Sabeltann Startet 24.Februar.2004 Del på Facebook Startet 24.Februar.2004 Hei har båten på land og skal i den forbindelse øke min batteri kapasitet på "fritidssiden". Har noen ideer til hvordan det skal gjøres? Tenkte i utgangspunktet og paralell koble de men er litt i tvil hva som er best. mvh Sabeltann Sitér dette innlegget Link to post
Jonny Svart 24.Februar.2004 Del på Facebook Svart 24.Februar.2004 Ja, kobler Du de i serie får Du et problem. Da blir spenningen nemlig 24 V og ikke 12. Sitér dette innlegget Link to post
Sabeltann Svart 24.Februar.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Februar.2004 Ja, kobler Du de i serie får Du et problem. Da blir spenningen nemlig 24 V og ikke 12. hehe! ja såpass skjønner jeg! Men noen mener det med parallell kobling ikke er så bra, tenker da på ladetid/utladning mellom batterier etc. Svar mottas med takk! PS: Alle de med gode svar blir IKKE bordet i ryflyke fjordene til sommeren, dere andre pass på!!! Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 24.Februar.2004 Del på Facebook Svart 24.Februar.2004 Hei. Det går helt utmerket under visse forutsetninger. 1. De må være like gamle (samme produkssjonsserie) 2. Samme fabrikat 3. Samme kapasitet 4. Ikke ha vært brukt hver for seg Altså, - nye identiske batterier kan utmerket godt kobles i parallell. Kjøper du imidlertid et nytt 115Ah batteri og kobler det sammen med et slitent 75Ah går det dårlig. Det er som om datteren gir opp jobben sin og flytter hjem til sin gamle syke mor. Moren får det nok lettere en periode, men det tar ikke lang tid før datteren er helt utslitt uten at det hjalp moren noe særlig. Mitt forslag er derfor: Kjøp et stort eller flere mindre nye som du kobler sammen. Så lader du det gamle opp en gang iblant med en hjemmelader og har det sammen med startkabler som et reservebatteri. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Jonny Svart 24.Februar.2004 Del på Facebook Svart 24.Februar.2004 hehe! ja såpass skjønner jeg! Jeg hadde en liten anelse om at jeg misforstod spørsmålet ja........ Sitér dette innlegget Link to post
Sabeltann Svart 24.Februar.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Februar.2004 Jeg hadde en liten anelse om at jeg misforstod spørsmålet ja........ bare gøy moro det! Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 24.Februar.2004 Del på Facebook Svart 24.Februar.2004 Den beste utnyttelsen får man utvilsomt med parallell-kobling. Da slipper man problemstillingene rundt hvilke forbrukere som skal kobles til hvilket batteri. Sjansen for å tappe et batteri fullstendig bør også være mindre. Man kan også spare installasjoner som ekstra rele/skille-diode og måle instrumenter. Dette må sees opp mot mulige ulemper med selvutladning. (Noe som forøvrig kun vil skje når batteriene står lenge uten lading, har man lading i hjemmehavna kan man glemme denne ulempen). Når det gjelder det med selvutladning har det blitt påstått mye, men jeg har enda tilgode å se noen som har testet dette i praksis. Bestemte meg derfor for å gjøre et lite forsøk.... Tok to batterier som er så forskjellig som vel mulig, et Optima (6 år) og et Biltema (3 år). Disse ble så ladet opp til 14.4V med en vedlikeholdslader. Koblet ifra ladingen og målte strømmen mellom dem. Med en gang gikk det litt, ca 300ma. Men etter 10 min var denne sunket til ca 20ma og på vei nedover. Dette er vel ikke stort mer enn den naturlige selvutladingen for et batteri. Så inntil noen evnt. kommer opp med andre data skulle jeg mene at parallell-kobling er det beste for de aller fleste... Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 24.Februar.2004 Del på Facebook Svart 24.Februar.2004 Den strømmen du måler kommer i tillegg til selvutladinga. Men 20mA er jo ikke store strømmen. I løpet av en måned blir det ca 14.4 Ah dersom det går konstant 20mA ut av batteriet. En mulighet kan jo være å ha dem parallellkoblet når de er i bruk og nr de lades, men adskilt ellers. Det kan f.eks. styres av et rele. Det beste er nok egentlig å seriekoble batteriene, men da må hele det elektriske systemet bygges om. Med 24V anlegg i steden for 12V anlegg vil strømmen bli halvvert (ved uttak av samme effekt) og dermed også halvvert spenningsfall i ledningene. Sitér dette innlegget Link to post
