Jump to content

Problem med "Lut-Råte "


Leksand12

Recommended Posts

Hej...

 

Har läst lite om anoder till båtar och kommit fram till att jag har "Lut-Råte" vid två skrovgenomföringar.

Dels på propellerhylsan men också vid en genomföring som förser propellern med fett.

Fettgenomföringen som ni ser här

dscn1220.jpg

är av mässing .Sabbs propellrar är väl också gjorda av mässing?Som ni ser är det ett vitt pulver runt kopplingen.

 

Till propellern sitter det en zinkanod som även denna koppling berörs av genom en slang med fett.

Jag har även genomföring till kranen till kylvattnet för eksos och kylvattenslingan till motorn..slingan är av koppar kranen vet jag inte.

Till dom har jag ingen zinkanod och heller ingen "Lut Råte" Vad göra??? Är lite orolig nu då jag läste en del om problemet.

Ska jag ta bort anoden till propellern o köra utan eller finns det andra lösningar.

Tacksam för all hjälp ..

Mvh Peter

Redigert av Ingar (see edit history)
Link to post

Går ut fra at dette er levert sammen med propellanlegget, så da burde vel delene være av materiale som går greit sammen. Men bruk av zink på trebåter er omdiskutert, og kan i enkelte tilfeller forårsake lutråte. Det samme kan visstnok mye elektrisk/elektronisk utstyr ombord utløse. Aluminiumsoverbygg kan visstnok også forårsake lutråte, om det ikke er omhyggelig isolert fra treverket i skroget. Så her er det mange muligheter for å trå feil...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Det är som att välja mellan pest o kolera då :cryin: Jag får kolla runt på forumet...jag kan ju inte vara den enda som har det här.Tack för ideerna Index,,,

har du mer lösningar så är dom varmt välkomna.

Båten är förresten byggd 78 men jag har bara haft den i snart ett år så jag vet inte hur länge det pågått.

Link to post
....mer info finnes under korrosjonssystemer / anoder

 

Maddox anoden forebygger mot lut i tre skrog. Hvilken dokumentasjon har dere på dette over tid ? Ser av ditt innlegg, at du nevner 14 dager, og så er luten borte. Gjelder dette alle typer trematerialer i tre skrog ?

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Maddox anoden forebygger mot lut i tre skrog. Hvilken dokumentasjon har dere på dette over tid ? Ser av ditt innlegg, at du nevner 14 dager, og så er luten borte. Gjelder dette alle typer trematerialer i tre skrog ?

Det er den elektromotoriske kraften anodene produserer som bryter ned ligninet mellom trefibrene. (Dette er en alkalisk reaksjon).

Vi har visst dette i minst 10 år, og anodene har vi drevet og testet i kanskje 5 år.

Produksjonen av anodene startet for snart 2 år siden.

Problemet med lut har ofte blitt betegnet som et elektrisk problem, og det forekommer selvsagt lut som følge av en feil i det elektriske anlegget et også, men det er dog veldig skjeldent.

Skal man ha en god løsning for trebåter er det en rekke retningslinjer man bør følge, men anodene er generellt værstingen av feil.

Link to post
Maddox anoden forebygger mot lut i tre skrog. Hvilken dokumentasjon har dere på dette over tid ? Ser av ditt innlegg, at du nevner 14 dager, og så er luten borte. Gjelder dette alle typer trematerialer i tre skrog ?

Det gjelder alle tresorter, men man kan vel si at enkelte tresorter er mindre utsatt enn andre. Det er for eks. skjeldent å se lut i båter med skrog i teak. Så er det også litt avhengig av fuktinnhold og hvor mye syre det er i tresorten.

Eik for eks. har litt mer syre, noe som gjør at feilen skal være litt større for at lutskadene skal utvikle seg fort. På en anne side så sliter man gjerne mer med skader på rustfritt stål i eikeskrog. Så er det mange tiltak man kan gjøre for å få skroget enda bedre beskyttet mot blant annet metallsalter. (krystalisering av ioner rundt metaller med kontakt til ikkemetaller).

 

Anodene vil også føre til at malingen på for eksempel kjøl og beslag henger mye bedre. Hvis man gjør en ordentlig overflatebehandling på disse metallene, så slipper man kanskje vedlikehold også på dette de første 10 årene.

 

Skadene i trevirket, det vil si den delen av trevirket som er borte, blir jo selvfølgelig ikke repparert. Men luten tørker opp.

Dokumentasjon, det vil si å samle på referanser har jeg ikke brydd meg om.

Det blir opp til hver enkelt å prøve systemet. Det har aldri hent at en båt ikke har blitt i orden hvis jeg har repparert den.

Link to post
Takker, så det jeg også nå.

Hvor fort tæres denne i forhold til vanlige anoder

Levetiden på Maddox anoden er ca 40 % lengre enn sinkanoder, men det er ofte forholdene rundt anoden igjen som bestemmer levetiden. Arealet på katoden, katodens aktive eller passive tilstand, den elektriske ledeevnen mellom anoden og katoden etc.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...