Jump to content

Skroggjennomføring syrefast vs. messing


VRT

Recommended Posts

Hei VRT, velkommen til Båtplassen (BP). Du vil ganske fort oppleve at det her på BÅ ikke finnes "dumme" spørsmål. Men de enkleste spørsmål er ofte vanskelig å svare på med få ord. Vi diskuterer i flere tråder kvaliteten på skroggjennomføringer for å hindre rask tæring. Noe av dilemmaet dersom du velger messing, er at kvaliteten på slike gjennomføring varierer mye fra produsent til produsent. En leverandør som har forsøkt å få tak i god kvalitet på messinggjennomføringer er Moss Slangeservice i Moss. De sender varene over hele landet.

Link to post

Har lest en del om korrosjon/tæring og har funnet ut at messing kan være av svært varierende kvalitet og av denne grunn kan få forskjellig levetid.

Men ser vi på elektron negativitetsskalaen for de forskjellige metaller så er syrefast stål et edlere metall enn messing.

Dette skal i sin tur medføre at syrefast stål skal forringes og korrodere i et saktere tempo enn messing.

 

Er det noen som har erfaring med dette? Hvor lenge kan jeg forvente at en gjennomføring i syrefast stål skal vare?

Vi snakker trebåt nå og lutdannelse rundt gjennomføringen vil være et problem trebåter har i forhold til plast.

 

Forøvrig godt nyttår til alle. :smiley:

Redigert av VRT (see edit history)
Link to post

Det britiske Marine Accident Investigation Branch skrev følgende klare konklusjon om skroggjennomføringer ( http://www.maib.gov.uk/publications/safety...s___leisure.cfm ):

 

"Brass is not accepted for use in underwater, through-hull fittings, either by classification societies or by the MCA because of its susceptibility to de-zincification."

 

"Always ensure that throughhull fittings and seacocks are of an approved material such as silicon bronze, gunmetal or dezincification resistant (DZR) brass. Be wary of purchasing fittings made from a material that is described by a trade name and not a recognisable metal alloy – ask for details of its constituent metals."

 

*************

Det virker høyst uklart hvorvidt messingdelene som selges av diverse båtutstyrsforretninger i Norge er 'vanlig' messing eller messing som er motstandsdyktig mot sinktap (DZR-messing).

Link to post

De aller fleste båtsjappene jeg har sett har rustfritt/syrefast eller messing (bart eller forniklet). Hvor kan en få tak i marin bronse? Dersom en har planer om å bruke en del kroner på dette, jeg regner med delene er kostbare..

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Link to post
"Always ensure that throughhull fittings and seacocks are of an approved material such as silicon bronze, gunmetal or dezincification resistant (DZR) brass. Be wary of purchasing fittings made from a material that is described by a trade name and not a recognisable metal alloy – ask for details of its constituent metals."

 

*************

Det virker høyst uklart hvorvidt messingdelene som selges av diverse båtutstyrsforretninger i Norge er 'vanlig' messing eller messing som er motstandsdyktig mot sinktap (DZR-messing).

 

Mitt inntrykk er at det meste som blir solgt av messingfittings/deler i båtutstyrsforretninger er "vanlig" messing. (ikke sjøvannsbestandig) Enig med `Kjeles`, som refererer til sitat: Be wary of purchasing fittings made from a material that is described by a trade name and not a recognisable metal alloy – ask for details of its constituent metals."sitat slutt.

:wink:

Link to post

Betyr dette at syrefaste materialer (AISI 316) ikke er noe alternativ å bruke til skroggjennomføringer?

 

Hvorfor fører ikke båtbransjen gjennomføringer laget av materialer som er beregnet til formålet?

Jeg betaler gjerne noe ekstra for å få materialer med skikkelig kvalitet.

Da kan det hende at man slipper en masse irritasjon pga korrosjon og tæring pga at en bruker materialer som ikke egner seg til formålet. :headbang:

Link to post

Jeg har ikke båt med skroggjennomføring , men syrefast (Aisi-316) materiale bør absolutt være et brukbart alternativ.

Tror sikkert det er andre medlemmer her på forumet som kan fortelle om erfaringer med "ekte" syrefast Aisi-316 i forbindelse med skroggjennomføringer. Under emneoversikt, finner du en del om dette. Lykke til. :yesnod:

Link to post

Kanskje ikke om bunnventiler, men forklaring på lut. Jeg har fjernet en del bilder etc.for at det ikke skal ta for stor plass.

