Jump to content

Bærbare ekkolodd (løse)


mons

Recommended Posts

Hei

Mitt kjødelige opphav vurderer å kjøpe et ekkolodd for bruk under fiske og kanskje selfangst. Han ønsker at loddet skal vise sild også (samme problem som makrell).

Det er en forutsetning at loddet kan flyttes mellom båter på en enkel måte.

Vurderer Humminbirds Matriks 20pt til 3700 kr eller 10 pt som koster 900 kr mindre.

Noen som har erfaring med disse to eller andre bærbare?

Mons

Link to post
Share on other sites

:smiley:

Humminbird er et anerkjent merke.

Men selfangst   ????   !!!!!!!

mvh

JanS

Jeg ville gått for Matrix 20 pt.  Den har rett nok 240 watt signalstyrke, mot 250 watt for 10pt.  Til gjengjeld har 20 pt større skjerm, som jeg mener teller mye.  Ellers har 20 pt kanksje mere "nice to have" muligheter.  Begge modellene er tilrettelagt for oppkopling mot håndholdt GPS, og det er positivt.  Uten at jeg har sjekket dette, anatar jeg at begge svinger med 200 kHz, og det er denne svingefrekvensen som er mest ideell (i motsetning til 50 kHz) for å se fisk med liten svømmeblære, som sild og makrell.

 

Lurer litt på dette med selen jeg også?

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Lurer litt på dette med selen jeg også?

 

Takker for svar!

Det med sel er litt uvant på sørlige breddegrader, men et av problemene med seljakt er at det ofte går kort tid før selen synker hvis den blir skutt i vannet.  Normalt er selen da skutt rett ved land, og det er aktuelt å ta den opp fra dybder ned til 15 meter med spesielt redskap hvis en finner den.

I denne sammenhengen ville det være nyttig å kunne lokalisere selen på bunnen. Området som skal avsøkes er da nokså begrenset og max 15 m dypt.

Mons

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...