Jump to content

Strøm er rare greier........


kes

Recommended Posts

Prolog:

 

Båten min ligger på vannet gjennom hele vinteren og i samsvar med Volvo Pentas anbefalinger er jeg nede og kjører den varm ca. en gang i uken. Så også torsdag 10.01.08. Først ble babord motor startet uten noen problemer og instrumentene viste sine normale verdier. Ladespenningen ble sjekket på voltmeteret på den elektriske tavlen og viste 13,5V, det samme som voltmeteret på dashbordet. Deretter ble styrbord motor startet, tilsynelatende ingen problemer der heller.

 

Spenningen på voltmeteret på el.tavlen ble igjen sjekket, denne gang både på forbruksbatteriene som viste normalt 13,5V og startbatteriet, men startbatteriet viste bare hvilespenningen på 12,8V. Med andre ord ingen lading til startbatteriet. Ved å følge nøye med på instrumentene registrerte jeg en kjapp bevegelse ned til null på omdreiningstelleren på styrbord motor samtidig som det kom en svak glød på batterisymbolet i det visuelle alarmpanelet. Voltmeteret på motoren viste hvilespenning ca. 12,5 V, men ingen ladning fra styrbord motor.

 

Aha, tenkte jeg, den var lett for en gammel båtmann. Urolig turteller og ingen lading=dynamo som er i ferd med å ta kvelden! Styrbord motor ble stoppet og ladespenningen fra babord motor målt direkte på batteriene. Dissse viste 14,2 V på startbatteriet og 12,8V på forbruksbatteriene. Med andre leverte babord det den skulle

 

Motorene er VP KAMD42A, dynamoene Valeo 14V 50A. Babord dynamo ble skiftet for 4 år siden mens styrbord er den originale fra 1992. Dynamoen er som det står i verkstedhåndboken "förberedd för att kunna utrustas med en skott monterad laddningsfördelare (dubbel diod) som fördelar laddströmmen till två separata batterikretsar". En slik ladefordeler er installert i båten.

 

Etter å ha kommet hjem, går jeg inn på nettet og finner en Iskra 12V 70A dynamo hos Maritim. Selv om det i katalogen opplyses at det er en likestrømsdynamo sier Maritim på forespørsel fra meg at det er en vekselstrømsdynamo og at den er kompatibel med Valeo 14V 50A og skal kunne skrus rett på plass. Dynamoen ble satt i bestilling, ordrebekreftelse fra Maritim 12.01.08. og pakken hentet på postkontoret 16.01.08. Kjapt ekspedert!!

 

Og så over til dagens utfordring:

Før det ble løsnet en skrue på dynamoen som skulle skiftes ut, ble alle ledningen behørig merket, bilder ble tatt slik at jeg i tvilstilfelle kunne se hvor ledningene gikk. Den gamle dynamoen av, den nye montert og ledningene fra Valeo B+ gikk over til Iskra B+. Valeo B- til Iskra B-, Valeo W til Iskra W, og Valeo D1 over til Iskra D1. Den gule senseledningen (?) fra ladefordeleren til Valeo dynamoen var det ikke plass til på Iskra så den tapet jeg slik at den ikke skulle komme bort i noe å skape kontakt.

 

Etter å ha dobbelsjekket alle ledningen ble styrbord motor fyrt opp, og den nye dynamoen leverte strøm som en drøm. Rett opp i 14,5V på voltmeteret på dashbordet mot normalt 13,5V fra den gamle. Turtelleren virket også normalt, men for sikkerhets skyld sjekket jeg ladespenningen direkte på batteriene. 12,8V og ingen ladning på forbruksbatteriene, men 15,5V på startbatteriet, noe som er alt for høgt. Babord motor ble startet opp, voltmeteret på dashbordet viste som normalt ca. 13,5V, men det var en svak gløding i alarmpanelet på babord motor som indikerte null lading. Måling direkte på forbruksbatteriene bekreftet 12,8V og ingen lading. Mao var feililindikasjonene på styrbord motor før dynamoskifte nå flyttet over til babord motor etter dynamoskifte.

