Jump to content

Hvordan koble to batterier sammen?


Sabeltann

Recommended Posts

Ja, kobler Du de i serie får Du et problem. Da blir spenningen nemlig 24 V og ikke 12.

hehe! ja såpass skjønner jeg! Men noen mener det med parallell kobling ikke er så bra, tenker da på ladetid/utladning mellom batterier etc.

 

Svar mottas med takk!

 

PS: Alle de med gode svar blir IKKE bordet i ryflyke fjordene til sommeren, dere andre pass på!!!

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Det går helt utmerket under visse forutsetninger.

 

1. De må være like gamle (samme produkssjonsserie)

2. Samme fabrikat

3. Samme kapasitet

4. Ikke ha vært brukt hver for seg

 

Altså, - nye identiske batterier kan utmerket godt kobles i parallell. Kjøper du imidlertid et nytt 115Ah batteri og kobler det sammen med et slitent 75Ah går det dårlig.  

 

Det er som om datteren gir opp jobben sin og flytter hjem til sin gamle syke mor. Moren får det nok lettere en periode, men det tar ikke lang tid før datteren er helt utslitt uten at det hjalp moren noe særlig.

 

Mitt forslag er derfor: Kjøp et stort eller flere mindre nye som du kobler sammen. Så lader du det gamle opp en gang iblant med en hjemmelader og har det sammen med startkabler som et reservebatteri.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Den beste utnyttelsen får man utvilsomt med parallell-kobling.

Da slipper man problemstillingene rundt hvilke forbrukere som skal kobles til hvilket batteri.

Sjansen for å tappe et batteri fullstendig bør også være mindre.

Man kan også spare installasjoner som ekstra rele/skille-diode og måle instrumenter.

 

Dette må sees opp mot mulige ulemper med selvutladning.

(Noe som forøvrig kun vil skje når batteriene står lenge uten lading, har man lading i hjemmehavna kan man glemme denne ulempen).

 

Når det gjelder det med selvutladning har det blitt påstått mye, men jeg har enda tilgode å se noen som har testet dette i praksis.

Bestemte meg derfor for å gjøre et lite forsøk....

 

Tok to batterier som er så forskjellig som vel mulig, et Optima (6 år) og et Biltema (3 år).

Disse ble så ladet opp til 14.4V med en vedlikeholdslader.

Koblet ifra ladingen og målte strømmen mellom dem.

 

Med en gang gikk det litt, ca 300ma.

Men etter 10 min var denne sunket til ca 20ma og på vei nedover.

Dette er vel ikke stort mer enn den naturlige selvutladingen for et batteri.

 

Så inntil noen evnt. kommer opp med andre data skulle jeg mene at parallell-kobling er det beste for de aller fleste... :blush:

Link to post
Share on other sites

Den strømmen du måler kommer i tillegg til selvutladinga. Men 20mA er jo ikke store strømmen. I løpet av en måned blir det ca 14.4 Ah dersom det går konstant 20mA ut av batteriet.

 

En mulighet kan jo være å ha dem parallellkoblet når de er i bruk og nr de lades, men adskilt ellers. Det kan f.eks. styres av et rele.

 

Det beste er nok egentlig å seriekoble batteriene, men da må hele det elektriske systemet bygges om. Med 24V anlegg i steden for 12V anlegg vil strømmen bli halvvert (ved uttak av samme effekt) og dermed også halvvert spenningsfall i ledningene.

Link to post
Share on other sites

Dette må sees opp mot mulige ulemper med selvutladning.

(Noe som forøvrig kun vil skje når batteriene står lenge uten lading, har man lading i hjemmehavna kan man glemme denne ulempen).

 

Når det gjelder det med selvutladning har det blitt påstått mye, men jeg har enda tilgode å se noen som har testet dette i praksis.

Bestemte meg derfor for å gjøre et lite forsøk....

Litt på siden, men jeg hadde nylig Mascot på besøk i jobben. Der diskuterte jeg litt rundt tilkobling av lader i båt. Jeg ligger med vedlikeholdslading stort sett alltid når jeg ligger i hjemmehavn.

 

Imidlertid hender det at det er bortfall av 230V. Fikk vite av Mascot at det er en vis returstrøm som går via laderen når denne ikke er i drift. I fjor ble et batteri fullstendig utladet på grunn av dette.  Kan være lurt å tenke på. Har nå montert et 230V rele som bryter forbindelsen mellom lader og batteri når 230V er frakoblet.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Mascot/Sleipner 20A lader.  Når nett ikke er tilkoblet er strømtrekk fra batteriet under 0,5mA. Det skulle bli noe slikt som 4,4Ah i løpet av 24 timer i døgnet i 365 døgn. Av den grunn er laderen konstant tilkoblet året rundt, selv under opplag. Av og til plugger jeg i 230V til laderen, men lar den ikke stå på konstant hele vinteren. Hvis vedlikeholdsspenningen er høy og står på lenge, kan platene korrodere i følge Paul fra Ladac. Deres ladere i livbåter og annet som skal stå på året rundt har derfor bare 13,3V vedlikeholdsspenning. Mascot har 13,7 og øker den med synkende temperatur.

