Jump to content

Omlegging av elektrisk anlegg for to motorer

gruff

Recommended Posts

Heisann alle elektro-eksperter

Jeg skal bygge om det elektriske anlegget i båten i forbindelse med skifte til to motorer, og i den anledning lurer jeg på hvorvidt jeg kan kjøre felles batteribank for begge motorene, og hvordan jeg da løser det med lading fra begge dynamoene.  Tenkte å sette inn skillediode mellom forbruk og start, tenker også å sette på et solcellepanel for vedlikeholdslading.  Har leita litt gjennom gamle innlegg uten å finne noe som passer direkte på det jeg skal gjøre.  Spørsmålet hørest sikkert banalt ut for mange, men jeg kan ikke all verden om dette, og har forstått at det  er mye kunnskap om slikt på baatplassen

Jeg skal bygge om det elektriske anlegget i båten i forbindelse med skifte til to motorer, og i den anledning lurer jeg på hvorvidt jeg kan kjøre felles batteribank for begge motorene, og hvordan jeg da løser det med lading fra begge dynamoene.

Du kan gjerne koble begge motorer til den ene startbanken du har fra før.

Mest effektivet er det å koble begge dynamoer til forbruksbanken og så forbinde startbatteriet til forbruksbanken via et rele.

For å være sikker på å få lading av startbanken med bare en motor i drift kan du enten bruke to releer i parallell (ett for hver dynamo) eller bruke dioder på styrings-signalet på denne måten:

Bilde

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...