Retningslinjer for installasjon av MADDOX system i trebåt for å unngå lut.

Innledning

 

Denne informasjonen er skrevet med henblikk på å løse problemet med produksjon av lut i treskrog ved å installere et komplett Maddox system. Vi presenterer også våre erfaringer mht. hvordan båter må konstrueres eller modifiseres for å oppnå optimal og vedvarende katodisk beskyttelse av metallene i kontakt med sjøen.

 

Vår målsetning er å fremme en kostnadseffektiv og kollektiv løsning slik at flere båter kan repareres effektivt uten at vi må være fysisk til stede, og samtidig gi båteieren full kontroll over situasjonen i ettertid.

Vi kan med sikkerhet si at 80 % av problemene med lut vil bli løst med dette forslaget til fremgangsmåte. De resterende 20 % av feilene vil ofte være ubetydelige i forhold til båtens tilstand før modifiseringen.

 

I tillegg til de årsakene vi beskriver nedenfor, vil det være andre faktorer som kan spille inn og som fremskynder produksjon av lut. Det er viktig å merke seg at ingen av de tiltak vi beskriver her forsterker prosessen med lut negativt. Tvert imot blir båten mer kjemisk stabil, noe som også bidrar til vesentlig mindre galvanisk korrosjon på metaller, mindre groe og mindre avflassing av maling & bunnstoff.

 

Beskrivelse av årsaker til at trebåter korroderer og får lutskader

 

Årsak nr. 1: Katodisk beskyttelse

Moderne sinkanoder bør ikke benyttes på trebåt fordi egenspenningen i båten blir for negativ. Det samme kan gjelde også for andre båttyper som benytter trevirke som forsterkning i blant annet hekken. Det vil si at man ved å benytte sink som offeranode, får en for stor elektromotiv kraft (EMF) i skroget. Luten som bryter ned bindemiddelet (Lignin) mellom trefibrene er en kjemisk prosess som produserer en alkalisk løsning.

 

Reaksjonen som er nevnt over er selve drivkraften for prosessen, men faktorer som blant annet tresort og fuktighet har også betydning for hvor raskt trevirket brytes ned.

 

Konklusjon av årsak 1:

Sinkanoder kan som allerede nevnt ikke benyttes i trebåt. Maddox anoden er utviklet spesielt for å gi en mer passiv beskyttelse av metallene slik at båten ikke blir overbeskyttet og får lutskader. Videre er Maddox anoden spesielt utviklet for å gjøre kalibreringen av båten enklere uten at anoden blir passiv. (Passive anoder er et økende problem som er lite kjent blant båteiere fordi det er umulig å oppdage uten en monitor).

 

Maddox monitoren brukes til å sjekke kalibrering av anoden samtidig som den varsler om nye feil oppstår i ettertid. De fleste feil i båten som er relevante etter installasjonen, kan utbedres før nye skader oppstår uten at båten må på slipp.

 

Årsak nr 2: Lekkasjestrøm

Feil i båtens elektriske likestrømsanlegg vil kunne polarisere metallene i den katodiske beskyttelseskretsen og føre til skader hvis terskelen for akseptable feil / avvik overstiges. Båter med svakheter i de katodiske beskyttelseskretsene vil kunne få relativt store skader på kort tid. En elektrisk feil vil kunne påvirke prosessen med lutdannelser i skroget positivt, men som oftest negativt, avhengig om man har en positiv eller negativ lekkasjestrøm. En lekkasjestrøm i båt kan sammenliknes med et aktivt korrosjonssystem (ICCP / merkantode) som er ute av kontroll. Det er viktig å merke seg at all likestrømslekkasje i en båt også vil være til stor fare for metallenes korrosjonsrater.

 

Konklusjon av årsak 2:

Båtens elektriske anlegg må overvåkes på en måte som avdekker lekkasjestrømmer som polariserer metallene. Vår erfaring fra blant annet proffbransjen, er at AC / DC lekkasjemåling (ofte kalt jordfeilmåling) ikke avdekker korrosjon fordi denne måleteknikken ikke avdekker båtens egenspenningspotensial.