 

Etter mitt skjønn kan feilårsakene være:

- Den brune ledningen fra Valeo skal ikke kobles til Iskra D1.

- Den gule ledningen fra ladefordeleren skal kobles til et eller annet punkt på den nye Iskra'en.

- Laderegulatoren (dobbeldioden) er defekt.

- Laderegulatoren på den nye Iskra dynamoen er feil/skadet.

- Andre muligheter?

 

Kan noen i dette ærede forum gi meg et lite vink om hvor feilen kan ligge før jeg tar kontakt med Maritim og eventuelt begynner å arbeide meg gjennom en omfattende feilsøking? Jeg har sjekket arkivet, men finner ikke noen tilsvarende problemstilling der.

Redigert av kes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

Det første som slo meg er at du har skiftet dynamoen som var OK.

 

Ivertall vill jeg bare oversett hva instumentene i båten viser. For mange feil kilder til å finne ut noe.

 

Du må nok måle med et voltmeter direkte på dynamo for å kanstatere om dynamoer lader og hvor mye. Eventuellt måle deg imot batteri for å finne ut hvor problemet ligger.

 

Begynn der. Om det er riktig at en dynamo ikke lader må du måle deg fram til om dynamoen får de styre strømmer som kreves. Du har to dynamoen så her kan du jo sammenligne. Ivertfall må dynamoen få strøm for å starte lading.

 

Mistenker at du har dårlig kontakt ett sted.

Link to post
Share on other sites

Etter å ha lest innlegget mitt overfor flere ganger, bør jeg kanskje presisere at begge dynamoene ladet til startbatteriet når de ble kjørt enkeltvis. Ingen leverte strøm til forbruksbatteriene ved enkeltvis kjøring. Med begge motorene på tomgang var det framdeles kun startbatteriet som ble ladet, framdeles ingen lading av forbruksbatteriene etter dynamoskifte Det synes faktisk som om begge dynamoene tilsynelatende ladet til startbatteriet samtidig (15,5V), og det skal vel ikke være mulig uten at det er ett eller annet galt med skillediodene? Eller er det mulig hvis det er en eller annen feilkobling eller manglende kobling (ref. gul kabel pluss D1 i mitt første innlegg) fra diodene til den nye Iskra'en? Det er mulig at jeg skiftet en dynamo som det ikke var nødvendig å skifte, men det tar jeg som forebyggende vedlikehold.

For ordens skyld bør jeg nevne at forbruksbatteriene har ingen problemer med å ta lading fra batteriladeren som er bygd inn i det elektriske systemet. På denne tiden av året hvor forbruket av strøm er lik null, er derfor alle batteriene toppladet til enhver tid.

Redigert av kes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sjekk båtens koblingskjema og finn ut hva kablene med gul og brun farge skal kobles.

 

Kobling av ISKRA marinedynamoer er meget enkelt :

 

B+ til pluss batteri

B- til minus batteri

D+ til ladelampe ( Formagnetiseringsstrøm)

W til turteller.

 

Mitt råd er kutt ut diodefordeleren og bruk spenningstyrt rele mellom start og forbruksbatteri.

Link to post
Share on other sites

For å kunne lete litt i noen kataloger rundt omkring kan det være greit å vite hvilket system (skillediode/skillerele) du har som mottar strøm fra de to dynamoene og fordeler videre til startbatterier (ett for hver motor?) og forbruksbatterier - både merke og betegnelswe hadde vært fint. Har du i tillegg et rele som kobler sammen de to startbatteriene? Har du sjekket om det er noen mindre sikringer i ladekretsen som evt. er knyttet til styrestrøm for releer?

