ezach Startet 26.Desember.2007 Del på Facebook Startet 26.Desember.2007 (redigert) Mitt altfor omfattende renoveringsprosjekt av 17 fots plastbåt Etter et par somre på Helgelandskysten med en liten 14-foter utstyrt med 4 hk, fant jeg ut at fotfeberen måtte få ta overhånd. Når man selv bor 100 mil unna, sier det seg selv at båten ikke blir brukt veeeldig mye i løpet av året. Derfor var det et mål å finne en særdeles rimelig plastbåt som ikke krever for mye vedlikehold. Valget falt på en 17 fots passbåt fra slutten av 60-tallet, som ble lagt ut for salg på autodb.no i juni 2006. Så langt har jeg ikke klart å spore opp hva slags fabrikat det er. Skroget er helplanende. (Et par kamerater solgte den for noen tusenlapper for å finansiere fotball-tur til Tyskland). Linjene var slett ikke utiltalende, selv om alderen hadde satt markbare spor. Et par vintre utendørs gjorde heller ikke utbedringsjobben mindre. Styreposisjonen er plassert langt fremme på denne båttypen, og rattstyringen var av den gamle stålwire-typen med taljer på to-sider. Denne skulle fjernes til fordel for Ultraflex, og styreposisjonen flyttes en meter akterut. Hele dørken ble skåret vekk, og 65 kg med søkkvått skum gravd ut. Var litt spent da jeg gikk løs på dash-en med vinkelsliper. Men det gikk tålelig bra! Hensikten er å få bedre sitte- og stueplass forut. Her er et par inntrykk av renset skrog under dørken. Kanskje litt mange bilder, men det ligger jo noen (les: uendelig mange) timers arbeid bak dette… Ikke minst tok det tid å lokalisere og tette alle sprekker og huller. Bygging av dørk Spanter og dørk ble bygget av 22 mm vannfast finérplate. Mye måling og ”årning” for å få rett form på spantene. Jeg valgte å lage maler av tykk papp før jeg skar til finérspantene som dørken skal hvile på. Jeg har fått høre at det ikke er nødvendig med en så omfattende jobb med tilpassede spanter. Det er mye tid og arbeid å spare på å bruke to langsgående spanter, som stives av med et par tverrgående. Spantene limes til bunnen med Sikafleks. De får en dose med glassfibersparkel som sidestøtte. Dette gir også en buet overgang til skroget, slik at glassfiberduken legger seg bedre på plass. Spantene ble bakt inn i tre lag med glassfiberduk. Her lønner det seg å bruke små stykker for at de skal forme seg rundt finérdelene. En stivbustet pensel var det mest nyttige verktøyet for å presse fast glassfiberen og få ut all luften. Her er båten snudd, slik at jeg kunne komme til også fra utsiden med å utbedre svakheter i skroget. Dørkplate Store papplater ble brukt som mal til dørkplaten. Dermed kunne jeg gjøre mye av tilskjæringen inne på et varmt stuegulv – hvilket var ganske behagelig når februarkveldene måler en brukbar mengde minusgrader utendørs. Neste skritt var å tegne opp dørkplaten på finér. Her var jeg heldig: En standard platelengde på 244 cm passet eksakt. Overskytende bredde brukte jeg til spantene. Platen er skåret til… … og prøvelagt på plass i båten. Deretter ble hele dørkplaten bakt inn i to lag med glassfiberduk. En lokal båtbygger anbefalte tykkelse på 400g pr. kvadratmeter. Til slutt presset jeg dørken fast til spantene med Sikafleks. Et stort kar med stein + noen 10-liters malingspann ble bruk som vekt. Jeg la glassfiberduk fra dørken og et stykke opp på båtsiden for ekstra feste. (Hullet bakerst er for montering av inspeksjonsluke.) I overgangen mellom dørk og båtside lot jeg det gå en renne, slik at sjø- og regnvann samles akterut og kan pumpes ut. Interiør Jeg tok en sjanse ved å gjennomføre hele prosjektet uten å teste båten på vannet. Benker og ny styreposisjon ble laget, og vektfordelingen gjort på øyemål. Det gikk bra… Akterut ville jeg ha en vinkelbenk med maksimalt antall sitteplasser og mulighet for en liggeplass. Jeg benyttet noe av det eksisterende rammeverket i båten og bygget resten av ordinære taklekter. Disse bildene er tatt med mobilen, men gir et inntrykk: Her er sidepaneler skåret til og montert. Materialet er rester av den gamle dørken. De er både skrudd og støpt fast. Benkeplater er laget av vannfast kryssfinér. Klosser skrudd fast på undersiden sørger for at platene kan trykkes på plass og ligger i klem inntil rammen. Og de holder seg faktisk på plass. Plater og rammer er impregnert med treolje. Planen var å støpe dem inn i glassfiber, men tidsnød før sommersesongen 2007 fikk meg til å ”jukse” med å lakkere flatene med Bengalakk. Ikke så