Maddox monitoren vil avdekke om båten korroderer eller utvikler lut i skroget fordi måleteknikken er utviklet spesielt for dette formålet. Maddox monitoren kan i tillegg brukes til å lokalisere hvilken elektrisk krets som er feilkilden hvis man har kompetanse på feltet.

Monitoren har et elektronisk visittkort som vises i displayet når det er en feil i båten, og som forteller hvor en kan få support til å repparere feilen effektivt.

 

Årsak nr 3: Bruk av landstrøm

Alle båter er utsatt for feil polarisering, men trebåter er sårbare på helt spesielle områder. Dette kommer av at trebåtene ikke tåler en for høy EMF (lav egenspenning) like godt som andre båttyper. Oftest omtales bruk av landstrøm som et faremoment hvor en direkte feil i det elektriske anlegget på land er årsaken til at båtene korroderer. Det som ikke blir omtalt så ofte, er en situasjon der man har en polarisering av båten via jordledningen til land under ellers ”normale” forhold.

I båthavnene er det ofte dårlig forbindelse mellom jordleder og jord i fordelingsnettet, og begrepet ”normale eller unormale forhold” kan derfor diskuteres på mange områder. En standard løsning som inkluderer intern beskyttelse i båten er den eneste løsningen nå, og i uskuelig femtid.

 

Konklusjon av årsak 3:

Båten må beskyttes mot polarisering og feil som kommer gjennom jordleder fra land. Dette gjør man enten ved å etablere eget jordplan (se retningslinjer fra DSB), monterer skilletrafo og eget jordplan (se retningslinjer fra NS-ISO EN 13297) eller monter Elektrolyseblokker i serie på jordleder. Mer informasjon om hvordan elektriske anlegg skal konstrueres i båt finner man i NEK 410.

Fra et teknisk og kostnadseffektivt synspunkt anbefaler vi å benytte Elektrolyseblokkeren som er spesielt utviklet til formålet. Vår erfaring er at løsninger hvor jordsystemet i båten gjennomgår en større konstruksjonsendring, må gjennom en mer omfattende funksjonskontroll hvor det stilles større krav til både kompetanse og måleutstyr.

 

Hvordan komme i gang?

 

I stedet for at vi reiser og kontrollmåler hver enkelt båt med de kostnadene dette medfører, foreslår vi at båteier selv installerer Maddox systemet og gjør de nødvendige endringene. Fortrinnsvis må da båten på slipp for å montere sensoren til Maddox monitoren, gjøre nødvendige spenningsutjevninger samt montere Maddox anoden (e).

Dette arbeidet krever en viss erfaring med mekaniske konstruksjoner og trearbeid, noe de fleste trebåteiere er kjent for å beherske godt.

 

Spenningsutjevning og beskytelse av metaller.

 

Det blir ofte diskutert om deler som skroggjennomføringer etc. Skal ha egen offeranode, kobles sammen og beskyttes av en sentralt plassert offeranode eller være ubeskyttet. Det finnes ikke et universalt svar på disse spørsmålene, blant annet fordi kvaliteten på delene som benyttes og arbeidspraksisen med installeringen av skroggjennomføringer, motorfundamenter etc. Varierer.

 

Unntaket er hvis det gjøres kontrollerte endringer i båten som ivaretar våre grunnleggende prinsipper for katodisk beskyttelse på en forsvarlig måte.

 

Vi har lagt mest vekt på å beskytte de delene på båten som har en økonomisk verdi og som er vital for flyteevne og sikkerhet. (Skrog, propell, propellaksel, propellhylse, rormekanisme, kjølesløyfer, varmevekslere, skroggjennomføringer etc.).

 

Eksempel på spenningsutjevning. Se skisse på side 5.

 

Når man spenningsutjevner metaller som er i kontakt med sjøen, må dette gjøres ordentlig fordi spenningsfall ikke kan aksepteres. (Selv noen få mV spenningsfall vil gi utslag). Spenningsutjevningen kan gjøres med å sveise fast en forbindelse mellom deler på utsiden av skroget, eller rett og slett skru fast en 6 kvadrat kabel mellom dem og anoden. Noen ganger kan det være hensiktsmessig å benytte patentband i kobber, rustfrie tannskiver og skruer.

 

For å unngå kjemisk betinget lokal korrosjon i skrudde forbindelser, må man unngå innestengte vannlommer. En god løsning er å skru forbindelsene sammen i våt Sikafleks på rengjorte metalloverflater. De rustfrie tannskivene som støpes inn i Sikafleks vil sikre elektrisk forbindelse.