Link to post
Share on other sites

Takk for forløpige innspill. Ladefordeleren er ikke tegnet inn på el.skjemaet, og det står heller ikke noe fabrikat på den. Jeg antar at ladefordeleren er originalt installert fra produsenten og er en standard type som ble benyttet av Princess (og Fairline) i 90-årene. Jeg har også i likhet med "trikkern" overfor en mistanke om at feilen ligger i ladefordeleren som ikke kobler inn og fordeler strømmen til forbruksbatteriene, men kjører hele produksjonen fra begge dynamoene til startbatteriet.

 

Siden feilen også var der før jeg skiftet dynamo antar jeg at nåværende problem ikke er relatert til den nye Iskra dynamoen forutsatt at det er ikke er noe galt med laderegulatoren på denne ved leveransen. En skal heller ikke se bort fra at det er to feil, en relatert til båtens ladefordeler og den andre til den nye dynamoens laderegulator. Jeg forsetter i hvert fall letingen og vil sette stor pris på innspill fra andre som kan ha hatt samme problemet ved skifte fra Valeo til Iskra dynamo.

Link to post
Share on other sites

Dersom du har lading av startbatterier men ikke forbruksbatteriene er en mulig feilkandidat absolutt skillediode/skillerele. Jeg skal prøve ut et rele som selges av Jørg med betegnelsen: Sterling Pro Slit R, PSRT134, for dobbel motorinstalasjon med tre batteribanker. Det trekker maks 0.1 volt ved full ladning av batteriene. Under vises redusert ladespenning fra dynamoene ved forskjellige ladenivå.

 

sterling.jpg

Link to post
Share on other sites

Siden feilen også var der før jeg skiftet dynamo antar jeg at nåværende problem ikke er relatert til den nye Iskra dynamoen forutsatt at det er ikke er noe galt med laderegulatoren på denne ved leveransen. En skal heller ikke se bort fra at det er to feil, en relatert til båtens ladefordeler og den andre til den nye dynamoens laderegulator. Jeg forsetter i hvert fall letingen og vil sette stor pris på innspill fra andre som kan ha hatt samme problemet ved skifte fra Valeo til Iskra dynamo.

 

svar

 

ISKRA er idag en av de ledende starter dynamoprodusenter og er leverandør til MAN Deutz John Deere Case

Perkins Lambougini Mercedes mmmmm.

 

Min erfaring med ISKRA er at produktet er blandt de aller beste og det er også regulatorene.

 

Tror ikke ditt problem ligger i ISKRA dynamoen.

Link to post
Share on other sites

Som jeg nevnte i innlegg #7 har jeg en liten mistanke til at det kanskje er to feil hvorav den ene er i regulatoren på Iskra dynamoen. Grunnen til dette er at jeg får alt for høg spenning, siste måling var 15,9 V ut fra dynamoen og 15,54V på batteriet. Siden det kun var Iskra dynamoen som produserte da jeg målte, burde dette indikere feil ved regulatoren så jeg skal ta kontakt med Maritim for å få en ny regulator. Den andre feilen ligger nok i ladefordeleren uten at jeg kan si hvor, men det kan kanskje andre?

Link to post
Share on other sites

Hei igjen

Hvorfor ikke bruke voltmeter i anlegget å se hva du måler. Det er eneste veien å gå. Den ene dynamoen lader maks som du sier 15.6 volt. Hvorfor det" må du finne ut. Feilen ligger vel kanskje i båten og det er det voltmeteret hjelper deg å finne ut.

La oss si at dynamoen som lader 15.6 volt senser på forbruksbanken og denne er 12volt. Viss det er brudd mellom dynamo + og forbruksbanken skal dynamoen gi maks nettopp fordi forbruksbanken mangler spenning.

Så at dynamoen lader maks kan være helt OK men en feil i anlegget gjør at den føler feil spenning.

Dett gikk litt for da jeg er på vei ut.

