Leksand12 Startet 29.Januar.2008 Del på Facebook Startet 29.Januar.2008 (redigert) Hej... Har läst lite om anoder till båtar och kommit fram till att jag har "Lut-Råte" vid två skrovgenomföringar. Dels på propellerhylsan men också vid en genomföring som förser propellern med fett. Fettgenomföringen som ni ser här är av mässing .Sabbs propellrar är väl också gjorda av mässing?Som ni ser är det ett vitt pulver runt kopplingen. Till propellern sitter det en zinkanod som även denna koppling berörs av genom en slang med fett. Jag har även genomföring till kranen till kylvattnet för eksos och kylvattenslingan till motorn..slingan är av koppar kranen vet jag inte. Till dom har jag ingen zinkanod och heller ingen "Lut Råte" Vad göra??? Är lite orolig nu då jag läste en del om problemet. Ska jag ta bort anoden till propellern o köra utan eller finns det andra lösningar. Tacksam för all hjälp .. Mvh Peter Redigert 29.Januar.2008 av Ingar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.Januar.2008 Del på Facebook Svart 29.Januar.2008 Propellen er nok av bronse, ikke messing. Jeg ville ha skiftet skadde gjennomføringer og evt skadet treverk, og fjernet zinken. Samt kontrollert det elektriske anlegget for evt krypstrømmer. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Leksand12 Svart 29.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Januar.2008 Hej...kan det vara så att om genomföringen är av mässing o propellern av brons att dom inte går ihop? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.Januar.2008 Del på Facebook Svart 29.Januar.2008 Går ut fra at dette er levert sammen med propellanlegget, så da burde vel delene være av materiale som går greit sammen. Men bruk av zink på trebåter er omdiskutert, og kan i enkelte tilfeller forårsake lutråte. Det samme kan visstnok mye elektrisk/elektronisk utstyr ombord utløse. Aluminiumsoverbygg kan visstnok også forårsake lutråte, om det ikke er omhyggelig isolert fra treverket i skroget. Så her er det mange muligheter for å trå feil... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Leksand12 Svart 29.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Januar.2008 Det är inte så mycket elgrejer ombord...länspump lanternor o gps....tror du det är stor risk med att ta bort zinkanoden Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.Januar.2008 Del på Facebook Svart 29.Januar.2008 En viss risk for tæring på metalldeler er det jo uten anode. Men lutråten er ikke til å spøke med den heller. Jeg for min del ville nok ha foretrukket tæring på metall i forhold til treverket... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Leksand12 Svart 29.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Januar.2008 Det är som att välja mellan pest o kolera då Jag får kolla runt på forumet...jag kan ju inte vara den enda som har det här.Tack för ideerna Index,,, har du mer lösningar så är dom varmt välkomna. Båten är förresten byggd 78 men jag har bara haft den i snart ett år så jag vet inte hur länge det pågått. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 29.Januar.2008 Del på Facebook Svart 29.Januar.2008 Har du lest dette Leksand12 Lutråte/anoder Sitér dette innlegget Link to post
Sande (exSkjælø) Svart 29.Januar.2008 Del på Facebook Svart 29.Januar.2008 Hei. Vi var borti det samme på skøyta. Vet ikke om det er til noen hjelp, men jeg stilte spørsmål/skrev litt om det her: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=10302&hl=lut og i innlegg 12 her: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...l=lut&st=10 Sitér dette innlegget Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post
logget av Svart 29.Januar.2008 Del på Facebook Svart 29.Januar.2008 Anoden somdu ser nede på helen er spesiellt utviklet for å hindre lut i skrog. Normalt er luten borte etter 14 dager. Sitér dette innlegget Link to post
Ex Vengsøyfjord Svart 29.Januar.2008 Del på Facebook Svart 29.Januar.2008 Anoden somdu ser nede på helen er spesiellt utviklet for å hindre lut i skrog. Normalt er luten borte etter 14 dager. Har du noen spesifikasjon på denne? siden den er spesiell? Sitér dette innlegget Min hjemmeside Link to post
logget av Svart 29.Januar.2008 Del på Facebook Svart 29.Januar.2008 (redigert) Anoden er verdenspatentert og tilfredsstiller ABYC og DNV standard. Både metall og fasong er beskyttet. http://www.electromarine.no/flashIE.htm mer info finnes under korrosjonssystemer / anoder Redigert 29.Januar.2008 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Leksand12 Svart 30.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Januar.2008 Hej... Anoden på bilden verkar mycket lovande.. Läste om den på hemsidan o undrar om man måste ha hela Maddox systemet eller om det räcker med anoden. Har också bestämt mig för att byta ut mässinggenomföringen o satsa på en i brons i stället. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 30.Januar.2008 Del på Facebook Svart 30.Januar.2008 ....mer info finnes under korrosjonssystemer / anoder Maddox anoden forebygger mot lut i tre skrog. Hvilken dokumentasjon har dere på dette over tid ? Ser av ditt innlegg, at du nevner 14 dager, og så er luten borte. Gjelder dette alle typer trematerialer i tre skrog ? Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
