Jump to content

Moderasjon


Gunga Din

Recommended Posts

Hej på er alla!

 

 

Vi er en liten arbetsgrupp som har startat idag, som skall se om

 

vi kan finne noe alternativ till   en moderator !

 

Jag menar att 'Vi Allesammen' ikke kan legge hele denne arbetsbördan

 

på en person, det blir för slitsamt i lengden om en person skall ta alla

 

avgörelser helt själv og dessutom behöva försvara  sig i en efter-debatt,

 

som kan hålla på hur lenge som helst!

 

Därför har jag idag bett Ingar om ett 'lukket forum' att tillsammans med en

 

liten grupp se om det er möjligt att jobba fram ett  'ALTERNATIV'

 

Vill oxo med det bestemdaste säga att det er IKKE något missnöje med

 

Ingars arbetsinsats, på inga vis er det så!  Utan mer ett sett hur vi med

 

ett forum på över 2000 medlemmer kan fortsetta, att var det beste baat-forumet i Norden !!!  

 

Ingars arbetsinsats kommer att behövas till så mycket viktigare saker i framtiden!

 

Vilka som ingår i arbetsgruppe kommer senare!

 

När og om vi grejjar att ta fram ett alternativ, så kommer detta att läggas fram

 

för allmänn debatt o synpunkter senare!

 

 

Og till sist, istellet för att bombardera meg med era synpunkter på IM , så vill jag att ni

 

legger dom under denne tråden! Var og en legger sin egen mening her under

 

og endast på ett stelle herunder !

 

(herunder skall ikke förekomma någon debatt utan var og en kan göra ett inlegg,

vill man korrigera det så gör man det ! Man skriver in vad man själv anser og

kommenterar IKKE någon annans åsikter!  på detta sett så går det enklare att få en

liten överblikk på hur vi 'var og en' ser på dette spm!)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hei Gunga

 

Min første tanke er at denne gruppen bør tone flagg og bekjentgi hvem som er medlem.  Videre bør det komme frem hvordan denne gruppen har blitt etablert. Dette mener jeg om enhver lukket gruppe, og spesielt denne som vil ha svært mye å si for forumets fremtid.

 

Prinsippielt bør, om ikke Ingar selv fortsetter ved moderator-roret, en slik gruppe velges av og blandt medlemmene.  Det ville gitt gruppen, og det resultat den kommer frem til, legitimitet blandt alle forumets bidragsytere.

 

 

Når det er sagt, er jeg langt på vei enig i at forumet bør modereres på en annen måte, og i det legger jeg ingen kritikk av Ingars insats sålangt, men at det kan bli mye for en mann å diskutere frem og tilbake med seg selv før han tar en avgjørelse som han alene må stå for.  

 

Ingar har etter min mening INGEN avgjørelser sålangt som begrunner en omlegging, men her vet jeg jo at noen er uenige, og da blir det en belastning på moderator.

 

Det var mitt innspill sålangt.  Mulig debatten vider vil inspirere til ytterligere komentar eller endringer.

 

Mvh

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Et meget gådt forslag, jeg håper at gruppen greier å finne frem til gode løsninger som vi kan støtte opp om.

 

Jeg er enig i at det ikke er riktig at Ingar må sitte igjen med svarte per når upopulære bestemmelser blir tatt, men at han skal ha siste ordet i en avgjørelse er viktig. Det er han som er den som har greid å skape dette fantastiske forum og jeg vil med tunkt hjerte se at han blir faset ut eller trekker seg.

 

Nå vet jeg ikke hvor man kan legge inn forslag til dere som skal sitte i dette forumet eller om dere har lyst til å få komentarer/ forslag til hvordan dette kan løses. Det blir kanskje vanskelig siden vi er 2000 medlemer med 2000 forskjellige ønsker.

 

Lykke til uansett!

 

Mvh

Jibb

Link to post
Share on other sites

Det høres  helt OK ut!

Og sitte alene med "ansvaret" for moderator når forumet blir på denne størrelsen vil jeg tro vil bli en vanskelig oppgave fremover.

 

Støtter forslaget jeg! :yesnod:

 

Enig :cryin:

 

Sjøl ønsker jeg å begrense mine innlegg til det som er båtrelatert, men det kan være greit å vite "takhøyden".