 

Hilsen Smaapala

Link to post
Share on other sites

Som jeg nevnte i innlegg #7 har jeg en liten mistanke til at det kanskje er to feil hvorav den ene er i regulatoren på Iskra dynamoen. Grunnen til dette er at jeg får alt for høg spenning, siste måling var 15,9 V ut fra dynamoen og 15,54V på batteriet.

Ja, det er riktig at det er feil.

Helt feil faktisk.

 

Men det er heller ikke riktig med regulatorer som er fastinstillt på 14,5 V allerede, som du har nevnt tidligere.

Dette er noe som ikke bare ISKRA har som uvane siden nytt.

Kanskje at de gjør det under forutsettning at "alle" ladefordelinger er dårlige alikevel,

som en grossist fortalte til meg da jeg spurte om andre regulatorer.

 

Punkt her, "perma-koking" av batterier behøves vel ikke å vårme opp igjen.

Men hadde jeg vært deg da ville jeg helst forandre noe på det.

Ellers bruker du jo "batteriskiller" som du kaller det.

 

Så spørs, fordi da trenger vi en klar definisjon:

Er det nå en skillediode (med spenningsfall) du snakker om, eller er det en slags relè/bryter/noe annet?!

 

Hvis det er en diode da spørr jeg gjerne om hvorfor at det ikke finnes obligatorisk spenningsfall.

Overspenning på den ene, tilsammen med ikke noe lading på andre batteriet er litt suspekt for meg.

 

Begrens målingene du gjør litt på det vesentlige og.

Bruk f.eks. et kraftig starthjelpkabel for å lage en bro over skilledioden.

Så starter du motoren og begynner å måle uten å risikere å sprenge diodebroen på dynamoen din pga. dårlig

eller ikke noe kontakt til batteriene pga. en kanskje øddelagt skillediode.

Husk: Ikke noe kontakt mellom dynamo og batteri = fare for dynamoets diodebro.

 

Mål så først hvilken spenning som finnes på

a) dynamoets B+ mot minus.

b) hver batteri.

 

Økes spenningen i så fall også over 14,5V da har du temmelig bevis for at noe er galt med dynamoen din.

 

Så ser vi videre.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Først litt generell info.:

 

Jeg har to batteripakker. Den ene er ett Exide startbatteri på 90 Ah, den andre er 2 x 135 Ah Exide forbruksbatterier. Alle tre batteriene er i topp stand med syrevekt på 1,28 og hvilespenning på 12,8 V. Slik jeg har forstått systemet skal hver motor gjennom ladefordeleren kunne lade begge batteripakkene. Det skal derfor ikke være nødvendig å kjøre begge motorene for å lade alle 3 batteriene. Ladefordeleren er en dobbel diode for 2 batteripakker med et spenningsfall i området 0,5V. Det er heller ikke gjort noe med det elektriske anlegget de siste 4 årene slik at feilen kan ikke være et resultat av nytt tilkoblet utstyr.

 

Med motoren på tomgangsturtall 650 omdr. måler jeg 15,9V mellom B+ og B- på Iskra dynamoen, og 15,5V på batteripolene. Differansen er spenningstapet i ladefordeleren. Forbruksbatteriene får null lading og har hvilespenning på 12,8V målt på batteripolene.

 

Når jeg deretter starter opp den andre motoren med den originale Valeo 14V50A dynamoen og lar begge motorene gå på tomgang gir Valeoen ca 14,5V målt mellom B+ og B-, men forbruksbatteriene får ikke noe av denne spenningen. De har framdeles sin hvilespenning på 12,8V. Det skjer heller ingen endring i ladespenningen på startbatteriet. Det får sine 15,5 V målt på batteripolene. Hvor i all verden tar strømmen fra Valeo dynamoen veien?? Ingen varme ledninger eller varme komponenter kan heller registreres.