 

Det skal benyttes minimum 6 kvadrat fortinnet kabel med oljebestandig isolasjon, fortrinnsvis med grønn eller gul / grønn fargekode. Kabelskoene skal være tilsvarende KRF eller KRK. Forsegling mellom kabel og kabelsko utføres med krympestrømpe med lim eller vulketape. Innvendige overganger mellom kabelsko og komponenter kan gjøres med sjøvannsbestandig smørefett.

 

Tegning av: Ole Petter Hillestad

 

Plassering av anode

 

Plasseringen av anoder må vurderes ut fra skrogets fasong, men som en grunnregel ønsker vi alltid å montere anoden under eller litt bort fra de metallene som skal beskyttes. En god regel er at anoden skal være i øyesyn av katoden. (For eksempel propellen eller roret). På båter med helsko eller kjøl som vist på eksempelbildet over, kan anoden monteres direkte på en av disse metallflatene.

 

Monteringsdybden av anoden foretrekkes å ikke være dypere enn 2 meter under vannlinjen, da polariseringen kan reduseres som følge av redusert oksygeninnhold i sjøen.

 

På båter som av praktiske hensyn må montere anoden i hekken rett under vannlinjen, kan man risikere redusert kontinuitet mellom anode og katode på båter som ligger på steder hvor det er brakkvann. Dette fenomenet har vist seg å være et hittil ukjent problem for mange båteiere også ved bruk av sinkanoder, men som enkelt kan løses. Løsningen er å henge ut en ekstra hengeanode litt lavere enn propellen og som festes via en 6 kvadrat kabel til koblingsklemmen. (Når monitoren varsler slike forhold og som en ekstra sikring når båten ligger lenge uten tilsyn).

 

Hvordan velge riktig mengde anode?

 

Verken skrog eller metaller på båten kan overbeskyttes med Maddox anoden, og derfor kan man montere så mye eller mange anoder man vil. I og med at massen i anodene bestemmer levetiden, representerer ikke en overdimensjonert anode noen vesentlig merkostnad, bare en liten økt engangskostnad.

Det sies at anoder skal skiftes når de er 50 % slitt, vi er av en annen oppfatning. Anoden må ikke skiftes før monitoren sier den er utslitt. Det kan være praktiske årsaker til at man ønsker å skifte anoden før, men det er opp til hver enkelt.

 

Det er viktig å huske på at anodens areal skal stå i forhold til de våte metallenes areal på båten. (Dette er fundamentalt for all katodisk beskyttelse, og gjelder også for sinkanoder).

 

Anbefalte anodestørrelser i Norske farvann (Saltvann)

 

1,6 kg. For båter opp til 40 fot med enkelt propellsystem. En anodestørrelse opp (2,5 Kg) i tilfelle båten er utstyrt med andre metalldeler i beslag og ror.

2,5 kg For båter opp til 50 fot med enkelt propellsystem og båter opp til 30 fot med dobbelt propellsystem. En størrelse opp i tilfelle båten er utstyrt med andre metalldeler i beslag og ror.

4,2 kg For båter over 50 fot en eller tomotors båter opp til 50 fot. To 4,2 kilos anoder anbefales på båter på 40 til 60 fot med stålkjøl.

 

Levetiden på anoden bestemmes i stor grad av katodenes samlede areal og ikke båtens størrelse i antall for. Unntaket for denne regelen er når båtens skrog er produsert i stål eller aluminium. Det er da en kombinasjon av båtens våte areal under vannlinjen i kombinasjon med hvor god overflatebehandlingen er.

Dette betyr at hvis man har dårlig overflatebehandling på beslag, kjøl og ror, vil anodeforbruket øke. Maddox anoden har en egenskap av å ikke frastøte maling og bunnstoff slik som sinkanoder ofte gjør. Hvis man legger ned litt arbeid i å gi alle metalloverflatene en god overflatebehandling med god kjemisk binding til overflaten, vil man spare en masse vedlikehold på sikt fordi malingen ikke frastøtes.

 

Husk da på at slik overflatebehandling krever lav luftfuktighet og en minimums temperatur. Et godt råd er å kontakte noen som leverer produkter til marineindustrien, spør om råd og få en innføring i hvordan man kan oppnå best mulig resultat.

