Jump to content

Transport Bergen - Sørlandet

Bonita I

Recommended Posts

Jeg har en Fjord 880 for salg, beliggende i Bergen, som viser seg å ha flest intressenter på sør- og østlandet.

To konkrete kjøpere sliter med å finne rimelig transport - og jeg tyr selvsagt til hjelp fra alle dere her på BP :flag:

Har søkt på emnet, men det ser ut til at de fleste kontakter tilbyr transport motsatt vei fra øst mot vest. Har fått pris på bil-transport til Drammen (Kr.13.000,-) - og siden båten er 3,15 bred (og ca. 3500 kg) må en ha følgebil. -

Til Kragerøområdet vil prisen ligge rundt 20.000,-.

I tllegg kommer sjøsetting ved mottak, som vel vil beløpe seg til ca. kr.2.000,- - så alt i alt virker dette noe dyrt.så spørsmålet mitt er:

Er det noen som har en god kontakt for transport av båt fra Bergen til Sørlandet (Område i nærheten av Kragerø).

BONITA I

Høres faktisk ganske rimelig ut.

Vurdererte selv å kjøpe en båt i Østfold. Båten var 8,8 x 2.8m og var 3 tonn.

Fikk følgende tilbud:

Hei

Prisen på båt fra østfold til sunnmøre.

ett omtrentlig pris overslag ca 25-30 tusen, da kommer kran i tilegg

Med Vennlig hilsen

........ Transport AS

Trenger lkke nevne hvilket transportselskapet dette var, men var i kontakt med flere uten å få noe vesentlig bedre overslag.

Hei.har mange kontakter på transport men de går sjøveien.

normalt ligger det på 8000-10000 kr pluss diesel og pluss fly hjem.

Dette er kvalifiserte folk som ikke gjør annet en og kjøre båter for meg.

Forstår jeg deg slik at du har kvalifiserte personer som kjører båten rundt selv ?

Og i så fall med prisen du antyder vil nok totalen bli over ca. 20.000 som biltransport vil koste uansett - i tillegg til de usikkerhetsmomentene som ligger i vær og vindforhold - spesiellt på denne årstiden. :sailing:

BONITA I

Brukte Norlines i høst, riktignok fra Kristiansand til Bergen men de går jo andre veien også. Oversikt over kontorer og kontaktdetaljer finner du her, ruteplan finner du her.. Det koster noen kroner men tror du kommer ut like rimelig som biltransport, er du litt om deg får du dem til å løfte Fjorden rett ombord i skipet og sjøsette direkte med skipets kran i lossehavn.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Siden jeg for tiden ikke gjør så mye :) så kan jeg gjerne ta en båt-tur.

Bor i Skien, og om båten skal til Kragerø så er jo det bare en times busstur hjem. Enveis billett med fly får du til 500,- eller mindre og jeg kan gjerne være en billig mann. :smiley:

Dieselutgifter vil det jo bli, men totalen vil nok komme langt under tidligere nevnte priser.

Hva er marsjfart på båten, og finnes det plotter ombord? Om en regner 3-4-5 dager så er nok turen unnagjort..uten å presse hverken båt eller mannskap.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Takker for gode tilbakemeldinger :smiley: - som jeg har oversendt til aktuelle kjøpere. Så får vi se om det blir aktuellt , men uansett er det alltid greit å vite hvilke muligheter der er.

Var vi litt lenger frem på våren - var jo dette bare en kosetur :sailing: som jeg klart hadde benyttet anledningen til å ta selv. Vi får se, kanskje drøyer salget så jeg får en unnskyldning til å ta turen :)

BONITA I

Leca Nord har jeg brukt fra Grimstad til Bergen, de seiler tur/retur østlandet-Bergen hele tiden og tar gjerne med seg en båt. De har kran og heiser den rett opp fra sjøen og ut igjen. Har også krybber ombord så slipper å fikse noe der. Det var min Fjord 930 Touring de fraktet, samme skrog som 880. Har ikke kontakt info lenger. men det finner man nok.. Betalte 5000,- for hele pakka, ikke noe å syte på det akkurat..!

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Løfter denne opp igjen: Båten er solgt til Kragerø, men kjøper har enda ikke fått ordnet trygg og rimelig transport. Alternativet blir at jeg hr tilsyn med båten frem mot april, så selger derette kan ta turen selv.

Tross tidligere gode tips - flere mottas med takk hvis mulig :yesnod:

BONITA I

Med fare for å gjenta meg selv tror jeg ikke han får noe billigere og enklere enn Leca Nord. Skal han evt. fly til Bergen for så og bruke diesel hjem igjen tror jeg ikke han sparer noen penger.. Men er jo fint med turen da hvis han ser slik på det:-)

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

• 1 måned senere...

Så var transporten i gang:

Det endte opp med Trans Mar - M/S Jago. Og hele "operasjonen" var unnagjort på under halvtimen. At båten kunne heises direkte opp fra sjøen, uten å måtte gå innom kai, sparte også kjøperen for en del ekstra tusenlapper.

Dette kan anbefales på det sterkeste til andre som måtte ha behov for transport av båt opp/ned kysten vår.

hiv_o_hoy.jpg

saa_var_transporten_underveis.jpg

BONITA I

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...