 

Når jeg stopper styrbord motor (med den nye Iskraen) dukker spenningen fra Valeo'en opp på batteripolene på startbatteriet med 14,1 V., men forbruksbatteriene får framdeles ingen ting. Det er derfor jeg mistenker at det er to feilkilder ute og går, spenningsregulatoren på Iskra'en og feil med ladefordeleren som lurte meg til å tro at dynamoen var kaputt og måtte skiftes.

Link to post
Share on other sites

Tja, da synes også jeg at feilen ligger på skillediodene.

At du ikke måler Valeo-spenningen er klart fordi den er lavere enn den fra Iskra-dynamoet.

Rare greier at ISKRA styrer med 15,5V allerede på tomgang.

 

Har du målt en forandring mens økning av turtallet på Iskra?

Jeg forventer at spenningen økes der enda mer så snart det blir mer effekt.

Da er det i så fall på tide med en sjekk på regulatoren, hvis ikke Iskraen har en senseledning som henger i lufta.

Med det ville det være klart at regulatoren prøver å øke spenningen.

 

I hvert fall skulle du prøve det som jeg har foreslått først og.

Men resultatet blir vel at skilledioden må erstattes uansett, eller tas bort.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville nå koblet fra ladefordeleren din og målt denne med diodemåling som de fleste multimeter har. Hvis ikke du har det får du sikkert lånt et av naboen. :wink:

Da vill du se at dioden oppfører seg riktig ved at den sperrer plussen for returspenning.

Merk deg hvem som er forbrukskoblingen og hvem som er startbatterikoblingen.

Det måleresultatet jeg tror du får da er null gjennomgang hverken den ene eller andre veien på forbrukskoblingspungtet og full gjennomgang den ene veien mot startkoblingen, minus spenningsfall.

Smaapalle var også inne på dette i sitt innlegg. Og jeg tror dynamoene dine oppfører seg mer korekt når denne ladefordeleren er i orden.Hvis du har koblet til senseledingen på forbruksbatteriet så er det klart den sier i fra til dynamoen at jeg vil ha mer mat. Men det får den ikke pga dioden som er kaputt i ladefordeleren.

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville nå koblet fra ladefordeleren din og målt denne med diodemåling som de fleste multimeter har.

Dette holder ikke.

For å få en riktig test bør skillediodene belastes også med strøm, ikke bare med noen få Milliamper.

Men det man får i så fall er en indikasjon om det finnes gjennomgang og sperre i det hele tatt.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte sist vår en 100A ISKRA og nå i høst passerte voltmeteret mitt 15 selv med en skillediode. Kan de være for høyt stillt fra fabrikken.

Hvis ikke regulatoren kan justeres da er det noe galt, ja.

Regulatorer med fastinnstilling forandrer ikke noe.

Men har den sensledning skulle du først undersøke om at den har fullt kontakt.

Finnes det spenningsfall på vei til regulatoren skjer det samme, den økes spenningen fordi regulatoren prøver å etterjustere.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

15,5V på startbatteriet, noe som er alt for høgt. Babord motor ble startet opp, voltmeteret på dashbordet viste som normalt ca. 13,5V, men det var en svak gløding i alarmpanelet på babord motor som indikerte null lading.

Etter mitt skjønn kan feilårsakene være:

-

 

Vis d1 er de samme som d+ ( vis ikke eg tar feil brukes og denne til å gi beskjed til hvor mye dynamoen lader i volt )

DA eg tru du har speningsfall før lade lampe. (eg vil tru at begge motorene får spening fra samme batteri.)

Link to post
Share on other sites

Foreløpig takk for mange konstruktive forslag. Jeg skal ta en tur ned i båten i løpet av dagen og sjekke ut forskjellige ting før jeg går videre. Pga den høge spenningen på tomgangsturtall har jeg bl.a. ikke tatt sjansen på å kjøre opp turtallet på motoren, men jeg får prøve som Joerg sier og se om spenningen øker med økende turtall.