Ellers enig i Pjolters svar i en tidligere tråd om "å vise god takt og tone"! :headbang:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Hvis Ingar ønsker avlastning og gir klart uttrykk for det.

Så må det jo være noen andre som må  bli modrator(er) . Er bare litt redd for at uttrykket "jo flere kokker jo mere søl" kan komme til sin rett.

Kjørereglene må hvis flere skal moderere være helt klare.

 

Men jeg mener at Ingar uansett bør ha ett ord med ilaget.

 

Det er tross alt han som startet dette fantastiske forumet. :headbang: som er etter Gunga dins utsagn er, "Nordens beste båt forum".

 

Mariell

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Kan hive inn et spørsmål jeg, så kanskje arbeidsgruppa får litt starthjelp: Er dagens regler dekkende, eller trenger vi andre/flere regler? Kan besvare det, ut fra slik jeg ser det. Jeg tror ikke moderering er noe lettere med flere regler. Man greier aldri å bygge så mange regler at de erstatter sunn fornuft. Uansett vil det finnes grensetilfeller hvor man må ty til vanlig sunt folkevett. Tross alt så er dagens regler resultatet av over 1,5 års drift. Ingen store endringer, men små justering har blitt gjort flere ganger, ut fra erfaringer som er gjort.

 

Det største potensialet ser jeg i måten avgjørelser tas på. En annen løsning enn i dag vil avlaste Ingar. I tillegg til de som er direkte berørte av avgjørelser, er Ingar den jeg tenker mest på i forbindelse med kontroversielle saker. Jeg kan være den første til å skrive under på at det til tider kan være ganske tøft å være ansvarlig for en del avgjørelser. Man ønsker er jo selvfølgelig å gjøre flest mulig til lags, men vi begynner nå å bli så mange medlemmer at man er garantert uvær og stormbyger uansett hva man beslutter (Les: Ulike kommentarer i forumet, x antall personlige IM'er, telefoner, osv). Nå kan man si at motbør og kritikk er noe man må regne med når man står bak et slik initiativ. Men det er nå engang slik at det er lyst og interesse som driver oss framover. Går det for mye tid på ting som oppleves som mer eller mindre ubehagelig, er det lite gunstig for den videre innsatsviljen. Vi står bl.a. foran en stor utfordring i å få løftet hele forumet over på en ny plattform etter hvert. Og da trenger vi alle mann på laget - fullt motiverte hele tiden. Det er derfor gunstig for alle hvis vi kan avlaste Ingar i moderator rollen.

 

Jeg tror også at en avgjørelse gjort i et moderatorteam, eller hva vi ender opp med, lettere kan aksepteres av den enkelte, i forhold til at beslutningen er tatt av kun en person. Det er ikke sikkert et moderatorteam kommer til andre avgjørelser, men det ligger uansett en viss sikkerhet i å vite at det er flere som har diskutert saken før beslutning er tatt. For at ikke de som er nye skal tro at Ingar har sittet alene med alle avgjørelser hele tiden, skal det nevnes at det meste av den tiden baatplassen har eksistert, har Ingar hatt rådgivere rundt seg. En tid var vi 3-4 stykker i Support som uttalte oss om saker, noen ganger ble vi enige, andre ganger ikke. Men i egenskap av å være initiativtager var det naturlig at Ingar hadde det avgjørende ordet. Av flere årsaker fant vi det for en tid siden riktig med klarere skille mellom rollene. Vi endte da opp med Ingar som både moderator/Teknisk, og vi andre som Teknisk. OK - da har jeg brukt opp det ene innlegget jeg har lov til i denne tråden :yesnod:. Oppfordrer alle som har meninger om dette med moderering til å poste i denne tråden. Arbeidsgruppa er sikkert takknemlig for innspill både rundt dette med regler og rundt beslutningsprosessen.

 

Tillegg 1: Glemte det i farten - takk for initiativet du har gjort ved å dra igang noe rundt dette, Gunga Din! :headbang:

Link to post
Share on other sites

Ja, dette kan være en god idé. Men jeg mener denne gruppa må ha samme status som de tekniske: At de kommer med råd etc til Ingar, men at han har det avgørende / styrende ordet.