 

Bildet over viser en Maddox anode etter en sesong bruk. Forventet levetid på denne installasjonen er ca 3 år. Kostnaden på anodeforbruk blir i dette tilfellet ca 500 kr. pr år. Erfaringen til nå er at kostnaden med anodeforbruk er avtagende jo større båten blir.

 

De to siste bildene på neste side viser en båt som er utstyrt med to 4,2 kilo Maddox anoder. Før oppgradering kostet et anodeskift mellom 4-5 000 kr. inkludert anoder og arbeid.

Kostnaden med å skifte maddox anodene er nå ca 3000 kr. deler og arbeid inkludert.

 

Montering av Maddox monitor

 

Selve monitoren kan monteres hvor som helst i båten bare den ikke utsettes for høy fuktighet. Vi foretrekker at monitoren er godt synlig slik at man automatisk kontrollerer båten jevnlig.

 

Sensoren som skal monteres i en skroggjennomføring (følger med i settet), kan monteres hvor som helst bare den er i kontakt med sjøen. Ved siden av kjølevanninntak eller rett i overkant av propellhylsen er en fin monteringsdybde. (Dybde under vannlinjen).

 

Når lokaliteten for sensoren og monitoren skal bestemmes, kan det svare seg å tenke litt på hvordan kablene kan forlegges. Det skal strekkes en 0,25 kvadrat ledning fra sensoren til monitoren, og en 0,25 kvadrat ledning fra koblingsskinnen til monitoren, som for øvrig har internt batteri. (Monitoren trenger ikke strøm fra båtens batterier).

 

Montering av Maddox elektrolyseblokker

Electrolyseblokkeren er ratet til 415 volt AC 67 ampere, og skal monteres i serie på jordleder til land. Det enkleste monteringsstedet er som regel i nærheten av hovedsikringsskapet i båten der hvor hovedsikringen og jordvernet er montert.

Electrolyseblokkeren er enkel å montere fordi den er kompakt og skal kun tilkobles med to ledninger. Se datablad under for tekniske spesifikasjoner, mål og vekt.

 

Maddox elektrolyseblokkeren er testet etter følgende krav / standarder.

AS/NZS 304/20, IEC, CECC-IEC-147, IEC747, IEC749, IEC68-2, CECC50000. CE merket.

 

Montering av Maddox akselstropp.

 

Maddox akselstroppen har til hensikt å etablere en ordentlig kontakt mellom anode og propell selv i et særdeles utsatt miljø. Prinsippet er enkelt, man legger en stropp rundt akslingen og strammer den opp med en fjær og en strekkfisk. Kabelen fra anoden eller koblingsskinnen kobles til akselstroppen.

Kontaktbandet og propellakselen smøres så inn med saltvannsbestandig smørefett.

 

I trebåt er av og til overflaten på akslingen inne i båten ujevn slik at slitasjen på bandet til akselstroppen blir stor. Man kan da få valset en rustfri plate som legges rundt akslingen og festes med to rustfrie slangeklemmer. Maddox akselstroppen leveres i flere størrelser som dekker akseldiametre fra 0 til 170 millimeter.

 

Etterarbeid.

 

Når båten er repparert, vil luten i de fleste tilfellene tørke opp i løpet av 14 dager. Det er allikevel lurt å skylle ut luten før den tørker opp til et konsentrat. For å gi et eksempel på hvorfor dette er viktig, kan vi sammenligne med hva som hender hvis man søler batterisyre på klærne.

 

Batterisyre er vannfortynnet svovelsyre. Hvis vi lar batterisyren på klærne tørke opp, så sitter vi igjen med konsentrert svovelsyre som er sterkt etsende. Det går ikke hull i klærne med det første fordi syreblandingen er svak når den er vannfortynnet. Først etter at syren har blitt konsentrert fordi vannet har dampet bort, er syren sterk nok til å etse kraftig.

Syren aktiviseres da neste gang i vaskemaskinen på grunn av at vannet aktiviserer syren igjen.

 

Alle flytende løsninger som har en unaturlig og skadelig Ph verdi, bør derfor fortynnes før den tørker og blir til et konsentrat som senere kan aktiviseres. På trebåter benyttes ofte en 7 % eddikløsning til å nøytralisere luten. Man kan godt bruke litt eddik til å begynne med, men så lenge årsaken til at skroget produserer lut er fjernet, så holder det lenge med rikelige mengder vann og litt skrubbing.

