor i sarpsborg og har svigers på hemnesberget så alt av ferier tillbringes der oppe.

er for tiden litt på jakt etter en lik båt som vi kan bruke når vi er der oppe å da var det supert med denne tråden.

 

hvordan var det å kjøre opp dit med båt på henger?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei.

Artig å høre at det er flere som hungrer etter egen kjøl på Helgeland.

 

Å trekke båten opp gikk overraskede greit - selv uten reservehjul i beredskap.

Hengeren er ikke til å regulere i lengden og dermed stiv i rammen og god å kjøre.

 

Som du ser av bildene brukte jeg en ordinær stasjonsvogn med 1,8 l motor.

Brukte ikke noe særlig lenger tid enn vanlig.

 

Jeg valgte reiserute uten ferger. Ekstra lang last gir ganske høye billettpriser.

 

:flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...