 

På denne måten vil det være helt klart hvem som styrer og hvem som anbefaler. Slik som det har virket frem til i dag har dette virket bedre enn de andre tilsvarende fora jeg kjenner, så vi bør sikre oss at Ingar har styringen!

 

Da bør det foreståtte råd bli et råd som råder og gir anbefalingen til Ingar og ikke til forumet. Rådet bør før det ha hatt kontakt med impliserte.

Link to post
Share on other sites

For n'te gang:  all honnør for den jobben Ingar har gjort, og jeg respekterer det dersom han ønsker avlastning med moderatorjobben.

 

Et eventuelt moderatorteam må fremstå som en enhet utad. Om de ikke blir enige i avgjørelser som skal tas, så må et mindretall bøye seg lojalt mot flertallets mening, og avgjørelsen må bekjentgjøres som teamets offisielle mening. Derfor er det viktig at teamet består av sindige, lojale og fornuftige medlemmer med sunt vett. Lykke til med arbeidet :headbang:

Link to post
Share on other sites

Hadde ikke tenkt å blande meg i dette i og med at jeg er en fersking her på forumet. Men nå ber Gunga Din & Co om innspill.

 

Det vi har er et forholdsvis stort forum med et sett regler der Ingar personifiserer avgjørende makt i h.h.t. regelverket. Han fremstår m.a.o. som det opplyste eneveldet der en person var forsvarer, lovgiver/fortolker og dømmende makt. Selv om han naturlig nok konferer med andre. Dette systemet har man i Norge forlatt til fordel for demokrati. Sistnevnte skal ikke oppfattes som negativ kritikk mot det som har vært tidligere eller det som er bestående. Dette er imidlertid slik jeg oppfatter situasjonen som ny her. En annen ting jeg oppfatter er at det ligger latent sterke meninger og at det blir ført til torgs forholdsvis sterke meningsytringer. Jeg skriver litt nå og da på et bilforum i USA. Der legger man lista mye lavere. Jeg har vært der siden i august uten at jeg har kunnet ane en eneste "betent" situasjon. Jeg tror US administrator er tidlig inne, prøvde en gang et mildt banneord, det gikk ikke. Det er mulig at det er typisk norsk å ikke kunne bakke unna når man mener å ha rett i sin sak.

 

Nå kan man kalle dette et diskusjonsforum. Men det er egentlig et forum der folk med interesse for båt stiller spørsmål. Og der disse spørsmålene blir besvart av folk som mener de har høyere kompetanse innen gitte felt enn vedkommende som reiser spørsmålet. Det som avstedkommer eleverte diskusjoner er når de som har bedre greie på ting ikke blir enige om hvem som sitter på den absolutte sannhet. Så et sidespørsmål er i grunnen: Skal en "dømmende makt" kunne gå inn og anmode deltakerene i en situasjon som klart eleverer, til å moderere seg før det går for langt? Det kaller man å løse konflikter på lavest mulig nivå. Hvilket i praksis viser seg å være en god ting.

 

Forumet skal, så vidt jeg fortsår, holde seg unna ting som ikke er relatert til båt (i hovedsak). I tillegg skal man sikkert holde seg unna dårlige vitser som går på etnisk tilhørighet, sex, ikke kjøre frem personangrep, o.s.v. Man har m.a.o. et sett etiske regler. For det er etikk det er snakk om. Etikk bygger på sunt folkevett og mellom-menneskelig forståelse. Det er ikke antall regler eller reglenes kompleksitet som er avgjørende. Vi har ikke et jus-forum.

 

Sammensetting, forslag: Fra tidlige tider ble bestemmende grupper sammensatt av personer med forskjellig bakgrunn og sammensatt med et slikt antall stemmer at det alltid måtte bli minst 1 stemmes overvekt. 3 personer med 1 stemme hver er i så måte ideelt. En slik gruppe er naturligvis "offentlig". Det bør også gruppen til Gunga Din være. Den kommunikasjonen de har innad, før de når en avgjørelse, bør imidlertid kun tilhøre gruppen. En annen god regel er at selvdisiplinen innen en slik gruppe er slik at den står samlet utad. Når man har diskutert seg ferdig og eventuelt etter avstemming, er man pr definisjon enig. Det er man også som enkeltmedlemmer. Så der har man første utvelgelseskriterium: Den som ikke greier å håndtere det å være enig selv med motforestillinger, er mindre egnet. Et annet godt kriterium er at et par av medlemene bør kunne uttrykke seg godt skriftlig. Minst ett av medlemmene bør ha vært med fra starten, slik at kontinuiteten blir ivaretatt.