 

Jeg nevnte i mitt første innlegg at den gule senseledningen fra ladefordeleren som var tilkoblet Valeoens regulator nå henger i løse luften pga manglende tilkoblingspunkt på Iskra'en. Jeg tror selv at dette ikke har noe med den høge spenningen å gjøre fordi mange ikke har denne ledningen tilkoblet i det hele tatt

 

Jeg er vel også av den oppfatning at en av regulatorens hovedoppgaver er å hindre overspenning uansett hvilken tilbakemelding (eller mangel på sådan) den får fra batteriene. Det kan ikke være slik at en dynamo skal kunne levere langt over påtrykt spenning fordi den får en feilmelding fra batteriet eller ladefordeleren?

Redigert av kes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg nevnte i mitt første innlegg at den gule senseledningen fra ladefordeleren som var tilkoblet Valeoens regulator nå henger i løse luften pga manglende tilkoblingspunkt på Iskra'en. Jeg tror selv at dette ikke har noe med den høge spenningen å gjøre fordi mange ikke har denne ledningen tilkoblet i det hele tatt

 

Jeg er vel også av den oppfatning at en av regulatorens hovedoppgaver er å hindre overspenning uansett hvilken tilbakemelding (eller mangel på sådan) den får fra batteriene. Det kan ikke være slik at en dynamo skal kunne levere langt over påtrykt spenning fordi den får en feilmelding fra batteriet eller ladefordeleren?

Regulatoren må få en tilbakemelding.

Enten er den koblet til Dynamo B+, eller D+ eller rett på batteriene.

Gulfarget ledningen bør du sette på enten B+ eller rett på batteri-pluss.

Jeg vet ikke om ISKRAen din har en slik sensledning, men hvis så da gjelder det samme.

Forresten kan dette i så fall være en grunn av at Iskraen leverer for høy spenning:

Ingen spenning på sense = ordre til regulatoren til å øke spenningen, fordi i så fall går regulatoren ut i fra at det ikke finnes ladespenning.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg vært i båten og sjekket forskjellige ting. Ved å koble til den opprinnelige Volvo/Valeo senseledningen til pluss på Iskra'en som Joerg foreslo har jeg fått ladespenningen ned fra 15,5V til 15V. Selv dette er i følge teorien for høgt så jeg får se hva som skjer når jeg skifter regulator på Iskra'en. Ladespenningen øker kun med 0,1-0,2V ved øket turtall uten at jeg kan si om dette er normalt eller ikke.

 

Det jeg lurer på nå, er om den brune ledningen som gikk inn på Valeo'en D1 i det hele tatt skal legges inn på D+ på Iskra'en. Er det noen som kan gi meg et vettugt svar på dette? En annen ting med Iskra'en er at den jorder ikke gjennom godset i dynamofestene slik som Valeo'en og må jordes gjennom eget stikk. Er dette stikket det som på diodebroen på Iskra'en er merket med B- med liten skrift (mellom stikkene B+ og W på dynamoen)

 

Det er definitivt noe galt med ladefordeleren (Valeo dobbel-diode fordeler for to batterbanker). Begge dynamoene lader til startbatteriet og kobler ikke om til forbruksbatteriene selv om startbatteriet er fullt og forbruksbatteriene er tappet ned til hvilespenning på 12V. Jeg går i hvert fall til anskaffelse av en ny Valeo ladefordeler hvis jeg finner en. Er det ikke ladefordeleren får denne også gå på kontoen "prevantivt vedlikehold" sammen med Iskra-dynamoen.

 

Er det noen av forumets lesere som tilfeldigvis har en slik for salg eller vet hvem som forhandler Valeo i Norge? Jeg har søkt på internett, men der var det ikke noe å finne. Den lokale VP forhandleren aner ikke hva jeg snakker om. Takker og bukker for svar.

Link to post
Share on other sites

Ladespenningen øker kun med 0,1-0,2V ved øket turtall uten at jeg kan si om dette er normalt eller ikke.