verst slitestyrke. Styrekonsollen er laget av finérplater – skrudd og limt, impregnert og lakkert med rulle. Valgte å forsenke skruehodene og tette hullene med hvit Sikafleks før impregnering og lakkering. Ble slett ikke så verst. Forut har jeg foreløpig laget en lav benk. Den er vanntett og har god plass til seilvester og båtputer. Planen er å forlenge benkeflaten helt innunder fordekket. Det vil gi liggeplass på nesten 2 meter – om enn i varierende bredde. Bør gi plass til to voksne og et barn. Også dørk og sideflater fikk et par strøk med lakk, før inspeksjonsluken ble montert. Transport En stor tabbe underveis var ikke å sjekke båthengeren tidlig. Jeg kjøpte båt i juni 2006, og fant en gammel brukt henger et par uker etter. Denne fikk ganske umiddelbart etterlengtet omsorg i form av nye lagre, kontakter og lyspærer. Rullet og gikk – den beste hengeren jeg har hatt på slep noen gang. Deretter ble den parkert og nærmest glemt mens jeg konsentrerte meg om båten gjennom høsten, vinteren og våren. Først 36 timer før hele prosjektet skulle fraktes nordover fra Fredrikstad i Østfold til Offersøy sør for Sandnessjøen i Alstahaug kommune på Helgeland i Nordland, satte jeg farkosten på hengern. 1060 kilometer ventet, og båten stakk 1,5 meter ut bak hengeren. Draget skal normalt ha en vekt på 50 kg. Nå var det kanskje 0,5 kg – før påhengeren på 40 hk var montert… Løsningen ble klekket ut under veiledning av en mekanisk kyndig kamerat: Anskaffet tre meter med 70 mm stålrør og diverse bolter, skiver og muttere. Gammelt drag ble kappet av med vinkelsliper, og det nye røret banket på plass. Kort fortalt klarte jeg å forlenge hengeren med 150 cm. Resultatet var en overraskende stabil båthenger, som villig bar båt og motor problemløst hele veien til ferieparadiset nordpå. Kalesje Vel fremme på Offersøya kunne kalesjen tilpasses. Fikk den for en flaske vin fra en svoger som skulle fornye sin Herva. Bommulstråd og jeans-nål på lånt symaskin gjorde susen. Kalesjebøyler er vrient å forme riktig uten mal. Løsningen ble separate stenger som kobles sammen med løse vinkler. Ulempen er at vannet ikke renner helt av. Fordelen er at alt kan stues vekk på solskinnsdager da kalesjen kun er i veien. Og dem ble det mange av på Helgeland i juli 2007. Siste finnish Før sjøsetting ble skroget satt inn med hvit Bengalakk. Husk at dette er en båt som brukes kun en håndfull ganger pr. sesong. Under vannlinjen er plasten satt inn med primer og to strøk bunnstoff. Vannlinjen ble satt før jeg hadde prøvd båten på vannet. Benyttet laservater og tilhørende briller en mørk lørdagskveld i mai. Måtte bare føle meg frem, og det ble faktisk ganske så blink. Balanse Siden jeg var en smule lat og ikke testet ut båten på vannet etter hvert som prosjektet skred fram, måtte jeg føle meg frem på vektfordelingen av interiøret om bord. Materialforbruket på sidebenken ble beregnet til omtrent det samme som i styrekonsollen. Batteriet ble plassert i en vanntett batterikasse akterut på styrbord side. Bensintanken fikk plass på motsatt side. Sammen med dregg og tau bakerst i sidebenken, skulle det gi omtrent jevn fordeling av vekten. Og det stemte forbausende bra, når du ser dette bildet! Motoren er en langstammet Mariner 40 Hk fra midt på 80-tallet. Båtens hekk er konstruert for kort stamme. Det reduserer både fart og stabilitet, men det går da fremover! Benyttet kartplotter, og toppfarten ble målt til drøyt 26 knop. Skal fikse på motorfestet ved å bygge opp hekken noen cent. Opplag Måneder med morsomme oppgaver, slitsomme utfordringer og perioder med ren panikkangst munnet ut i en flott båtsommer på Helgeland. Ulempen er en kort sesong når man er tilreisende. Var heldig og har fått låne en garasje gjennom vinteren. Godt å vite at farkosten står trygt når stormene herjer i den ikke fullt så sjarmerende delen av året. Redigert 27.Desember.2007 av ezach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 26.Desember.2007 Del på Facebook Svart 26.Desember.2007 Dette var et flott prosjekt. Vil spesielt fremheve de flotte bildene du har tatt underveis. Jeg vil tro at dette prosjektet vil stimulere flere til å få seg en flott båt. Det viktigste er selvfølgelig at du nå synes å ha fått en svært flott båt. Har du i tillegg tatt deg bryet med å beregne - grovt sett - tidsforbruk og materialkostnader? Virkelig storartet BP-innlegg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ezach Svart 26.