Link to post
Share on other sites

Gunga Din,

 

Takk for et forbilledlig initiativ.  For meg å tilføye noe etter Batdillas og Huldas glimrende innlegg, ser jeg som vanskelig.  Vil likevel fremheve viktigheten av å gjøre moderator mest mulig objektiv og minst mulig relatert til personen(e) bak funksjonen.  Dette gjøres best av en gruppe, en slags "kringkastingsnemd" om man vil.

 

For at moderator skal fungere, som det instrumentet den er tiltenkt, bør ikke inngripen fra denne forekomme annet enn i etter forumets standarder uakseptable situasjoner.  Denne praksisen vil etter min mening da utvikle forumet ytterlig i retnig av høyere integritet og dermed høyere kvalitet.  Kanskje jeg blir litt høytidelig nå, men poenget er at vi ønsker at forumet skal fremstå med en utalt respekt for alminnelig dannethet.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde med stor interesse lest om utviklingen som dere gjør i det lukkede formuet. Har dere mulighet til å poste noe info fra tid til annen slik at vi kan følge med på utviklingen?

 

Stå på, jeg venter spent på resultatene!

Her må man nok smøre seg med litt tålmodighet  :lol:. Jeg kan opplyse at gruppen jobber veldig bra, og at de nå er inne i det jeg vil på godt norsk vil kalle "brainstorming".

 

At det vil komme gode resultater ut av dette arbeidet er jeg overbevist om.

:smiley:

Link to post
Share on other sites

Vanskelig å komme inn nå og si noe som ikke allerede er sagt, selvsagt støtter jeg at gruppen gjør sitt arbeid, og for meg like selvsagt, så skylder vi alle Ingar en meget stor takk. Jo flere som slutter seg til at arbeidet gruppen gjør er viktig, og som gir tilslutning til at det her ikke er snakk om at man ville gjort dette uten at Ingar hadde gitt så klart uttrykk for at han er klar for en endring.

 

Strengene er mange, temaene nesten (ikke fullt) like mange, og spenner over et stort spektrum. Vi har noen få som (tror jeg) mer eller mindre tilfeldig har endt opp med oppgaver. Men det må da finnes flere blant våre 2 000 medlemmer som besitter kompetanse som kan nyttes innen delmoderasjon? Jeg deltar i et forum på et helt annet temaområde, der man har tatt konsekvensen av at det etterhvert blir mange spissfindige spørsmål. Der har man moderatorer som har plikt til  hoppe inn med autoritative faglige synspunkter på sine områder. Slik ser det jo ut til at det til en viss grad fungerer her også, men kanskje er det et råd til gruppen som nå har satt seg og se om det er noe å vinne her, for å redusere den enkeltes arbeidsmengde?

 

I alle fall; lykke til med et svært viktig arbeid!

Laholm

Link to post
Share on other sites

Her må man nok smøre seg med litt tålmodighet  :headbang:. Jeg kan opplyse at gruppen jobber veldig bra, og at de nå er inne i det jeg vil på godt norsk vil kalle "brainstorming".

Godt å høre at dere er i gang. Det er nok nyttig å få gjort dette. Vi venter i spenning på resultatet.

 

Mens vi venter, kan jeg stille ett spørsmål: Hvem er "gruppen", er det gamle "teknisk" eller en annen sammensetning ?

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Hej Gerhard,  mfl

 

Vi er en liten arbetsgrupp, som ligger helt utanför sfären  Admin / Teknis ..........

 

Vår målsettning er att plocka fram ett alternativ til dagens regler, og ett förslag

 

til hur moderasjon på en Baatplass med över 2100 medlemmer kan skje !

 

Vi jobber dock under full insyn både från Ingar o övrig  Teknis !