Dette vises at regulatoren jobber, men at den er på alt for høyt fastinnstilling.

Prøv å få tak i en annen regulator.

 

Obs: Husk ladefordelingen din.

Hvis det er en skillediode (les i sammenheng med siste delen av dette svaret her) da finnes det spenningsfall.

Dette må kompenseres slik at riktig batteri-LADESLUTTSPENNINGEN oppnærs.

 

Hvis det finnes spenningsfall pga. skillediode da kan dette kompenseres enten

- med senslednig fra dynamoet direkte på batteri (forutsatt at dynamoet har en senseledning. Valeo har, dette er den gule kabelen)

- eller med en ekstern regulator som kan sense direkte på batteriene, slik at den styrer dynamoet. (Anbefales)

 

Det jeg lurer på nå, er om den brune ledningen som gikk inn på Valeo'en D1 i det hele tatt skal legges inn på D+ på Iskra'en. Er det noen som kan gi meg et vettugt svar på dette?

Begge to dynamoer skal jobbe hvert for seg.

Senseledninger o.a. skal ikke kobles til andre dynamoet først og fremst.

Unntak kan være at man kobler begge to B+ til en batteribenk/ladefordeler slik at samlet strømmengden fordeles der.

Det som kan skjer i så fall at dynamoene overstyrer seg mot hverandre, betyr at kanskje en dynamo leverer mindre spenning.

Ellers er det ikke viktig først og fremst for at du forstår systemet nå.

 

En annen ting med Iskra'en er at den jorder ikke gjennom godset i dynamofestene slik som Valeo'en og må jordes gjennom eget stikk. Er dette stikket det som på diodebroen på Iskra'en er merket med B- med liten skrift (mellom stikkene B+ og W på dynamoen)

Hvis dynamoene ikke "jordes" gjennom gods da er de to-polte.

Hvis du ellers har komplet topolt annlegg da er det viktig at minus av dynamoet føres direkte på minuskretsen.

Ellers er det mulig å koble minus-uttaket (skrufeste B- på dynamoet) med en stykke kabel direkte til gods.

 

Glem alle andre kontakter, fordi både dynamo-minus og dynamo-pluss (til batteriene) har egne skrufester.

 

.......Det er definitivt noe galt med ladefordeleren (Valeo dobbel-diode fordeler for to batterbanker).

..... Jeg går i hvert fall til anskaffelse av en ny Valeo ladefordeler hvis jeg finner en.

.......Er det noen av forumets lesere som tilfeldigvis har en slik for salg eller vet hvem som forhandler Valeo i Norge? Jeg har søkt på internett, men der var det ikke noe å finne. Den lokale VP forhandleren aner ikke hva jeg snakker om.

Da er den lokale VVP-forhandleren ikke alene.

Jeg spurte deg også allerede hva slags ladefordeler det er.

 

Så langt jeg vet produserer Valeo ikke noe egne fordeler.

Det som du antakeligvis har er enten en elektronisk relè eller en helt vanlig skillediode.

Glem også det hvis det er påtrykket "Valeo".

 

Altså spørs: Hva er det du har? (et bilde av det du har, lagt inn her, ville hjelpe mye og.)

Er det en frittstående fordeler som dette her? Kanskje ellers med 2 dynamo-inntak?

DiodeInstall.jpg

 

Eller noe helt annet.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hei Joerg,

Her er link til et bilde hvor du ser ladefordeleren som to sorte firkanter med en rekke hull i rett over den hvite batterikassen. Det kan vel også nevnes at båten er en 1992 modell så det er mulig at denne typen ladefordeler er gått ut på dato.

 

Jeg får ikke lagt inn bildet til tross for at det er en Jpeg fil og ca. 0,5 mb, tilbakemeldingen er "ugyldig fil".

Jeg kan eventuelt sende bildet som vedheng til en mail hvis du vil se hvordan den ser.

Redigert av kes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...