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Desember.2007 (redigert) Tidsforbruket er livsfarlig å beregne... Brukte det meste av fritiden fra oktober 06 til begynnelsen av juli 07. Går jo med en del tid på å tenke seg frem til løsninger på uforutsette utfordringer. Totalkostnad ca. 16.000 kroner inkludert båthenger og påhengsmotor. Da har jeg brukt mye tid på å lete etter rimelige materialer. Jeg har i tillegg budsjettert med 3.500 kroner i utbedring av motoren på verksted neste sommer. Redigert 26.Desember.2007 av ezach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bergen Svart 26.Desember.2007 Del på Facebook Svart 26.Desember.2007 Flott tråd, og gratulerer med meget vellykket resultat. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Donald2 Svart 26.Desember.2007 Del på Facebook Svart 26.Desember.2007 Flott prosjekt! Det ble et veldig bra resultat må eg si! Sitér dette innlegget <M/S Skipper har endret navn til Donald2.> Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S Bastard Svart 26.Desember.2007 Del på Facebook Svart 26.Desember.2007 Meget bra, denne vil jo fungere som en veileder for andre. Mulig det også vært en ide og ha alternativ i Emneoversikten som heter Veiledere, bare ett forslag Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 26.Desember.2007 Del på Facebook Svart 26.Desember.2007 Kan det være en Sigerfjord båt? Forresten, 26 knop på gps er slett ikke ille for en 17' med en gammel 40hk.. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
ezach Svart 26.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Desember.2007 Sigerfjord? Noen som har bilder av dette fabrikatet? Hadde vært artig å finne ut av opphavet. Ellers takk for overstrømmende tilbakemeldinger. :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Seilaren Svart 28.Desember.2007 Del på Facebook Svart 28.Desember.2007 (redigert) Er ikke denne båten lik? http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...os=5&tot=81 Isåfall er det en Nordan 16 Lagt til; Ser nå at den ikke er helt lik Redigert 28.Desember.2007 av Seilaren (see edit history) Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post Share on other sites More sharing options...
ezach Svart 29.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Desember.2007 Du har nok rett i det. Andre som har forslag til eller kunnskap om hva slags fabrikat det kan være? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jon-Kåre Svart 4.Januar.2008 Del på Facebook Svart 4.Januar.2008 (redigert) Vet ikke noe om båten din men ser på (-- reference to evil site removed --) at du gjester blomsøy Nestegang du er ute ved blomsøyen får du prøve å legge over fjorden til Skålvær og se om jeg er tilstede for en kaffe kopp. Du finner meg rett forbi kirken. Mener det er kart nede ved kaiet som viser hvor smio ligger henne https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2529/avsluttning_016.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2529/avsluttning_012.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2529/avsluttning_018.jpg Legger ved disse bildene som veiviser, har du ikke hvert der tar det 3-5min fra kaiet å gå Flere bilder finner du i denne tråden Noen som kan fikse det slik at bildene kommer rett inn o tråden Redigert 4.Januar.2008 av Jon-Kåre (see edit history) Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S Bastard Svart 4.Januar.2008 Del på Facebook Svart 4.Januar.2008 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jon-Kåre Svart 4.Januar.2008 Del på Facebook Svart 4.Januar.2008 (redigert) Kan du forklare hvordan du gjør dette Bastard slik at jeg vet til en annen gang? Unskyld at jeg herper i tråden din ezach Redigert 4.Januar.2008 av Jon-Kåre (see edit history) Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S Bastard Svart 4.Januar.2008 Del på Facebook Svart 4.Januar.2008 (redigert) Du må klikke knappen "sett inn bilde" (knappen til høyre for "linkeknappen". Da kommer det opp en boks hvor du limer inn bildelinken Bildeknappen ser slik ut Redigert 4.Januar.2008 av M/S Bastard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Miss Amalie Svart 4.Januar.2008 Del på Facebook Svart 4.Januar.2008 Båten minner veldig om Trio-båtene fra Libo-Plast i Fredrikstad. Vi hadde en slik når vi var smågutter. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post Share on other sites More sharing options...