 

Det finns absolut, og dette har jag påpekat tidl, ingen motsettning oss emellan !

 

Våran övertygelse er att det er feil o laste en person med allt vad moderasjon

 

er, från bevakning, agera dommer, utestengning  etc etc  !  Dette er en arbetsbörda som

 

vi måste fördela bland oss som er her..............

 

Jag vill egentligen ikke kommentera  det arbete som pågår  !  

 

Det er flere 'bollar i luften' samtidigt og för att det skall bli litt logiskt og få ett sammenheng.

 

så vill jag vente tils vi har fått fram något vi anser utgör ett  'alternativ'

 

Ingående delar er bla 'netikett', tvingande regler, o på vilket sett dette skall följas opp!

 

Og givetsvis så kommer vi när vi er ferdiga att tala om vilka som ingått i gruppen..!

 

 

(Vi er oxo veldi takksamme för alla synpunkter, vi er inne o leser her flere ganger om dagen !

 

skriv her vad ni tycker, maks ett inlegg / medlem endrer ni standpunkt, då går ni  in o redigerer tidl inlegg.

 

Og husk, jag vill ikke ha någon debatt her, var og en skriver sin mening,

det gör ingenting om ni tycker samma som någon annen da ser vi bare att det finns fler med samme standpunkt. Men ni får ikke  kommenterer noen annen,   alle har rett o legge fram sin mening utan att behöva bli påhoppad...! :smiley:       Her har ni chansen   :headbang:  )

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

:headbang:

Gunga oppfordrer til meningsytring om kring moderasjon. Utmerket! Kort sagt:

 

1. All repekt og honnør til Ingar for innsats og godt arbeid med forumet.

 

2. Har forståelse for at belastningen etterhvert er blitt stor for en enkelt mann.

 

3. Takk og ære til Gunga m.fl. som har tatt tak i dette og er villige til å jobbe.

 

4. Har full tillit til at gruppen vil gjøre et seriøst arbeid.

 

5. Ser fram til at gruppen legger fram et resultat som vi kan ev. stemme over. ( ? )

 

Lykke til med arbeidet!

mvh

JanS m/y Gygra

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Først vil jeg uttrykke stor respekt for måten Ingar har både skapt, driftet og moderert forumet på. Også folkene i ’Teknisk’, både tidligere og nåværende medlemmer, har utvist stor innsats.

Videre synes jeg vi, fotfolket, de vanlige forum medlemmene har bidratt mye til at forumet er blitt hva det er i dag, landets ikke bare største, men også beste båt forum. Vi har vel så langt kun hatt et par tilfeller av medlemmer som bevisst har gått inn for å provosere og ødelegge.

Disse tilfellene har raskt blitt ryddet opp i.

 

I tillegg til slike som bevisst har gått inn for å ødelegge har der også vært noen tilfeller der noen av forumets medlemmer har røket uklar over tastaturet og stemningen har blitt overopphetet. Dette har nok skjedd under diskusjonens løp og sikkert uten tanke på å ødelegge for forumet  generelt. Så langt har slike situasjoner resultert i et par utestengninger. Så vidt jeg vet er det Ingvar som har måtte ta støyten ved disse episodene, vi har vel alle sett på innleggene i Åpent forum at der tydeligvis er mange argumenter både for og mot slike utestenginger. At det i tillegg har florert av IM medlemmer i mellom og til Ingvar regner jeg som helt sikkert.

Vil nok tro at å håndtere disse sakene er veldig tungt, krever mye omtanke og vil allikevel aldri kunne løses slik at de involverte blir helt fornøyde. Slike saker skaper naturlig nok mye negativt fokus jeg er helt sikker på at dette vil slite på den som må håndtere disse sakene alene. Når forumet nå teller over 2100 medlemmer og vokser raskt vil dessverre slike saker helt sikkert dukke opp i fremtiden også.

Synes derfor initiativet til Gunga Din er prisverdig og tolker ikke dette som noe forsøk på å frata Ingar makten, regner faktisk med at utspillet og dannelsen av ’GD gruppen’ er klarert med Ingar. Så takk til Gunga Din.  