Eppa Svart 24.Februar.2004 Del på Facebook Svart 24.Februar.2004 Dette må sees opp mot mulige ulemper med selvutladning. (Noe som forøvrig kun vil skje når batteriene står lenge uten lading, har man lading i hjemmehavna kan man glemme denne ulempen). Når det gjelder det med selvutladning har det blitt påstått mye, men jeg har enda tilgode å se noen som har testet dette i praksis. Bestemte meg derfor for å gjøre et lite forsøk.... Litt på siden, men jeg hadde nylig Mascot på besøk i jobben. Der diskuterte jeg litt rundt tilkobling av lader i båt. Jeg ligger med vedlikeholdslading stort sett alltid når jeg ligger i hjemmehavn. Imidlertid hender det at det er bortfall av 230V. Fikk vite av Mascot at det er en vis returstrøm som går via laderen når denne ikke er i drift. I fjor ble et batteri fullstendig utladet på grunn av dette. Kan være lurt å tenke på. Har nå montert et 230V rele som bryter forbindelsen mellom lader og batteri når 230V er frakoblet. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 24.Februar.2004 Del på Facebook Svart 24.Februar.2004 Jeg har en Mascot/Sleipner 20A lader. Når nett ikke er tilkoblet er strømtrekk fra batteriet under 0,5mA. Det skulle bli noe slikt som 4,4Ah i løpet av 24 timer i døgnet i 365 døgn. Av den grunn er laderen konstant tilkoblet året rundt, selv under opplag. Av og til plugger jeg i 230V til laderen, men lar den ikke stå på konstant hele vinteren. Hvis vedlikeholdsspenningen er høy og står på lenge, kan platene korrodere i følge Paul fra Ladac. Deres ladere i livbåter og annet som skal stå på året rundt har derfor bare 13,3V vedlikeholdsspenning. Mascot har 13,7 og øker den med synkende temperatur. Andre sier at batteriene har bedre av å stå tilkoblet hele tiden. Da skjer det noe og det er bedre enn ingen aktivitet over hode. Ikke vet jeg. Det jeg vet er at min lader i alle fall trygt kan stå tilkoblet batteriet uten at nettspenning er tilkoblet. http://www.mascot.no/pdf/2045.pdf Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Sabeltann Svart 25.Februar.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Februar.2004 Takker for gode svar, har to helt nye 110ah varta batterier som nå paralell kobles! Takk for alle svar! Mvh Sabeltann Sitér dette innlegget Link to post
Enjoy Svart 25.Februar.2004 Del på Facebook Svart 25.Februar.2004 Det går helt utmerket under visse forutsetninger. Det Lars prøver å si er at det er bedre hvis dattra flytter sammen med en annen datter omtrent på samme alder. Det er jo populært i disse dager. He He Sees på Valle i juni. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 25.Februar.2004 Del på Facebook Svart 25.Februar.2004 Det Lars prøver å si er at det er bedre hvis dattra flytter sammen med en annen datter omtrent på samme alder. Det er jo populært i disse dager. He HeSlikt må du ikke si høyt, tenk om Mulla Høybråten er innom og leser her! :lol: Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Tine IV Svart 26.Februar.2004 Del på Facebook Svart 26.Februar.2004 Jeg har også en 20amp vedlikeholdslader fastmontert på skottet i batteriromet .Kabler fra lader til batteriene (2stk 115amp forbruk) står ALTID tillkobblet batteria .Kan det være slik , eller er det best og ta dem av når landstrøm ikke står på eller er ute og kjører ? Hatt det sånn i hele vinter jeg ,lettere og bare sette inn kontakten til landstrøm når jeg forlater båten enn og gå i batterirom og kobble på når jeg går i land .Kan jeg bare ha det slik , eller er det andre løsninge som er lurere ? Hilsen Kaptein på Tine II Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Lars H. Svart 26.Februar.2004 Del på Facebook Svart 26.Februar.2004 Hei. En kvalitetslader (og vel egentlig alle) skal ikke trekke strøm om den står tilkoblet uten spenning inn fra land. Monterte en Ladac 30A lader i -98. Den har vært tilkoblet batteriene siden det, ingen problem. Har en imidlertid 220 volt tilkoblet i månedsvis, må en være helt sikker på at vedlikeholdsladespenningen er riktig. Har latt min lader stående på i ukesvis uten problemer av noe slag. Mine batterier er nå 6 år gamle og gode som nye. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