 

Spesiell forhåndsregler for eldre trebåter

 

Noen eldre trebåter kan ha en god kvalitet propellaksel uten den samme rustresistens som moderne propellaksler. Det kan derfor svare seg å overflatebehandle akselen mellom propellhylse og propell for å redusere det katodiske arealet hvis man er i tvil hvilken materialkvalitet akslingen er laget av.

 

Korrekt arbeidspraksis i trebåt er viktig, spesielt der hvor metaller og tre møtes. Det er viktig å tenke forbedringer selv om de gode tiltakene ikke har direkte betydning for luten.

 

Rundt og i nærheten av metaller ser man ofte salt og / eller et hvitt pulver. Dette er enten Natriumklorid i form av havsalt, metallsalter eller andre produkter som klorider etter lokal korrosjon. De fleste forbinder salt med bordsalt (Natriumklorid), men salt er på fagspråket krystallisering av ioner.

 

Det spesielle er at krystallisering av ioner (og dannelse av klorider) ofte foregår mellom metaller og ikke metaller, og gjerne under spesielle kjemisk betingede forhold.

Løsningen på dette uten å gå i detalj, er å skille metallene fra trevirket slik at reaksjonen mellom metaller og ikke metaller begrenses.

 

Hvis man overborer hullet i skroget og forsegler metalloverflatene samt fuger slik at man ikke risikerer innestengte vannlommer, så har man gjort alt riktig. Man unngår da at miljøet blir surt og bryter ned oksidbelegget på legeringene.

 

Ofte når bunnventilene ryker i en trebåt, får landstrømmen skylden. Dette medfører ikke riktighet, for feil arbeidspraksis under monteringen er ofte den egentlige årsaken.

 

I tillegg bør man holde seg unna enkomponent fugemasser som benytter eddiksyre eller andre syrer til herdemiddel.

 

Hvilke andre båttyper kan bruke Maddox system?

 

Alle båttyper kan benytte Maddox systemet, men det er bare de båtene med ikke elektrisk ledende skrog og fremdriftssystemer produsert i rustresistente legeringer som kan benytte den patenterte Maddox anoden.

 

Komponenter som tilfredsstiller kravene til elsikkerhet og som er CE merket, kan monteres lovlig i fritidsbåtenes vekselstrømsanlegg.

Deler som skal monters i nyttefartøyer kommer inn under et annet regelverk, og derfor skal et klasseselskap godkjenne delene som monteres inn i det elektriske anlegget. Elektrolyseblokkeren tilfredsstiller kravet, men mangler det formelle dokumentet.

 

Formalitetene rundt dette er litt uklart for det hele ser ut til å være et tolkningsspørsmål om prinsippene for beskyttelse. Praktiske tester hvor elektrolyseblokkeren har løst spesifikke problemer med korrosjon er gjennomført, og derfor forventes en snarlig løsning.

 

Dette betyr allikevel at Elektrolyseblokkeren inntil videre ikke kan monteres i proffbåtene på et skipsverft, og kanskje ikke ettermonteres i proffbåter når installasjonen krever skipsinstallasjonsrett.

 

Stålbåt, aluminiumsbåt og båter med vinkeldrev i støpealuminium, må foreløpig benytte maddox systemet med anoder produsert i sink eller tilsvarende.

 

Maddox systemet inkludert Maddox anoden, vil gi mange fordeler for blant annet båter som Princess, Fairline, Viknes, Viksund etc. så lenge båtene har fast aksel og ikke drev.

 

Den største fordelen med å benytte maddox systemet for overnevnte båttyper, er redusert fare for korrosjon, mindre groe, mindre avskalling av maling, lavere drivstoff forbruk og større gjennomsnittlig fart i løpet av sesongen på grunn av mindre rur på propellen.

 

Tester som er gjort viser at besparelsen med å unngå rur på propellen tilsvarer kostnaden med motorservice en gang i året på hurtiggående båter over en viss størrelse.

 

Spørsmål og svar

 

Spørsmålene og svarene under er satt sammen av de spørsmålene vi har mottatt vedrørende Maddox systemet generelt og andre relevante momenter vedrørende korrosjon. Hvis noen måtte ha andre spørsmål i tilknytning til informasjonen, kan denne sendes til post@electromarine.no

 

Spørsmål 1:

Er det fordel å spenningsutjevne pakkboksen til propellakselen i tillegg?