 

Andre sier at batteriene har bedre av å stå tilkoblet hele tiden. Da skjer det noe og det er bedre enn ingen aktivitet over hode. Ikke vet jeg. Det jeg vet er at min lader i alle fall trygt kan stå tilkoblet batteriet uten at nettspenning er tilkoblet.

 

http://www.mascot.no/pdf/2045.pdf

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Det Lars prøver å si er at det er bedre hvis dattra flytter sammen med en annen datter omtrent på samme alder. Det er jo populært i disse dager. He He

Slikt må du ikke si høyt, tenk om Mulla Høybråten er innom og leser her!  :lol: :lol: :lol:

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

:lol: Jeg har også en 20amp vedlikeholdslader fastmontert  på skottet i batteriromet .Kabler fra lader til batteriene (2stk 115amp forbruk) står ALTID tillkobblet batteria .Kan det være slik , eller er det best og ta dem av når landstrøm ikke står på eller er ute og kjører ? Hatt det sånn i hele vinter jeg ,lettere og bare sette inn kontakten til landstrøm når jeg forlater båten  enn og gå i batterirom og kobble på når jeg går i land .Kan jeg bare ha det slik , eller er det andre løsninge som er lurere ?

 

Hilsen Kaptein på Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

En kvalitetslader (og vel egentlig alle) skal ikke trekke strøm om den står tilkoblet uten spenning inn fra land. Monterte en Ladac 30A lader i -98. Den har vært tilkoblet batteriene siden det, ingen problem.

 

Har en imidlertid 220 volt tilkoblet i månedsvis, må en være helt sikker på at vedlikeholdsladespenningen er riktig. Har latt min lader stående på i ukesvis uten problemer av noe slag. Mine batterier er nå 6 år gamle og gode som nye.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Det beste er nok egentlig å seriekoble batteriene, men da må hele det elektriske systemet bygges om. Med 24V anlegg i steden for 12V anlegg vil strømmen bli halvvert (ved uttak av samme effekt) og dermed også halvvert spenningsfall i ledningene.

Helt problemfritt er ikke 24 V heller, her blir batteriet som står nermest minus den tapende part, med mindre spenning en det andre, (lønner seg å snu om en gang i året eller så)

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Når båten ligger i vinteropplag bruker jeg tidsur på ladderen, har denne innkoblet  ca 1 time i døgnet.

Den løsningen er jeg litt skeptisk til. For det første er det "overkill", og for det andre, dersom det er en 2- eller 3-trinnslader vil den hver dag da lade med 14,4volt i en time. Da må du i hvert fall med jevne tidsrom sjekke væskenivået.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

...................................Da må du i hvert fall med jevne tidsrom sjekke væskenivået.

 

Lars H.

Hej Lars H !

 

för en som inte har så stor pejling/intresse för det her med batterier, som bare tycker att

dom skall fungere, dvs 'ta emot o ge ifra seg laddning'

 

hur ofta skall vi kolla vätskenivån / per säsong ?? (jag vågar ikke skrive her hur ofta jag gör det :lol: ((tror bare det blir en gang, dvs sjösättningen på våren)) )

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

hur ofta skall vi kolla vätskenivån / per säsong ??  (jag vågar ikke skrive her hur ofta jag gör det :lol:  ((tror bare det blir en gang, dvs sjösättningen på våren)) )

Och hur er det då? Dersom det fremdeles er bra med væske over platene da er det jo helt OK! Så dette må hver enkelt finne ut selv. Hvor ofte er avhengig av hvor ofte du lader og hvor høy spenningen er når du lader. Dess høyere spenning, dess mer væsketap. Og det er også avhengig av batteritype og fordamping pga. temperatur. Så igjen: Dette må hver enkelt finne ut selv.

 

Lars H. Bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Dette må hver enkelt finne ut selv.

 

Lars H. Bilde

det var ju som o fråga Thor om vädret !!! :lol:

 

Kansje berodde det på min fråga ?! :smiley:

tycker alltid det er vätska över platerna !

jag har en vanlig 30A laddare, skall kolla hur hög spänningen är när den laddar!

 

Hur ofta på en säson kollar du själv då ?

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

hur ofta skall vi kolla vätskenivån / per säsong ??

 

Ja det er antakelig nok. Se etter om væskenivået er like høyt i alle cellene. Det er helst på gamle, dårlige batterier at væske må etterfylles.

Litt på siden:

 

:fireworks2:

 

Vær svært aktsom når du kopler til batteripolene. Jeg opplevde at batteriet eksploderte rett i ansiktet, i det jeg skulle kople til. Ikke ta lett på dette. Det nytter ikke å "lufte" godt ut. Heligvis hendte ikke dette i båten. Det var kort vei til vannslange. I ettertid har jeg fått vite at vasking av øynene i ca 15 minutt er nok. Men synet var temmelig dårlig noen dager etterpå.

Link to post
Share on other sites

Hur ofta på en säson kollar du själv då ?

Hmmm, ved sjøsetting, 2 - 3 ganger på våren, ved start på semestern, 2 - 3 ganger på høsten, ved vinteropplag og 2 - 3 ganger i løpet av opplaget (har permanent solceller tilkoblet da).

 

Lars H. :fireworks2:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...