 

Hva jeg håper GD gruppen kommer fram til:

 

Et revidert regelsett

Dette må være klarere enn dagens regler med hensyn til for eksempel opphavsrett og utestengning. Men et slikt regelsett må ikke være for rigid, det må ikke virke ødeleggende for den gode tonen og atmosfæren som vi alle setter slik pris på. Tvert imot bør et regelsett søke å verne om det beste av det vi har i dag og som vi setter slik pris på. Det innebærer at moderator må få vise et visst skjønn.

 

Flere involvert på håndhevelsen av reglene

Det er vel noe av poenget til GD gruppen, Ingar skal ikke slite med dette alene. Men hvem skal sitte i et slikt tribunal? GD gruppen selv? Medlemmer fremkommet ved avstemning i Åpent forum?

Skal tribunalet være hemmelig og jobbe i det stille eller skal de stå frem og ta imot ros og ris når ubehagelige avgjørelser må fattes?

 

Bevare forumets egenart

Selv synes jeg at det er viktig at forumet fortsetter mest mulig i ’Ingars ånd’ (noe svulstig dette?), synes de føringer han har lagt helt fra begynnelsen av i det store og hele har vært bra.

Fordi forumet vokser så raskt, og sett i lys av de utestengnings sakene som vi har hatt, er det nok på tide å revidere/spesifisere dagens regelsett (som vel ble laget da vi var ganske så få og dagens vekst syntes utopisk). Men GD gruppen må bruke den tiden som er nødvendig for å komme frem til et regelsett som kan håndtere både 4 og 5000 medlemmer. Jeg mener det er viktig å søke å få til et regelsett som bevarer forumets egenart.

 

Ønsker GD gruppen lykke til, ta den tiden dere trenger (men husk vi sitter her og venter, :lol:

vi som er med i baatplassen.no bevar-meg-vel foreningen.)

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Det er over min fatte-evne, at noen kan bli så "anterert" over innlegg her på disse sider.  :sailing:

Jeg kan begripe at det trenges en moderator, og at dette ikke bør ligge på en person, kan jo ikke være operativ 24/365. Jeg håper ikke Ingar føler seg krenket fordi det er ønske om en gruppe for å kunne utelukke folk for kortere eller lengre perioder.

For et slikt superforum, som det er blitt til, kan det da ikke være nødvendig å kaste alle hemninger overbord.  :headbang: Så vidt jeg mener er det bare "krabbemat" som hører hjemme der..overbord altså.. :diving.

Så kjære alle medlemmer, jeg håper at gruppen, eller Ingar for den sak skyld, aldri blir nødt til å utestenge et medlem en gang til...det burde være nok med en "moderasjon". :nono:

 

m.v.h.

 

Faxen (som har steget en grad)

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Dette forumet er et unikt fenomen blant norske båt-nettsteder. Den konstruktive og sympatiske tonen må bevares. Når det er så mange som er innom her, er det ikke minst fordi det oppleves som ganske hyggelig. Etter mitt syn er en moderatorfunksjon en avgjørende forutsetning for dette.

 

Det ligger en problematikk i hvordan forumet er organisert. Selv om vi er 2000 medlemmer, er det vel maks et 40-talls personer som har "tatt bolig" her. Bare på den tiden jeg har vært her siden oktober har jeg observert flere komme og gå. Den løse organiseringen gjør en "demokratisk løsning" til en illusjon. Derfor er det et spørsmål om en moderatorgruppe vil ha særlig stor demokratisk legitimitet.

 

Det er også en stor fare for at en gruppe som drives uten etablerte rammer og kjøreregler fort kan bli handlingslammet. Personlig ville jeg foretrukket at Ingar hadde fortsatt. Det eneste argumentet jeg ser imot den ordningen, er at et så stort forum blir sårbart dersom "kapteinen" plutselig drar på jordomseiling.

 

Gunga-gruppen bør etablere spilleregler så langt det er mulig, og skape mekanismer som gjør det mulig å praktisere dem. Det skal være mulig å utestenge personer som opptrer utilbørlig, enten det handler om rasistvitser eller kjeftbruk. Folk i "risikosonen" må selvfølgelig få advarsler slik at de får muligheten til å hente seg inn igjen. Uansett må en moderatorgruppe være villig til å utøve skjønn - regler kan aldri bli helt fyllestgjørende.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...