Boywonder Svart 4.Januar.2008 Del på Facebook Svart 4.Januar.2008 Flott prosjekt som resulterte i en flott båt. Kjempebra tråd. Kan aldri bli nok bilder. Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post Share on other sites More sharing options...
ezach Svart 4.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Januar.2008 Jon Kåre Skålvær må jeg få til ved neste Offersøy-opphold. Det er jo en svipptur med "den nye farkosten" i forhold til forgjengeren - en 14 fots Askeladden med 4 hk. Da ble det en dagstur av det... Amalie 36 Jeg tror Libo'ene var lavere og noe annerledes i overbygget. Flott om du har noen bilder å legge ut for sammenligning. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jon-Kåre Svart 4.Januar.2008 Del på Facebook Svart 4.Januar.2008 Velkommen skal du være, har prøvd å tyde ut fra bildene dine hvor på offersøya du er men greier det ikke. Plassen du har båten liggende kjenner jeg igjen, den er vel akkurat der det er en bru mellom tjøtta og offersøy, en fe rist er det vel og der Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
Høvdingen Svart 4.Januar.2008 Del på Facebook Svart 4.Januar.2008 Tidsforbruket er livsfarlig å beregne... Brukte det meste av fritiden fra oktober 06 til begynnelsen av juli 07.Går jo med en del tid på å tenke seg frem til løsninger på uforutsette utfordringer. Man regner da heller ikke hvor lang tid man bruker foran tv'en Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaptein Niderman Svart 4.Januar.2008 Del på Facebook Svart 4.Januar.2008 Når eg ser denne klassiske båten fra 60-tallet så er det artig å sjå likheten med trebåtane som blei bygd på den tida. På 60-tallet voks eg så å seie opp i min fars 1-manns båtbyggeri ved Hardangerfjorden der han blandt anna produserte denne 16-foteren. Må seie likheten med ditt prosjekt er slåande. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sinten Svart 4.Januar.2008 Del på Facebook Svart 4.Januar.2008 Flott prosjekt "ezach" med masse gode illustrerande bilete Beklager avsporinga, men den trebåten som "Kaptein Niderman" posta bilete av var skikkeleg fin , du veit ikkje om ein sånn som er til salgs vel ? Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post Share on other sites More sharing options...
ezach Svart 4.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Januar.2008 Plassen du har båten liggende kjenner jeg igjen, den er vel akkurat der det er en bru mellom tjøtta og offersøy, en fe rist er det vel og der Stemmer på en prikk. Kalles "sundet" lokalt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ezach Svart 4.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Januar.2008 Når eg ser denne klassiske båten fra 60-tallet ... Må seie likheten med ditt prosjekt er slåande. Ja, de har akkurat det samme uttrykket. :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
larsemann1 Svart 25.Mai.2009 Del på Facebook Svart 25.Mai.2009 suverent prosjekt for en som er i lignende situasjon. bor i sarpsborg og har svigers på hemnesberget så alt av ferier tillbringes der oppe. er for tiden litt på jakt etter en lik båt som vi kan bruke når vi er der oppe å da var det supert med denne tråden. hvordan var det å kjøre opp dit med båt på henger? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ezach Svart 4.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2009 Hei. Artig å høre at det er flere som hungrer etter egen kjøl på Helgeland. Å trekke båten opp gikk overraskede greit - selv uten reservehjul i beredskap. Hengeren er ikke til å regulere i lengden og dermed stiv i rammen og god å kjøre. Som du ser av bildene brukte jeg en ordinær stasjonsvogn med 1,8 l motor. Brukte ikke noe særlig lenger tid enn vanlig. Jeg valgte reiserute uten ferger. Ekstra lang last gir ganske høye billettpriser. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.