BK Svart 28.Desember.2004 Del på Facebook Svart 28.Desember.2004 Det beste er nok egentlig å seriekoble batteriene, men da må hele det elektriske systemet bygges om. Med 24V anlegg i steden for 12V anlegg vil strømmen bli halvvert (ved uttak av samme effekt) og dermed også halvvert spenningsfall i ledningene. Helt problemfritt er ikke 24 V heller, her blir batteriet som står nermest minus den tapende part, med mindre spenning en det andre, (lønner seg å snu om en gang i året eller så) Sitér dette innlegget Link to post
Alfa 1 Svart 28.Desember.2004 Del på Facebook Svart 28.Desember.2004 Når båten ligger i vinteropplag bruker jeg tidsur på ladderen, har denne innkoblet ca 1 time i døgnet. Sitér dette innlegget Link to post
Kurt Svart 28.Desember.2004 Del på Facebook Svart 28.Desember.2004 Hvis en ønsker å bruke batterier som normalt ikke kan kobles sammen er dette mulig ved å bruke flere batteribrytere. Dette gjør at du kan skifte enkelt fra batteri til batteri og hvis behovet skulle være tilstede kan de sammekobles for en kort stund. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.Desember.2004 Del på Facebook Svart 28.Desember.2004 Når båten ligger i vinteropplag bruker jeg tidsur på ladderen, har denne innkoblet ca 1 time i døgnet.Den løsningen er jeg litt skeptisk til. For det første er det "overkill", og for det andre, dersom det er en 2- eller 3-trinnslader vil den hver dag da lade med 14,4volt i en time. Da må du i hvert fall med jevne tidsrom sjekke væskenivået. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Gunga Din Svart 28.Desember.2004 Del på Facebook Svart 28.Desember.2004 ...................................Da må du i hvert fall med jevne tidsrom sjekke væskenivået. Lars H. Hej Lars H ! för en som inte har så stor pejling/intresse för det her med batterier, som bare tycker att dom skall fungere, dvs 'ta emot o ge ifra seg laddning' hur ofta skall vi kolla vätskenivån / per säsong ?? (jag vågar ikke skrive her hur ofta jag gör det ((tror bare det blir en gang, dvs sjösättningen på våren)) ) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Lars H. Svart 28.Desember.2004 Del på Facebook Svart 28.Desember.2004 hur ofta skall vi kolla vätskenivån / per säsong ?? (jag vågar ikke skrive her hur ofta jag gör det ((tror bare det blir en gang, dvs sjösättningen på våren)) )Och hur er det då? Dersom det fremdeles er bra med væske over platene da er det jo helt OK! Så dette må hver enkelt finne ut selv. Hvor ofte er avhengig av hvor ofte du lader og hvor høy spenningen er når du lader. Dess høyere spenning, dess mer væsketap. Og det er også avhengig av batteritype og fordamping pga. temperatur. Så igjen: Dette må hver enkelt finne ut selv. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Gunga Din Svart 28.Desember.2004 Del på Facebook Svart 28.Desember.2004 Dette må hver enkelt finne ut selv. Lars H. det var ju som o fråga Thor om vädret !!! Kansje berodde det på min fråga ?! tycker alltid det er vätska över platerna ! jag har en vanlig 30A laddare, skall kolla hur hög spänningen är när den laddar! Hur ofta på en säson kollar du själv då ? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
kentaur Svart 28.Desember.2004 Del på Facebook Svart 28.Desember.2004 hur ofta skall vi kolla vätskenivån / per säsong ?? Ja det er antakelig nok. Se etter om væskenivået er like høyt i alle cellene. Det er helst på gamle, dårlige batterier at væske må etterfylles. Litt på siden: Vær svært aktsom når du kopler til batteripolene. Jeg opplevde at batteriet eksploderte rett i ansiktet, i det jeg skulle kople til. Ikke ta lett på dette. Det nytter ikke å "lufte" godt ut. Heligvis hendte ikke dette i båten. Det var kort vei til vannslange. I ettertid har jeg fått vite at vasking av øynene i ca 15 minutt er nok. Men synet var temmelig dårlig noen dager etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.Desember.2004 Del på Facebook Svart 28.Desember.2004 Hur ofta på en säson kollar du själv då ?Hmmm, ved sjøsetting, 2 - 3 ganger på våren, ved start på semestern, 2 - 3 ganger på høsten, ved vinteropplag og 2 - 3 ganger i løpet av opplaget (har permanent solceller tilkoblet da). Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Gunga Din Svart 28.Desember.2004 Del på Facebook Svart 28.Desember.2004 jösses 7-10ggr på en säsong, då skj jag att jag kollar för lite iallfall ! permanent solcell, har du ingen sånn regulator till solcellen da? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.