 

Svar 1:

Ja! Det kan være en fordel å spenningsutjevne alle delene i en slik konstruksjon hvis man er i tvil om kontakten til anoden kan være dårlig.

 

Spørsmål 2:

Skal baugtrøsteren fortsatt ha sin egen anode?

 

Svar 2:

Baugtrøstere har normalt isolert undervannshus / vinkeldrev i bronse og tunnelen kan være produsert i forskjellige materialer. Hvis det ikke er tegn til lutskader, kan systemet beholdes som det er. Hvis man derimot har lutskader, kan man kutte av 3-4 cm av en Maddox anode og montere denne utenfor tunnelen. Anoden må da ha en spenningsutjevning mot trøsteren. (Gjennomgående brakett og innvendig kobling til undervannshuset).

 

Spørsmål 3:

Båten har ishud i kobber. Skal ishuden spenningsutjevnes også?

 

Svar 3:

Ishud i kobber er normalt ingen problem fordi Maddox anoden beskytter kobber også. Det eneste man må gjøre er å overdimensjonere anoden slik at forholdet anode katode blir riktig. Ja ishuden kan spenningsutjevnes. Monitoren vil si i fra om båten er underbeskyttet og trenger mer anode.

Hvis det er problemer med det vi kaller ”varme områder” rundt naglene på grunn av dårlig kontakt, vil man som regel bare akseptere dette. De ”varme områdene” vil ikke bli verre enn de var før modifiseringen.

 

Spørsmål 4:

Hvordan skal man forholde seg til anoder i motorens kjølesystem?

 

Svar 4:

Anoder i kjølesystemer kan polarisere båten og skape for stor EMF. Monitoren vil da i så tilfelle gi alarm for overbeskyttet. Hvis så er tilfelle, kan man gjøre noen endringer, men dette må gjøres i samarbeid med oss. (Be om support i tilfelle man ønsker å sjekke dette nærmere).

 

Spørsmål 5:

Kan man benytte Maddox systemet på trebåt med ishud i aluminium.

 

Svar 5:

Man kan benytte monitoren, akselstroppen og elektrolyseblokkeren men ikke anoden. Ishud i aluminium kan ikke brukes på trebåt og samtidig beskyttes mot lut er vår klare oppfatning. Vi har gjort båteiere med ishud oppmerksom på fatene. I noen tilfeller har ishuden blitt fjernet og store skader på trevirket avdekket.

Vi vil derfor anbefale å fjerne ishud i aluminium, og eventuelt erstatte med kobberhud for å være sikker.

 

Spørsmål 6:

Skroggjennomføringene i båten har ingen anode og er ikke tilkoblet noen anode via ledninger. Skal disse delene spenningsutjevnes?

 

Svar 6:

Med Maddox systemet er det en fordel å spenningsutjevne gjennomføringene til anoden. Øker man arealet på båtens katoder, vil man kunne komme i en situasjon hvor båten blir underbeskyttet. Monitoren vil i så fall gi deg svar på om en ny kalibrering er nødvendig.

 

Spørsmål 7:

Båten brukes i sjøvann men ligger for anker i brakkvann. Takler Maddox systemet også slike forhold?

 

Svar 7:

Saltinnholdet er vesentlig for hvordan båten skal kalibreres. Maddox anoden har et enormt overflateareal nettopp for å takle slike variasjoner. Maddox monitoren vil gi deg alarm hvis noe er feil, og normalt henger man ut en hengeanode for å kompensere for underbeskyttelse. Det eneste man må huske på er at båten må kalibreres for saltvann i slike tilfeller, og beskyttes ekstra med hengeanode i brakkvann.

 

Spørsmål 8:

Monitoren varsler feil når båten kjøres, er dette normalt.

 

Svar 8:

Ja dette er normalt, og båten kan bare kontrolleres når den ligger i ro. Andre forhold gjelder når båten beveger seg både med hensyn til monitorering og beskyttelse. Blant annet så opphører anodene å virke på alle båter som beveger seg over en viss hastighet. Dette er ikke noe problem, for den galvaniske aktiviteten mellom de andre metallene opphører samtidig.

 

 

 

Spørsmål 9:

Vil monitoren varsle feil i båten når landstrømmen kobles til og det er en elektrisk feil i marinaen?