M/S Bastard Svart 30.Januar.2008 Del på Facebook Svart 30.Januar.2008 Lurte også på dette. Lutråte ødelegger vel trefibrene, så jeg har vanskelig for og tro at en anode kan reparere trevirke det har vært lutråte i. Mere info ønskes. Jeg hiver ut båten uten anoder inntil videre, hvis den kommer ut da Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 30.Januar.2008 Del på Facebook Svart 30.Januar.2008 Maddox anoden forebygger mot lut i tre skrog. Hvilken dokumentasjon har dere på dette over tid ? Ser av ditt innlegg, at du nevner 14 dager, og så er luten borte. Gjelder dette alle typer trematerialer i tre skrog ? Det er den elektromotoriske kraften anodene produserer som bryter ned ligninet mellom trefibrene. (Dette er en alkalisk reaksjon). Vi har visst dette i minst 10 år, og anodene har vi drevet og testet i kanskje 5 år. Produksjonen av anodene startet for snart 2 år siden. Problemet med lut har ofte blitt betegnet som et elektrisk problem, og det forekommer selvsagt lut som følge av en feil i det elektriske anlegget et også, men det er dog veldig skjeldent. Skal man ha en god løsning for trebåter er det en rekke retningslinjer man bør følge, men anodene er generellt værstingen av feil. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 30.Januar.2008 Del på Facebook Svart 30.Januar.2008 Hei Ole Petter. Du svarer ikke på mine spørsmål, ellers ser dette opplegget bra ut på hjemmesiden deres. Men.... Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
logget av Svart 30.Januar.2008 Del på Facebook Svart 30.Januar.2008 Maddox anoden forebygger mot lut i tre skrog. Hvilken dokumentasjon har dere på dette over tid ? Ser av ditt innlegg, at du nevner 14 dager, og så er luten borte. Gjelder dette alle typer trematerialer i tre skrog ? Det gjelder alle tresorter, men man kan vel si at enkelte tresorter er mindre utsatt enn andre. Det er for eks. skjeldent å se lut i båter med skrog i teak. Så er det også litt avhengig av fuktinnhold og hvor mye syre det er i tresorten. Eik for eks. har litt mer syre, noe som gjør at feilen skal være litt større for at lutskadene skal utvikle seg fort. På en anne side så sliter man gjerne mer med skader på rustfritt stål i eikeskrog. Så er det mange tiltak man kan gjøre for å få skroget enda bedre beskyttet mot blant annet metallsalter. (krystalisering av ioner rundt metaller med kontakt til ikkemetaller). Anodene vil også føre til at malingen på for eksempel kjøl og beslag henger mye bedre. Hvis man gjør en ordentlig overflatebehandling på disse metallene, så slipper man kanskje vedlikehold også på dette de første 10 årene. Skadene i trevirket, det vil si den delen av trevirket som er borte, blir jo selvfølgelig ikke repparert. Men luten tørker opp. Dokumentasjon, det vil si å samle på referanser har jeg ikke brydd meg om. Det blir opp til hver enkelt å prøve systemet. Det har aldri hent at en båt ikke har blitt i orden hvis jeg har repparert den. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 30.Januar.2008 Del på Facebook Svart 30.Januar.2008 Hva koster en anode? Sitér dette innlegget Link to post
Leksand12 Svart 30.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Januar.2008 Jag kollade på hemsidan...från 780kr...till 1550kr...jag har frågat om det räcker med anod...så man inte behöver hela Maddox systemet. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 30.Januar.2008 Del på Facebook Svart 30.Januar.2008 Takker, så det jeg også nå. Hvor fort tæres denne i forhold til vanlige anoder Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 30.Januar.2008 Del på Facebook Svart 30.Januar.2008 Takker, så det jeg også nå.Hvor fort tæres denne i forhold til vanlige anoder Levetiden på Maddox anoden er ca 40 % lengre enn sinkanoder, men det er ofte forholdene rundt anoden igjen som bestemmer levetiden. Arealet på katoden, katodens aktive eller passive tilstand, den elektriske ledeevnen mellom anoden og katoden etc. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 30.Januar.2008 Del på Facebook Svart 30.Januar.2008 Høres jo bra ut det. Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 30.Januar.2008 Del på Facebook Svart 30.Januar.2008 Hei, muligens noe OT Må innrømme at jeg ble litt stuss når jeg så dette bildet. Jeg tok et bildet på loftet hjemme: og her har det aldri vært saltvann. Burde jeg sette anoder på pipebeslaget? Dette er ca.18 år mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.Januar.2008 Del på Facebook Svart 30.Januar.2008 Saltutslag! Symptomene er de samme, men ikke årsaken. Så det hjelper nok ikke med anoder på pipa nei... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.