 

Svar 9:

Elektrolyseblokkeren er utviklet for å isolere båten fra feil i landstrømanlegget. Denne beskyttelsen er veldig viktig, for man er som regel ikke til stede i båten når en feil i marinaen oppstår.

Uten Electrolyseblokker, ville monitoren varslet feil med unntak av når feilen er så liten at det ikke påvirker båten direkte. I slike tilfeller vil anodene på båten spises opp fortere enn normalt, men man vil allikevel få alarm lenge før noen kritisk situasjon oppstår. Det kommer da opp ”utslitt anode” i displayet lenge før det er kritisk.

 

Spørsmål 10:

Kan Maddox monitoren installeres i båter med merkantode beskyttelse?

 

Svar 10:

Ja. Merkantode og andre former for påtrykt spenning for beskyttelse mot korrosjon representerer en potensiell feilkilde, og systemene bør kontrolleres minimum en gang i året. Spørsmålet er bare hvordan disse systemene skal kontrolleres, og om det finnes kompetanse for å utføre en slik kontroll i nærheten. Med en Maddox monitor kan du selv kontrollere systemet på en enkel måte, og i praksis så utføres en forenklet systemkontroll hver gang du trykker på monitorens testknapp.

 

Spørsmål 11:

Vil Maddox systemet gi bedre beskyttelse av kjølesystemet til motor og lignende?

 

Svar 11:

I denne bruksanvisningen har vi primært konsentrert oss om å løse problemene med lut i treskrog og beskytte utvendige deler på båten uten å gripe inn i motorfabrikantenes primærbeskyttelse. Electromarine AS arbeider også med å stoppe korrosjon i varmevekslere, rørsystemer etc. Men av praktiske årsak må individuelle hensyn tas under slikt arbeid som inkludere en kontrollmåling av båten.

 

Spørsmål 12:

Kan Maddox systemet gi positiv effekt på andre områder?

 

Svar 12:

Vi får tilbakemeldinger på mindre vibrasjon, mindre gjengroing av kjølesystemer, lenger levetid på aksiallagre i propellsystemer etc. Vi ser at det er mulige sammenhenger, men har ikke kapasitet til å prioritere kvantifisering av disse tilfellene.

 

Spørsmål 13:

Kan strømaggregatet beskyttes med Maddox systemet?

 

Svar 13:

Hvordan strømaggregatet skal beskyttes er opp til produsent å beskrive. Hvis problemer med konfigurasjon oppstår, løser vi disse oppgavene etter en studie av dokumentasjonen fra fabrikant.

Link to post
Det eneste saliggjørende er gjennomføringer i sjøvannsbestandig såkalt 85-5-5-5 bronse.

Syrefast 316 er ikke stort bedre enn messing.

 

Helt enig, det beste er sjøvannsbestandig bronze, men dette får du nok ikke kjøpt over disk i en båtutstyrsforretning.

(Må bestilles.) Ellers er syrefast stål Aisi-316 vesentlig bedre enn "vanlig messing" msg 58. "Sjøvannsbestandig messing" msg 59, sluttet de fleste produsenter med , da den ble for dyr i forhold til syrefast Aisi-316. :wink:

Link to post
gjennomføringer i Marelon.

Marelon er sikkert bra, men kan det bli blir sprøtt med tiden?

 

Det kommer ikke plastdeler på mine båter, men det er mest av estetiske/prinsippielle grunner... Godtar til nød nylontau.

Jeg er mildt sjokkert når jeg ser gamle erverdige trebåter med plastlanterner og plastbeslag.

 

Ellers leser jeg med stor interesse at det ser ut til at fordelene med bronsegjennomføringer fremfor messing ser ut til å ha "gått hjem" hos bp medlemmene.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Nå må jeg innrømme at for innvendige, ikke synlige, deler til toilettsystemet for eksempel kunne jeg nok tenke meg Marelon eller lignende.

Men utvendig på båten ..... :nonod: Jeg er nok litt vanskelig, ja.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Så lenge Marelon er godt nok for Wally, Nautor og X-yachts, er det godt nok for meg.

 

Her er det vel mere snakk om vekt å ikke styrke vel :wink:

Er ditt selskap enige med deg hvis skuta synker ?

 

Nå sitter ikke jeg på statiske beregninger når det gjelder Marelon

men jeg vil vel tro att bronse har en noe høyere bruddstyrke

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...